מי הפיל את התפוח שלי? המלחמה של ענקיות הטכנולוגיה
מה לא נאמר ונכתב כבר על חברת Apple, ענקית הטכנולוגיה, שהפכה בעשורים האחרונים למובילת שוק עולמית בכל הקשור לחדשנות טכנולוגית. החברה שינתה את האופן בו אנו משתמשים במחשבים, מדברים בטלפון או מאזינים למוזיקה. מוצריה הפכו כבר מזמן לסוג של יצירות אמנות טכנולוגיות, ואת כל זה היא עשתה בסטייל, תוך שמירה על רעננות צעירה והצליחה להפתיע את העולם פעם אחר פעם בהשקות מוצרים, שהפכו לאירועים בעלי משמעות אדירה עבור מאות מיליוני אנשים בכל רחבי העולם.
אולם, בתקופה האחרונה ישנה הרגשה שמשהו רקוב בתפוח הגדול. ניתן להרגיש ולראות זאת בבירור בביצועי מניית אפל בחודשים האחרונים, כאשר המשקיעים מסיימים שלושה חודשים מהגיהינום בתשואה שלילית של כ-26%(!!!). השאלה היא, האם שער של 700 דולר היה שיא שהחברה תראה בעתיד רק בעזרת משקפת, או שמדובר בתיקון שקרוב לסופו ושער של 1,000 דולר הוא רק עניין של זמן?
ארבעה ענקים, שלוש מערכות הפעלה וסין אחת
ננסה להבין מה גורם למניית חברה, שמציגה מכירות של 150 מיליארד דולר, רווח של 41 מיליארד דולר ומחזיקה בתואר החברה הגדולה בעולם - לרדת בכזו חדות? בעוד שמכפילי הרווח שבהם נסחרת החברה הם סבירים ביותר (כרגע סביב ה-12).
כדי להבין מה הוביל לירידות, יש צורך להבין קודם מהם הסיכונים שעומדים בפני החברה בעתיד הקרוב: המלחמה הגדולה בתחרות הגוברת מצד ענקיות הטכנולוגיה Microsoft ו-google, שהבינו שהעתיד נמצא בטלפונים החכמים ובמחשבי הטאבלט. הן השיקו השנה מוצרים חדשים, גם מבחינת מכשירים וגם מבחינת מערכות הפעלה, שנותנים תחרות קשה למוצרי Apple ובעיקר למערכת ההפעלה (IOS) שלה.
נראה, כי במלחמת כל בכל של חברות הענק בתחום על השליטה העולמית במאות מיליארדי דולרים, Apple היא המפסידה - כאשר מערכת ההפעלה של google משאירה לה אבק מבחינת נתח שוק, למרות שהושקה מספר שנים אחרי ה-ios של Apple. הסיבה לכך היא מערכת ההפעלה הסגורה של Apple, שפתוחה במכשיריה בלבד. שיטת הגן הסגור של Apple, שהפכה לסימן ההיכר של החברה, לטוב ולרע, גורמת לכך שבכדי להציג צמיחה, אפל צריכה להציג תמיד מוצר מתקדם ביותר גם מבחינת המכשיר וגם מבחינת מערכת ההפעלה, ואת כל זה היא צריכה לעשות בכוחות עצמה.
האם זה יצליח לה גם בעתיד? ניתן לומר שאותה Apple, שבשנת 1984 הדהימה את העולם עם פרסומת התוקפת את שליטתה של ibm בעולם המחשבים, הפכה כיום לאותו "אח גדול" ששולט בתכנים ובמידע שמגיע ללקוחות. מעניין זו גישה שיכולה להמשיך ולהתקיים בזמן שהמתחרים מציגים מוצרים באיכות זהה, ללא אותן מגבלות.
הפרסומת
המהפכה הגדולה שבדרך
בעולם מלא סיכונים, צריכה Apple למצוא אזורים חדשים בכדי להמשיך ולצמוח - כאן אנו מגיעים להזדמנויות שעומדות בפני החברה. מדובר בשני תחומי פעילות שיקבעו האם החברה תמשיך להוביל או שתפנה את מקומה לחברות שידעו לזהות את הטכנולוגיות החדישות שישנו את העולם.
בצד אחד ישנו השוק הסיני, שכבר כיום תופס 20% מסך המכירות של החברה וצפוי לצמוח בקצב מהיר בשנים הקרובות. הלקוחות בסין מכוונים מערבה ורצים אחר מותגי הטכנולוגיה השונים. החברה שתצליח לשלוט בשוק זה תייצר לעצמה עוגן חזק ביותר לשנים הקרובות.
בצד השני קיים הרעיון, שכבר אינו חדש וצפוי להבשיל בשנים הקרובות לכדי מוצר - טלוויזיה חכמה. כאן כבר מדובר על מהפכה של ממש. Apple ו-Google רוצות לעשות לטלוויזיות מה שהן עשו לשוק הטלפונים הסלולאריים. מהפכה כזו, שייתכן שתתחיל לקראת סוף 2013, עשויה לשנות את כללי המשחק, הן מבחינת פעילות החברה ווהן מבחינת שווי השוק שלה. מספיק לראות מה עשתה Apple לעולם המוזיקה בזכות iTUNES בכדי להבין את הפוטנציאל של הטלוויזיות החכמות לעתיד הרווחיות של החברה.
אז נכון שהחברה ירדה בבורסה ב-25% בתקופה האחרונה, אך עם תשואה של 14,559%!!!! בעשר שנים באמת קשה להתווכח, רק חשוב לזכור שלפחות מבחינת המניה, המשך הדרך למעלה יהיה הרבה קשה יותר, כי כמו בטיפוס, ככל שאתה מגיע יותר גבוה, האוויר הופך דליל.
מה שבטוח, שבשנים הקרובות תמשיך מלחמה אדירה בין ענקיות הטכנולוגיה כשעל זהות המנצחת קשה להמר. אנחנו, הצרכנים, נרוויח - אם לא מצד המניה, לפחות מהטכנולוגיה שהחברות יספקו לנו בשנים הקרובות.
- 1.ומה קורה עם המניה של השפנפנות אתה יכול לבדוק לנו ? (ל"ת)אריאל ד 27/12/2012 12:08הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
