המדינה שבה הבנק המרכזי הפך למפלצת של ממש בשוק המניות - סיכון לעיוות?

נתונים שמתפרסים היום בעיתונות הכלכלית ביפן ממחישות בצורה מדהימה, ומדאיגה יש לומר, את האחיזה החזקה של הבנק בשוק המניות המקומי.
עמית טל | (3)

הבנקים מרכזיים משמשים כשחקני מפתח בבורסות מאז המשבר הכלכלי הקשה שפקד את העולם ב-2008. זה התחיל עם הורדת הריבית ע"י יו"ר הפד' דאז, בן ברננקי, והמשיך בתוכניות רכישה עצומות של אג"חים ע"י בנקים מרכזיים מסביב לעולם במטרה להוריד את עלויות המימון, ובכך להחזיר את הכלכלה למסלולה. נראה כי בנק מרכזי אחד הפך את גישה זו, של התערבות בשווקים,  לקיצוניות במיוחד- הבנק המרכזי של יפן (סימול: BOJ ).

נתונים שמתפרסים היום בעיתונות הכלכלית ביפן ממחישות בצורה מדהימה, ומדאיגה יש לומר, את האחיזה החזקה של הבנק בשוק המניות המקומי. ע"פ הפרסומים המתפרסמים בעיתון הNikkei, הבנק המרכזי הפך להיות בעל המניות הרביעי בגדולו בשוק ברבע מהחברות הרשומות ביפן.  הבנק מחזיק ב-5% או יותר ב-83 חברות, ו-10% או יותר ב-14 חברות. בחברת Uniqlo operator Fast  Retailing, אחת ענקיות המזון במדינה הבנק מחזיק בכ-15%, מה שהופך את הבנק המרכזי לבעלים השני בגודלו מאחורי הנשיא טדשי ינאי. בנוסף, הבנק נחשב לבעלים של 10.1% במיצובישי לוגיסטיקה.

שיטת הפעולה של הבנק  המרכזי היא רכישת של תעודות סל על המדד המרכזי – הניקיי . שיטה זו החלה ב-2010 במסגרת תוכנית ההקלה המוניטארית שהכריזה עליה הבנק, ומטרתה להניע חזרה את האינפלציה במדינה, ומאז היקף השיטה עולה בהתמדה בתמיכתו הרבה של יו"ר הבנק, חרוהיקו קורודה. בחודש יולי האחרון , הודיע הבנק כי הוא מרחיב את רכישות הסל ל-6 טריליון יין בשנה (53.9 מיליארד דולר). באופן כללי, רכישות סל מוצרים אלה מתרחשות כאשר השוק הכולל יורד.

רובן של החברות מרוצות מכך ש- BOJ הפך לבעל מניות גדול בחברה. לטענתם, הבנק הוא בעל מניות נאמן ביותר, ונוכחות מבורכת הרבה יותר ממשקיעים פעילים אשר עשויים לעטות את דרכם ולדרוש מהם ניהול. "אנחנו לא יכולים לבחור את בעלי המניות שלנו, אבל נשמח שהבנק ימשיך להחזיק מניות בטווח הארוך", אמר נציג של חברת Advantest, יצרנית של ציוד לבדיקת מוליכים למחצה, שבה מחזיק הבנק 16.6% ממניותיו.

עיקר הביקורת בנוגע לצעד זה של הבנק, היא העיוות בתמחור המניות שהשיטה יוצרת. למשקיעים בשוק קשה מאוד להסביר את תנועת מחירי המניות שאינן קשורות כלל להתפתחויות או לרווחים של החברה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    משה 26/06/2017 19:15
    הגב לתגובה זו
    יש כאן ניגוד אינטרסים בולט. התערבות נגד שורטיסטים וניפוח מלאכותי של מניות. הממשלה מרוויחה מיסים, שליטה וכח בחברות. זה קצת כמו הנהגה של משטר דיקטטורי רק במסווה של טובת כלכלה. נראה משונה...
  • 2.
    הנה 26/06/2017 18:39
    הגב לתגובה זו
    מן השק. אולי בנק מזרחי יתמוך בבנק המרכזי היפני בעת שיקרוס.
  • 1.
    אם כל המפולות 26/06/2017 18:28
    הגב לתגובה זו
    שם מחזיקים את שוק האגח . בארהב יד גוף שנקרא PPT = plunfe protection team ותפקידו לעלות את השוק בימי ירדיות חדות . הנגידים מחזיקים את השווקים ולכן אין תיקונים בשוק למטה- וגם כל האלגוריטמים בנויים ככה...אמאמה...אנחנו קרבים ליום שבו נראה התרסקות- מדובר בוויסות הגדול בהיסטוריה של השווקים והבורסות. 1% שולט על 995 הוא יקבע מתי תגיע המפולת וזה כשהם יהיו ערוכים להרוויח ממפולת
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.