ארהב
צילום: Freepik

האינפלציה ביולי עלתה ב-0.2%, בהתאם לצפי; האינפלציה השנתית ירדה ל-2.9%

אחרי המדד השלילי ביוני, האינפלציה בארה"ב חזרה לעלות; אינפלציית הליבה עלתה ב-0.1%, מתחת לצפי שהיה לעלייה של 0.2% ועמדה על 3.3% בשיעור שנתי
רוי שיינמן | (4)

אחרי האינפלציה החודשית השלילית הראשונה מזה 4 שנים ביוני, האינפלציה ביולי חזרה להיות חיובית והייתה בהתאם  לצפי - בחודש יולי האינפלציה עלתה ב-0.2%, בהתאם לצפי הכלכלנים. האינפלציה השנתית ירדה ל-2.9%, מתחת לצפי שהיה ל-3%. אינפלציית הליבה עלתה ב-0.1%, מתחת לצפי שהיה לעלייה של 0.2%, ובשיעור שנתי עמדה על 3.3% לעומת הצפי שהיה ל-3.4%.

"מגמת ההתמתנות באינפלציה בארה"ב נמשכת, עם פרסום במדד יולי", כותב יוני פנינג, אסטרטג ראשי במזרחי טפחות. "המהלך בולט אף יותר בהתחשב בעובדה שהוא נרשם למרות עליית מחירי הדלקים בתחנה, אם כי בסיוע קל של גז ביתי. במידה רבה, אפשר לייחס את הנתון היום להתמשכות התהליכים המבניים של התמתנות האינפלציה העולמית. זה בא באופן ברור לידי ביטוי במחירי מוצרים סחירים, בין היתר הודות למהלכי העלאת הריבית של השנים האחרונות, והירידה במחירי המכוניות החודש ממחישה את זה. אבל גם רכיבי השירותים מציגים גוונים קלים של אופטימיות – הירידות במחירי הטיסות, בפרט", כותב פנינג.

"ולמרות חלקם של אלה, הפיל הבולט ביותר בחדר האינפלציוני נותר כמובן מחירי השכירות. לתפיסתנו, יש פה כמה גורמים שמתערבבים יחדיו לכדי נתון אחד, ומקשים על הסקת מסקנות כלכליות. האופן המעוכב שבו חוזים מתחדשים נכנסים למדד, ומבטאים למעשה אינפלציה של שנה קודמת, במקרה הטוב, הוא מאפיין עקבי מהבחינה הזו. ועל זה אפשר להוסיף, כמובן, את העיוותים שהריבית הגבוהה משרה על השוק.

בשני המקרים, אנו מצפים שהזמן יעשה את שלו, ואינפלציית השכירויות תתמתן בהמשך, אם כתוצאה ממיצוי העליות עצמן, ואם כתגובה לריבית שצפויה לרדת, בין אם זה יקרה מהר יותר או פחות. אבל בשלב הזה, אלה בעיקר גוזרים ריבת אינפלציה שנותרת היום מעל לקו ה-3%, באופן בולט. אפשר אולי לעשות פה הנחה קלה אם נזכור כי היעד הוא מול מדד ה-PCE, אשר נמוך בממוצע בכ-0.3% ממדד ה-CPI, אשר פורסם היום. אבל עדיין, זה רחוק באופן מובהק מיעד ה-2%", כותב פנינג.

 

איך הנתונים ישפיעו על החלטת הריבית של הפד'?

נתוני התעסוקה שפורסמו לפני שבועיים העידו על התקררות משמעותית בשוק העבודה. מהנתונים של הלשכה לסטטיסטיקה של משרד העבודה עולה כי שוק העבודה הוסיף 114,000 משרות שכר שאינן חקלאיות ביולי, פחות מתוספת של 175,000 שציפו כלכלנים.

הנתונים הציתו מחדש את החששות למיתון בארה"ב והוסיפו עוד גורם שתומך בהורדת ריבית של הפד' לסל השיקולים שלו. אם האינפלציה השלילית בחודש יוני הייתה גורם שדחף אל עבר אי הורדת ריבית מצד הפד', מדד יולי כבר פחות תומך בכך. החלטת הריבית הבאה של הפד' תתחש ב-18 לספטמבר כאשר המשקיעים והכלכלנים מעריכים בסבירות של 99% כי הפד' יוריד את הריבית אז.

"השוק בארה"ב צופה מזה זמן הורדת ריבית ראשונה, בהחלטת הפד' בעוד כחודש", כותב פנינג. "כמו שזה נראה בהתבטאויות הפד' בשבועות האחרונים, לא נראה שהוא מעוניין לערער על הציפיה הזו. ולמרות זאת, גם השוק וגם הפד' עדיין מתווכחים על המחיר – הורדה של 0.25% או 0.5%. לתפיסתנו, בהינתן אותו מרחק בין האינפלציה ליעד, הנתון היום הוא לא זה אשר יפתח את הסכר, למרות ההאטה בנתוני שוק התעסוקה האחרונים. אבל הוא בהחלט מהווה צעד נוסף בכיוון הנכון. אל מול זה, אצלנו, כשהתותחים רועמים, קשה לחפש תובנות במדיניות המוניטרית. והדולר/שקל הוא דוגמה בולטת לעניין הזה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עזרא 14/08/2024 17:14
    הגב לתגובה זו
    אחרת יגיעו למיתון ואז קשה יהיה לתקן.
  • 2.
    בלוף אחד גדול כדי לא לשלם תוספת יוקר (ל"ת)
    אינפלציה ירדה 14/08/2024 16:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רועי 14/08/2024 15:43
    הגב לתגובה זו
    הכל ממשיך להתייקר זה יגמר לא טוב
  • זה לא אומר שלא צריך להתחיל להוריד ריבית כדי למנוע מיתון (ל"ת)
    עזרא 14/08/2024 17:13
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותמפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיות

האם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?

צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית

רן קידר |
נושאים בכתבה סין ג'ילי BYD

סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.

על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.

במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק, ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.

ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.

התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית 

למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.