מי הפיל את התפוח שלי? המלחמה של ענקיות הטכנולוגיה
מה לא נאמר ונכתב כבר על חברת Apple, ענקית הטכנולוגיה, שהפכה בעשורים האחרונים למובילת שוק עולמית בכל הקשור לחדשנות טכנולוגית. החברה שינתה את האופן בו אנו משתמשים במחשבים, מדברים בטלפון או מאזינים למוזיקה. מוצריה הפכו כבר מזמן לסוג של יצירות אמנות טכנולוגיות, ואת כל זה היא עשתה בסטייל, תוך שמירה על רעננות צעירה והצליחה להפתיע את העולם פעם אחר פעם בהשקות מוצרים, שהפכו לאירועים בעלי משמעות אדירה עבור מאות מיליוני אנשים בכל רחבי העולם.
אולם, בתקופה האחרונה ישנה הרגשה שמשהו רקוב בתפוח הגדול. ניתן להרגיש ולראות זאת בבירור בביצועי מניית אפל בחודשים האחרונים, כאשר המשקיעים מסיימים שלושה חודשים מהגיהינום בתשואה שלילית של כ-26%(!!!). השאלה היא, האם שער של 700 דולר היה שיא שהחברה תראה בעתיד רק בעזרת משקפת, או שמדובר בתיקון שקרוב לסופו ושער של 1,000 דולר הוא רק עניין של זמן?
ארבעה ענקים, שלוש מערכות הפעלה וסין אחת
ננסה להבין מה גורם למניית חברה, שמציגה מכירות של 150 מיליארד דולר, רווח של 41 מיליארד דולר ומחזיקה בתואר החברה הגדולה בעולם - לרדת בכזו חדות? בעוד שמכפילי הרווח שבהם נסחרת החברה הם סבירים ביותר (כרגע סביב ה-12).
כדי להבין מה הוביל לירידות, יש צורך להבין קודם מהם הסיכונים שעומדים בפני החברה בעתיד הקרוב: המלחמה הגדולה בתחרות הגוברת מצד ענקיות הטכנולוגיה Microsoft ו-google, שהבינו שהעתיד נמצא בטלפונים החכמים ובמחשבי הטאבלט. הן השיקו השנה מוצרים חדשים, גם מבחינת מכשירים וגם מבחינת מערכות הפעלה, שנותנים תחרות קשה למוצרי Apple ובעיקר למערכת ההפעלה (IOS) שלה.
נראה, כי במלחמת כל בכל של חברות הענק בתחום על השליטה העולמית במאות מיליארדי דולרים, Apple היא המפסידה - כאשר מערכת ההפעלה של google משאירה לה אבק מבחינת נתח שוק, למרות שהושקה מספר שנים אחרי ה-ios של Apple. הסיבה לכך היא מערכת ההפעלה הסגורה של Apple, שפתוחה במכשיריה בלבד. שיטת הגן הסגור של Apple, שהפכה לסימן ההיכר של החברה, לטוב ולרע, גורמת לכך שבכדי להציג צמיחה, אפל צריכה להציג תמיד מוצר מתקדם ביותר גם מבחינת המכשיר וגם מבחינת מערכת ההפעלה, ואת כל זה היא צריכה לעשות בכוחות עצמה.
האם זה יצליח לה גם בעתיד? ניתן לומר שאותה Apple, שבשנת 1984 הדהימה את העולם עם פרסומת התוקפת את שליטתה של ibm בעולם המחשבים, הפכה כיום לאותו "אח גדול" ששולט בתכנים ובמידע שמגיע ללקוחות. מעניין זו גישה שיכולה להמשיך ולהתקיים בזמן שהמתחרים מציגים מוצרים באיכות זהה, ללא אותן מגבלות.
הפרסומת
המהפכה הגדולה שבדרך
בעולם מלא סיכונים, צריכה Apple למצוא אזורים חדשים בכדי להמשיך ולצמוח - כאן אנו מגיעים להזדמנויות שעומדות בפני החברה. מדובר בשני תחומי פעילות שיקבעו האם החברה תמשיך להוביל או שתפנה את מקומה לחברות שידעו לזהות את הטכנולוגיות החדישות שישנו את העולם.
בצד אחד ישנו השוק הסיני, שכבר כיום תופס 20% מסך המכירות של החברה וצפוי לצמוח בקצב מהיר בשנים הקרובות. הלקוחות בסין מכוונים מערבה ורצים אחר מותגי הטכנולוגיה השונים. החברה שתצליח לשלוט בשוק זה תייצר לעצמה עוגן חזק ביותר לשנים הקרובות.
בצד השני קיים הרעיון, שכבר אינו חדש וצפוי להבשיל בשנים הקרובות לכדי מוצר - טלוויזיה חכמה. כאן כבר מדובר על מהפכה של ממש. Apple ו-Google רוצות לעשות לטלוויזיות מה שהן עשו לשוק הטלפונים הסלולאריים. מהפכה כזו, שייתכן שתתחיל לקראת סוף 2013, עשויה לשנות את כללי המשחק, הן מבחינת פעילות החברה ווהן מבחינת שווי השוק שלה. מספיק לראות מה עשתה Apple לעולם המוזיקה בזכות iTUNES בכדי להבין את הפוטנציאל של הטלוויזיות החכמות לעתיד הרווחיות של החברה.
אז נכון שהחברה ירדה בבורסה ב-25% בתקופה האחרונה, אך עם תשואה של 14,559%!!!! בעשר שנים באמת קשה להתווכח, רק חשוב לזכור שלפחות מבחינת המניה, המשך הדרך למעלה יהיה הרבה קשה יותר, כי כמו בטיפוס, ככל שאתה מגיע יותר גבוה, האוויר הופך דליל.
מה שבטוח, שבשנים הקרובות תמשיך מלחמה אדירה בין ענקיות הטכנולוגיה כשעל זהות המנצחת קשה להמר. אנחנו, הצרכנים, נרוויח - אם לא מצד המניה, לפחות מהטכנולוגיה שהחברות יספקו לנו בשנים הקרובות.
- 1.ומה קורה עם המניה של השפנפנות אתה יכול לבדוק לנו ? (ל"ת)אריאל ד 27/12/2012 12:08הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
