נמל תעופה
צילום: L.Filipe C.Sousa on Unsplash

כלכלני בנק אוף אמריקה - ענף התעופה צפוי לחזור ובגדול עד 2024

"עד שנת 2024, יצליחו חברות התעופה לשחזר את סכומי ה-EBITDAR של שנת 2019 – טרום המגפה"; בבנק מאמינים כי הקיבולת של חברות התעופה תמשיך לגדול במהלך הרבעון הרביעי של 2022 והרבעון הראשון של 2023
דור עצמון | (2)

עולם התעופה נמצא זה כמעט שנה בהתאוששות לאחר שנתיים של שיתוק בעקבות מגפת הקורונה. הביקוש לטיסות גובר לאחר שהדבר נמנע מאזרחים רבים בעקבות הגבלות תנועה וסגרים, ובד בבד יותר ויותר מדינות מסירות את מגבלות ותנאי כניסת התיירים בכל הקשור לבדיקות קורונה.

לקריאה נוספת:

>>>מניית בואינג זינקה ב-30% בחודשיים – האם זו רק ההתחלה?

כלכלני בנק אוף אמריקה בוקרים את מצבו של עולם התעופה ועתידו הקרוב ומגלים אופטימיות רחבה באשר פריחתו אף מעבר למספרם של 2019 טרום המגפה:

חברות תעופה יצליחו לשחזר את רמות ה-EBITDAR של 2019 עד 2024

ה-EBITDAR הממוצע של חברות תעופה גלובליות עמד על כ-3.3 מיליארד דולר ב-2019, ואז ירד משמעותית לשלילי ב-2020 עקב מגפת הקורונה. לשנת 2022 בבנק צופים EBITDAR כולל של כ-1.5 מיליארד דולר על BofAe. האנליסטים העוסקים בתחום התעופה צופים התאוששות חזקה עד 2023 עם EBITDAR ממוצע העולה על הרמות של 2019 כבר בשנת 2024. זה מציג בבירור התאוששות חזקה ב-EBITDAR הממוצע של חברות תעופה גלובליות.

במישור האזורי, ה-EBITDAR הממוצע של צפון אמריקה ירד מאוד מ-3.6 מיליארד דולר ב-2019 ל-2.9 מיליארד דולר ב-2020, ולאחר מכן התאושש ל-0.5 מיליארד דולר ב-2021 ו-2.3 מיליארד דולר ב-2022 על פי הערכת BofA. באופן דומה, ה-EBITDAR הממוצע מאירופה צנח מ-3.3 מיליארד דולר ב-2019 ל-0.3 מיליארד דולר ב-2020 וצפוי להתאושש לכ-2 מיליארד דולר ב-2022. אזור אסיה פסיפיק הוא האזור היחיד שבו ה-EBITDAR הממוצע נשאר חיובי ב-1.1 מיליארד דולר ב-2020 למרות ירידה מ-2.9 מיליארד דולר ב-2019. עם זאת, לאזור אסיה-פסיפיק לקח יותר זמן להתאושש על ידי ירידה נוספת ל-0.06 מיליארד דולר ב-2021 ולאחר מכן שיפור ברציפות ל-0.4 מיליארד דולר ו-2.5 מיליארד דולר ב-2022 ו-2023 בהתאמה, על פי הערכות BofAest.

מחזור השקעות חדש אמור לתמוך בשוק חלקי החילוף והמשלוחים

הוצאות ההון של חברות התעופה ירדו בכ-50% במהלך 2020-21 לעומת השנים שלפני פרוץ מגפת הקורונה. עם זאת, ראינו חברות תעופה שהשקיעו סכומים משמעותיים במהלך שנת 2022, בעיקר בארה"ב (רמות ההשקעה כבר גבוהות יותר מכפי שהיו ב-2019) ובמידה פחותה באירופה. בהמשך, בבנק צופים שרמות ההשקעה תישארנה גבוהות אך עדיין מעט נמוכות מהשנים 2018-19, בשל מגבלות האספקה של יצרני OEM של מטוסים. למרות זאת, השקעה גבוהה יותר אמורה לתמוך במשלוחי ציוד מקורי (OE) לטווח הבינוני.

הביקוש לנסיעות ממשיך להתחזק

בבנק מאמינים שהרבעון השלישי היה רבעון מעודד בסך הכל עבור חברות התעופה. חברות תעופה אירופאיות לא נפלו בביקושים לנסיעות לאחר עונת הקיץ, כאשר התשואות ברבעון הרביעי ממשיכות להציג שיפור דומה, בעוד שחברות הפנאי בארה"ב דיברו על המשך הצריכה הבריאה של צרכני הפנאי בחגים.

הקיבולת צפויה לגדול במהלך הרבעון הרביעי של 2022 והרבעון הראשון של 2023

לאחר עונת קיץ חזקה, בבנק מאמינים כי הקיבולת של חברות התעופה תמשיך לגדול במהלך הרבעון הרביעי של 2022 והרבעון הראשון של 2023. לקראת שנת 2023, חברות התעופה עלולות לראות לחץ על התמחור אם הביקושים לא יעלו בהתאם לקיבולת לאור החששות לגבי הוצאות הצרכנים. עם זאת, בהתחשב בכך שהשוק עדיין נמוך, בבנק עדיין כן צופים צמיחה בקיבולת לקראת שנת 2023, שתומכת בהיקפי חלקי חילוף ומשלוחי מטוסים חדשים.

