מחכים להורדת ריבית בארה"ב? תצטרכו לחכות לפחות עד דצמבר
הפד' אומנם דיבר על 3 הורדות ריבית במהלך 2024 בתחילת השנה, אך הנתונים המאקרו כלכליים מעידים על כך שיהיה לנו מזל אם נראה אפילו אחת, והחלטת הריבית של הפד אמש, שכצפוי שוב השאיר את הריבית על כנה, מבססת את ההערכות הללו.
כמו זה נראה כרגע, תידרש האטה משמעותית באינפלציה בחודשים הקרובים, או זינוק חד בשיעור האבטלה, כדי לגרום לפד' לפעול לפני דצמבר, ואף אחד מהם לא נראה סביר הקיץ הזה.
"הפדרל ריזרב מחפש חדי קרן", אומר טים הורן, מנהל ההשקעות הראשי לאג"ח בחברת צ'ילטון טראסט. "הם תלויים בנתונים, אבל הם גם רוצים רמת ביטחון מספקת שיהיה קשה להשיג בטווח הקרוב". עבור אלו שקיוו לתשובה ברורה לאחר נתוני מדד המחירים לצרכן, לפי התחזיות העדכניות של פקידי הפד' לגבי ריבית ומגמות כלכליות, ולפי מסיבת העיתונאים של פאוול, הביטחון היה מועט - ועשוי להישאר כך עד סוף 2024.
הכותרת המשמעותית ביותר מפגישת יוני של ועדת הפד' הייתה הערכת החציון בתחזיות הכלכליות הרבעוניות של פקידי הפד, שהשתנתה כך שכרגע נראה שיש סיכוי להפחתת ריבית אחת של רבע אחוז בלבד ב-2024. שמונה פקידים ציינו שהם צופים שתי הפחתות, שבעה ציינו שהם צופים הפחתה אחת, וארבעה ציינו שהם לא צופים שינוי בריבית עד לסוף השנה.
- הצעת חוק בארה"ב לחייב חברות לדווח על פיטורים בעקבות ה-AI
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות שההערכות האלה נותנות לנו תמונה על איך הפד' רואה את התמונה, זו בשום אופן לא תוכנית חקוקה בסלע, אך עם זאת מדובר בעמדה פסימית באופן מהותי ממה שהייתה לקובעי המדיניות כבר זמן מה. פאוול הדגיש במסיבת העיתונאים שלאחר הפגישה כי המדיניות המוניטרית הנוכחית היא מגבילה ועוזרת להוריד את האינפלציה, גם בזמן שהצמיחה הכלכלית ושוק העבודה נשארים חזקים.
פאוול גם אמר כי הבנק עשוי להשאיר את הריבית ללא שינוי למשך תקופה ארוכה מהצפוי. "אם הכלכלה תישאר איתנה והאינפלציה תימשך, אנחנו מוכנים לשמור על טווח הריבית הנוכחי כל עוד זה נחוץ", אמר פאוול. "אך אם שוק העבודה יחלש באופן בלתי צפוי או שהאינפלציה תרד מהר מהצפוי, אנחנו מוכנים להגיב".
נתוני מדד המחירים לצרכן שפורסמו ביום רביעי בבוקר היו צעד חיובי, עם ירידה באינפלציה בקטגוריות השירותים. אולם, מחירי הדיור, בפרט, נותרו גבוהים - עלייה של 0.4% במשך ארבעה חודשים ברציפות ועלייה של 5.4% בשנה האחרונה - והם משתנים באיטיות.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בינתיים, השוואה לנתוני האינפלציה החודשית הנמוכים מאמצע עד סוף 2023 עלולה לגרום לעלייה בשיעור השנתי במחצית השנייה של 2024. ככל הנראה, יידרשו נתוני אינפלציה מכל חודשי יוני, יולי ואוגוסט - שיפורסמו לפני פגישת ועדת השוק הפתוח (FOMC) בספטמבר - כדי שלחברי הוועדה יהיה מספיק ביטחון שהאינפלציה אכן מאטה באופן קבוע, כדי להפוך את פגישת ספטמבר לחשובה.
"הפד מנסה לאזן בעדינות את הסיכון של קיצוץ מוקדם מדי מול מאוחר מדי", כתבה שיאו צ'ואי, כלכלנית בכירה בבנק ניהול העושר פיקטה. "לעת עתה, שוק העבודה מתאזן בהדרגה ולכן נטל ההוכחה מוטל על צד האינפלציה. הפד מודע מאוד לסיכונים הדו-צדדיים לכלכלה כעת כשהמדיניות הייתה מגבילה במשך זמן ממושך. הוא גם מנסה להישאר לפני העקומה ולא לחכות שדברים יישברו לפני קיצוץ הריבית ומכאן האסימטריה בפונקציית התגובה לחולשת שוק העבודה", הוסיפה צ'ואי.
"יהיו עוד שלושה דוחות אינפלציה לפני ישיבת הפד' ב-18 בספטמבר. אנו מצפים שנתוני אינפלציה טובים ימשיכו לאפשר לפד להתחיל לקצץ כבר אז, אבל הסיכון ממשיך להיות שמסלול הדיסאינפלציה לא יהיה חלק ו'פד זהיר' עשוי להזדקק לעוד חודשים של נתונים טובים כדי להתחיל לקצץ רק בדצמבר", סיכמה צ'ואי.
- 5.בתעסוקה מלאה לא תהייה הורדת ריבית . (ל"ת)עושה חשבון 16/06/2024 07:29הגב לתגובה זו
- 4.הדולר לא אמר את מילתו האחרונה......עדיין. (ל"ת)זקי הסעות 14/06/2024 10:50הגב לתגובה זו
- 3.חמוד 14/06/2024 06:27הגב לתגובה זוהכי יפה בסין כל תנודה שלא תהיה במצב הכלכלי אין לה כל קשר למה שיוחלט על ישי הממשל והכל זורם בהתאם ולא מתרגשים כמו שיש במדינות המערב
- 2.האנפלציה עולה. אבל בלי אנרגיה ( דלק גז חשמל ) וללא 14/06/2024 06:04הגב לתגובה זוהאנפלציה עולה. אבל בלי אנרגיה ( דלק גז חשמל ) וללא משכנתא וללא מזון וללא מצרכים וללא עוד הרבה דברים. אבל כן האנפלציה כולל השרוכים של הנעלים שלי. יאלההההההה צוחקים על האנשים
- 1.כלכלן 13/06/2024 21:23הגב לתגובה זויש אליטה פיננסית עולמית שלא מעוניינת בריביות נמוכות מסיבותיה שלה, שרק מעטים יודעים כולל ענייני״ צמצום פערים״ בהרבה מדינות מערביות וזה לא צפוי להשתנות... בישראל אין לאף אינטרס שהריביות תרדנה, כי הרבה הייטקיסטים תקועים עם משכנתא והיכולת שלהם להחזיר אותה מהר מדי תפגע בתוצר הלאומי, לכן צריך שהם יחזירו אותה לאט ככל שניתן.
- דן 13/06/2024 22:43הגב לתגובה זולא הורדת ריבית ולא נעליים , הפד יודע , הבנקים המרכזיים יודעים , הקריסה של המאה בפתח .....לא סתם הבנקים המרכזיים בעולם קנו וקונים זהב וכסף כמו מטורפים בשנים האחרונות !!!
- מה שתית ? 14/06/2024 10:58קריסה אולי במדינת בן גביר שאר העולם משגשג באירופה הריבית כבר התחילה לרדת אתה הזוי ...
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
