טסלה בשיא חדש, אבל בבנק ההשקעות המכובד מעריכים שהיא תרד ב-16%
מניית טסלה TESLA INC ממשיכה לרשום עליות מרשימות, כשהיום היא עולה ב-4% ל-417.5 דולר, שיא חדש. זו עלייה רציפה של שישה ימי מסחר כשהעליות האלו שמות את המניה בקצב לסיים בשיא ההיסטורי. השיא של כל הזמנים היה 414.50 דולר והוא נקבע תוך כדי המסחר בנובמבר 2021. השיא בסגירה היה 409.97 דולר מאותו יום.
השנה מניית טסלה כבר עלתה ב-66%, עם זינוק של 64% מאז בחירות ה-5 בנובמבר. מדובר בהישג משמעותי שמקדם אותה לכיוון השיאים של 2021. הזינוק במניית טסלה הופך את מאסק לאדם הראשון שמגיע לשווי של 400 מיליארד דולר.
הגורמים שמניעים את העלייההמומנטום החיובי נובע כמובן מהקשר של אילון מאסק, בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה עם דונלד טראמפ, הנשיא הנבחר. מאסק מונה לתפקיד כלכלי בכיר והוא הרבה יותר מיועץ לטראמפ.
ספציפית היום יש גם נתוני מאקרו טובים - האינפלציה בנובמבר נותרה בהתאם לציפיות, עם עלייה שנתית של 2.7%, נתון שמחזק את ההערכות כי הפדרל ריזרב צפוי להוריד את הריבית בשבוע הבא. נתון זה תורם לאווירה החיובית בשווקים.
- בית ההשקעות הקטן שעושה בית ספר לענקי וול סטריט
- הכאוס משתלם: הבנקים הגדולים בארה"ב הרוויחו מהתנודתיות בשווקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המלצת מכירה "מוסוות"
האנליסטים העלו את תחזיות מחיר היעד שלהם למניית טסלה ועדיין לא כולם הדביקו את קצב העליות כשהמחיר יעד הממוצע נמוך מהמחיר הנוכחי ועומד על 272 דולר. האנליסטים שהעלו את מחיר היעד מסבירים שהם מצפים להתקדמות גדולה בחלום הרובוטקסי שיושק לציבור בסוף 2025. כמו כן, טסלה היא המובילה הבלתי מעורערת של תחום הנהיגה האוטונומית ויש לה כמובן נתח שוק מרשים, כאשר היא צברה יכולות משמעותיות ברכבים חשמליים.
מארק דילייני מגולדמן זאקס העלה לאחרונה את מחיר היעד ל-345 דולר מ-250 דולר. עם זאת, דילייני הוריד את תחזיות הרווח בשל האטה בצמיחת שוק הרכבים החשמליים. הוא ציין שהמשקיעים מתמקדים יותר בפוטנציאל של טסלה בתחום הבינה המלאכותית, בפרט בתוכניותיה לשירות מוניות רובוטיות שצפוי להתחיל ב-2025.
בגולדמן זאקס לא כותבים במפורש שהם ממליצים למכור את המניה, אבל המלצה עם מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי בשוק היא המלצת מכירה. לדעתם המניה תיפול ב-16%.
בנק אוף אמריקה חושב אחרת
בנק ההשקעות האמריקאי העלה לאחרונה את מחיר היעד למניית טסלה ל-400 דולר, עלייה של כ-14% מההערכה הקודמת של 350 דולר. ההמלצה החדשה מגיעה לאחר ביקור מקיף של האנליסטים במפעל החברה באוסטין, טקסס, שם התרשמו מהתקדמות החברה בתחומי הייצור והטכנולוגיה.- קרל אייקן - הכריש התוקפני
- אורקל זינקה ב-36% בעקבות העסקה עם OpenAI - למה האנליסטים חוששים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
הבנק מזהה את הרובוטקסי כמנוע צמיחה משמעותי. לפי התוכניות, החל מסוף 2025 יושק שירות מוניות אוטונומי שיאפשר לבעלי רכבי טסלה להרוויח מהשכרת רכביהם בזמן שאינם בשימוש. החברה מתכננת לגבות כ-20 סנט למייל, תמחור שעשוי ליצור מודל עסקי רווחי הן לחברה והן לבעלי הרכבים.
לצד הרובוטקסי, טסלה מתקדמת במספר חזיתות טכנולוגיות. החברה מפתחת את הרובוט התעשייתי Optimus, עם תכנון לייצור 1,000 יחידות עד סוף 2025, ומתכננת להשיק דגם חדש במחיר של פחות מ-30,000 דולר. בנוסף, החברה מרחיבה את פעילותה בתחום אגירת האנרגיה עם מוצרים כמו Powerwall ו-Megapack.
