דו"ח המבקר: עיכובים בפינוי קרקעות תעש פוגעים בפתרונות הדיור
דו"ח מבקר המדינה חושף: המדינה לא מפנה ולא מטהרת את קרקעות תעש - ומונעת הקמה של עשרות אלפי דירות במרכז הארץ
עבור רוב הזוגות הצעירים או רווק/רווקה בתחילת דרכם, רכישת דירה היא בגדר חלום בלבד, ובזמן שברמ"י מדברים על הגדלת ההיצע כדי להוריד את המחירים - שטחים עצומים בלב אזורי הביקוש בישראל עומדים שוממים, מזוהמים, ומחוץ לתחום עבור הציבור שצמא לשיווקן - הבעיה הגדולה, הקרקע עליהם היא יושבת, שווה המון עבור הציבור. פרסום דו"ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן חושף מחדל עצום: המדינה לא מצליחה לפנות את מתחמי התעשייה הצבאית הישנים - ולא לפנות את הקרקעות.
התוצאה: יותר מ־36,000 דירות שבינתיים
רשומות 'על הקרח' - ואי אפשר לבנות אף אחת מהן. מתחמי תעש פרוסים על פני כ־80 אלף דונם בישראל - רבים מהם בלב אזורים עירוניים כמו רמת השרון, נוף ים, הרצליה, טירת הכרמל ויבנה. חלקם עומדים נטושים כבר שנים, חלקם ממשיכים לפעול באופן חלקי.
מה שמשותף לכולם:
הקרקע בהם מזוהמת - ולרוב מדובר על זיהום ברמות קשות במיוחד. מהדו"ח עולה כי במשך שנים רבות נותרו באתרים אלו חומרי נפץ, נפלים, גזים רעילים, מכלים קבורים, ואף זיהומים שהגיעו למי תהום ולים. לדוגמה, במתחם נוף ים התרחשו שלושה פיצוצים מאז שנות ה־90. האחרון התרחש ביוני
2023 - ובו נהרג עובד ונפצעו אחרים. גם היום, לפי הדו"ח, הציבור נכנס לשטח באין מפריע דרך פרצות בגדרות ונתון לסכנה ממשית.
קרקעות נחשקות
לפי התחייבות רשמית שהגישה המדינה לבג"ץ עוד בשנת 2015, היה עליה לפנות את מתחם נוף ים ולבצע טיהור
מלא של הקרקע עד אוגוסט 2019. בפועל - שום דבר מזה לא בוצע. גם הפינוי של מתחמי תעש באזור השרון, שתוכנן ל־2024, נדחה תחילה בשנה וחצי – וכעת, בשל המלחמה, נדחה בשנית ל־2026. למתחם טירת כרמל אפילו אין לוח זמנים. משרד האוצר, משרד הביטחון, רמ"י, רשות המים והמשרד להגנת
הסביבה - כולם נדרשו לפעול, ואף אחד מהם לא סיפק את ה'קבלות'.
דו"ח המבקר חושף נתון דרמטי: על הקרקעות שמוחזקות כיום בידי המדינה במתחמים שפעם שימשו את תעש, קיימות תוכניות לבניית 36,600 דירות. מדובר בקרקעות מצוינות, חלקן עם נגישות גבוהה לתחבורה ציבורית,
תעסוקה וים. האוצר מעריך כי הפיתוח והשיווק של הקרקעות האלה יכולים להכניס כ־33 מיליארד שקל לקופת המדינה.
אבל בפועל - שום דבר לא מתקדם, מפני שהקרקע לא טוהרה, והתוכניות המפורטות עדיין בגדר תכנון על הנייר. המדינה
כורכת את הטיהור בקידום התכנון: רק אם תהיה תוכנית מפורטת - יוקצה לה תקציב שיקום. אך בלי שיקום - לא תהיה תוכנית מאושרת. זהו מבוי סתום ביורוקרטי שמתמשך שנים. וכך נוצר לו עוד סיפור של ביצה ותרנוגלת שלא ברור איפה ומתי יסתיים.
ההמלצה של המבקר
המחסור בדירות אינו תיאורטי: ככל שיותר קרקעות תקועות - כך מחירי הדירות באזורי הביקוש ממשיכים לעלות. הקרקעות של תעש ממוקמות בדיוק איפה שהציבור הכי זקוק למענה של התחדשות ובנייה חדשה. בנוסף, החזקת המתחמים המזוהמים
עולה למדינה מיליונים בשנה. רק מתחם יבנה, לדוגמה, עולה 1.8 מיליון שקל על שמירה וארנונה – וללא תועלת ממשית.
המבקר ממליץ למדינה לשנות את המדיניות: לא להמתין לקידום תוכניות בנייה כדי להתחיל לטהר את הקרקע - אלא לבצע קודם את השיקום, על בסיס ניתוח סיכונים
מסודר ותקצוב עצמאי. לדבריו, "אין לחכות לאסון הבא". עד אז – כל דירה פוטנציאלית במתחמי תעש תישאר תקועה עמוק באדמה המזוהמת.
- עשות: הזמנות ממשרד הביטחון בהיקף של 190 מיליון שקל
- אלביט משפרת את הצעת הרכש למניות עשות - מעניקה פרמיה של 18%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפער בין ישראל והעולם
אחת מהמסקנות החריפות ביותר
בדו"ח המבקר נוגעת לשורש הבעיה: למדינה פשוט אין את הכלים הרגולטוריים הבסיסיים לטפל בזיהום הקרקע. בעוד שבמדינות המערב, ובפרט באירופה - קיימת חקיקה ברורה שמסדירה את נושא המניעה, הזיהוי והשיקום של קרקעות מזוהמות, בישראל החקיקה הזו תקועה כבר יותר מעשור.
לפי הדו"ח, כבר בשנת 2011 החל המשרד להגנת הסביבה לקדם הצעת חוק שמטרתה להסדיר את תהליכי הטיפול בזיהום קרקע - אך למרות הסכמות, ניסוחים, טיוטות והצעות ממשלתיות, החוק מעולם לא עבר. 14 שנה חלפו, וישראל נותרה המדינה היחידה מבין חברות ה־OECD שאין לה חוק שמטיל אחריות
ישירה על גורמים מזהמים, או שמחייב את שיקום הקרקע. ללא חקיקה כזו – לא ניתן להטיל קנסות, לדרוש מימון או לנהל מדיניות עקבית לשיקום.
3 עשורים של גרירת רגליים
הסיפור של מתחמי
תעש אינו מחדל חדש - אלא כזה שנמשך כבר למעלה מ־30 שנה. ההחלטה להעתיק את פעילות התעשייה הצבאית מהמרכז לנגב התקבלה כבר בתחילת שנות ה־90. תעש עצמה, שהוקמה עוד ב־1990 כחברה ממשלתית, קיבלה מרמ"י בחכירה כ־80 אלף דונם.
במהלך השנים היא הפעילה מתקנים ביטחוניים
רבים, שחלקם פוזרו באזורים סמוכים לערים כמו תל אביב, רמת השרון, הרצליה, יבנה, נוף ים וטירת כרמל - ובחלקם התגלו כמויות משמעותיות של מזהמים וחומרי נפץ. למרות החלטות ממשלה מפורשות, תהליכי פינוי נגררו שוב ושוב.
העתקת המפעלים נמשכה עמוק אל תוך שנות ה־2000
והמשיכו הרחק הלאה, ורק בשנת 2018 הושלמה הפרטתה של תעש - אז נמכרה תעש מערכות לאלביט מערכות. למרות זאת, רבים מהמתחמים לא פונו, לא טוהרו, ולא הושבו לשימוש אזרחי.המבקר מציין כי גם לאחר המכירה - האחריות לפינוי, טיהור ושיקום הקרקע נותרה בידי המדינה, באמצעות החברה
הממשלתית נצר השרון.
אבל בפועל, גם זו לא הצליחה לקדם את השיקום. למשל, חקר הקרקע במתחם אליהו, אחד המרכזיים באזור השרון, לא הושלם גם שנתיים וחצי אחרי המועד שנקבע.

"השוק יקר מאי פעם - אבל תחושת הביטחון חזרה, וזה משנה הכול"
רז דומב מלידר שוקי הון מסביר כי מניות הנדל״ן נסחרות קרוב לשיאים היסטוריים, אך המשקיעים מתמקדים פחות במחיר ויותר בתחושת היציבות: “מה שמניע עכשיו את השוק זה לא רק ריבית - זה חזרת האמון בכלכלה הישראלית”; בין החברות הבולטות לטובה הוא מציין את דמרי, ישראל-קנדה ודוניץ, שנהנות מפריסה רחבה ומביקושים חזקים
לאחר תקופה ארוכה של חוסר ודאות, תנודתיות גבוהה ומלחמה ששינתה את התמונה לרעה - שוק ההון המקומי משדר שוב ביטחון: מניות הנדל״ן, שבמשך חודשים היו בין הנפגעות העיקריות, אשר פיגרו אחרי המדדים המובילים בבורסה, מציגות בשבועיים האחרונים התאוששות חדה, אשר משקפת שינוי במצב הרוח של המשקיעים. מי שעד לא מזמן חשש מחשיפה לענף המגורים והמניב, חוזר בהדרגה אל המניות הללו - גם במחירים שנראים על פניו גבוהים היסטורית.
התחושה המרכזית שמניעה את השוק כעת היא יציבות. המשקיעים, כך נראה, בוחנים פחות את תווית המחיר ומסתכלים יותר על התמונה הכוללת - כלכלה שמתייצבת, סביבה ביטחונית רגועה יותר, וציפייה גוברת לתחילת תהליך של הורדת ריבית. הירידה בתשואות האג"ח, יחד עם ההתבהרות בזירה הגיאו-פוליטית, יוצרת אפקט פסיכולוגי של "חזרה לשגרה", שבמונחי שוק ההון מתורגם למומנטום חיובי.
במקביל, ענף הדיור עצמו ניצב בצומת: קבלנים ששרדו את תקופת הקיפאון מחזיקים היום בצבר קרקעות רחב ובפרויקטים מתקדמים לקראת שיווק, בעוד הריבית הגבוהה מתחילה לאבד מכוחה כגורם מעכב - במידה מסוימת יש לומר.גם בתחום הנדל״ן המניב, התמונה מתפצלת בין אזורי הביקוש החזקים לבין השוליים. תל אביב, הרצליה והערים הסמוכות ממשיכות להציג תפוסות גבוהות, בעוד ששווקים משניים כמו ראשון לציון, חולון ובני ברק נותרו מאתגרים. עם זאת, בסך הכול, התחושה בענף היא של מעבר הדרגתי ממצב של בלימה למצב של זהירות אופטימית - בדיוק כפי שמשתקף גם במדדי המניות בבורסה.
שוחחנו עם אנליסט הנדל״ן רז דומב - מלידר שוקי הון
אנליסט הנדל״ן רז דומב, צילום: איה בן עזרי
- דמרי רצה להישאר במדד ת״א 35 - וקיבל ירידה של 5%
- "נותנים לך - תיקח", דמרי ממשיכה לחלק מתנות למוסדיים כדי להישאר במדד ת"א 35
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר גל העליות האחרון שראינו במניות הנדל״ן - מה בעצם משקפים המחירים הנוכחיים?
"קודם כל, צריך לומר שסביבת המחירים כיום רחוקה מלהיות מפוכחת. אם מסתכלים היסטורית, רוב המניות כבר קרובות מאוד לשיאים של כל הזמנים, חלקן אפילו מגרדות אותם. אבל אחרי שנתיים קשות - עם מלחמה, חוסר יציבות פנימית וכלכלית. המשקיעים מחפשים דבר אחד: ודאות. וברגע שהתחושה הזו חוזרת, השוק מגיב בהתאם. היציבות הכלכלית והביטחונית משדרות למשקיעים שאנחנו חוזרים למסלול נורמלי, וזה מתבטא ישירות במחירי המניות״.
אז מה
בעצם צפוי לשוק הדירות בתקופה הקרובה?

רמ"י דורשת מיליונים ממשרתי מילואים שזכו במגרשים בהאון - אך המועצה מונעת בנייה
80 חיילי מילואים שזכו במכרז המיוחד למגרשים על שפת הכנרת מתבקשים לשלם עכשיו בין 1 ל-2 מיליון שקל, אבל המועצה האזורית עמק הירדן מסרבת להנפיק היתרי בנייה ובג"ץ טרם הכריע
רשות מקרקעי ישראל פרסמה בנובמבר 2024 את תוצאות שני המכרזים לשיווק 171 מגרשים לבנייה צמודת קרקע בקיבוץ האון שבחוף הדרומי של הכנרת. 80 מהמגרשים שווקו במסלול מיוחד למשרתי מילואים, שראו בכך הזדמנות נדירה לבנות בית באזור מבוקש במחיר מופחת. אלא שהמועצה האזורית עמק הירדן הודיעה עוד לפני פרסום תוצאות המכרז כי לא תאפשר מתן היתרי בנייה בשלוש השנים הקרובות, ובמקביל הגישה עתירה לבג"ץ נגד רמ"י.
למרות המבוי הסתום, רשות מקרקעי ישראל שלחה לזוכים דרישות תשלום בהיקפים של של 1-2 מיליון שקל, עוד לפני שניתן מועד ברור לתחילת העבודות. הזוכים נדרשים לשלם בתוך 90 יום, בזמן שהתב"ע החדשה למתחם טרם אושרה וההליך המשפטי עדיין מתנהל. הזוכים מתארים מצב אבסורדי שבו נדרשים מהם סכומים עצומים בזמן שבפועל לא ניתן להתחיל לבנות.
60 מיליון שקל חובות והסדר עם המדינה
שורש הסכסוך נעוץ במשבר כלכלי עמוק שאליו נקלע קיבוץ האון בסוף שנות התשעים, אז הצטברו חובותיו לכ-60 מיליון שקל. בשנת 2002 הוחלט על הסדר כולל: המדינה תקבל לידיה כ-300 דונם של שטחים חקלאיים וקרקע למגורים, ובתמורה יוסדרו חובות הקיבוץ, תובטח פנסיה לחבריו וישופצו בתי המגורים של 60 מהם. הכוונה המקורית הייתה להקים יישוב קהילתי חדש במקום הקיבוץ, מהלך שאמור היה לייצר הכנסות ולהחזיר את השטח לפעילות.
אלא שבפועל, הפרויקט נתקע בין אינטרסים מנוגדים: מצד אחד רמ"י שמבקשת למכור את המגרשים בשוק חופשי, ומצד שני המועצה האזורית שמבקשת לשמור על צביון מקומי ועל השפעתה התכנונית. המועצה טוענת כי רמ"י פעלה שלא בתום לב, תוך התנערות מהבנות קודמות עם הקיבוץ ועם משרד הבינוי והשיכון. לטענתה, הבעיה המרכזית אינה מי יקנה את המגרשים אלא איך יוקם היישוב החדש, ובעיקר מי יישא בהוצאות הפיתוח העצומות.
- מי ינצח בחוף האון? המועצה האזורית הודיעה על הקפאת היתרים ל-3 שנים
- "לא חוקי": מועצת עמק הירדן וקיבוץ האון ערערו לעליון נגד רמ"י
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סלע המחלוקת בין רמ"י לבין המועצה האזורית עמק הירדן הוא נושא הפיתוח: מי ישלם על הקמת התשתיות, הכבישים והחיבורים לחשמל ולביוב. לפי הערכות, מדובר בהוצאה של עשרות מיליוני שקלים, אולי אף יותר ממאה מיליון שקל במצטבר. רמ"י טוענת כי דמי הפיתוח אמורים להיות משולמים על ידי הרוכשים בהתאם למפורט במכרז, וכי כל המשתתפים היו מודעים מראש למורכבות התכנונית של המתחם. מנגד, המועצה גורסת כי הרשות מנסה להעביר אליה באופן שרירותי את האחריות לביצוע עבודות שאינן בסמכותה, וכי ללא הסדר מוסכם וברור, לא ניתן יהיה להנפיק היתרי בנייה בשטח.