ארהב
צילום: Freepik

האינפלציה ביולי עלתה ב-0.2%, בהתאם לצפי; האינפלציה השנתית ירדה ל-2.9%

אחרי המדד השלילי ביוני, האינפלציה בארה"ב חזרה לעלות; אינפלציית הליבה עלתה ב-0.1%, מתחת לצפי שהיה לעלייה של 0.2% ועמדה על 3.3% בשיעור שנתי
רוי שיינמן | (4)

אחרי האינפלציה החודשית השלילית הראשונה מזה 4 שנים ביוני, האינפלציה ביולי חזרה להיות חיובית והייתה בהתאם  לצפי - בחודש יולי האינפלציה עלתה ב-0.2%, בהתאם לצפי הכלכלנים. האינפלציה השנתית ירדה ל-2.9%, מתחת לצפי שהיה ל-3%. אינפלציית הליבה עלתה ב-0.1%, מתחת לצפי שהיה לעלייה של 0.2%, ובשיעור שנתי עמדה על 3.3% לעומת הצפי שהיה ל-3.4%.

"מגמת ההתמתנות באינפלציה בארה"ב נמשכת, עם פרסום במדד יולי", כותב יוני פנינג, אסטרטג ראשי במזרחי טפחות. "המהלך בולט אף יותר בהתחשב בעובדה שהוא נרשם למרות עליית מחירי הדלקים בתחנה, אם כי בסיוע קל של גז ביתי. במידה רבה, אפשר לייחס את הנתון היום להתמשכות התהליכים המבניים של התמתנות האינפלציה העולמית. זה בא באופן ברור לידי ביטוי במחירי מוצרים סחירים, בין היתר הודות למהלכי העלאת הריבית של השנים האחרונות, והירידה במחירי המכוניות החודש ממחישה את זה. אבל גם רכיבי השירותים מציגים גוונים קלים של אופטימיות – הירידות במחירי הטיסות, בפרט", כותב פנינג.

"ולמרות חלקם של אלה, הפיל הבולט ביותר בחדר האינפלציוני נותר כמובן מחירי השכירות. לתפיסתנו, יש פה כמה גורמים שמתערבבים יחדיו לכדי נתון אחד, ומקשים על הסקת מסקנות כלכליות. האופן המעוכב שבו חוזים מתחדשים נכנסים למדד, ומבטאים למעשה אינפלציה של שנה קודמת, במקרה הטוב, הוא מאפיין עקבי מהבחינה הזו. ועל זה אפשר להוסיף, כמובן, את העיוותים שהריבית הגבוהה משרה על השוק.

בשני המקרים, אנו מצפים שהזמן יעשה את שלו, ואינפלציית השכירויות תתמתן בהמשך, אם כתוצאה ממיצוי העליות עצמן, ואם כתגובה לריבית שצפויה לרדת, בין אם זה יקרה מהר יותר או פחות. אבל בשלב הזה, אלה בעיקר גוזרים ריבת אינפלציה שנותרת היום מעל לקו ה-3%, באופן בולט. אפשר אולי לעשות פה הנחה קלה אם נזכור כי היעד הוא מול מדד ה-PCE, אשר נמוך בממוצע בכ-0.3% ממדד ה-CPI, אשר פורסם היום. אבל עדיין, זה רחוק באופן מובהק מיעד ה-2%", כותב פנינג.

 

איך הנתונים ישפיעו על החלטת הריבית של הפד'?

נתוני התעסוקה שפורסמו לפני שבועיים העידו על התקררות משמעותית בשוק העבודה. מהנתונים של הלשכה לסטטיסטיקה של משרד העבודה עולה כי שוק העבודה הוסיף 114,000 משרות שכר שאינן חקלאיות ביולי, פחות מתוספת של 175,000 שציפו כלכלנים.

הנתונים הציתו מחדש את החששות למיתון בארה"ב והוסיפו עוד גורם שתומך בהורדת ריבית של הפד' לסל השיקולים שלו. אם האינפלציה השלילית בחודש יוני הייתה גורם שדחף אל עבר אי הורדת ריבית מצד הפד', מדד יולי כבר פחות תומך בכך. החלטת הריבית הבאה של הפד' תתחש ב-18 לספטמבר כאשר המשקיעים והכלכלנים מעריכים בסבירות של 99% כי הפד' יוריד את הריבית אז.

"השוק בארה"ב צופה מזה זמן הורדת ריבית ראשונה, בהחלטת הפד' בעוד כחודש", כותב פנינג. "כמו שזה נראה בהתבטאויות הפד' בשבועות האחרונים, לא נראה שהוא מעוניין לערער על הציפיה הזו. ולמרות זאת, גם השוק וגם הפד' עדיין מתווכחים על המחיר – הורדה של 0.25% או 0.5%. לתפיסתנו, בהינתן אותו מרחק בין האינפלציה ליעד, הנתון היום הוא לא זה אשר יפתח את הסכר, למרות ההאטה בנתוני שוק התעסוקה האחרונים. אבל הוא בהחלט מהווה צעד נוסף בכיוון הנכון. אל מול זה, אצלנו, כשהתותחים רועמים, קשה לחפש תובנות במדיניות המוניטרית. והדולר/שקל הוא דוגמה בולטת לעניין הזה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עזרא 14/08/2024 17:14
    הגב לתגובה זו
    אחרת יגיעו למיתון ואז קשה יהיה לתקן.
  • 2.
    בלוף אחד גדול כדי לא לשלם תוספת יוקר (ל"ת)
    אינפלציה ירדה 14/08/2024 16:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רועי 14/08/2024 15:43
    הגב לתגובה זו
    הכל ממשיך להתייקר זה יגמר לא טוב
  • זה לא אומר שלא צריך להתחיל להוריד ריבית כדי למנוע מיתון (ל"ת)
    עזרא 14/08/2024 17:13
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.