השביתה בבואינג מתארכת: ענקית התעופה תצליח לשרוד משבר נוסף?
בעוד שמטוסי בואינג BOEING נשארים על הקרקע, המתח בין ענקית התעופה לעובדיה ממשיך להמריא. כבר חודש ימים שכ-33 אלף עובדים מאיגוד המכונאים והעובדים של תעשיית התעופה והחלל שובתים, במה שמסתמן כאחד המאבקים המשמעותיים ביותר בתולדות החברה.
אז מה גרם לעובדים בעצם לפתוח בשביתה? התשובה טמונה בפער בין ציפיות העובדים למה שהחברה מוכנה להציע. ההצעה הראשונית של בואינג - העלאת שכר של 25% על פני ארבע שנים - נדחתה על הסף. אפילו הצעה משופרת של 30% לא זכתה לתמיכת הנהגת האיגוד. לפי הערכות, בואינג שורפת כ-1.5 מיליארד דולר בחודש ככל והשביתה נמשכת. זהו סכום עצום, אפילו עבור תאגיד בסדר גודל של בואינג.
למרות התמונה הקודרת, יש סיבות לאופטימיות זהירה. לבואינג יש צבר הזמנות של כמעט 6,200 מטוסים, המייצגים הכנסות פוטנציאליות של מאות מיליארדי דולרים. זאת ועוד, בשוק שבו התחרות מוגבלת - איירבוס, המתחרה העיקרית, כבר מחויבת להזמנות לעשור הקרוב - ללקוחות אין אלטרנטיבה ממשית.
הזמן נגד בואינג
הזמן פועל לרעתה של בואינג. החברה, שכבר התמודדה עם משברים הקשורים למטוס ה-737 Max, צברה חובות כבדים עוד לפני השביתה. היא אמנם מחזיקה ברזרבות מזומנים של כ-13 מיליארד דולר וקווי אשראי נוספים של 10 מיליארד, אך גם סכומים אלה עלולים להתאדות במהירות אם השביתה תימשך.- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנהל הכספים של בואינג, בריאן ווסט, עומד בפני אתגר לא פשוט בפגישותיו עם המלווים. עליו לשכנע אותם שהחברה מסוגלת לנהל את המשבר ולשמור על דירוג האשראי שלה. השוק כבר מגלגל תרחישים של גיוס הון נוסף, אולי אפילו בסכום של 10 מיליארד דולר או יותר.
מעניין לציין שלמרות חומרת המצב, המשקיעים נראים מודאגים יותר מסוגיות אחרות. מניית בואינג אמנם ירדה ב-4% מאז תחילת השביתה, אך זה שולי לעומת הירידה של 37% שנרשמה בעקבות תקרית בטיחותית חמורה במטוס 737 Max בתחילת השנה.
האתגר של בואינג הוא כפול
האתגר העומד בפני בואינג כפול: מצד אחד, עליה לסיים את סכסוך העבודה במהירות ובתנאים סבירים. מצד שני, עליה לשקם את אמון הציבור והרגולטורים בבטיחות מטוסיה. רק אם תצליח בשני המישורים הללו, תוכל בואינג לקוות לחזור למסלול של צמיחה ורווחיות.- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בינתיים, השעון מתקתק. כל יום שעובר מוסיף לחץ על קופת החברה ועל יחסי העבודה בה. השאלה היא מי יישבר ראשון - ההנהלה או העובדים ומה יהיה המחיר שתשלם בואינג על המשבר הזה בטווח הארוך.
העיניים של כל תעשיית התעופה נשואות כעת לסיאטל, מטה בואינג. ההכרעה במאבק זה עשויה להשפיע לא רק על עתידה של החברה, אלא גם על יחסי העבודה בתעשייה כולה. בעולם שבו הביקוש לטיסות ומטוסים חדשים ממשיך לעלות, היכולת של יצרניות המטוסים לעמוד בקצב הייצור הנדרש תלויה במידה רבה ביחסיהן עם העובדים.
בוול-סטריט מעריכים כי בואינג תגייס 10 מיליארד דולר
בבלומברג דיווחו לאחרונה כי בואינג שוקלת גיוס הון בהיקף של כ-10 מיליארד דולר. צעד שכנראה יהיה הכרחי נוכח המצב הפיננסי המורכב של החברה.
מאזנה של בואינג מעורר דאגה בקרב משקיעים ואנליסטים כאחד. החברה צברה חוב של כ-45 מיליארד דולר, לאחר ניכוי יתרות מזומנים, עלייה דרמטית מכ-5 מיליארד דולר בסוף 2018. מצב זה נובע משורה של בעיות שהחברה התמודדה איתן בשנים האחרונות, כולל תקלות בתכנון מטוס ה-737 MAX, השפעות מגפת הקורונה, ובעיות באיכות הייצור.
היחס בין החוב ל-EBITDA של בואינג מדאיג במיוחד. על פי הערכות, יחס זה צפוי לעמוד על כמעט פי שישה מה-EBITDA הצפוי ל-2025, ופי ארבעה מזה הצפוי ל-2026. זהו יחס גבוה מדי, כאשר משקיעים נוטים להתחיל לדאוג כשהיחס עובר את הרף של פי שלושה בחברות תעשייתיות.
אנליסטים מעריכים כי בואינג תצטרך לגייס כ-15 מיליארד דולר בהון חדש כדי להחזיר את יחס החוב ל-EBITDA לרמה סבירה של פחות מפי שלושה עד 2026. יש אף הערכות כי החברה עשויה לגייס עד 30 מיליארד דולר בהון לאורך זמן. עם זאת, העיתוי המדויק של גיוס ההון עדיין לא ברור, כאשר החברה מן הסתם תעדיף לבצע זאת כשמחיר המניה יהיה גבוה יותר.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
