נמל תעופה
צילום: L.Filipe C.Sousa on Unsplash

כלכלני בנק אוף אמריקה - ענף התעופה צפוי לחזור ובגדול עד 2024

"עד שנת 2024, יצליחו חברות התעופה לשחזר את סכומי ה-EBITDAR של שנת 2019 – טרום המגפה"; בבנק מאמינים כי הקיבולת של חברות התעופה תמשיך לגדול במהלך הרבעון הרביעי של 2022 והרבעון הראשון של 2023
דור עצמון | (2)

עולם התעופה נמצא זה כמעט שנה בהתאוששות לאחר שנתיים של שיתוק בעקבות מגפת הקורונה. הביקוש לטיסות גובר לאחר שהדבר נמנע מאזרחים רבים בעקבות הגבלות תנועה וסגרים, ובד בבד יותר ויותר מדינות מסירות את מגבלות ותנאי כניסת התיירים בכל הקשור לבדיקות קורונה.

לקריאה נוספת:

>>>מניית בואינג זינקה ב-30% בחודשיים – האם זו רק ההתחלה?

כלכלני בנק אוף אמריקה בוקרים את מצבו של עולם התעופה ועתידו הקרוב ומגלים אופטימיות רחבה באשר פריחתו אף מעבר למספרם של 2019 טרום המגפה:

חברות תעופה יצליחו לשחזר את רמות ה-EBITDAR של 2019 עד 2024

ה-EBITDAR הממוצע של חברות תעופה גלובליות עמד על כ-3.3 מיליארד דולר ב-2019, ואז ירד משמעותית לשלילי ב-2020 עקב מגפת הקורונה. לשנת 2022 בבנק צופים EBITDAR כולל של כ-1.5 מיליארד דולר על BofAe. האנליסטים העוסקים בתחום התעופה צופים התאוששות חזקה עד 2023 עם EBITDAR ממוצע העולה על הרמות של 2019 כבר בשנת 2024. זה מציג בבירור התאוששות חזקה ב-EBITDAR הממוצע של חברות תעופה גלובליות.

במישור האזורי, ה-EBITDAR הממוצע של צפון אמריקה ירד מאוד מ-3.6 מיליארד דולר ב-2019 ל-2.9 מיליארד דולר ב-2020, ולאחר מכן התאושש ל-0.5 מיליארד דולר ב-2021 ו-2.3 מיליארד דולר ב-2022 על פי הערכת BofA. באופן דומה, ה-EBITDAR הממוצע מאירופה צנח מ-3.3 מיליארד דולר ב-2019 ל-0.3 מיליארד דולר ב-2020 וצפוי להתאושש לכ-2 מיליארד דולר ב-2022. אזור אסיה פסיפיק הוא האזור היחיד שבו ה-EBITDAR הממוצע נשאר חיובי ב-1.1 מיליארד דולר ב-2020 למרות ירידה מ-2.9 מיליארד דולר ב-2019. עם זאת, לאזור אסיה-פסיפיק לקח יותר זמן להתאושש על ידי ירידה נוספת ל-0.06 מיליארד דולר ב-2021 ולאחר מכן שיפור ברציפות ל-0.4 מיליארד דולר ו-2.5 מיליארד דולר ב-2022 ו-2023 בהתאמה, על פי הערכות BofAest.

מחזור השקעות חדש אמור לתמוך בשוק חלקי החילוף והמשלוחים

הוצאות ההון של חברות התעופה ירדו בכ-50% במהלך 2020-21 לעומת השנים שלפני פרוץ מגפת הקורונה. עם זאת, ראינו חברות תעופה שהשקיעו סכומים משמעותיים במהלך שנת 2022, בעיקר בארה"ב (רמות ההשקעה כבר גבוהות יותר מכפי שהיו ב-2019) ובמידה פחותה באירופה. בהמשך, בבנק צופים שרמות ההשקעה תישארנה גבוהות אך עדיין מעט נמוכות מהשנים 2018-19, בשל מגבלות האספקה של יצרני OEM של מטוסים. למרות זאת, השקעה גבוהה יותר אמורה לתמוך במשלוחי ציוד מקורי (OE) לטווח הבינוני.

הביקוש לנסיעות ממשיך להתחזק

בבנק מאמינים שהרבעון השלישי היה רבעון מעודד בסך הכל עבור חברות התעופה. חברות תעופה אירופאיות לא נפלו בביקושים לנסיעות לאחר עונת הקיץ, כאשר התשואות ברבעון הרביעי ממשיכות להציג שיפור דומה, בעוד שחברות הפנאי בארה"ב דיברו על המשך הצריכה הבריאה של צרכני הפנאי בחגים.

