הפוך על הפוך: האם הכרזת דראגי תגרום לאירו להתחזק?

צחי ליבוביץ, מנהל השקעות ראשי באימפקט בית השקעות, על אירופה המצוננת, שמקווה לאפקט איפכא מסתברא נוסף על מטבע האירו
צחי ליבוביץ | (6)
נושאים בכתבה אירו דראגי מט"ח

לקראת הכרזת מריו דראגי, נגיד הבנק המרכזי האירופאי, על הצעדים להמרצת הכלכלה, יש לתהות האם אפקט האיפכא מסתברא יחזור על עצמו השנה, והאירו יתחזק במקום להיחלש.

שוקי ההון והמשקיעים באירופה וברחבי העולם ממתינים בדריכות ל-10 במארס (יום ה' הקרוב), אז אמור הבנק האירופאי המרכזי להתכנס ולהצהיר על המשך מדיניותו המוניטרית להמרצת כלכלת אירופה, ששרויה במיתון, ולהפחית את שער האירו במטרה לשפר את התמודדותן של מדינות גוש האירו בתחום הייצוא. כל זאת כשהעולם כולו עדיין שרוי במלחמת מטבעות ממושכת. ציפיות המשקיעים מתמקדות במהלכים נוספים שיבצע הבנק האירופי בהנהגתו של דראגי והגדלת מעורבותו בשווקים.

כדי להעריך מה עשוי לקרות, נחזור להתכנסות הבנק מתאריך ה-3 בדצמבר בשנה שחלפה, כאשר בתחילת 2015 הודיע הבנק האירופאי לראשונה על השקת תכנית הרחבה כמותית, דבר שגרר עלייה חדה מאוד ברבעון הראשון בשווקים באירופה. עליות אלה נמחקו לחלוטין בעקבות אירועים שפקדו את אירופה והעולם כמו בעיות בוערות בכלכלת יוון, החששות מירידה משמעותית בצמיחה בסין, ירידה דרסטית במחירי הנפט ועוד. התחתית בשוקי ההון הגיעה לקראת סוף ספטמבר והירידות התהפכו לראלי שנמשך עד תחילת דצמבר, בין השאר בשל ספקולציות על מהלכים שעתיד לבצע דראגי בהתכנסות הבנק המרכזי האירופאי ב-3 בדצמבר אשתקד.

בסופו של דבר, הודיע דראגי על הגדלת הריבית השלילית על פיקדונות הבנקים ועל הארכת תכנית ההרחבה הכמותית לחצי שנה נוספת. השוק, שציפה להודעה על הגדלת התוכנית ולא חזה את הארכתה לתקופה נוספת, הגיב בירידות שערים חדות שנמשכו עד אמצע פברואר השנה. בשבועיים האחרונים אנו שוב עדים לראלי באירופה, שבעיקרו מיוחס לספקולציות על החלטותיו ומהלכיו העתידיים של דראגי שיוצהרו השבוע.

את מהלכיו לא אמור דראגי, או כל נגיד בנק מרכזי אחר, לבסס על המתרחש בבורסות (אמנם קשה להתעלם מכך), אלא על בסיס הכלכלה הריאלית. על כן משמעותי יותר לראות כיצד הגיב המטבע האירופי לאחר החלטות הבנק הקודמות, כשעל רקע מלחמת המטבעות השוררת בעולם, חלק ממטרת תכנית ההרחבה הכמותית נועד להחלישו על מנת לתמוך בתעשייה וביצוא במדינות גוש האירו. האירו התנהג במתאם הפוך מלא לשוק המניות האירופי, ובעוד ששוק המניות עולה לקראת התכנסות הבנק האירופי בדצמבר בשנה החולפת, הרי שהאירו ביצע מהלך ירידות חד של 8% מול הדולר מהשיא שהיה בסוף ספטמבר.

 

השפעת האכזבה ממהלכיו של דראגי לא בוששה להיראות גם במסחר במטבע האירו, שמחק כמעט לחלוטין את הירידות עד דצמבר במהלך התחזקות של מעל 7% עד השיא באמצע פברואר השנה - בדיוק נקודת התחתית של שוק המניות. במילים פשוטות:  דראגי, באכזבתו את השוק, השיג בדיוק את התוצאה ההפוכה ממה שרצה, ובמקום להחליש את האירו קרה בדיוק הפוך והאירו התחזק בניגוד לתכניותיו. אפקט האיפכא מסתברא.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    צדקת אחי, יצאת גדול (ל"ת)
    אחי 10/03/2016 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נרקומן כסף 08/03/2016 09:00
    הגב לתגובה זו
    ואז זה לא טוב!!!
  • 4.
    כנראה שמה שהיה הוא שיהיה. האירו יתחזק למרות הכל (ל"ת)
    מיני מיקרו 07/03/2016 15:18
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דראגי בטוח יביא בזוקה, אין לו ברירה (ל"ת)
    יהלום 07/03/2016 15:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יפה, עכשיו הבנתי (ל"ת)
    יונה 07/03/2016 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מאקרו 07/03/2016 13:42
    הגב לתגובה זו
    ניתן לנחש שדראגי יעשה הכל כדי לא לחזור על הטעות של דצמבר אבל לא בטוח שהוא יצליח לספק את הסחורה.
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.