מייחלים לעדינות מירבית: הפד מוציא את האינפוזיה
זו תהיה קלישאה לומר שהשווקים ממתינים בדריכות לישיבת המדיניות של הבנק הפדרלי מחר (יום ד', 18.9). למעשה, השוק כבר סב על צירו בשבועות האחרונים כהכנה לאירוע, שצפוי להוות כנקודת ציון בשווקים הפיננסיים מאז קריסת להמן ברדרס. מאז הודיע יו"ר הפד, ברננקי, שבכוונת הבנק להתחיל לצמצם בהרחבה הכמותית עוד השנה, השווקים החלו להיערך לשינוי המדיניות.
שוק המניות האמריקני דווקא הגיב בצורה מתונה למדי ורשם תיקון של אחוזים ספורים בלבד. אבל מנגד, ראינו בריחה אדירה של הון מהשווקים המתעוררים חזרה אל השווקים המתפתחים, מה שהתבטא בירידות חדות של עשרות אחוזים בערכי המטבעות ומדדי המניות באותן מדינות אמורות. כמו גם, שוק האג"ח שיקף את היערכות השוק לשינוי, כאשר התשואה על אג"ח ל-10 שנים עלתה ב-4 החודשים האחרונים בכמעט 80% ונשקה ל-3%.
כלומר, בדינמיקה המאפיינת את השוק הפיננסי "התוצאה הסבירה ביותר" כבר תומחרה עוד לפני האירוע עצמו. התגובה הראשונית לאירוע היא בדרך כלל פונקציה של הפער בין הציפיות המוקדמות לתוצאה בפועל. בשבועות האחרונים כולם, פרשנים, כלכלנים ומשקיעים, עוסקים בגיבוש הערכה רווחת לקראת האירוע. האם הפד אכן יצמצם, ובכמה - אילו הן השאלות המרכזיות.
הציפיות לצימצום נגזרות מפרשנות מילולית די פשוטה של דברי ברננקי, שאמר ביולי שהבנק מתכוון לצמצם "עוד השנה". מאחר שיש רק עוד ישיבת ריבית אחת השנה (בדצמבר), מן ההיגיון שהצעד יבוצע בישיבה השבוע.
האם יש עוד מקום להפתעה?
לאור תנועות ההון המסיביות ורגישותם הידועה של ברננקי ויתר חברי הבנק ליציבות בשווקים, ספק אם הבנק בכלל יעז להפתיע את השווקים. זה תהליך גמילה עדין שצריך לבצע בזהירות. עם זאת, עדיין נותרה שאלת מידת הצמצום. בכמה יצמצם הבנק? זו בעצם השאלה המספרית. הקונצנזוס בשוק נע בטווח של 10-15 מיליארד דולר, צמצום מינורי למדי. צמצום גדול יותר יתקבל באופן שלילי.
מה יקרה אם הבנק יבחר לדחות את הצמצום לישיבה הבאה? על פניו, נדמה שזה מה שהשוק מייחל לו - דחייה אחרונה של הקץ. אולם, בהחלטה כזו, שהינה בעלת סבירות נמוכה, תהיה הבעה אי אמון קשה כלפי הכלכלה האמריקנית, עד כי ייתכן שתרחיש שכזה יתקבל באופן שלילי יותר מאשר חיובי.
ההיאחזות של השוק במדיניות הנוכחית של הבנק התבטאה בתחילת השבוע בעליות השערים חדות שראינו בעקבות הסרת מועמדותו של לארי סאמרס לתפקיד נגיד הבנק. סאמרס היה ידוע בהסתייגותו למדיניות המרחיבה הנוכחית. עליות השערים היו דרכו של השוק לומר בקול ברור שהוא רוצה את ג'נט ילן, הסגנית הנוכחית וזו שידועה כתומכת נלהבת במדיניות המרחיבה, לתפקיד יושבת הראש. אך האם זה בכלל משנה? הצמצום החל ואין ממנו חזרה, ללא קשר לזהות מחליפו של ברננקי. ההעדפת השוק את ילן מבטאת את הרצון של השוק שיבצעו את תהליך הוצאת האינפוזיה בצורה העדינה ביותר.
- 1.יוסי, רמת גן 17/09/2013 21:45הגב לתגובה זוכתבה מצויינת!
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
