טסלה
צילום: דאלי

טסלה בשיא חדש, אבל בבנק ההשקעות המכובד מעריכים שהיא תרד ב-16%

בגולדמן זאקס מעלים את מחיר היעד מ-250 דולר ל-345 דולר, המניה ב-411 דולר; קונסנזוס מחיר היעד עומד על 272 דולר - נמוך משמעותית ממחיר השוק; הודות לזינוק במניה, אילון מאסק הפך לאדם הראשון שמגיע להון של 400 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

מניית טסלה TESLA INC ממשיכה לרשום עליות מרשימות, כשהיום היא עולה ב-4% ל-417.5 דולר, שיא חדש. זו עלייה רציפה של שישה ימי מסחר כשהעליות האלו שמות את המניה בקצב לסיים בשיא ההיסטורי. השיא של כל הזמנים היה 414.50 דולר והוא נקבע תוך כדי המסחר בנובמבר 2021. השיא בסגירה היה 409.97 דולר מאותו יום.

השנה מניית טסלה כבר עלתה ב-66%, עם זינוק של 64% מאז בחירות ה-5 בנובמבר. מדובר בהישג משמעותי שמקדם אותה לכיוון השיאים של 2021. הזינוק במניית טסלה הופך את מאסק לאדם הראשון שמגיע לשווי של 400 מיליארד דולר.

הגורמים שמניעים את העלייה

המומנטום החיובי נובע כמובן מהקשר של אילון מאסק, בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה עם דונלד טראמפ, הנשיא הנבחר. מאסק מונה לתפקיד כלכלי בכיר והוא הרבה יותר מיועץ לטראמפ.

ספציפית היום יש גם נתוני מאקרו טובים - האינפלציה בנובמבר נותרה בהתאם לציפיות, עם עלייה שנתית של 2.7%, נתון שמחזק את ההערכות כי הפדרל ריזרב צפוי להוריד את הריבית בשבוע הבא. נתון זה תורם לאווירה החיובית בשווקים.

 

המלצת מכירה "מוסוות"

האנליסטים העלו את תחזיות מחיר היעד שלהם למניית טסלה ועדיין לא כולם הדביקו את קצב העליות כשהמחיר יעד הממוצע נמוך מהמחיר הנוכחי ועומד על 272 דולר. האנליסטים שהעלו את מחיר היעד מסבירים שהם מצפים להתקדמות גדולה בחלום הרובוטקסי שיושק לציבור בסוף 2025. כמו כן, טסלה היא המובילה הבלתי מעורערת של תחום הנהיגה האוטונומית ויש לה כמובן נתח שוק מרשים, כאשר היא צברה יכולות משמעותיות ברכבים חשמליים.

מארק דילייני מגולדמן זאקס העלה לאחרונה את מחיר היעד ל-345 דולר מ-250 דולר. עם זאת, דילייני הוריד את תחזיות הרווח בשל האטה בצמיחת שוק הרכבים החשמליים. הוא ציין שהמשקיעים מתמקדים יותר בפוטנציאל של טסלה בתחום הבינה המלאכותית, בפרט בתוכניותיה לשירות מוניות רובוטיות שצפוי להתחיל ב-2025.

בגולדמן זאקס לא כותבים במפורש שהם ממליצים למכור את המניה, אבל המלצה עם מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי בשוק היא המלצת מכירה. לדעתם המניה תיפול ב-16%.

 

בנק אוף אמריקה חושב אחרת

בנק ההשקעות האמריקאי העלה לאחרונה את מחיר היעד למניית טסלה ל-400 דולר, עלייה של כ-14% מההערכה הקודמת של 350 דולר. ההמלצה החדשה מגיעה לאחר ביקור מקיף של האנליסטים במפעל החברה באוסטין, טקסס, שם התרשמו מהתקדמות החברה בתחומי הייצור והטכנולוגיה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הבנק מזהה את הרובוטקסי כמנוע צמיחה משמעותי. לפי התוכניות, החל מסוף 2025 יושק שירות מוניות אוטונומי שיאפשר לבעלי רכבי טסלה להרוויח מהשכרת רכביהם בזמן שאינם בשימוש. החברה מתכננת לגבות כ-20 סנט למייל, תמחור שעשוי ליצור מודל עסקי רווחי הן לחברה והן לבעלי הרכבים.

