אחרי הסערה: האירוע המרכזי של השבוע הנוכחי, האם הבורסות שוב ישתוללו?

שבוע המסחר בחו"ל יפתח מחר אחרי 4 שבועות רצופים של עליות וסערה ענקית אחרי עדכון הריבית באירופה
גיא ארז | (3)
נושאים בכתבה יילן

לאחר הדרמה שיצר נגיד ה-ECB, מריו דראגי, ביום חמישי האחרון, הסוחרים ממתינים בקוצר רוח לעדכון הריבית של הפד', שיתרחש ביום רביעי הקרוב, בשעה 21:00 (שעון ישראל), כשחצי שעה לאחר מכן תעלה ג'נט ילן, נגידת הפד', לנאום במסיבת העיתונאים.

מיותר לציין כי עדכון הריבית של דראגי בסוף השבוע שעבר יצר דרמה אדירה בבורסות העולם: הבנק האירופי סיפק למשקיעים את כל מה שהם ביקשו (הורדת ריבית כללית, ריבית על פקדונות, והלוואה בריבית שלילית לבנקים) - מה שהצית ראלי חזק בשווקים. עם זאת, מסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה, בה אמר דראגי כי אינו צופה הורדת ריבית נוספת בגוש היורו הביאה לתנודה אלימה בשוקי המניות (כ-5%) מטה, יחד עם זינוק חד בערכו של האירו. הסוחרים ראו עד כמה קשה לשווקים להתנהל (או אפילו לחשוב על להתנהל) ללא עזרת הבנקים המרכזיים - ובאווירה זו תעלה ג'נט יילן לדבר.

בעדכון הריבית האחרון בארה"ב, החליטה יילן להותיר את הריבית על כנה, בשיעור של 0.25%-0.5% וזאת לאחר שמפגש קודם לכן ביצעה את העלאת הריבית ההיסטורית - שסימנה את תחילת התהליך (לפחות בארה"ב) של העלאת הריבית.

הפד' אמנם סימן בסוף 2015 תוואי העלאת ריבית של 3-4 פעמים ב-2016, אך רוב עצום של הכלכלנים בארה"ב מאמינים כי יילן תבחר שוב שלא לעדכן מעלה את הריבית. ובבורסת החוזים בשיקגו, קיימת סבירות של 96% שיילן לא תפעל הפעם. עם זאת, ההסתברות שיילן תבצע העלאת ריבית נוספת השנה זינקה לאחרונה ל-78%, זאת מול הסתברות של 11% לפני מספר שבועות (בשיא הסערה בשווקים).

לגבי נתוני המאקרו בארה"ב: עוד בטרם כינוס הפד' יתפרסמו מספר נתונים הרלוונטיים להחלטת הריבית, בהם מדד המחירים ליצרן (חודש פברואר), נתון המכירות הקמעונאיות (חודש פברואר), מדד המחירים לצרכן - ליבה (חודש פברואר). נתונים חזקים (מאוד) מהצפוי צפויים לדחוף את הפד' לעבר העלאת ריבית.

באותו נושא, נזכיר כי דו"ח התעסוקה האחרון בארה"ב, שפורסם בחודש ינואר, היה חזק מהצפוי: הדו"ח הציג גידול של 292 אלף משרות חדשות שנוספו בחודש דצמבר במשק האמריקני. מנגד, הדו"ח רשם קיטון קל בשכר העובדים - כך שבפד' יכולים לבחור אם להתסכל על חצי הכוס המלאה או הריקה בנושא זה.

מבחינת מט"ח, הדולר האמריקני נחלש מול סל המטבעות מתחילת השנה בכ-2.4%. לכן, מבחינה זו, יילן יכולה "להרשות לעצמה" להעלות את הריבית (לא הייתה מעוניינת לחזק את הדולר עוד יותר במידה והיה חזק מדי). בסיכום ימים חמישי-שישי (ההשפעה של הורדת הריבית באירופה, וההצהרה כי לא תתקיים הורדה נוספת) הדולר נחלש מול היורו בכ-1.3%, והיחס בין השניים עומד על 1.1157 דולר לאירו.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כל הזמן דריכות? (ל"ת)
    לביזפורטל 14/03/2016 08:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פלוריסטם תזנק השבוע ב25% (ל"ת)
    קקטוס 13/03/2016 22:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טעיתם התשואה השלילית 4- 5 % (ל"ת)
    יעקב 13/03/2016 21:18
    הגב לתגובה זו
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.