הקיצוצים בחיסכון הפנסיוני - מי הנפגעים העיקריים?

ירו שמיר, מומחה הפנסיה של Bizortal, מתייחס לשינויים הרגולטורים האחרונים בכל הקשור לתנאי החיסוכן הםנסיה של הציבור הרחב
ירון שמיר | (8)

לפני כ-3 שבועות יצאו העיתונים בכותרות על פניית הממונה על שוק ההון למנהלי הפנסיות בה ביקש התייחסותם לגבי יוזמה חדשה בעקבותיה יופחתו קצבאות הפנסיה בכ-10%. מדוע יש צורך לבצע בדיקה חדשה לגבי גובה קצבת הפנסיה שלנו?

כבר בטור שפרסמנו ב-6.5.2013 תחת הכותרת "איך נפרוש לפנסיה?" התרענו על סירוב קרנות הפנסיה בפני עמיתים המעוניינים להעביר סכומים לקרן הפנסיה בכדי להתחיל לקבל פנסיה חודשית. אותו סירוב נובע מההבדל בין חישוב התשואה (או הריבית) במקדם הקיצבה לריבית השוררת במשק על פיה משוערכים הנכסים הפנסיונים. חישוב זה גורם לכך שכל עמית שפורש לפנסיה גורם לגרעון לשאר עמיתי הקרן.

במה דברים אמורים?

כדוגמא, ניקח עמית שצבר בקרן הפנסיה שלו מיליון שקלים. לפי הנהוג כיום, בעת היציאה לפנסיה מחולקת היתרה הצבורה שלו במקדם קיצבה, אשר מניח בין היתר תוחלת חיים ותשואה על הכסף. מקדם הקיצבה מניח כי הריבית על הכסף הינה 4%. בואו ונניח תוחלת חיים קבועה לגבר בן 67 של 25 שנה, כלומר תשלום פנסיה עד גיל 92.

לפי החישוב של 4% לשנה ובדמי ניהול של 0.5% לשנה (מה שגובה החברה המנהלת) מיליון ש' יתנו פנסיה של 4,966 ש' לחודש עד אשר הכסף "ייגמר".

עקב הריבית הנמוכה הקיימת במשק כבר זמן רב, בדיוק באותו רגע על ידי חישוב זה נכנסים כל עמיתי קרן הפנסיה לגרעון - קרן הפנסיה משערכת את הנכס על סך מיליון שקלים בהתאם לריבית הקיימת במשק (או יותר נכון על פי וקטור ריביות של נכס חסר סיכון) שאינו מתקרב ל-4%.

עד כמה זה משפיע?

ניקח את אותה דוגמא מספרית, ונניח כי קרן הפנסיה משערכת את אותם מיליון ש' בתשאה של 2% בלבד לאותם 25 שנה. על ידי חישוב זה צונחת הפנסיה מ-4,966 ש' לחודש ל-3,990 ש' לחודש. מכיון שקרן הפנסיה מחוייבת לשמור על איזון בין הנכסים להתחיבויות, היא צריכה לעשות באותו הרגע אחת משתי הפעולות, להפחית את התשואה הגלומה במקדם - דבר שהיא לא עושה היום עקב הוראות הממונה לגבי דרך חישוב הפנסיה, או ל"ממן" את העודף על ידי כלל העמיתים.

כמה זה עולה לנו?

בכדי לממן פנסיה של 4,966 ש' לחודש, נדרש היום באותן הנחות צבירה של כ-1.25 מיליון ש'. כלומר שאר העמיתים "ממנים" לכאורה 250 אלף ש' (או 25% מהפנסיה) לאותו הפנסיונר.

למה אנחנו לא מרגישים את זה?

