השבוע בוול סטריט: תקרת החוב מתקרבת והמו"מ תקוע, האם הראלי ימשך?

חוץ מהתכתשות הפוליטיקאים בקונגרס, עונת הדוחות שהחלה בשבוע שעבר נמשכת עם דוחות גוגל ביום ה' וג'נרל אלקטריק ביום ו'
ידידיה אפק | (1)

שבוע חדש יפתח מחר בוול סטריט, כשהמשקיעים מקווים להתרכז יותר בדוחות החברות ופחות בהשבתה המתמשכת. וושינגטון נכנסת לשבוע השלישי של השבתת הממשלה ומתקרבת ל"קו הסיום" - רגע לפני המועד הסופי להעלאת תקרת החוב. המדדים המובילים סגרו שבוע חיובי בזכות ראלי גדול בשני ימי העסקים האחרונים, אך המשך הראלי תלוי בעיקר בהחלטות שיבואו מהקונגרס.

את השבוע האחרון סגרו המדדים במגמה חיובית, כשבסיכום שבועי עלה מדד הדאו ג'ונס 1.1%, מדד ה-S&P 500 עלה 0.75%, והנאסד"ק סגר את השבוע בירידה של 0.42% אך הוא קרוב מאוד לרמות השיא של 13 שנה.

המחוקקים בוושינגטון הבירה יהיו עסוקים השבוע בדיוני תקרת החוב שעומדת כעת על 16.7 טריליון דולר, יחד עם הסכם לאישור התקציב והחזרת הממשלה לפעילות מלאה. אם לא יושג הסכם בנושא תקרת החוב עד ל-17 באוקטובר הדבר יכול להביא לחדלות פירעון של ארה"ב - דבר שלא קרה מעולם.

"אם נראה הסכם במהלך סוף השבוע, השוק יחזור למקום בו היה לפני שכל המתיחות הזו התחילה - ברמות שיא של כל הזמנים", אמר דייוויד ג'וי, אסטרטג שוק בכיר ב-Ameriprise Financial. "אם לא יתקבל הסכם בזמן אנחנו צפויים לרדת בחזרה ל-1,650 נקודות (במדד ה-S&P 500) ואולי נמוך יותר, תלוי עד כמה עמוקים חילוקי הדיעות".

היום (א') מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס כי מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט הארי ריד . אולם, חוסר הוודאות באשר ליכולתם של הניצים להגיע להסכמה שתסיים את השיתוק במדינה ותמנע חדלות פירעון עדיין נותרת בעינה.

אמש שהוגשה על ידי הרפובליקנים, לחדש את פעילות הממשל ולהעלות את תקרת החוב באופן זמני. הנשיא אובמה העדיף שלא לקבל את הצעת השמרנים בבית הנבחרים שביקשו להעלות את תקרת החוב זמנית כדי לאפשר יותר זמן למשא ומתן. במקום זאת מעדיף הנשיא לנסות להגיע לעסקה ארוכת טווח.

לא רק פוליטיקה - עונת הדוחות מכה שנית

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, מוסיף כי "המשך אי הוודאות ביחס לפתרון בעיות התקציב ותקרת החוב, כפי שמסתמן כעת בארה"ב, פוגעת באמון המשקיעים והצרכנים ומקטינה סיכוי שהפד' יחליט על צמצום הרכישות כבר בפגישתו הקרובה בסוף חודש אוקטובר". זבז'ינסקי מסביר שהנתונים הרשמיים בשוק העבודה נפגעו מהשבתת הממשלה ולכן יתכן שהפדרל רזרב לא יחל בצמצום תכנית הרכישות עד שיקבל "נתונים נקיים".

אם וכאשר יגיע הסכם, למשקיעים יצפו שלל נתונים מהחברות הגדולות שמדווחות את נתוניהן לרבעון השלישי של השנה, כולל ענקיות כמו ג'נרל אלקטריק (סימול: GE), בנק ההשקעות גולדמן זאקס (סימול: GS), וחברת החיפוש גוגל (סימול: GOOG).

חברות ה-S&P 500 צפויות להציג צמיחה של 4.2% ברווחים ברבעון החולף, נמוך מהתחזית של 8.5% שהוזכרה בתחילת חודש יולי, לפי נתוני רויטרס. עד כה דיווחו 31 חברות מתוך המדד המוביל, וכ-55% עברו את תחזיות האנליסטים.

יומן המאקרו השבועי

ביום ב' יחול יום קולומבוס, השווקים יפעלו אך לא יתפרסמו נתוני מאקרו. יו"ר הפד' בן ברננקי צפוי לשאת דברים בשעות הערב.

ביום ג' כשעה לפני פתיחת יום המסחר יפורסם מדד התעשייה של האמפייר סטייט לחודש אוקטובר. בחודש שעבר האט המדד לרמה של 6.29 נקודות, והאנליסטים מצפים לעלייה קלה לרמה של 7 נקודות בחודש הנוכחי.

ביום ד' כשעה לפני פתיחת יום המסחר צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר, אך הנתונים כנראה לא יפורסמו אם השבתת הממשלה לא תסתיים. בחודש אוגוסט עלה המדד ב-0.1%, וגם מדד הליבה (ללא מחירי המזון והאנרגיה) עלה בשיעור דומה. אנליסטים מצפים לעלייה של 0.2% במדד חודש ספטמבר.

חצי שעה לאחר מכן צפוים להתפרסם נתוני זרימת ניירות הערך אל ארה"ב ומחוץ לה. משרד האוצר עוקב אחר אג"ח ממשלתי, אג"ח קונצרני וניירות ערך תאגידיים נוספים. סביר להניח שהפרסום ידחה אם השבתת הממשלה לא תסתיים.

עוד באותו היום, חצי שעה לאחר פתיחת המסחר יפורסם מדד שוק הדיור של האיגוד הלאומי של בוני הבתים לחודש אוקטובר. בחודש שעבר עמד המדד על 58 נקודות, ללא שינוי מהחודש שקדם לו. אנליסטים מצפים לרמה דומה גם בחודש זה.

עוד ביום ד', בשעה 21:00 שעון ישראל יפורסם ספר הבז', שמונפק כשבועיים לפני פתיחת ועדת השוק הפתוח של הפד' ומספק סקירה כלכלית מ-12 המחוזים של הבנק המרכזי.

יום ה' יפתח עם נתוני תביעות האבטלה לשבוע האחרון. בשבוע שעבר קפצו במפתיע תביעות האבטלה החדשות, בעיקר בשל פיטורי עובדים של חברות קבלן העובדות עם הממשלה יחד עם בעיות טכניות במשרדי התעסוקה בקליפורניה, לרמה של 374 אלף תביעות. אנליסטים מצפים ל-330 אלף תביעות אבטלה חדשות בשבוע זה, אך השבתת הממשלה עלולה לשנות את הנתונים באופן מהותי.

כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר יתפרסם סקר הפד' של פילדלפיה לחודש אוקטובר, שזינק בחודש ספטמבר לרמה של 22.3, הגבוהה ביותר מתחילת 2011. אנליסטים מצפים לירידה לרמה של 15 נקודות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הקלפן מלוד 13/10/2013 21:14
    הגב לתגובה זו
    הכול קומבינות הכול בשביל לדחות את הקץ שידוע מראש.... או חדלות פירעון... או עליות בבורסה איזה קיצוניות... אתם מבינים על מה אני מתריע..לצערי כלכלות העולם מקולקלות ברמות על.... לפחות אם זה תסכימו איתי... האמת שאין לכם בררה זו המציאות.... לצערי
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: