גם קנדה הפתיעה והעלתה את הריבית ל-4.75% - ולא בטוח שזה הסוף
הבנק המרכזי של קנדה העלה את הריבית ברבע אחוז לרמה של 4.75% לרמה הגבוהה ביותר מזה 22 שנים, ותוך שהוא מפתיע את השווקים שצפו שהריבית תישאר ללא שינוי, זאת אחרי שגם הבנק המרכזי של אוסטרליה הפתיע והעלה את הריבית ל-4.1%. בארה"ב הריבית היא כבר 5-5.25% ובארץ היא 4.75%. בכל המדינות מדובר על רמות הריבית הגבוהות ביותר מזה עשור לפחות. לפני שנה אף אחד בעולם לא האמין שזו תהיה סביבת הריבית העולמית כעבור שנה בלבד אבל העולם המערבי מנסה להילחם באינפלציה - וכלי הנשק העיקרי שלו דומה: העלאות ריבית.
אבל האם זה סוף ההעלאות? השוק מעריך שבארה"ב כן -ביום רביעי הבא החלטת הריבית הקרובה של הפד'. נכון לעכשיו השוק נותן הסתברות של 64% לכך שהיא תישאר ללא שינוי - גם הפד' עצמו אותת על כך מספר פעמים (אם כי ניתן לשמוע בפד' גם קולות ניציים יותר), אבל בשאר העולם - כנראה שלא. הריבית כנראה תמשיך לעלות כאשר הבנק המרכזי של קנדה רמז שגם אם הוא יבצע הפוגות בהעלאת הריבית, זה לא אומר שהעלאות הריבית ייפסקו.
האינפלציה בקנדה עומדת נכון לאפריל האחרון על 4.4%, גבוהה כמובן מתחום היעד אבל נמוכה באופן יחסי - זו הרמה הנמוכה ביותר מזה 19 חודשים. האינפלציה במדינה כבר הגיעה ל-8.1% ומאז היא בירידה (למעט עלייה קטנה מ-4.3% בחודש מרץ). אינפלציית הליבה (ללא מזון ואנרגיה), המשקפת טוב יותר את הביקוש בתוך קנדה, יורדת כבר חמישה חודשים (כולל אפריל) מ-5.8% ל-4.1%.
"העלאת הריבית של בנק אוף קנדה כנראה שאיננה האחרונה, זאת על רקע העליות בשוק הדיור והאינפלציה הבסיסית הדביקה" אומר דר' גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי. "ההודעה הייתה ניצית וציינה ש"צמיחת הצריכה ברביע הראשון הייתה חזקה באופן מפתיע". ההודעה ציינה את "המשך הביקוש החזק לעבודה" וגם ש"הביקוש העודף במשק נראה מתמשך יותר מהצפוי". על רקע זה הבנק המרכזי התריע מפני מצב שבו האינפלציה יכולה להיתקע באופן מהותי מעל יעד 2%. הבנק ציין כי ההחלטה על ההעלאה התבססה על הדעה כי "המדיניות המוניטרית לא הייתה מגבילה מספיק בכדי להחזיר את ההיצע והביקוש לאיזון ולהחזיר את האינפלציה ברציפות ליעד של 2%". קשה לראות כיצד העלאה יחידה של 25 נ"ב תשנה הערכה זו ולכן צפויות העלאות נוספות."
- מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות מסביר כי "בנק אוף קנדה משדר נחישות רבה לבלום כל פתח להתחדשות עליית קצב האינפלציה. הוא עושה זאת למרות הפער הלא גדול (יחסית למדינות רבות אחרות) בין קצב האינפלציה בפועל לבין יעד האינפלציה, העומד על 2%. כמו כן עולה הריבית בעוד את המדינה פוקדות שריפות ענק ובעוד התוצר צומח כ-2% בלבד בשני הרבעונים האחרונים. הוא מאותת לשוק כי כל סימן להתחדשות האינפלציה, ולו הקל ביותר, ייענה במחישות ומידית וכי אין לא יהיה טולרנטי לנושא.
"כך, סבור Bank of Canada כי מדיניות הריבית עדיין לא מרסנת מספיק כדי לאזן כראוי את כוחות הביקוש וההיצע במשק. העלאת הריבית יוצקת תוכן להתחייבותו החוזרת לעקוב אחר התפתחות ליבת האינפלציה והתחזיות לגבי האינפלציה ולהשבת יציבות המחירים. גם השיח הער בשנה האחרונה – האם יש מקום להעלות את יעדי האינפלציה וכך להצריך מדיניות פחות מרסנת, מקבלת מענה על ידי Bank of Canada: לא בבית ספרי."
איך זה ישפיע על בנקים מרכזיים בעולם ובראשם הפד בארה"ב?
השוק צופה שהריבית בארה"ב תישאר ללא שינוי ומנחם אומר כי מדובר ב"הערכה סבירה, אך כפי שהראו לנו אוסטרליה וקנדה, גם אם הריבית אכן לא תשתנה, אין בכך ערובה כי לא תעלה בהמשך. זה מתכון להמשך תנודתיות של שוקי האג"ח, שיתקשו למצוא בהירות בנושא. להערכתי – ה-Fed יבהיר זאת היטב הן בתחזית התלת-חודשית החדשה שיפרסם, בהזדמנות זו, והן במסיבת העיתונאים שיערוך הנגיד פאוול".- פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
- 1.אני 08/06/2023 10:08הגב לתגובה זוכל מי שאומר אחרת מדבר מהפוזיציה שלו.

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים
הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.
הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.
המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.
אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.
- העשור האבוד של פורשה: בלומה מפנה את הכיסא
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.