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, רואה בשוק הרובוטקסי פוטנציאל של טריליוני דולרים. לדבריו, רכב אוטונומי יכול לשמש פי 5 עד 10 יותר מרכב רגיל, מה שיוביל לניצול יעיל יותר של המשאבים ולהוזלת עלויות למשתמשים. החברה אף מפתחת את ה"רובוואן", רכב שיכול להסיע עד 20 נוסעים, במטרה להשתלב בשוק התחבורה הציבורית.
עם זאת, האנליסטים מציינים גם אתגרים משמעותיים. מלבד הצורך בגיוס הון נוסף של כ-50 מיליארד דולר, החברה תצטרך להתמודד עם אתגרים רגולטוריים ובטיחותיים, במיוחד לאור בעיות קודמות במערכת הנהיגה האוטונומית שלה. בנוסף, התחרות בתחום מתעצמת עם חברות כמו Waymo שכבר מפעילות שירותי מוניות אוטונומיות בערים מסוימות.

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח
כשאתה צודק"
הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.
לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.
במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.
- פיטר לינץ׳: ״אם ילד בן 11 לא מבין למה אתה מחזיק את המניה - כדאי שלא תחזיק בה״
- פיטר לינץ על ההשקעות שהוא מצטער שלא לקח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.

קרל אייקן - הכריש התוקפני
המשקיע האגרסיבי קנה לעצמו את המוניטין שלו בהשתלטות שביצע על TWA ב-1985, שממנה הרוויח 470 מיליון דולר, אף שהחברה פשטה רגל בהמשך. הוא מחפש הזדמנויות לייצר ערך: "אני מחפש חברות שמנוהלות גרוע", ולא חושש מעימותים. ביל אקמן הפסיד לא מעט כסף לאחר שאייקן קנה 25% מהרבלייף, אחרי שאקמן טען שמדובר בפירמידה והימר על קריסתה
קרל אייקן נולד ב-16 בפברואר 1936 ברובע קווינס שבניו יורק. קרל סלסטה אייקן גדל במשפחה ענייה מאוד. אביו, מייקל, היה זמר לא מצליח שנטש את המשפחה כשקרל היה קטן. אמו, בלה, גידלה אותו ואת אחיו לבד ועבדה כמורה. "העוני לימד אותי שאני לא רוצה להיות עני לעולם," אמר אייקן מאוחר יותר. אייקן למד פילוסופיה בפרינסטון, אבל נזרק משם אחרי שהכין עבודה בשביל סטודנט אחר תמורת תשלום. הוא סיים את התואר ב-NYU (אוניברסיטת ניו יורק) ואחר כך למד רפואה שנתיים, לפני שנשר כדי להיות סוחר אופציות בוול סטריט. ב-1961 הוא קנה מושב בבורסה עם 400 אלף דולר שלווה מדודו והתחיל לסחור באופציות.
ב-1968 אייקן הקים Icahn & Co., וב-1979 התחיל את הקריירה שלו כ"שודד חברות" עם ניסיון השתלטות על טאפאן. המהלך המפורסם הראשון שלו היה ההשתלטות על TWA ב-1985, שהפכה אותו לשם מוכר. הוא מכר את חברת התעופה ברווח של 469 מיליון דולר, אף שהחברה פשטה רגל מאוחר יותר.
אייקן מפורסם בסגנון התוקפני והאגרסיבי שלו. הוא מאיים בהשתלטויות עוינות, מפטר מנכ"לים ומפרק חברות למכירה בחלקים. "אני לא כאן כדי להיות חבר של אף אחד," הוא אומר. "אני כאן כדי לעשות כסף לבעלי המניות." הגישה שלו קנתה לו אויבים רבים אבל גם הון עצום - יותר מ-20 מיליארד דולר.
המלחמה המפורסמת ביותר שלו היתה עם ביל אקמן על הרבלייף. כשאקמן הכריז שהחברה היא פירמידה והימר על קריסתה, אייקן קנה 25% מהחברה רק כדי להכאיב לו. "אקמן הוא מתבכיין," אמר אייקן בראיון טלוויזיה. "אני אוכל בחורים כמוהו לארוחת בוקר." אייקן הרוויח מיליארדים מהעסקה, בעוד שאקמן הפסיד.
- מייקל ברי - הרופא שנהפך למשקיע
- ג'ון פולסון - איש הטרייד הגדול; כשכולם הפסידו הוא הרוויח מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחייו האישיים, אייקן התחתן שלוש פעמים. נישואיו הראשונים והשניים הסתיימו בגירושים. ב-1999 הוא התחתן עם גייל גולדן, דוגמנית לשעבר שצעירה ממנו ב-33 שנים. יש לו שני ילדים מנישואיו הראשונים. אייקן גר באחוזה ענקית בהמפטונס ואוסף אמנות. הוא ידוע בחיי המותרות שלו - יאכטות, מטוסים פרטיים ומסיבות מפוארות שהוא נוהג לערוך ולהשתתף בהן.