לקראת השבוע בוול סטריט: המשקיעים יחפשו תשובות ל'תהום הפסיקלי'

נציגי שתי המפלגות בממשל האמריקני יפגשו בסוף השבוע על מנת למצוא פיתרון להורדת החוב הלאומי; חברות הבנייה ירכזו עניין רב
דניאל פליישר | (2)

שבוע המסחר בארה"ב נכנסה לרבעון האחרון של השנה הקלנדרית ברגל שמאל, כתוצאה מהוריקן 'סנדי' שפגע בדרום-מזרח המדינה ואיומי 'התהום הפיסקלי' שעשוי לזעזע את המערכת הכלכלית אם לא יטופל.

"הנושא המרכזי בראש של כולם הוא התהום הפסיקלי של סוף השנה", אמר נייל דוטה, כלכל ראשי ברנסאנס מאקרו. יותר ויותר אנשי עסקים ומשקיעים בוול סטריט מתרכזים במה שעשוי לגרום לקיצוצי ענק בתקציב הממשלתי ולעלות מיסים עבור רוב תושבי ארה"ב.

לקראת סוף השבוע יפגשו נציגי שתי המפלגות בממשל האמריקני לקראת סבב פגישות בנושא התהום הפסיקלי, כאשר הנשיא ברק אובמה ציין כי הוא יטיל על כל החלטה שלא תעלה את נטל המיסים על העשירים ודורש את הארכת הורדת נטל המיסים על המעמד הבינוני.

הפדרל ריזרב ירכז את מירב תשומת הלב של המשקיעים ביום רביעי, כאשר הוא יציג את המדיניות המוניטרית שלו לתקופה הקרובה ויחשוף את ציפיותיו בנוגע להמשך ההתאוששות של הכלכלה הגדולה בעולם.

יומן המאקרו

מצעד דיווחי המאקרו לשבוע הקרוב יתחיל רק ביום שלישי עם פרסומו של המאזן התקציבי של ממשלת ארה"ב לחודש ספטמבר, אשר צפוי להציג גירעון של 113 מיליארד דולר לעומת עודף תקציבי של 75 מיליארד דולר בחודש הקודם.

ביום רביעי, לפני תחילת המסחר, יפורסם מדד המחירים ליצרן לחודש אוקטובר, אשר צפוי להציג עלייה של 0.2% לעומת עלייה של 1.1% בספטמבר. מדד הליבה צפוי גם הוא לעלות ב-0.2%. במקביל יפורסם נתון מכירות הקימעונאים לחודש אוקטובר, אשר צפוי להציג ירידה של 0.1% לעומת החודש הקודם ועלייה של 0.2% במכירות ללא ענף הרכב.

לאחר תחילת המסחר יפורסם נתון מלאי העסקים, אשר צפוי להציג עלייה של 0.4% בספטמבר. לקראת סוף יום המסחר יפורסמו פרוטוקולי ה'פד' של שבה חבריו יתארו את מדיניותם.

ביום חמישי יפורסם לפני תחילת המסחר נתון תביעות האבטלה החדשות לשבוע שהסתיים ב-10 לנובמבר, כאשר הוא צפוי להציג 376 אלף תביעות חדשות בשבוע זה. במקביל, יפורסם מדד המחירים לצרכן, כאשר האנליסטים מצפים עלייה של 0.1% בחודש אוקטובר.

בנוסף יפורסם סקר האמפייר סטייט, אשר מודד את רמת הפעילות העיסקית בסקטור היצרני, אשר צפוי לעלות לרמה של 5- בשבועיים הראשונים של נובמבר לעומת 6.16- באוקטובר. לאחר תחילת המסחר יפורסם סקר של מחוז פילדלפיה של הפדרל ריזרב, אשר צפוי להציג ירידה במצב העסקים בארה"ב לרמה של 4.5 נק' לעומת 5.7 נק' בקריאה הקודמת.

ביום שישי יפורסם הנתון האחרון לשבוע, מדד הייצור התעשייתי, אשר צפוי להציג עלייה של 0.2% בייצור בחודש אוקטובר לאחר שהוסיף 0.4% בחודש ספטמבר.

מדווחות בולטות

חברת די.אר. הורטון (סימול: DHI) אשר עוסקת בבניית בתים ב-26 מדינות בארה"ב, צפויה לדווח על רווח למניה של 27 סנט לפי האנליסטים בוול סטריט. המניה זינקה כבר 63% מתחילת השנה ברקע להתאוששות בשוק הבתים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    צוק=מפולת (ל"ת)
    בועו 12/11/2012 04:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שימו לב 12/11/2012 00:17
    הגב לתגובה זו
    ולא אני לא מדבר על הפועל ת"א http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000794451#FromSearchPage כתבה שממחישה פוטנציאל עצום
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: