למה לי לזוז? על החלטת הריבית לחודש אפריל
בנק ישראל מותיר את הריבית לחודש אפריל ברמה של 0.1%, בהתאם לתחזיות הקונצנזוס. ולמה? שיפור בציפיות האינפלציה, ירידה בשצף הפחתות המחירים האדמיניסטרטיביות הצפויות, ניכוי מדדים נמוכים מהספירה השנתית, שוק עבודה חזק ונתוני צמיחה סבירים. כל אלו מציבים את הסביבה הכלכלית המקומית במקום טוב מזה שבו היתה לפני חודשיים, כלומר בתקופה בה הריבית נותרה ברמתה הנוכחית למרות הכל. אז למה לי לזוז היום?
בבנק ישראל מרוצים מהשיפור בציפיות האינפלציה - כבר בסקירת ריבית חודש ינואר ציינו כי הנימה הפושרת אותה הציגו בבנק בהחלטות הריבית האחרונות תומכת בציפיית מקבלי ההחלטות שם לשיפור משמעותי בציפיות האינפלציה, לאחר ניכויים של מדדי ינואר ופברואר הנמוכים. בבנק אכן קיבלו את מבוקשם, ואף ציינו בצורה מפורשת כי "החודש נרשמה עלייה חדה יחסית בציפיות לאינפלציה". עוד הדגישו כי "לראשונה זה שלושה חודשים נגזרות משוק ההון ציפיות חיוביות לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים".
למרות השיפור בציפיות, בחטיבת המחקר מפחיתים תחזיות - נכון שציפיות האינפלציה רשמו שיפור יחסי, אך אנו עדיין מדברים על רמת ציפיות נמוכה. על רקע הנתונים הכלכליים הסבירים ביותר שמציג המשק הישראלי, בחטיבת המחקר בוחרים להציג את קו ה"זה לא אנחנו זה הם", המזכיר את זה שבו נוקטים מקבלי ההחלטות בפד.
והכוונה: עיקר הסיכונים עבור רמת האינפלציה והריבית מגיע מהכלכלה העולמית, מהחשש לירידות חוזרות במחירי הנפט והסחורות ומהפחתת תוואי הריביות הצפוי בעולם. גם להפחתות המחירים האדמיניסטרטיביות צפויה כמובן להיות השפעה לא מבוטלת. בכל אופן, על כל הגורמים הללו לבנק ישראל אין שליטה. לכן, מחליטים בחטיבת המחקר להפחית את תחזיות האינפלציה והריבית בצורה חדה יחסית.
- הנגיד בחר בדרך הקלה - ואז מה אם לעם קשה
- הבנקאים המרכזיים מתכנסים בג’קסון הול - כולם מחכים לשמוע את פאוול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היו גם מספר הערות מעניינות במסיבת העיתונאים: מדברי הנגידה עלה כי אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים כיום על החלטות הוועדה המוניטרית הוא, איך לא, המשך העלייה החדה במחירי הדיור. זה לא שלא ידענו זאת לפני כן, אבל כאשר הנגידה מזכירה את הנושא באותה נשימה עם התבטאות כגון "המדיניות המוניטרית פועלת בסביבה מורכבת", ניתן להבין את חשיבות הדברים.
- 4.פטולוג 29/03/2016 16:42הגב לתגובה זוכלכלת ישראל במדרון חלקלק כלפי מטה ובנק ישראל כמשקיף פסיבי מן הצד . מה שישאר לו בסוף , זה לקבוע שחולה ( משק ) מת ולחפש אשמים ( רק לו הוא עצמו ) .
- 3.מ 29/03/2016 13:51הגב לתגובה זודהיינו תקבל שקל חזק יותר ותוהו בבוהו במערכת הבנקאית, כלי הריבית נשחק ואין מה להשתמש בו יותר כלפי מטה, ביפן מאז הורדת הריבית מטה הין התחזק בעשרה אחוזים....בנק ישראל שומר את הכדור האחרון במחסנית שהוא הדפסת הכספים לרגע שבו יפםרוץ משבר הנדלן והוא יפרוץ בטווח של שנתיים עד כמה שאני יכול להעריך באופן אישי.
- 2.רונן 29/03/2016 12:22הגב לתגובה זובנק ישראל יודע שהריבית בישראל צריכה להיות לפחות 2 אחוז .ברור לו שהוא ניפח ומנפח בועה אימתנית בישראל על כל מה שמשתמע מכך .אך הוא מחויב למדיניות הבנקים המרכזים הגדולים .הוא כבר לקח את ההחלטה להקריב את את דור העתיד ואת כלכלת העתיד . בנק ישראל לא ייקח שום החלטה רדיקלית : מוניטרית או מנהלתית לטיפול בשוק האשראי ,הנדלן והריבית בכלל. וזאת על מנת להשאיר את האחריות לתוצאות ,על ממשלת ישראל ועל הריבית בחו׳ל (״אין לנו ברירה״)ולכן ימשיך לנהוג במדיניות ״הבת יענה של ״רואה, אך לא שייך לי״ . כבר 7 שנים הם מספרים לנו שהם מוטרדים משוק הנדל׳ן. גניבת דעת ותו לא . חבורה של אימפוטנתים שלא מצדיקים את שכרם.
- 1.אנונימי 29/03/2016 11:30הגב לתגובה זושוק הדיור אני שומע אותך במדיה שזו אבי אבות הבועה , זאת אומרת שהמדינה בקריסה, בועה זו תתנפץ , תרשום לפניך אנשים לא גומרים את החודש 80% מהאזרחים חיים על הלוואות , יוקר המחיה בשמיים ,איזוצמיחה ... נתוני האבטלה לא נכונים , צריכים לקחת גם בחישוב את מקבלי אבטחת ההכנסה שאחרי 6 חודשים של דמי אבטלה לא מוצאים עבודה , הדור הצעיר ומעמד הביניים יורדים מהארץ , תנסה להשיג את הנתון של היורדים מהארץ ... למה נתון זה לא מפורסם אף פעם , שאל את עצמך ואת הגורמים המתאימים , שוק הדיור , מה אנו נמצאים ברברעיה הצרפתית שם כבר יותר זול ,נגידה שלא מבינה בכלום כבר 12 פעם אותה ריבית מה לעשות ...לא תהיה ריבית שלילית היא פשוט שומעת לגורו שלה סטנלי פישר , כלכלה עם חשיבה של המאה הקודמת ,רווחי החברות יורדים גם כאן וגם בחו"ל בגלל שהצריכה הגלובלית יורדת בלעדי צריכה אין צמיחה , אנו כאן בדפלציה אינפלציה שלילית מה יתן הורדת ריבית אנו נמצאים על 0.1% ריבית ,זה אפס במונחים כלכליים ,שוק הדיור ויוקר המחיה זה צריך להיות מטופל בצורה אגריסיבית , לשבור את כול המונופולים בארץ , יקח זמן אבל זו התשובה היחידה לאזרחי המדינה , יום טוב.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
