הפצצה של ששינסקי: לפי טיוטת הדו"ח - חלק המדינה בתגליות יעלה מ-30% ל-66%
ברקע לסערה שעוררו הפרסומים המוקדמים אודות ההמלצות הצפויות של ועדת ששינסקי הבוחנת את סוגיית התמלוגים, הגישה היום (ד') הוועדה את עיקרי טיוטת מסקנותיה לשר האוצר יובל שטייניץ. הפרסום המוקדם נעשה בעקבות פנייה של רשות ניירות ערך כאשר כך או כך אמורה הייתה הוועדה להגיש את דו"ח הביניים עד ל-15 לחודש.
לצפייה בטיוטה המלאה של מסקנות ששינסקי -
שטייניץ פתח את מסיבת העיתונאים ואמר כי "ועדת ששינסקי מטפלת מזה חצי שנה באחד הנושאים החשובים אי פעם בישראל. מדובר במשאבי הטבע החשובים ביותר שנתגלו אי פעם בישראל. קשה להפריז בחשיבותן של תגליות אלו בהתייחס ליכולתה של ישראל לדאוג להגנתה, להשכלת הילדים במדינה וכו'. לכן אני רוצה להודות לחברי הוועדה על התגייסותם למשימה. מדובר בועדה מקצועית אשר בראשה עומד פרופ' בעל שם עולמי". עוד אמר שטייניץ כי "ראוי לגנאי מסע ההשמצות כנגד איתן ששינסקי ובני משפחתו, אני מודה לאיתן על כל שעמד בלחצים".
פרופ' ששינסקי התייחס אף הוא לטיוטת הדו"ח: "כל מדינות העולם שעוסקות בהפקת נפט וגז עדכנו במשך השנים את המסים אותם הן גובות. בישראל זה לא קרה. היה ניסיון לפני 10 שנים, ניסיון שכשל. היה ברור שלנוכח התגליות הגדולות בשנים האחרונות שהמצב מחייב שינוי. היה ברור שישראל היא סוג של מצב קיצוני ביחס למה שקורה בעולם בהיבט של חלוקת משאבי הטבע. אז היה ברור שיש צורך בשינוי, השאלה הייתה איך".
עוד אמר ששינסקי, כי "הטבת ניכוי האזילה היא הטבה מרחיקת לכת שקשה לחשוב על הצדקה לה בשלב זה. המשקיעים בתחום הגז והנפט קיבלו הטבות למכביר ואני לא ארחיב כעת". ששינסקי הרחיב על המצב לפיו ישראל היא המדינה בעלת שיעור התמלוגים הנמוך ביותר בעולם - 30% בלבד. "ברור מעל לכל ספק שאנחנו במצב קיצוני - הממשלה לא מקבלת תמורה לפי הסטנדרטים של המדינות המערביות. אנחנו רוצים להידמות לאנגליה, נורבגיה ומדינות כאלו, ושם משלמים יותר תמלוגים".
עד כה, המדינה לא קיבלה שום תמורה מהשימוש של החברות באוצרות הטבע. לא היה הבדל בין צ'ק פוינט לחברה שמפיקה גז. להיפך, המדינה שילמה לחברות הגז בשביל לעסוק בנושא, זאת בשל ההטבות מרחיקות הלכת שניתנו".
ששינסקי הבהיר כי העקרנות שהנחו את הועדה היו פרוגרסיביות, החזר ההשקעה של היזם לפני העלאת נתח המדינה, תמרוץ החיפושים, יעילות כלכלית (שלא ייפגעו שיקולי החברות הרוצות להיכנס לענף) והיום אומר ששינסקי "יש תור גדול להיכנס לענף הזה". העקרון האחרון הוא התאמה לתנאי השוק המשתנים.
טיוטת הדו"ח של ששינסקי - 3 דברים עיקריים
העיקרון הראשון הוא שהמסקנות יחולו על כלל הפועלים בענף. בזאת שם ששינסקי סוף לכל עניין הרטרואקטיביות. המסקנות יחולו על לוויתן, על תמר ואפילו על ים טטיס.
על 3 דברים עיקריים המליצה הועדה בראשותו של ששינסקי. האחד - השארת שיעור התמלוגים ללא שינוי. השני - ביטול ניכוי האזילה. השלישי - הנהגת היטל רווחי גז ונפט.
לגבי ההיטל החדש. מדובר בהיטל הנגבה מהכנסות הפרויקט בניכוי הוצאות שוטפות. ההיטל יחול רק לאחר החזר ההשקעה בתוספת 50% ממנה (כלומר לא רק לאחר שההכנסות כיסו את ההשקעות אלא בתוספת של 50% תשואה). כלומר, ההיטל יחול על הדולר הראשון שמעבר לרווח של 50% ואז בהדרגה יטפס עד שיגיע לשיא של 60% כאשר רווחי החברות יגיעו ל-230% על ההוצאה.
ההיטל פרוגרסיבי, משמע שיעורו עולה בהדרגה על עליית הרווחים. בעניין זה אמר ששינסקי כי המטרה היא לתמוך במאגרים הפחות רווחיים. בשורה התחתונה, פרויקט רווחי ישלם היטל אבל רווחי יותר ישלם יותר ורווחי פחות ישלם פחות. בנוסף, יהיו פרויקטים שלא ישלמו. ששינסקי הבהיר כי במאגרים גדולים ההיטל יופעל רק לאחר כ-8 שנים, בקטנים הוא יופעל לאחר 15 שנים או בכלל לא.
לגבי ביטול הטבת ניכוי האזילה, אמר ששינסקי כי "חברות קיבלו הטבה על נכס שקיבלו חינם, בארה"ב חברות משלמות בשביל הנכסים שניתנו. אין שום הצדקה לכך וברור שניכוי האזילה צריך להיות מבוטל".
פרופ' יוג'ין קנדל התייחס אף הוא לדברים ואמר כי "על כל שקל של הוצאות חיפוש, מדינת ישראל משתתפת ב-40 אגורות וזאת ע"י מתן הטבות מס. בצורה הזו אנחנו מבטיחים תשואה מאוד גבוהה על הוצאות החיפוש.
שטייניץ: "פיתוח שדות הגז במהירות האפשרית הוא הכרחי ואני דיברתי על כך עם שר התשתיות. הוועדה שמה את נושא המימון בראש מעייניה ואני צריך להגיד בנושא המימון שיש פה גם את מדינת ישראל שיכולה לסייע. באופן כללי אני יכול להגיד שמסקנות הוועדה נשמעות מאוד הגיונות".
הכנסות הממשלה יהיו כשני שליש מהרווחים בפרויקט גדול, זאת לעומת 30% כיום. "זה עדיין מקום טוב באמצע ביחס למה שקורה בעולם", אמר ששינסקי.
עוזי לנדאו: "מתחייבת מעורבותו האישית של ראש הממשלה כבר בשלב הנוכחי של הטיפול בנושא"
כשעה לפני פרסום דו"ח הביניים של ועדת ששינסקי, יצא שר התשתיות בקריאה לראש הממשלה להתערב בנעשה. "ההשלכות הגיאופוליטיות כמו גם נושאים מדיניים נוספים, וכן הצורך החיוני להבטיח את פיתוח משק הגז, מחייבים את מעורבותו האישית של ראש הממשלה כבר בשלב הנוכחי של הטיפול בנושא".

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
