מי הפיל את התפוח שלי? המלחמה של ענקיות הטכנולוגיה

עידו צביקל | (1)

מה לא נאמר ונכתב כבר על חברת Apple, ענקית הטכנולוגיה, שהפכה בעשורים האחרונים למובילת שוק עולמית בכל הקשור לחדשנות טכנולוגית. החברה שינתה את האופן בו אנו משתמשים במחשבים, מדברים בטלפון או מאזינים למוזיקה. מוצריה הפכו כבר מזמן לסוג של יצירות אמנות טכנולוגיות, ואת כל זה היא עשתה בסטייל, תוך שמירה על רעננות צעירה והצליחה להפתיע את העולם פעם אחר פעם בהשקות מוצרים, שהפכו לאירועים בעלי משמעות אדירה עבור מאות מיליוני אנשים בכל רחבי העולם.

אולם, בתקופה האחרונה ישנה הרגשה שמשהו רקוב בתפוח הגדול. ניתן להרגיש ולראות זאת בבירור בביצועי מניית אפל בחודשים האחרונים, כאשר המשקיעים מסיימים שלושה חודשים מהגיהינום בתשואה שלילית של כ-26%(!!!). השאלה היא, האם שער של 700 דולר היה שיא שהחברה תראה בעתיד רק בעזרת משקפת, או שמדובר בתיקון שקרוב לסופו ושער של 1,000 דולר הוא רק עניין של זמן?

ארבעה ענקים, שלוש מערכות הפעלה וסין אחת

ננסה להבין מה גורם למניית חברה, שמציגה מכירות של 150 מיליארד דולר, רווח של 41 מיליארד דולר ומחזיקה בתואר החברה הגדולה בעולם - לרדת בכזו חדות? בעוד שמכפילי הרווח שבהם נסחרת החברה הם סבירים ביותר (כרגע סביב ה-12).

כדי להבין מה הוביל לירידות, יש צורך להבין קודם מהם הסיכונים שעומדים בפני החברה בעתיד הקרוב: המלחמה הגדולה בתחרות הגוברת מצד ענקיות הטכנולוגיה Microsoft ו-google, שהבינו שהעתיד נמצא בטלפונים החכמים ובמחשבי הטאבלט. הן השיקו השנה מוצרים חדשים, גם מבחינת מכשירים וגם מבחינת מערכות הפעלה, שנותנים תחרות קשה למוצרי Apple ובעיקר למערכת ההפעלה (IOS) שלה.

נראה, כי במלחמת כל בכל של חברות הענק בתחום על השליטה העולמית במאות מיליארדי דולרים, Apple היא המפסידה - כאשר מערכת ההפעלה של google משאירה לה אבק מבחינת נתח שוק, למרות שהושקה מספר שנים אחרי ה-ios של Apple. הסיבה לכך היא מערכת ההפעלה הסגורה של Apple, שפתוחה במכשיריה בלבד. שיטת הגן הסגור של Apple, שהפכה לסימן ההיכר של החברה, לטוב ולרע, גורמת לכך שבכדי להציג צמיחה, אפל צריכה להציג תמיד מוצר מתקדם ביותר גם מבחינת המכשיר וגם מבחינת מערכת ההפעלה, ואת כל זה היא צריכה לעשות בכוחות עצמה.

האם זה יצליח לה גם בעתיד? ניתן לומר שאותה Apple, שבשנת 1984 הדהימה את העולם עם פרסומת התוקפת את שליטתה של ibm בעולם המחשבים, הפכה כיום לאותו "אח גדול" ששולט בתכנים ובמידע שמגיע ללקוחות. מעניין זו גישה שיכולה להמשיך ולהתקיים בזמן שהמתחרים מציגים מוצרים באיכות זהה, ללא אותן מגבלות.

הפרסומת

המהפכה הגדולה שבדרך

בעולם מלא סיכונים, צריכה Apple למצוא אזורים חדשים בכדי להמשיך ולצמוח - כאן אנו מגיעים להזדמנויות שעומדות בפני החברה. מדובר בשני תחומי פעילות שיקבעו האם החברה תמשיך להוביל או שתפנה את מקומה לחברות שידעו לזהות את הטכנולוגיות החדישות שישנו את העולם.

בצד אחד ישנו השוק הסיני, שכבר כיום תופס 20% מסך המכירות של החברה וצפוי לצמוח בקצב מהיר בשנים הקרובות. הלקוחות בסין מכוונים מערבה ורצים אחר מותגי הטכנולוגיה השונים. החברה שתצליח לשלוט בשוק זה תייצר לעצמה עוגן חזק ביותר לשנים הקרובות.

בצד השני קיים הרעיון, שכבר אינו חדש וצפוי להבשיל בשנים הקרובות לכדי מוצר - טלוויזיה חכמה. כאן כבר מדובר על מהפכה של ממש. Apple ו-Google רוצות לעשות לטלוויזיות מה שהן עשו לשוק הטלפונים הסלולאריים. מהפכה כזו, שייתכן שתתחיל לקראת סוף 2013, עשויה לשנות את כללי המשחק, הן מבחינת פעילות החברה ווהן מבחינת שווי השוק שלה. מספיק לראות מה עשתה Apple לעולם המוזיקה בזכות iTUNES בכדי להבין את הפוטנציאל של הטלוויזיות החכמות לעתיד הרווחיות של החברה.

אז נכון שהחברה ירדה בבורסה ב-25% בתקופה האחרונה, אך עם תשואה של 14,559%!!!! בעשר שנים באמת קשה להתווכח, רק חשוב לזכור שלפחות מבחינת המניה, המשך הדרך למעלה יהיה הרבה קשה יותר, כי כמו בטיפוס, ככל שאתה מגיע יותר גבוה, האוויר הופך דליל.

מה שבטוח, שבשנים הקרובות תמשיך מלחמה אדירה בין ענקיות הטכנולוגיה כשעל זהות המנצחת קשה להמר. אנחנו, הצרכנים, נרוויח - אם לא מצד המניה, לפחות מהטכנולוגיה שהחברות יספקו לנו בשנים הקרובות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ומה קורה עם המניה של השפנפנות אתה יכול לבדוק לנו ? (ל"ת)
    אריאל ד 27/12/2012 12:08
    הגב לתגובה זו
ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים. 

צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.