חאבייר מיליי נשיא ארגנטינה
צילום: טוויטר

ג'יי פי מורגן: כלכלת ארגנטינה צפויה לזנק ב-8.5% תחת מיליי

הרפורמות הכלכליות של מיליי מביאות לשיפור דרמטי בתחזיות הצמיחה, אך אתגרים משמעותיים עדיין עומדים בפני הכלכלה הארגנטינאית
אביחי טדסה |
נושאים בכתבה ארגנטינה
הרפורמות הכלכליות של נשיא ארגנטינה, חאבייר מיליי, מתחילות לשאת פרי, עם תחזיות מעודכנות לצמיחה כלכלית מרשימה. ג'יי פי מורגן עדכנה את תחזית הצמיחה של התמ"ג הארגנטינאי ל-8.5% לשנת 2024, בזכות סדרת צעדים דרמטיים, בהם תוכניות לדולריזציה של הכלכלה, קיצוצים בהוצאות הממשלה וצמצום מעורבות המדינה בשוק החופשי. רפורמות אלו שואפות לייצב את הכלכלה, להוריד את האינפלציה ולהשיב את אמון המשקיעים.

האינפלציה באוקטובר 2.7%

מיליי, הידוע בדעותיו הליברטריאניות, מבקש להחיות את הכלכלה הארגנטינאית באמצעות עקרונות השוק החופשי. בין צעדיו המרכזיים: סגירת משרדים ממשלתיים, ביטול משרדים כדי לצמצם את הוצאות המדינה ולחזק את המטבע המקומי. המדיניות כוללת גם הפחתת המעורבות הממשלתית, במטרה להחזיר את אמון המשקיעים ולהמריץ את המגזר הפרטי. צעדים אלו כבר החלו להניב תוצאות: האינפלציה, שהגיעה לשיא של 211.4% בשנת 2023, ירדה לשיעור חודשי של 2.7% באוקטובר 2024 – הנתון הנמוך ביותר בשלוש השנים האחרונות. הירידה הדרמטית משקפת את הצלחת הצעדים שנקט מיליי לבלום את האינפלציה ולהשיב יציבות לשוק המקומי.

תחזיות לשנת 2025: אופטימיות זהירה

התחזיות לשנת 2025 מראות תמונה מעורבת. בעוד ג'יי פי מורגן צופה המשך צמיחה חזקה, גופים נוספים מציגים תחזיות מגוונות. קרן המטבע הבינלאומית (IMF) צופה צמיחה של 5% בשנת 2025, לאחר התכווצות של 3.8% ב-2024. עם זאת, תחזית אופטימית נוספת מגיעה מ-BBVA, בנק בינלאומי מוביל בספרד ובאמריקה הלטינית, שמעריך צמיחה של 6% ב-2025, הודות לעלייה בהשקעות, ביצוא ובצריכה פרטית. לעומת זאת, Fitch Solutions נוקטת גישה שמרנית יותר, עם תחזית צמיחה של 2.8% בלבד. היא מזהירה מפני האתגרים שנותרים, בהם מגבלות על הון זר ואינפלציה מתמשכת שעלולה להכביד על ההתאוששות הכלכלית. אילון מאסק מתרשם מתחזיות הצמיחה והשיפור הכלכלי בארגנטינה -  

אתגרים כלכליים מתמשכים

למרות התחזיות האופטימיות, ארגנטינה עדיין ניצבת בפני אתגרים כלכליים משמעותיים. רבים מבקרים את יעדי האינפלציה השאפתניים של הממשלה, כולל יעד של 18.3% לשנת 2025, וטוענים כי התחזיות הללו אינן מציאותיות. בנוסף, נותרו חששות סביב נגישות מוגבלת למטבע חוץ, מה שעלול להכביד על היכולת לשמור על יציבות כלכלית ולמשוך השקעות נוספות. גם התקציב הממשלתי מעורר ספקות כאשר הכלכלנים מצביעים על הנחות שגויות ומעריכים כי יש סיכון לאי עמידה ביעדי הגירעון. אם לא די בכך, שיעור האבטלה באוכלוסייה עלה, מה שמוסיף לחץ חברתי ומעלה את השאלה האם הרפורמות הכלכליות יוכלו להתמודד גם עם ההיבטים הללו. במקביל, ישנם סימנים לכך שהרפורמות של מיליי מחזירות את אמון המשקיעים הפרטיים. עלייה בהשקעות זרות והתחזקות המטבע המקומי מסמנים שהמשקיעים מגיבים בחיוב למדיניות החדשה. עם זאת, עדיין נותר לראות כיצד תתמודד ארגנטינה עם המשך האתגרים הכלכליים והפוליטיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.