ג'יי פי מורגן: כלכלת ארגנטינה צפויה לזנק ב-8.5% תחת מיליי
האינפלציה באוקטובר 2.7%
מיליי, הידוע בדעותיו הליברטריאניות, מבקש להחיות את הכלכלה הארגנטינאית באמצעות עקרונות השוק החופשי. בין צעדיו המרכזיים: סגירת משרדים ממשלתיים, ביטול משרדים כדי לצמצם את הוצאות המדינה ולחזק את המטבע המקומי. המדיניות כוללת גם הפחתת המעורבות הממשלתית, במטרה להחזיר את אמון המשקיעים ולהמריץ את המגזר הפרטי. צעדים אלו כבר החלו להניב תוצאות: האינפלציה, שהגיעה לשיא של 211.4% בשנת 2023, ירדה לשיעור חודשי של 2.7% באוקטובר 2024 – הנתון הנמוך ביותר בשלוש השנים האחרונות. הירידה הדרמטית משקפת את הצלחת הצעדים שנקט מיליי לבלום את האינפלציה ולהשיב יציבות לשוק המקומי.תחזיות לשנת 2025: אופטימיות זהירה
התחזיות לשנת 2025 מראות תמונה מעורבת. בעוד ג'יי פי מורגן צופה המשך צמיחה חזקה, גופים נוספים מציגים תחזיות מגוונות. קרן המטבע הבינלאומית (IMF) צופה צמיחה של 5% בשנת 2025, לאחר התכווצות של 3.8% ב-2024. עם זאת, תחזית אופטימית נוספת מגיעה מ-BBVA, בנק בינלאומי מוביל בספרד ובאמריקה הלטינית, שמעריך צמיחה של 6% ב-2025, הודות לעלייה בהשקעות, ביצוא ובצריכה פרטית. לעומת זאת, Fitch Solutions נוקטת גישה שמרנית יותר, עם תחזית צמיחה של 2.8% בלבד. היא מזהירה מפני האתגרים שנותרים, בהם מגבלות על הון זר ואינפלציה מתמשכת שעלולה להכביד על ההתאוששות הכלכלית. אילון מאסק מתרשם מתחזיות הצמיחה והשיפור הכלכלי בארגנטינה -Wow
— Elon Musk (@elonmusk) November 16, 2024
אתגרים כלכליים מתמשכים
למרות התחזיות האופטימיות, ארגנטינה עדיין ניצבת בפני אתגרים כלכליים משמעותיים. רבים מבקרים את יעדי האינפלציה השאפתניים של הממשלה, כולל יעד של 18.3% לשנת 2025, וטוענים כי התחזיות הללו אינן מציאותיות. בנוסף, נותרו חששות סביב נגישות מוגבלת למטבע חוץ, מה שעלול להכביד על היכולת לשמור על יציבות כלכלית ולמשוך השקעות נוספות. גם התקציב הממשלתי מעורר ספקות כאשר הכלכלנים מצביעים על הנחות שגויות ומעריכים כי יש סיכון לאי עמידה ביעדי הגירעון. אם לא די בכך, שיעור האבטלה באוכלוסייה עלה, מה שמוסיף לחץ חברתי ומעלה את השאלה האם הרפורמות הכלכליות יוכלו להתמודד גם עם ההיבטים הללו. במקביל, ישנם סימנים לכך שהרפורמות של מיליי מחזירות את אמון המשקיעים הפרטיים. עלייה בהשקעות זרות והתחזקות המטבע המקומי מסמנים שהמשקיעים מגיבים בחיוב למדיניות החדשה. עם זאת, עדיין נותר לראות כיצד תתמודד ארגנטינה עם המשך האתגרים הכלכליים והפוליטיים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