כמות הפנסיונרים קטנה וכמות העמיתים הפעילה בדרך כלל גדולה בהרבה. ההשפעה על העמיתים מתבטאת בהפחתה קטנה, ובדרך כלל ככזו שלא יוצרת גרעון גדול לעמית בודד. מדובר כביכול ההפחתה מחוייבת המציאות. הבעיה באה לידי ביטוי שיפרוש העמית - לפי מקדם "תלוי הריבית במשק", ייקבע למעשה מצבו. גם במידה והריבית במשק תעלה הדבר לא יתקן את מצבן לטובה, אלא יביא לכך שהרבה פורשים לפנסיה יעדיפו מבחינה כלכלית לדחות את תאריך פרישתם. אז שוב יפגעו אותן אוכלוסיות אשר לא יקבלו הכוונה והסברה בדבר זכויותיהם והאפשרויות העומדות בפניהם, או לחילופין שהרבה עמיתים "יתקעו" עם המקדם הנחות גם לאחר עליית הריבית במשק.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    tal 27/08/2013 09:15
    הגב לתגובה זו
    קיימות חברות ייעוץ פנסיוני אובייקטיבי בפיקוח משרד האוצר שחוסכות מאות אלפי שח ללקוחותיהן- התעצלת הפסדת !
  • 5.
    משה 26/08/2013 16:33
    הגב לתגובה זו
    מתי יכנסו לתוקף התקנות החדשות והאם מי שיצא לפנסיה כעת לא יפגע מהשינויים
  • 4.
    RealRecheck 26/08/2013 13:41
    הגב לתגובה זו
    פלטפורמות הביטחון הפנסיוני מלהקות את הפנסיונרים בהצגה של שחקנים עיקריים ושחקני-משנה , שהן לא רוצות להיות בה. צריך להתנתק מהנדנדה של החברות ששולטות בכסף שלנו. הפנסיונר של היום והפנסיונר העתידי ! אל תאפשרו לאנשים שמנהלים את פלטפורמות הפנסיה הישנות להרוויח מהכסף שלך גם כשאתם מפסידים. ... תעברו לפלטפורמה מהפכנית, בה אין פרוטוקולים סודיים ואין מידע שמסתירים – הכול גלוי וארגז הכלים שמעניקה לכם הפלטפורמה, מאפשר לכם להחליט היכן לשים את הכסף. ראו אותנו בגוגל.
  • 3.
    תוחלת החיים לגבר היא 80,לא 92 (ל"ת)
    בנצי 26/08/2013 13:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לירון שמיר 26/08/2013 10:38
    הגב לתגובה זו
    אין דבר כזה בקרן פנסיה שהכסף ייגמר. העיקרן אומר שאתה מקבל קצבה עד יום מותך. אם תחייה מעבר לגיל 92 אתה אמור להמשיך לקבל קצבה. אחרת אנשים לא יחסכו.
  • אי 26/08/2013 11:59
    הגב לתגובה זו
    הוא לקח ממוצע כללי כי יש כאלה שמתים בגיל 80 ואז הקרן הרוויחה ויש כאלה בגיל 100 בקיצור המדינה צריכה לדאוג שכמה שיותר זקנים ימותו ככה מצב הפנסיות ישתפר
  • ל אי 26/08/2013 12:36
    הירקות והפירות מלאים חומרי הדברה, הבשר והחלב מלאים אנטיביוטיקה והורמונים, המים מורעלים בפלואור ובכלור, רוב הנחלים במישור החוף מזוהמים בביוב, חיפה וקריות מזוהמים בפליטות של תעשייה, להמשיך ?
  • 1.
    אחד 26/08/2013 10:28
    הגב לתגובה זו
    האחד , כפיית הפחתה של דמיי הניהול שאנו משלמים. ההערכות מדברות שדמי הניהול שנהוגים כיום יביאו לאבדן של בין רבע לשליש בקצבת הפנסיה העתידית. ולכן הגיע הזמן להפסיק את הגזל הזה ולכפות דמי ניהול מקסימליים נמוכים משמעותית מאלה הנהוגים היום במישור השני, הקמת קרן פנסיה שתנוהל על ידי המדינה שלא למטרת רווח, כך שתהווה אלטרנטיבה ותחרות לקרנות כיום שנמצאות בבעלות חברות ביטוח ובתי השקעות שאותם מעניינת רק שורת הרווח. עלות התפעול של הקרן תמומן על ידי דמי ניהול שישלמו העמיתים שיהיו נמוכים משמעותית ממה שנהוג כיום. ללא התערבות המדינה בשני המישורים הללו , הבעיה לא תיפתר וצפוי שרוב מי שחסך לפנסיה בצעירותו יהפוך לאדם עני ביותר בזקנתו
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.