טסלה
צילום: דאלי

טסלה בשיא חדש, אבל בבנק ההשקעות המכובד מעריכים שהיא תרד ב-16%

בגולדמן זאקס מעלים את מחיר היעד מ-250 דולר ל-345 דולר, המניה ב-411 דולר; קונסנזוס מחיר היעד עומד על 272 דולר - נמוך משמעותית ממחיר השוק; הודות לזינוק במניה, אילון מאסק הפך לאדם הראשון שמגיע להון של 400 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

מניית טסלה TESLA INC ממשיכה לרשום עליות מרשימות, כשהיום היא עולה ב-4% ל-417.5 דולר, שיא חדש. זו עלייה רציפה של שישה ימי מסחר כשהעליות האלו שמות את המניה בקצב לסיים בשיא ההיסטורי. השיא של כל הזמנים היה 414.50 דולר והוא נקבע תוך כדי המסחר בנובמבר 2021. השיא בסגירה היה 409.97 דולר מאותו יום.

השנה מניית טסלה כבר עלתה ב-66%, עם זינוק של 64% מאז בחירות ה-5 בנובמבר. מדובר בהישג משמעותי שמקדם אותה לכיוון השיאים של 2021. הזינוק במניית טסלה הופך את מאסק לאדם הראשון שמגיע לשווי של 400 מיליארד דולר.

הגורמים שמניעים את העלייה

המומנטום החיובי נובע כמובן מהקשר של אילון מאסק, בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה עם דונלד טראמפ, הנשיא הנבחר. מאסק מונה לתפקיד כלכלי בכיר והוא הרבה יותר מיועץ לטראמפ.

ספציפית היום יש גם נתוני מאקרו טובים - האינפלציה בנובמבר נותרה בהתאם לציפיות, עם עלייה שנתית של 2.7%, נתון שמחזק את ההערכות כי הפדרל ריזרב צפוי להוריד את הריבית בשבוע הבא. נתון זה תורם לאווירה החיובית בשווקים.

 

המלצת מכירה "מוסוות"

האנליסטים העלו את תחזיות מחיר היעד שלהם למניית טסלה ועדיין לא כולם הדביקו את קצב העליות כשהמחיר יעד הממוצע נמוך מהמחיר הנוכחי ועומד על 272 דולר. האנליסטים שהעלו את מחיר היעד מסבירים שהם מצפים להתקדמות גדולה בחלום הרובוטקסי שיושק לציבור בסוף 2025. כמו כן, טסלה היא המובילה הבלתי מעורערת של תחום הנהיגה האוטונומית ויש לה כמובן נתח שוק מרשים, כאשר היא צברה יכולות משמעותיות ברכבים חשמליים.

מארק דילייני מגולדמן זאקס העלה לאחרונה את מחיר היעד ל-345 דולר מ-250 דולר. עם זאת, דילייני הוריד את תחזיות הרווח בשל האטה בצמיחת שוק הרכבים החשמליים. הוא ציין שהמשקיעים מתמקדים יותר בפוטנציאל של טסלה בתחום הבינה המלאכותית, בפרט בתוכניותיה לשירות מוניות רובוטיות שצפוי להתחיל ב-2025.

בגולדמן זאקס לא כותבים במפורש שהם ממליצים למכור את המניה, אבל המלצה עם מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי בשוק היא המלצת מכירה. לדעתם המניה תיפול ב-16%.

 

בנק אוף אמריקה חושב אחרת

בנק ההשקעות האמריקאי העלה לאחרונה את מחיר היעד למניית טסלה ל-400 דולר, עלייה של כ-14% מההערכה הקודמת של 350 דולר. ההמלצה החדשה מגיעה לאחר ביקור מקיף של האנליסטים במפעל החברה באוסטין, טקסס, שם התרשמו מהתקדמות החברה בתחומי הייצור והטכנולוגיה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הבנק מזהה את הרובוטקסי כמנוע צמיחה משמעותי. לפי התוכניות, החל מסוף 2025 יושק שירות מוניות אוטונומי שיאפשר לבעלי רכבי טסלה להרוויח מהשכרת רכביהם בזמן שאינם בשימוש. החברה מתכננת לגבות כ-20 סנט למייל, תמחור שעשוי ליצור מודל עסקי רווחי הן לחברה והן לבעלי הרכבים.

לצד הרובוטקסי, טסלה מתקדמת במספר חזיתות טכנולוגיות. החברה מפתחת את הרובוט התעשייתי Optimus, עם תכנון לייצור 1,000 יחידות עד סוף 2025, ומתכננת להשיק דגם חדש במחיר של פחות מ-30,000 דולר. בנוסף, החברה מרחיבה את פעילותה בתחום אגירת האנרגיה עם מוצרים כמו Powerwall ו-Megapack.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, רואה בשוק הרובוטקסי פוטנציאל של טריליוני דולרים. לדבריו, רכב אוטונומי יכול לשמש פי 5 עד 10 יותר מרכב רגיל, מה שיוביל לניצול יעיל יותר של המשאבים ולהוזלת עלויות למשתמשים. החברה אף מפתחת את ה"רובוואן", רכב שיכול להסיע עד 20 נוסעים, במטרה להשתלב בשוק התחבורה הציבורית.

עם זאת, האנליסטים מציינים גם אתגרים משמעותיים. מלבד הצורך בגיוס הון נוסף של כ-50 מיליארד דולר, החברה תצטרך להתמודד עם אתגרים רגולטוריים ובטיחותיים, במיוחד לאור בעיות קודמות במערכת הנהיגה האוטונומית שלה. בנוסף, התחרות בתחום מתעצמת עם חברות כמו Waymo שכבר מפעילות שירותי מוניות אוטונומיות בערים מסוימות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

ישראל רייף יו"ר אפקון
צילום: עזרא לוי

מנדל״ן לחשמל: אפקון ונמקו ישקיעו עד 185 מיליון דולר במיזם אנרגיה בארה"ב

שתי החברות יקימו מתקנים סולאריים ואגירת אנרגיה על גגות וחניונים בנכסי נמקו בארה״ב. היקף ההשקעה בשלב הראשון מוערך עד 185 מיליון דולר
ליאור דנקנר |

קבוצת אפקון החזקות אפקון החזקות 3.86%  , מחברות התשתית הבולטות בישראל, ונמקו ריאלטי (חברת אג"ח), חברת נדל״ן אמריקאית שמחזיקה עשרות נכסים מניבים ברחבי ארה״ב, מקימות מיזם משותף בתחום האנרגיה המתחדשת בארה״ב. המיזם יתמקד בהקמת מתקני ייצור אנרגיה סולארית, אגירת אנרגיה וניהול אנרגיה חכם על גגות, חניונים ושטחים פתוחים בנכסי נמקו, כשעיקר החשמל יימכר לשוכרי הנכסים.

לפי ההסכם, יוקם מיזם אנרגיה משותף שבו תחזיק אפקון ב-25% ונמקו ריאלטי ב-75%. בשלב הראשון מתוכננת הקמה של מתקנים על עד כ-20 נכסים בשליטת נמקו ברחבי ארה״ב, לתקופת הפעלה של 25 שנים לכל פרויקט. בהמשך, וככל שיחליטו הצדדים, הפעילות עשויה להיות מורחבת גם לנכסים שאינם בבעלות נמקו - אז יחולקו ההחזקות באופן שווה בין אפקון לבין השותף. החשמל שייוצר אמור להימכר ישירות לשוכרים, כך שהמיזם מוסיף שכבת הכנסה מעל ההכנסה השכירותית של תיק הנדל״ן.

היקף ההשקעה הכולל בשלב הראשון מוערך עד כ-185 מיליון דולר, כאשר תנאי מקדמי להקמת הפרויקטים הוא קבלת מימון מקומי בהיקף של כ-65% מעלות ההשקעה, והיתרה תוזרם כהון עצמי בהתאם לשיעור האחזקה של כל צד. אם כלל המתקנים יוקמו כמתוכנן, הם צפויים לייצר חשמל בהיקף מצטבר של כ-65MWp. במצב זה, התשואה הפנימית המוערכת לפני מינוף עומדת על 11%-13%, והחזר ההון העצמי הצפוי הוא בתוך כ-24 חודשים מרגע תחילת ההקמה, בכפוף לקבלת מלוא הסובסידיות והטבות המס בארה״ב (ITC).

הפרויקטים מתוכננים ליהנות מהטבות מס פדרליות ומקומיות, ולכן נקבע כי ההקמה תתחיל עד אמצע 2026, והמתקנים צפויים להתחיל לפעול במהלך 2027, למעט חריגים. עוד נקבע כי הפרויקטים ייצאו לדרך רק לאחר שהבשילו התנאים לצמצום הסיכון - לרבות הבטחת מימון, ביטוח לקבלת הטבות המס והתקשרות עם קבלנים מקומיים במחיר מקסימום וערבות ביצוע מלאה. עבור משקיעים, המשמעות היא שמצד אחד יש פוטנציאל לתשואה דו-ספרתית על הון עצמי, אך מצד שני יש תלות גבוהה בתנאי המימון, בסביבת הריבית ובמדיניות המס האמריקאית. 

ישראל רייף, יו״ר דירקטוריון קבוצת אפקון, אמר: ״השותפות עם Namco Realty מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בחדירה שלנו לשוק האנרגיה האמריקאי. אפקון מביאה למיזם ניסיון מוכח בייזום, מימון והקמה של פרויקטי PV רחבי היקף בארץ ובעולם, ואנו מאמינים כי השילוב בין הידע והיכולות של אפקון לבין פורטפוליו הנכסים של נמקו ייצור פלטפורמה לצמיחה ארוכת טווח ולמימוש מיטבי של סובסידיות המס בארצות הברית״.