למרות החדשות הרעות: הדאו ג'ונס סיכם שבוע שלישי רצוף בירוק והוסיף 1%

אפל ציינה את אחד השבועות הגרועים לאחר שהשילה השבוע מעל 9% מערכה; מחיר הנפט נחתך ב-3.4% ב-5 ימי המסחר האחרונים
יואב כהן | (1)

פורסם לראשונה ב-15:06 07.12.2012

יום המסחר האחרון לשבוע בוול סטריט ננעל היום (ו') במגמה מעורבת ברקע לנתונים מעורבים בנוגע לכלכלה האמריקנית וכאשר אפל (סימול: AAPL) שוב תופסת את מרכז הבמה לאחר שהשילה 2.5% נוספים וגררה את הנאסד"ק בניגוד למגמה.

כלכלת ארה"ב קיבלה קריאת עידוד מכיוון דו"ח התעסוקה, אשר הציג תוספת משרות גדולה בהרבה מתחזיות האנליסטים וירידה מפתיעה בשיעור האבטלה לרמה של 7.7% - הרמה הנמוכה ביותר מאז פרוץ המשבר.

מנגד, השיחות בבית הנבחרים האמריקני שוב הסתיימו השבוע ללא התקדמות כלל. נציג הרפבוליקני ג'ון בוהנר אמר כי הדמוקרטים מושכים את הזמן בזמן שהכלכלה מתקדמת באיטיות אל עבר קצה הצוק הפיסקלי. דוברת הדמוקרטים, ננסי פלסי, לעומת זאת טוענת שאלו הרפובליקנים שמעכבים את אישור החוק שיאריך את הורדת שיעור המס ל-98% מהאוכלוסייה.

אירופה סיפקה סיבה נוספת לדאגה לאחר שהבונדסבנק הוריד את תחזית הצמיחה של גרמניה ל-0.4%. בהודעה שמסר הבונדס בנק נאמר: "התחזיות הכלכליות נהיו פסימיות יותר בגרמניה כתוצאה ממיתון חמור בחלקים מגוש האירו ומהאטה בכלכלה הגלובלית. עם זאת, ישנה סברה הגיונית כי החולשה הכלכלית לא תאריך ימים וכי גרמניה תחזור לצמוח". .

עם סיום המסחר, מדד הדאו-ג'ונס עלה 0.62%, מדד ה- S&P500 התחזק ב-0.29% ומדד הנאסד"ק השיל 0.38% מערכו. שוק הסחורות ננעל במגמה מעורבת כאשר הנפט השיל 0.4% למחיר של 85.93 דולר לחבית ומחיר אונקיית הזהב נקבע על 1,705.5 דולר - עלייה של 0.2%.

בסיכום השבועי, מדד הדאו-ג'ונס עלה 1%, מדד ה- S&P500 התחזק ב-0.1% ומדד הנאסד"ק השיל 1.1% מערכו. הזהב איבד 0.4% בזמן שהנפט השיל 3.4% מערכו.

יומן המאקרו

ב-15:30 שעון ישראל פורסם דו"ח התעסוקה, שהציג עלייה 146 אלף משרות כאשר שיעור האבטלה השיל 0.1% לרמה של 7.7%. מנגד, הנתון של החודש הקודם עודכן מטה ב-33,000 משרות כך שבנטו נוספו החודש 113 אלף משרות. האנליסטים ציפו לעלייה של 80 אלף בלבד ועלייה בשיעור האבטלה ל-8%.

25 דקות לאחר תחילת המסחר (16:55 שעון ישראל), פורסם מדד סנטימנט הצרכנים, אשר הציג צניחה חדה ביחסם של משקי הבית בארה"ב כלפי האקלים הכלכלי במדינה. הקריאה הראשונית למדד נקבעה ברמה של 74.5 נקודות, כאשר האנליסטים ציפו לרמה של 83 נקודות. בבדיקה אחרונה שנעשתה לסנטימנט בסוף נובמבר הוא רשם קריאה של 82.7 נקודות.

מניות במרכז

יצרנית התרופות אמרין (סימול: AMRN) נענשת על ידי בעלי המניות לאחר שהודיעה כי תעדיף לשכור כוח מכירות משלה ולוותר על האפשרות לבצע שיתוף פעולה למכירת תרופת הורדת הכולסטרול החדשה שלה.

חברת נטפליקס (סימול: NFLX) דווחה שהרשות לנירות ערך בארה"ב המליצה להגיש תביעה נגד החברה והמנכ"ל שלה עקב פרסום מידע ברשתות חברתיות, שהוביל ביום רביעי האחרון לזינוק של 13% במחיר המניה.

פאולו אלטו (סימול: PANW) דווחה על רווח מתואם של 4 סנט למניה לעומת תחזיות של 3 סנט למניה ומגיבה במסחר תנודתי במיוחד, כאשר היא שוברת מטה את רמת ה-50 דולר למניה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לשים לב לנובל אנרגי 08/12/2012 06:32
    הגב לתגובה זו
    השפעה מיידית על מניות ליוויתץ השותפות באותו מאגר ענקי ! מניות לוייתן הם רציו , דלק קבוצה ועוד..
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: