האם ההשקעה באגרות החוב להמרה של דוניץ מעניינת?
סקטור הנדל"ן היה ללא ספק אחד הכוכבים של 2019, כאשר מדד ת"א נדל"ן עלה בכ-73%. בלטו במיוחד חברות הנדל"ן היזמי כמו אשטרום שעלתה בכ-226% וישראל קנדה שעלתה בכ-180%. אני בספק שיש מישהו שרוצה להמר נגד סקטור הנדל"ן בשנת 2020, גם לאחר העלייה החדה ב-2019 אבל לכולם ברור הסיכון הגבוה של השקעה בחברות אלו לאחר העליות החדות. אז מה עושים?
בחיפוש אחר חברת נדל"ן יזמי שתספק גם הגנה מפני חזרה למחירי 2018, נתקלתי באגרת חוב להמרה של חברת דוניץ. איגרת חוב להמרה הינה מוצר מצוין שלא מרבים להשתמש בו בשוק המקומי. אתחיל במי זאת דוניץ?
חברת דוניץ
חברה מובילה בייזום נדל"ן למגורים בישראל בעיקר באזורי ביקוש במרכז הארץ. גם מניית דוניץ -0.98% עלתה בשנת 2019 בצורה חדה, והניבה תשואה של כ-130% לשווי של 670 מיליון שקל - לעומת הון של כ-270 מיליון שקל - מכפיל הון של כ-2.5. החברה פעילה למעלה מחמישים שנה, ובונה כיום את פרויקטי ההתחדשות העירונית הגדולים בישראל: קריית האמנים בראשון לציון, בשלשה מתחמים גדולים בתל-אביב ובגבעתיים, אשדוד, גני תקווה ורמת השרון. החברה יוזמת, מנהלת ומבצעת את הפרויקטים שלה כך שהיא שולטת גם ברמה וגם בעלות, באופן אשר מקנה לה יתרון גדול אל מול הנעשה בשוק.
לחברה כ-300 יחידות בהקמה שימסרו עד 2022, כ-1,400 יחידות פרויקטים בתכנון, עתודות קרקע מלאי רחב בפיזור גדול עם תב"ע מאושרת וזמינה לבניה וכ-36,000 מ"ר של שטחי מסחר ומשרדים, אשר מותנים בהתחדשות עירונית ושינוי תב"ע, עליהם ניתן לבנות כ-2,500 יחידות. כלומר, מדובר בחברה עם עתודות בניה מהגדולות בארץ ואחת מחברות הנדל"ן עם הפוטנציאל הרב ביותר היום בשוק.
- הבורסה משיקה מדדי אג"ח חדשים: יותר פיזור ושליטה
- שוק העבודה האמריקאי ממשיך להיות יציב - הסיכוי להפחתת ריבית יורד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדעתי, החברה מנוהלת בצורה טובה מאוד בהובלה של ניסים אחיעזרא, מנכ"ל החברה ובעל מניות (15.17%). החברה יוזמת וצומחת בקצב נאה ויש לה מדיניות חלוקה של 50% מהרווח הנקי כדיבידנד. דוניץ היא מהחברות היותר מומלצות בסקטור הנדל"ן היזמי.
איגרת חוב להמרה
איגרת חוב המשלבת בתוכה רכיב של אופציה, ובכך מקנה לבעליה בנוסף לזכות לקבלת קופונים תקופתיים, את הזכות להמיר את איגרת החוב למניות רגילות של הגוף שהנפיק אותה על פי תנאי המרה שנקבעו מראש. החשיפה לאג"ח עם אפשרות כזו, מציעה לבעלי אגרות החוב להמרה הגנה מפני הפסדי הון כתוצאה מירידה חדה בערך המניה, והאפשרות ליהנות גם מהפוטנציאל העסקי של החברה. במקרה של דוניץ פוטנציאל שוק הנדל"ן בישראל, ויתרה מכך עתודות הקרקע, המרובות.
אגרות חוב להמרה נמצאות יחד עם כל אגרות החוב של החברה בסדר הנשייה (מול הנושים), מה שאומר שחברות חייבות לעמוד בהתחייבויותיהן לבעלי אגרות חוב להמרה לפני בעלי המניות. החיסרון הוא שישנה פרמיית המרה שנוגסת בחלק מרווחי ההון במקרה של עליית ערך המניה.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מנפיק אגרת החוב להמרה רוצה להנפיק אגרת עם אופציית המרה כי בדרך כלל הן באות עם קופון נמוך יותר מאשר אפשרויות מימון חוב שאינן ניתנות להמרה, ובכך מצמצמות את עלויות הריבית. יתר על כן, אגרות חוב להמרה מציעות למנפיקים אמצעי מוכן להעברת חוב להון ויכולות להועיל בניהול יחס החוב וההון של החברה.
אם מחיר המניה מתפקד היטב, האג"ח נסחרת יותר "כאופציה עמוק בכסף", שנעה במקביל למחיר המניה מכיוון שהיא מציעה חשיפה גבוהה להון ופחות חשיפה למרווחי אשראי. אם מחיר המניה צונח ואופציית המניות תתרחק מהכסף, אגרות חוב להמרה מתנהגות בדומה לאגרות חוב מסורתיות, תוך שמירה על ערך נקוב (או 'השקעה') ויש להן חשיפה גבוהה לסיכון האשראי של המנפיק.
ההתנהגות הזאת של איגרות חוב להמרה - המספקות חשיפה לגורמי חוב וגם להון - יכולה להפוך אותן למכשיר השקעה אטרקטיבי במיוחד עבור המשקיעים לקראת 2020 אשר באה עלינו לטובה.
אגרת החוב להמרה דוניץ אג"ח א
כפי שציינתי בהתחלת דבריי, לאחר העלייה החדה בסקטור זה קיים חשש לקראת השנה החדשה לגבי הסבירות הבלתי מבוטלת למימוש של מניות החברה והסקטור בכלל. דוניץ מספקת בהקשר זה פתרון מעניין - אגרת החוב להמרה דוניץ אג א.
האג"ח של דוניץ, נסחרת היום בתשואה שלילית של כ-3% - ובמח"מ של 2.2, כאשר אגרות חוב ישירות בדירוג זהה נסחרות היום במרווח של כ-3.2%, כלומר בתשואה של כ-3.4%. הסיבה לתשואה השלילית כי האופציה באגרת קרובה לכסף. כיום, פרמיית ההמרה באגרת החוב הינה כ-7% (למחיר הנוכחי). כלומר, במידה והמניה תעלה בעוד כ-7% היא תיכנס למסלול המנייתי, כך שהאג"ח תתנהג כמניה.
למניה שלוש אפשרויות התנהגות
1. ממשיכים צפונה - המניה והסקטור ממשיכים לנסוק ועולים גם ב- 2020 בצורה חדה - במקרה כזה נרוויח את עליית ערך המניה פחות 7%. כך לדוגמא, אם המניה עלתה בכ- 50% נרוויח 43%.
2. נשארים במקום - המניה והסקטור יהיו סטטיים בשנת 2020 וכמעט ולא יזוזו – מצבנו יהיה די זהה למחזיקי המניה מכיוון שהאיגרת לא תיכנס למסלול המנייתי ומחזיק האיגרת יפסיד כ-3%.
3. תיקון חד - המניה והסקטור מתקנים בצורה חדה ויורדים באחוז דו ספרתי – אם למשל המניה ירדה בכ-30%, ההפסד שלנו יהיה מוגבל מכיוון שאז האיגרת תחזור למסלול האג"חי. במקרה כזה האיגרת תסחר כמו שאר אגרות החוב בדרוג שלה בתשואה של כ-3.4%. כלומר עליה בתשואה לפדיון בכ-6.4% את זה נכפיל במח"מ האיגרת (כ-2.3) כלומר הפסד של14%-14.5%
שורה תחתונה
אגרת החוב של דוניץ סדרה א' הינה פתרון טוב לכל מי שרוצה לרכוש חברת נדל"ן יזמי בעלת פוטנציאל רווח גדול אך חושש להיכנס לשוק ולסקטור לאחר העליות הקיצוניות בשנה שעברה. למעשה, רכישת האיגרת הינה קניית אחת מפניני הסקטור עם תעודת ביטוח כנד הפסדים מבלי לשלם פרמיה גבוהה ועם השתתפות עצמית יחסית נמוכה.
הכותב הינו שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי – שוק מקומי, פיוניר ניהול הון.
- 8.דן 07/01/2020 23:22הגב לתגובה זותראו תגובה 1 . כל מילה בסלע
- רני 16/01/2020 20:04הגב לתגובה זוממליץ בחום על קורס בשוק ההוןאם אתה לא יודע איך להסתכל על אגח להמרה לך תלמד.אל תקרא תגובה של איש סתום שלא מבין כלום כמו מגיב 1 ותחשוב שאתה מבין, אתה תפסיד מזה הרבה כסף.
- 7.אגח 07/01/2020 18:15הגב לתגובה זורעיון השקעה מעניין , ברור שהיה עדיף אם התשואה היתה חיובית. חבל שאין דרישה מהשוק ליותר אג"ח להמרה. זו לפי דעתי הדרך הנכונה היחידה להשקיע בחוב של יזמיות נדל"ן . לא מצליח להבין את מי שרוכש אג"ח של אותן חברות ללא בטוחות או עם בטוחה רק במקרה של הצלחה כמו מנגנון שעבוד על עודפים . איך אתם לא רואים שאתם באותו סיכון של מחזיקי מניה אבל מסתפקים בתשואות חד ספרתיות נמוכות ( 3%-6%) כשמחזיקי ההון רושמים תשואות של מאות אחוזים . (לפני שכר ) אחת התעלומות שכנראה לא אפתור.
- 6.בני 07/01/2020 18:03הגב לתגובה זורעיון נחמד אבל רק למי שיודע לעבור בזמן מ אגח למניה.אגח להמרה צריך לדעת לנהל ולראות שבסוף שנה יש פדיון לאגרת וצריך בזמן לחזור למניה
- 5.הדאונסייד יכול להיות גדול, כך שהאגח לא הכי מעניין (ל"ת)הניתוח לא מדוייק 07/01/2020 17:16הגב לתגובה זו
- 4.רוני 07/01/2020 16:43הגב לתגובה זואשמח לשמוע עליו
- 3.אבנר 07/01/2020 16:37הגב לתגובה זוהאגח להמרה נסחר בשער 117 ערך מתואם 100.59 . ניראה לי שאתם רוצים ליברוח מהנייר
- 2.נכון ומעניין 07/01/2020 16:37הגב לתגובה זואגח להמרה - מוצר מנצח לחברה ולמשקיעים. שמואל כל הכבוד
- 1.כלכלן 07/01/2020 16:33הגב לתגובה זוכבר ב15/10/20 יש פדיון חלקי של 25.22% מהאג"ח בשער 100. האיגרת נסחרת ב117 וייגרם הפסד משמעותי. המחזיקים יוכלו לספוג את ההפסד או להמיר למניה וימצאו בין הפטיש לסדן. אם לפני הפדיון החלקי האג"ח יכנס לכסף אז הפדיון יכריח את המחזיקים להמיר הכל, ואז יקבלו ביצוע חסר של כ 8% לעומת המניה.
- עומר 08/01/2020 14:50הגב לתגובה זואין הבדל באגח להמרה בין אם הוא נפדה בפעם אחת או לשיעורין. החישוב של התשואה ברוטו הינו זהה לכל חלק בעת הפדיון. התשואה של מחזיק האגרת בחודש יולי הקרוב תהיה התשואה ברוטו בה הוא קנה את האגרת כפול חלק הפדיון.אגח להמרה מכשיר מסובך מומלץ להשקעה רק למי שמבין את התחום.
- כלכלן 09/01/2020 07:44באיגרת שנמצאת בתוך הכסף לפני פירעון חלקי חייבים להמיר למניה למניעת הפסד כבד. בכך מתקצר המחמ האפקטיבי שלה עבור מרכיב האופציה (שווי בלאק ושולס). לך תלמד ואל תטעה.
- צודק (ל"ת)si 07/01/2020 23:25הגב לתגובה זו
- בכללי אגלה זה פח 07/01/2020 16:45הגב לתגובה זוכל המוצרים הפיננסיים ההיברידיים הם בעייתיים . חכו למה שיקרה עם הקוקו של הבנקים בסביבת שוק פח ... אם רוצים חשיפה לביצועי החברה קונים מניה ואם רוצים חשיפה לאיתנות הפיננסית שלה קונים אגח סטרייט
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- מחר בבורסה - ארית, תקציב, אג"ח
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.
