אסטרטגיית הגנה במניות "נפיצות" - כך זה עובד
הכותרת הפסימית לא נועדה לצייר לכם תמונה שחורה וקודרת. נהפוך הוא: שבעתי מנביאי הזעם למיניהם המפרסמים תחזיות קודרות חדשות לבקרים בעיתונות הכלכלית כאשר הנביא התורן מכריז: "הנה צדקתי". כולנו יודעים למי ניתנה הנבואה.
שוק ההון, כמו בכלכלה, בנוי מסייקלים עם תקופות של גאות ושפל והיכולת שלנו כמשקיעים לתזמן תקופות אלה מוגבלת יחסית. אולם מאידך, חלה עלינו החובה לבחון נכסים, על הסיכוי והסיכון בהם, בעיקר מול אלטרנטיבות ולקבל החלטות בהתאם. ההחלטות אשר רוב המשקיעים מכירים ומבצעים הן בין היתר: הסטת כספים מנכסים יקרים לנכסים זולים יותר באופן יחסי או שינוי מרכיב הסיכון בתיק בהתאם לפיצוי שהוא נותן לנו מול נכסים מסוכנים פחות, בהינתן כמובן צרכי ההשקעה שלנו.
על שני דברים אי אפשר ממש להתווכח. הראשון הוא שמחיר המניות בעולם הוא ללא ספק מעל הממוצע ארוך הטווח, והשני הוא שבסופו של דבר תיקון עמוק בשוק המניות או משבר שיגיע הוא עניין של זמן, גם אם זה שנים, זה טבעם של השווקים וזה מוכח היסטורית. עם זאת, ניתן למצוא דוגמאות רבות בהיסטוריה שאין הכרח לרוץ ולמכור. אבל, האם ישנם דברים שנוכל לעשות בכדי לצמצם אפשרות של הפסד מחד ואף לשפר את מצב ההשקעה שלנו מצד שני? אפשרות זו בהחלט קיימת.
אסטרטגיית ההשקעה במניות "נפיצות"
עם הסייקל העולה האחרון, חלק גדול מאוד של מניות נמצאות במצב "נפיץ". מצב נפיץ הוא מצב שבו אם יתרחש משבר או תיקון עמוק, פוטנציאל התיקון, "הנפיצות" באותן מניות הוא גדול מאוד. לרוב אלה מניות ששוויין נגזר בעיקר מציפיות לצמיחה משמעותית (מניות "חלום" או חברות צמיחה), חברות המוטות באופן ניכר למוצר אחד (מישהו אמר אפל?), או אפילו חברות מפסידות בסקטור חזק. חברות אלה לרוב הינן חברות "בטא גבוהה", המשמעות היא שהמתאם שלהן לסייקל הכלכלי ולשוק גבוה מאוד - כלומר בתקופות גאות לרוב הם עולות משמעותית יותר אבל בתקופת משבר הן כמובן גם יורדות בצורה דרסטית.
- רשת הפיצות המערבית פותחת סניף ראשון בלב הכלכלה הסובייטית ומה קרה היום לפני 45 שנה
- אירוע ההשקה של אפל: חשפה את האייפון 17 אייר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משבר הדוט קום מתחילת העשור הקודם הינו דוגמה מצוינת. בעוד מדד הנאסד"ק ביצע תנודה חדה מטה של כ-70% בשנים 2000-2002, מדד הדאו גו'נס המסורתי ביצע תנודה משמעותית נמוכה בשיעור של כ-25%. עידן ההי טק והאינטרנט היה בחיתוליו והיו חברות שנסחרו בשווי המבטא ציפיות צמיחה אופטימיות ביותר.
נניח וזיהינו מניות "נפיצות", כיצד נוכל להגן על תיק המניות שלנו?
האסטרטגיה המוכרת ביותר הינה רכישת ביטוח על אותן מניות, ע"י רכישת אופציות פוט. עם זאת, מחיר הביטוח שנשלם יהיה לא מבוטל (בחברות אלה לרוב מעל 15% לשנה), שאותו נפסיד בתרחיש שבו מניות אלה לא יורדות חזק, וזאת עוד למרות שאנו נמצאים בתקופה שבה סטיות התקן הן מבין הנמוכות שהכרנו.
אבל, אם נקבל את ההנחה שמניות אלה בתקופת משבר או מיתון, לכשיגיע כמובן, צפויות להראות ירידה חזקה ונפחית את ההסתברות שנתקל בתרחיש של תיקון קטן, נוכל לבצע אסטרטגיה יעילה יותר, הקרויה בשם "Put Ratio Backspread". באסטרטגיה זו אנו מוכרים בחסר אופציית פוט קרובה יותר על נכס הבסיס, וקונים 2 (ואף לעתים גם 3) אופציות בעלות מחיר מימוש נמוך יותר. באסטרטגיה זו העלות הכוללת, סך תזרים המזומן היוצא מהתיק, הינו זניח (האופציות הרחוקות עולות לנו מעט יותר מהפרמיה שקיבלנו מהמכירה וגם כמובן ההפסד זניח אם המניה עולה, גם עד אינסוף) ואנו עלולים להפסיד הפסד מוגבל בירידה חלשה, אך אנו נקבל הגנה אפקטיבית מאוד אם תהיה ירידה חדה ופתאומית, בפרט כאשר סטיות התקן בשוק יעלו, מה שקורה בכל משבר. נוסיף לכך את העובדה שאנחנו בוחרים במניות בעלות פוטנציאל נפיץ, והרי לנו הגנה אפקטיבית מאוד לתיק המניות שלנו.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
אסטרטגיה זו מבצעים בדרך כלל לטווח של שנה או שנתיים מתוך כוונה להגן על תיק המניות הקיים. להלן דוגמאות למניות "נפיצות" להערכתנו:
AAPL (אפל) - אומנם חברת ערך שמוכרת חדשנות אך מוטה מאוד למוצר אחד שהמרווח התפעולי בו די גבוה, מצב נפיץ שבו מתחרה יצליח לתת לה תחרות אמתית.
NFLX (נטפליקס) - חברת צמיחה זה ברור, התמחור כרגע נשען על ציפיות צמיחה גבוהות מאוד.
TSLA (טסלה מוטורס) - חברת צמיחה וחדשנות, התמחור כרגע נשען על ציפיות צמיחה גבוהות מאוד.
CROX (קרוקס) - החברה המוטה למוצר אחד שעלות הייצור שלו נמוכה מאוד.
IWM (סל ETF אשר עוקב אחרי מדד הראסל 2000) - מדד זה דווקא הצליח לייצר תשואות עודפות על מדד ה-S&P500 על פני השנים, אך בגלל שהוא מכיל הרבה חברות צמיחה, סביר להניח שבתיקונים משמעותיים של השוק הוא יחסיר.
חשוב לציין שאיני בהכרח מחזיק בדעה שאלה חברות בועה, אבל באמצעות האסטרטגיה שציינתי במאמר זה נוכל לנצל את "הנפיצות" שלהן לתקופה של משבר, לכשיבוא, תוך תשלום מחיר נמוך מאוד .
הכותב הוא דניאל ארד, שותף ומנכ"ל, קוואנטום שוקי הון
- 6.אדי 11/07/2017 19:08הגב לתגובה זואסטרטגיה מעניינת הבעיה שלא ניתן לבצע דרך בנקים פה בארץ
- 5.אנליסט 11/07/2017 09:35הגב לתגובה זואסטרטגיה נכונה ונבונה. משתמשים בא לא מעט אנליסטים שמבינים
- 4.סוחר 10/07/2017 09:08הגב לתגובה זוככה לא עושים הגנות על פוזיציה תנסו לבנות לבד מה שהוא מציע ותראו שזה לא מגן ולא נעליים
- סוחר בכאילו 11/07/2017 08:52הגב לתגובה זואתה מדבר כאילו אתה מבין משהו יסוחר בדמו
- 3.אשר 09/07/2017 19:20הגב לתגובה זואסטרטגיה מעניינת בהחלט! חסר לי אבל דוגמא אם אמכור NFLX 145 JUN 18 אקבל 1530 ובמקביל אקנה פעמיים 130 בעלות של 940 כל אחד - סה"כ עלות 350 דולר. אבל אם המניה נופלת מתחת ל145 אני מפסיד עד שתגיע ל130 - הפסד מקסימאלי של 1500 דולר אז איפה ההגנה?
- ניסן 10/07/2017 08:41הגב לתגובה זולמחיר מתחת ל130 לפי הדוגמא שלך (70 נניח). הוא ציין שההפסד יהיה מוגבל.
- 2.שאול 09/07/2017 14:38הגב לתגובה זולא בטוח שהבנתי הכל אבל נשמע מענין
- 1.לירון 09/07/2017 14:20הגב לתגובה זואפשר לקבל רשימה מורחבת של מניות כאלה? לאחרונה השקעתי בנטפילקס. תודה על שהערתם את תשומת הלב

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.