ממשיכים את הראלי? "שוק המניות עדיין חסר את הרוח החייתית"

אחרי שנה מצוינת בוול סטריט, רבים מהמשקיעים חוזרים לשוק המניות. האם נראה שידור חוזר של 2013 גם השנה? ג'ים פולסן, אסטרטג השקעות ראשי ב"וולס השקעות", חושב שלא
עוז מוכתר | (1)
נושאים בכתבה וול סטריט

ג'ים פולסן, אסטרטג השקעות ראשי ב- Wells Capital Management, אמר השבוע לרשת מרקט-ווטץ': "שנת 2014 בשוק המניות תהיה הפכפכה ושטוחה יותר". אולם, פולסן שנחשב דווקא לאחד מהאופטימיים מהאנליסטים בוול סטריט, מאמין גם שהשוק השורי צפוי להימשך בשנים הבאות. "זה טוב ויפה שהסנטימנט בשוק הוא חיובי לאור המספרים של 2013, אבל עדיין חסרה 'הרוח החייתית' (Animal Spirit) שתסמן שהקרקס קיפל את האוהל שלו לחמש השנים הבאות".

ראשית, הוא מאמין כי השנה החדשה עשויה לסייע בשיפור ההוצאות ההוניות. מנהלי חברות ישימו לב סוף סוף שהשוק האמריקני מתאושש ואיתו גם השוק ביפן ובאירופה. "אם התמ"ג האמריקני יישאר השנה מעל 3%, הרוח החייתית של החברות עלולה להתעורר".

גם אם זה לא הזמן לממש, עדיין קשה לאמוד את הערך האמיתי של השקעות רבות. חששות הנוגעות להשלכות של התחממות מחדש או התחממות יתר של הכלכלה העולמית, עלולות לבטל את הרווחים איפשהו באמצע השנה.

"בדרך כלל, גידול בהיצע הכסף ושיפור הנזילות מובילים, בהתחלה לפחות, לחיזוק התנופה ולעליות בשוק המניות. האם זה קורה עכשיו? כרגע נראה שכן, אבל גם המשקיעים וגם הפד' מתחילים לפחד מההשפעה על האינפלציה. תשואות האג"ח מטפסות כדי להתאים את עצמן לפעילות נומינלית גדולה יותר ומדיניות הפד' משתנה בהתאם. השינוי הזה, בתוספת לעליות בשוק המניות, מאלצים את המשקיעים להעריך את מצבם מחדש לאור החשש מתקופה קשה יותר בבורסה". תקופה קשה אגב, לא אומרת בהכרח שנעבור לירידות. המניות עלולות להמשיך לעלות, אולם פולסן אינו צופה עליות חדות ויציבות כמו אלה שראינו ב-2013.

"השנה כנראה תוכיח את ההתרגשות הגדולה מהעליות בשוק המניות. ה-S&P 500 עלול להמשיך לשבור שיאים לפני שיחזור קרוב לרמתו מתחילת השנה. הבורסה בדרך כלל הופכת להיות מאתגרת יותר ברגע שהמשקיעים חוזרים אליה". פולסן צופה כי הבורסה תהיה פחות נעימה בשנה הקרובה עבור רוב המשקיעים, אולם בהשוואה לשוק האג"ח, ייתכן שהיא תהיה מקלט בטוח.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ברןך 04/01/2014 16:35
    הגב לתגובה זו
    פה זה אחלה חיות תישכחו מזה שאתם נימצאים אם אנשים נורמליים פה ההיפך אתם יותר גם אם העולם התחתון
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.