פתיחה מחודשת של סין והתאוששות תאגידית – סיכון הפוך ל-2023

הבנק רואה בפתיחה המחודשת של סין סיכון עיקרי לקראת 2023, שכן ה-RPK באסיה-פסיפיק נותר ברמה של 50%- לעומת 2019. בעוד הביקוש לפנאי בארה"ב ובאירופה התאושש משמעותית במהלך שנת הכספים 2022 (ואפילו הציג רמות גבוהות יותר מול 2019), מכירות של תאגידים גדולים נותרו ברמה של 20% מול 2019 – שנה מול שנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ורני 14/11/2022 17:49
    הגב לתגובה זו
    ישראייר נסחרת פשוט במחיר מציאה. מכפיל רווח שנתי של פחות מ-5 והרווח הנקי עוד יותר יגדל. לדעתי ישראייר כרגע במחיר מציאה ועברה מתחת לרדאר של המשקיעים. נסחרת בשווי רבע מאלעל.
  • חיים 15/11/2022 02:32
    הגב לתגובה זו
    אכן חברה בונבוניירה, תציג דוחות מדהימים
קולט קרס (אנבידיה)קולט קרס (אנבידיה)

סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"

מניית אנבידיה עולה למרות האיום מאזמון - קולט קרס, סמנכ"לית הכספים חשפה את ההזמנות לביצוע בהמשך וגם - למה אמזון לא ממש מתחרה ראש בראש באנבידיה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה (NVIDIA Corp. 2.12%  ) עלתה בטרום ב-1%, לאחר שאתמול טיפסה ב-0.8% וכעת יורדת ב-0.2% בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".

המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות.  

קולט קרס חיזקה את הנקודה: "הלקוחות רוצים את הטוב משני העולמות, ASICs זולים לאימון ו-GPU גמישים להסקה ופיתוח. אנחנו לא רואים כאן תחרות ישירה". ואכן, מיקרוסופט, גוגל ומטה ממשיכות להזמין כמויות אדירות של Blackwell GB200, כ-65% מההכנסות הצפויות של אנבידיה ב-2026 מגיעות מהזמנות שכבר התקבלו.

מכתב הכוונות מול OpenAI עומד על כ-100 מיליארד דולר לפריסת 10 ג'יגה-וואט של מערכות אנבידיה ב-Stargate ובפרויקטים נוספים, אבל ההסכם הסופי לא נחתם. קרס אישרה: "אנחנו ממשיכים לעבוד איתם, אבל זה עדיין לא נכנס לתחזית". אם העסקה תיחתם ברבעון הקרוב, היא לבדה תוסיף 8-10% להכנסות 2027..

Mistral AI השיקה אתמול צ'אט מתקדם יותר - את Mistral 3 על גבי מערכי GB200 NVL72 של אנבידיה עם ביצועים גבוהים פי 10 מהדור הקודם. "אין תחליף היום לאקוסיסטם של אנבידיה", אמרו בחברה. גם xAI של אילון מאסק ו-CoreWeave ממשיכות להזמין עשרות אלפי מערכות Blackwell.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

נעילה מעורבת בוול-סטריט; מניות הקוונטים זינקו, אינטל נפלה ב-7%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט


לאחר רצף עליות שהביא את מדד S&P 500 קרוב לרמות השיא ההיסטוריות שלו. המשקיעים שומרים על זהירות לקראת החלטת הריבית של הפדרל ריזרב בשבוע הבא, מה שמאט את קצב המומנטום. הביטקוין עצר את התאוששותו ונסחר סביב 92,500 דולר למטבע. שלושת המדדים העיקריים שמרו על יציבות יחסית כאשר הנאסד״ק עלה ב-0.2%, ה-S&P עם 0.1% והדאו ירד ב-0.1%, בעוד ההימורים על הורדת ריבית בארה"ב נותרו חזקים, למרות ירידה במספר תביעות האבטלה. מניית מטא בלטה עם עלייה של כ־3.5% בעקבות דיווחים על בחינה מחודשת של תקציבי חטיבת המטא־וורס.


חלק מהזהירות בשווקים נובעת מחששות שהתלהבות המשקיעים סביב תחום הבינה המלאכותית הגיעה לרמות גבוהות מדי, לאחר תנודתיות שנרשמה בחודש שעבר. מנגד, הציפייה להקלות במדיניות המוניטרית והערכות לגידול ברווחי החברות תומכות בסנטימנט השורי בשוק. כעת מתמקדים המשקיעים בשאלה האם הורדת ריבית פוטנציאלית בשבוע הבא תוכל להצית "ראלי סנטה" מסורתי לסיום השנה.


בתשואות האג"ח נרשמה עלייה קלה, כאשר תשואת ה־10 שנים עלתה ל־4.11%. הדולר נע בתנודתיות מול המטבעות המרכזיים, על רקע המתיחות סביב החלטת הפד והמתנה של השוק לנתוני מקרו נוספים, שיקבעו האם העליות האחרונות יימשכו או שמנגנון האיזון יחזיר את השוק למגמת התייצבות.


הישראלית שזינקה  ב-100% בוול-סטריט - פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה.


מטא Meta Platforms 3.43%  משנה כיוון: נערכת לקיצוץ של עד 30% בתקציב המטא־וורס - על רקע הפסדי העתק בחטיבת Reality Labs והאימוץ המוגבל של מוצרי המציאות המדומה, הנהלת מטא בוחנת קיצוצים עמוקים ואף פיטורים, תוך העברת המיקוד לפיתוח יכולות בינה מלאכותית ולחיזוק תחום החומרה; במקביל, החברה מתמודדת עם חקירת הגבלים חדשה באירופה.