איך ג'נרל מוטורס ופג'ו יכולות לעזור אחת לשנייה?

דיווחים הגיעו היום מיבשת אירופה כי 2 ענקיות הרכב ישאו בשורות מעניינות עד לשבוע הבא, כאשר יציגו בתערוכת הרכב בג'נבה. צפויים גם קשיים וביקורות מבית
עידן קייסר |

חברות הרכב מנהלות מגעים בינן לבין חברות אחרות כל הזמן, ועל כל מיני פרויקטים. אך היום (ד') דווח על חיבור אפשרי בין ג'נרל מוטורס (סימול: GM) ובין קבוצת PSA הצרפתית, המחזיקה בין היתר בפג'ו ובסיטרואן, החיבור יכול לעזור ל-2 הענקיות לענות על צרכים לוחצים.

המגעים אושרו על ידי שר העבודה הצרפתי, חאבייר ברטנד, אשר אמר שהוא תודרך על ידי מנכ"ל הקבוצה הצרפתית, פיליפ וארין, בערב יום שלישי. דיווחים מיבשת אירופה הציעו כי 2 ענקיות הרכב ישאו בשורות מעניינות עד לשבוע הבא, כאשר יציגו בתערוכת הרכב בג'נבה.

ג'נרל מוטורס נראית כענקית ליד החברה הצרפתית, אשר כלל לא מוכרת אפילו לשוק האמריקני. אך לשתיהן יש משהו רע במשותף, הפסדים. פ'גו הפסידה 578 מיליון דולר על עסקי המכוניות שלה בשנה שעברה, ואנליסטים מודאגים שהאסטרטגיה שלה לא עומדת בקצב התחרות החמה בשוק האירופי.

ג'נרל מוטורס אירופה נמצאת במצב חמור הרבה יותר, כאשר היא הפסידה יותר מחצי מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2011, והציגה את ההפסד השנתי שלה זה 12 שנים רצופות.

בשיחות דובר, בין היתר, על בחינת הקמת מרכז ייצור משותף לשתי היצרניות, אשר יהיה בקלות 'נסיעת מבחן' לראות אם הצמד החדש יכול להמשיך לשיתוף פעולה נרחב יותר בעתיד.

באילו תחומים יכול שיתוף הפעולה בין ג'נרל מוטורס לחברת PSA יכול להביא לשיפור?

גודל - PSA היא יצרנית המכוניות השנייה בגודלה באירופה, מאחורי פולקסווגן, עם מחזור מכירות של 3.5 מיליון כלים בשנה שעברה. שיתוף פעולה רחב עם GM יכול להפוך את היוצרות בשוק האירופי מבחינת סדר הגודל החדש אם היצרניות ישתפו פעולה. כמו כן, PSA יכולה לנצל את מפעליה הענקיים של סיטרואן בצרפת כדי למכור רכבים צרפתיים מחוץ לאירופה בעזרת ג'נרל מוטורס.

זאת ועוד, פג'ו וסיטרואן יכולות להגדיל את מכירות הרכבים האמריקאים ביבשת האירופית, בייחוד לאור הירידה של GM מנתח שוק אירופי של 8.8% ב-2010 לנתח שוק של 8.6% ב-2011, ואולי סוף סוף להביא רווחים למניה המפסידה.

מומחיות בהנדסה - בייחוד שזה מגיע למנועים, וספציפית יותר, מנועי דיזל, החברה הצרפתית ידועה בהנדסת המכונות האיכותית שלה. מחלקה זו ב-PSA אף הייתה מושא לחיזור על ידי מיצובישי, ב.מ.וו ויצרניות רכב נוספות רבות.

תנופה - הסכם שיתוף פעולה יכול לתת לכל קבוצה את המומנטום הדרוש לה על מנת 'לזעזע' את אמות הסיפים, ולהשאיר רק את התחומים בהם כל חברה מצטיינת. מנהלים חדשים, במיוחד כאלה שבאים מתרבויות אחרות, לפעמים יכולים להביא לשינויים שמנהלים נוכחיים מתקשים ליישם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.