לצד הרובוטקסי, טסלה מתקדמת במספר חזיתות טכנולוגיות. החברה מפתחת את הרובוט התעשייתי Optimus, עם תכנון לייצור 1,000 יחידות עד סוף 2025, ומתכננת להשיק דגם חדש במחיר של פחות מ-30,000 דולר. בנוסף, החברה מרחיבה את פעילותה בתחום אגירת האנרגיה עם מוצרים כמו Powerwall ו-Megapack.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, רואה בשוק הרובוטקסי פוטנציאל של טריליוני דולרים. לדבריו, רכב אוטונומי יכול לשמש פי 5 עד 10 יותר מרכב רגיל, מה שיוביל לניצול יעיל יותר של המשאבים ולהוזלת עלויות למשתמשים. החברה אף מפתחת את ה"רובוואן", רכב שיכול להסיע עד 20 נוסעים, במטרה להשתלב בשוק התחבורה הציבורית.

עם זאת, האנליסטים מציינים גם אתגרים משמעותיים. מלבד הצורך בגיוס הון נוסף של כ-50 מיליארד דולר, החברה תצטרך להתמודד עם אתגרים רגולטוריים ובטיחותיים, במיוחד לאור בעיות קודמות במערכת הנהיגה האוטונומית שלה. בנוסף, התחרות בתחום מתעצמת עם חברות כמו Waymo שכבר מפעילות שירותי מוניות אוטונומיות בערים מסוימות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.

ביל אקמן (רשתות)ביל אקמן (רשתות)
דבר הגורו

ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן

אחרי הימור מוצלח בתחילת משבר הקורונה, שבו רשם רווח של כמעט פי 100 בתוך חודש, אקמן נהפך לשם מוכר בשוק ההון. ב-1992 הוא הקים את קרן הגידור הראשונה שלו, שקרסה ב-2002 אחרי הימור כושל על MBIA. ב-2004 הוא הקים את פרשינג סקוור קפיטל עם 54 מיליון דולר בלבד. הפעם הוא למד מהטעויות ופיתח אסטרטגיה ממוקדת - השקעה בחמש עד עשר חברות גדולות והפעלת לחץ לשינויים

מנדי הניג |

הוא נולד ב-11 במאי 1966 בברונקס, ניו יורק. ויליאם אלברט אקמן גדל במשפחה יהודית אמידה בצ'אפקווה. אביו היה סוחר נדל"ן מצליח. אקמן למד בהרווארד ועשה שם תואר ראשון ו-MBA. בזמן הלימודים הוא ושותף שלו הקימו חברה שמכרה מדריכי טיולים לסטודנטים והרוויחו הודות לכך מאות אלפי דולרים.

ב-1992 אקמן הקים את קרן הגידור הראשונה שלו, גוטהם פרטנרס, עם 3 מיליון דולר מהמשפחה והחברים. הקרן הצליחה בהתחלה אבל קרסה ב-2002 אחרי הימור כושל על MBIA. אקמן איבד הכל כולל 700 אלף דולר מכספו האישי. "זה היה הדבר הכי מביך ומכאיב בחיי", הוא סיפר. "חשבתי שהקריירה שלי נגמרה".

אבל אקמן לא נשבר. ב-2004 הוא הקים את פרשינג סקוור קפיטל עם 54 מיליון דולר בלבד. הפעם הוא למד מהטעויות ופיתח אסטרטגיה ממוקדת - השקעה בחמש עד עשר חברות גדולות והפעלת לחץ לשינויים. הגישה האקטיביסטית שלו הניבה תוצאות מרשימות בתחילה.

הרגע המפורסם ביותר בקריירה שלו היה ההימור נגד הרבלייף ב-2012. אקמן הכריז אז שהחברה היא פירמידה והימר בהיקף של מיליארד דולר על קריסתה. זה הוביל למלחמה פומבית מול המשקיע האגרסיבי קרל אייקן, שקנה מניות של החברה רק כדי להכאיב לאקמן. אחרי חמש שנים של מאבק, אקמן הודה בתבוסה שלו - והפסיד 4 מיליארד דולר. "זו היתה הטעות הגדולה ביותר שלי", הוא הודה.

ואולם  ב-2020 אקמן ביצע אחד המהלכים המבריקים בהיסטוריה. בפברואר, כשהקורונה רק התחילה, הוא קנה ביטוח על קריסת השוק ב-27 מיליון דולר. כשהשווקים קרסו במרץ, הוא מכר את הפוזיציה ב-2.6 מיליארד דולר - רווח של כמעט פי 100 בחודש. "זה היה ההימור של החיים," הוא אמר.