השביתה בבואינג מתארכת: ענקית התעופה תצליח לשרוד משבר נוסף?
בעוד שמטוסי בואינג BOEING נשארים על הקרקע, המתח בין ענקית התעופה לעובדיה ממשיך להמריא. כבר חודש ימים שכ-33 אלף עובדים מאיגוד המכונאים והעובדים של תעשיית התעופה והחלל שובתים, במה שמסתמן כאחד המאבקים המשמעותיים ביותר בתולדות החברה.
אז מה גרם לעובדים בעצם לפתוח בשביתה? התשובה טמונה בפער בין ציפיות העובדים למה שהחברה מוכנה להציע. ההצעה הראשונית של בואינג - העלאת שכר של 25% על פני ארבע שנים - נדחתה על הסף. אפילו הצעה משופרת של 30% לא זכתה לתמיכת הנהגת האיגוד. לפי הערכות, בואינג שורפת כ-1.5 מיליארד דולר בחודש ככל והשביתה נמשכת. זהו סכום עצום, אפילו עבור תאגיד בסדר גודל של בואינג.
למרות התמונה הקודרת, יש סיבות לאופטימיות זהירה. לבואינג יש צבר הזמנות של כמעט 6,200 מטוסים, המייצגים הכנסות פוטנציאליות של מאות מיליארדי דולרים. זאת ועוד, בשוק שבו התחרות מוגבלת - איירבוס, המתחרה העיקרית, כבר מחויבת להזמנות לעשור הקרוב - ללקוחות אין אלטרנטיבה ממשית.
הזמן נגד בואינג
הזמן פועל לרעתה של בואינג. החברה, שכבר התמודדה עם משברים הקשורים למטוס ה-737 Max, צברה חובות כבדים עוד לפני השביתה. היא אמנם מחזיקה ברזרבות מזומנים של כ-13 מיליארד דולר וקווי אשראי נוספים של 10 מיליארד, אך גם סכומים אלה עלולים להתאדות במהירות אם השביתה תימשך.- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנהל הכספים של בואינג, בריאן ווסט, עומד בפני אתגר לא פשוט בפגישותיו עם המלווים. עליו לשכנע אותם שהחברה מסוגלת לנהל את המשבר ולשמור על דירוג האשראי שלה. השוק כבר מגלגל תרחישים של גיוס הון נוסף, אולי אפילו בסכום של 10 מיליארד דולר או יותר.
מעניין לציין שלמרות חומרת המצב, המשקיעים נראים מודאגים יותר מסוגיות אחרות. מניית בואינג אמנם ירדה ב-4% מאז תחילת השביתה, אך זה שולי לעומת הירידה של 37% שנרשמה בעקבות תקרית בטיחותית חמורה במטוס 737 Max בתחילת השנה.
האתגר של בואינג הוא כפול
האתגר העומד בפני בואינג כפול: מצד אחד, עליה לסיים את סכסוך העבודה במהירות ובתנאים סבירים. מצד שני, עליה לשקם את אמון הציבור והרגולטורים בבטיחות מטוסיה. רק אם תצליח בשני המישורים הללו, תוכל בואינג לקוות לחזור למסלול של צמיחה ורווחיות.- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בינתיים, השעון מתקתק. כל יום שעובר מוסיף לחץ על קופת החברה ועל יחסי העבודה בה. השאלה היא מי יישבר ראשון - ההנהלה או העובדים ומה יהיה המחיר שתשלם בואינג על המשבר הזה בטווח הארוך.
העיניים של כל תעשיית התעופה נשואות כעת לסיאטל, מטה בואינג. ההכרעה במאבק זה עשויה להשפיע לא רק על עתידה של החברה, אלא גם על יחסי העבודה בתעשייה כולה. בעולם שבו הביקוש לטיסות ומטוסים חדשים ממשיך לעלות, היכולת של יצרניות המטוסים לעמוד בקצב הייצור הנדרש תלויה במידה רבה ביחסיהן עם העובדים.
בוול-סטריט מעריכים כי בואינג תגייס 10 מיליארד דולר
בבלומברג דיווחו לאחרונה כי בואינג שוקלת גיוס הון בהיקף של כ-10 מיליארד דולר. צעד שכנראה יהיה הכרחי נוכח המצב הפיננסי המורכב של החברה.
מאזנה של בואינג מעורר דאגה בקרב משקיעים ואנליסטים כאחד. החברה צברה חוב של כ-45 מיליארד דולר, לאחר ניכוי יתרות מזומנים, עלייה דרמטית מכ-5 מיליארד דולר בסוף 2018. מצב זה נובע משורה של בעיות שהחברה התמודדה איתן בשנים האחרונות, כולל תקלות בתכנון מטוס ה-737 MAX, השפעות מגפת הקורונה, ובעיות באיכות הייצור.
היחס בין החוב ל-EBITDA של בואינג מדאיג במיוחד. על פי הערכות, יחס זה צפוי לעמוד על כמעט פי שישה מה-EBITDA הצפוי ל-2025, ופי ארבעה מזה הצפוי ל-2026. זהו יחס גבוה מדי, כאשר משקיעים נוטים להתחיל לדאוג כשהיחס עובר את הרף של פי שלושה בחברות תעשייתיות.
אנליסטים מעריכים כי בואינג תצטרך לגייס כ-15 מיליארד דולר בהון חדש כדי להחזיר את יחס החוב ל-EBITDA לרמה סבירה של פחות מפי שלושה עד 2026. יש אף הערכות כי החברה עשויה לגייס עד 30 מיליארד דולר בהון לאורך זמן. עם זאת, העיתוי המדויק של גיוס ההון עדיין לא ברור, כאשר החברה מן הסתם תעדיף לבצע זאת כשמחיר המניה יהיה גבוה יותר.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
.jpg)