הקיבולת צפויה לגדול במהלך הרבעון הרביעי של 2022 והרבעון הראשון של 2023

לאחר עונת קיץ חזקה, בבנק מאמינים כי הקיבולת של חברות התעופה תמשיך לגדול במהלך הרבעון הרביעי של 2022 והרבעון הראשון של 2023. לקראת שנת 2023, חברות התעופה עלולות לראות לחץ על התמחור אם הביקושים לא יעלו בהתאם לקיבולת לאור החששות לגבי הוצאות הצרכנים. עם זאת, בהתחשב בכך שהשוק עדיין נמוך, בבנק עדיין כן צופים צמיחה בקיבולת לקראת שנת 2023, שתומכת בהיקפי חלקי חילוף ומשלוחי מטוסים חדשים.

פתיחה מחודשת של סין והתאוששות תאגידית – סיכון הפוך ל-2023

הבנק רואה בפתיחה המחודשת של סין סיכון עיקרי לקראת 2023, שכן ה-RPK באסיה-פסיפיק נותר ברמה של 50%- לעומת 2019. בעוד הביקוש לפנאי בארה"ב ובאירופה התאושש משמעותית במהלך שנת הכספים 2022 (ואפילו הציג רמות גבוהות יותר מול 2019), מכירות של תאגידים גדולים נותרו ברמה של 20% מול 2019 – שנה מול שנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ורני 14/11/2022 17:49
    הגב לתגובה זו
    ישראייר נסחרת פשוט במחיר מציאה. מכפיל רווח שנתי של פחות מ-5 והרווח הנקי עוד יותר יגדל. לדעתי ישראייר כרגע במחיר מציאה ועברה מתחת לרדאר של המשקיעים. נסחרת בשווי רבע מאלעל.
  • חיים 15/11/2022 02:32
    הגב לתגובה זו
    אכן חברה בונבוניירה, תציג דוחות מדהימים
מקרון צרפתמקרון צרפת

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות

צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.


המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.


פיץ' הורידה דירוג

חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.


הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".

התחזיות החדשות

התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.


דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

טראמפ רוצה לבטל דיווחים רבעוניים - איך זה יכול לפגוע במשקיעים

נשיא ארה״ב דוחף לביטול חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות, מהלך שעשוי לגרום לפגיעה בשקיפות, להעמקת פערי מידע בין משקיעים ולתנודתיות גבוהה יותר בשווקים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ חוזר לרעיון ישן שלו: ביטול החובה על חברות ציבוריות לפרסם דוחות כספיים מדי רבעון והסתפקות בדיווח חצי־שנתי. השבוע טראמפ חזר והעלה את ההצעה ברשתות החברתיות, והפעם ייתכן שיש לו יותר כוח לקדם שינוי רגולטורי. למרות זאת, נראה שהמשקיעים לא מתלהבים. אין לחץ מצד השוק על הרשות לניירות ערך האמריקנית לשנות את דרישות הדיווח, כשהמשמעות של מהלך כזה היא פחות מידע למשקיעים ויותר חוסר־וודאות.


הרבה סיבות למה זה רעיון גרוע

דיווח כספי סדיר ושקוף מפחית לחברות את עלויות הגיוס. ככל שהמידע אמין ונגיש יותר, כך קל וזול לחברה לגייס הון או ליטול אשראי. איש לא רוצה להמתין שלושה חודשים נוספים כדי לגלות התפתחויות שליליות, כמו מעבר של חברה מרווח להפסד. באותה מידה, איש אינו מעוניין להחמיץ שינוי פתאומי לטובה, כפי שקרה באנבידיה. זו גם אחת הסיבות לכך שעלות ההון של חברות אמריקניות נחשבת לאורך שנים לנמוכה יחסית לעולם.


פחות דוחות כספיים עלולים להוביל לתנודתיות גבוהה יותר במניות. מרווחי זמן ארוכים בין פרסומים יוצרים "קפיצות" חדות כאשר סוף־סוף מתפרסם המידע. יתרה מכך, העובדה שמידע אינו מדווח לציבור אינה אומרת שאינו קיים. מנהלים ובעלי תפקידים עדיין מחזיקים בו ועלולים להשתמש בו לפני כולם.


הפחתת תדירות הדיווח תחזק במיוחד את היתרון של משקיעים מוסדיים עם תקציבי מחקר גדולים וגישה ישירה להנהלות, ותפגע במשקיעים פרטיים. דיווח קבוע מסייע לאזן את תנאי השוק. גם מנקודת מבט עסקית רחבה הצעד אינו מתיישב עם המציאות. מחזורי העסקים מתקצרים, לא מתארכים.


שוק הבינה המלאכותית ממחיש את זה היטב, כאשר לפני שלוש שנים כמעט שלא הוזכר, וכיום הוא משנה ענפים שלמים. המתנה של חצי שנה בין דוחות כספיים עלולה להיחשב נצח בתעשיות דינמיות כאלה.


תחזיות רווח לעומת דיווח שוטף