הבנקים בארה"ב נסחרים בזול לעומת הבנקים הישראליים; וגם - מדוע הרווחים ברבעון השני לא עומדים בציפיות
סיטיגרופ אומנם הצליח לעמוד בציפיות, אבל ג'יי פי מורגן, מורגן סטנלי, וולס פארגו אכזבו ופספסו את התחזיות של הרבעון השני. מה מבטאת החולשה הזו? לא בטוח שהיא אמורה לסמן משהו משמעותי.
הבנקים בארה"ב חזקים פיננסית, אבל התוצאות ברבעון השני לא משקפות זאת. למעשה, הרווחים של הבנקים בירידה בשנים האחרונות וזה בשעה שיש להם הון משמעותי ורזרבות גדולות. במילים פשוטות, - מצבם הפיננסי של הבנקים הוא טוב, אבל הרווחים שלהם ברבעון האחרון חלשים. התוצאות חלשות משמעותית מאשר של השנה שעברה ובמקרים רבים גם חלשות מהתחזיות של האנליסטים.
כאשר בנק אחד מחמיץ את התחזיות, צריכה להתעורר השאלה לגבי הביצועים שלו. אבל כשכמה בנקים משמעותיים אינם עומדים בתחזיות, ייתכן שיש בעיה בתחום ויש מקום לפקפק בהערכות האנליסטים. לא תמיד ירידה רוחבית ברווחים מצביעה על חולשה בפירמות ו-או המשך ירידה ברווחים. הפעילות של הבנקים היו צפויים לרדת על רקע ירידה דרמטית בפעילות בשוקי ההון וכן לאור הסימנים לחולשת הכלכלה.
אבל מה שאולי לא נלקח בחשבון הוא הרווחים הגבוהים ברבעון השני אשתקד על רקע שחרור של עשרות מיליארדי דולרים לציבור כהלוואות במקביל להוראות הרגולטור לשחרר הלוואות לציבור על רקע משבר הקורונה. ההלוואות האלו ניתנו כבר ב-2020 והבנקים הפרישו עליהן הפסדי אשראי תיאורטיים גבוהים. בפועל ההפסדים היו נמוכים יותר וכך במשך מספר רבעונים נרשמו רווחים גדולים בשל ביטול הפסדי האשראי.
- מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?
- איגוד הבנקים נגד המס המיוחד: טיוטת הדו"ח על הבנקים יצאה בחופזה ובלי עמדת בנק ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז האנליסטים העריכו ביתר את תוצאות הבנקים ברבעון השני, אבל נראה שהתוצאות בפועל אינן אכזבה. בכל מקרה, התהליך הזה של ביטול הפרשות מוכר לנו מהשוק המקומי - הבנקים המקומיים דיווחו על רווחי עתק בשנה שעברה גם בזכות ביטול הפסדי אשראי. זה לא יחזור השנה ולכן צפויה ירידה ברווחים.
ההפרשה להפסדי אשראי נעשית בהסתמך על תקינה חשבונאית, כאשר הרעיון הוא לנסות ולהעריך את סיכון האשראי בהינתן ההיסטוריה של הלווה ושל הבנק בכלל, בהינתן נתונים מאקרו כלכליים וכך לקבוע שיעור הפרשה. המטרה לייצר כרית הפרשות אמינה עד כמה שיותר, הבעיה היא שזו כרית ביטחון תנודתית מדי. יכול להיות שאפילו שמרנית מדי.
ייתכן שלא היה מקום להפרשות כה גבוהות בשנת 2020 אבל גם אם כן (כדי להיות בצד הבטוח), אין סיבה שההכרה בביטול הפסדי אשראי תהיה כה מהירה. זה תקף גם לבנקים בארה"ב וגם אצלנו.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
האנליסטים בארה"ב מסבירים שהם לא העריכו נכונה את תוצאות הבנקים בשל חוסר היכרות עם התקינה החשבונאית החדשה (התקינה הזו נכנסה לדוחות הבנקים בדיוק ב-2020). ונראה שאלמלא העניין המלאכותי הזה, התוצאות של הבנקים היו עומדות ביעדי האנליסטים.
מכל מקום, מעניין להסתכל על הבנקים בארה"ב במונחי תמחור לעומת הבנקים המקומיים. הבנקים הגדולים בארה"ב נסחרים במכפילי רווח של 8-10 לשנה הנוכחית ופחות מ-9 לשנה הבאה. אצלנו הם במכפיל 11-12 לשנה הזו ולשנה הנוכחית.
אצלנו יקר יותר. האם זה אומר שהכלכלה שלנו חזקה יותר, אחרי הכל בנקים הם הראי של הכלכלה? המקומית, או שאולי פשוט - אצלנו יקר ושם זול יחסית?
- 6.Sassi6 19/07/2022 03:51הגב לתגובה זוזה מסביר את פוזיציות השורט הגבוהות על הבנקים שלנו, מזרחי -575- מיליון, דיסקונט -507- מיליון, פועלים -438- מיליון, כיל -354- מיליון, לאומי -312- מיליון, בינלאומי -282- מיליון
- 5.אני הילד 18/07/2022 19:46הגב לתגובה זולבנקים בארץ בעיקר לפועלים ולאומי יש יתרון אחד חשוב מאד על בנקים אמריקאים. הם באמת "גדולים מדי מכדי לפול". בנק אמריקאי ענק יכול גם יכול כמו שראינו ב2008. בארהב יש הרבה בנקים בדולים ואלפי בנקים קטנים. בארץ כל עסק. כל עסק שתחפור במבנה הבעלות שלו תגלה שפועלים ולאומי מחזיקים לפחות 10% ממנו בדרך כזו או אחרת. זו אבחנה מלפני 30 שנה בערך אבל היא תקפה גם היום אם כי לא בהכרח קשורה לכתבה. כנראה אני הופך לגרינברג....
- 4.אליעזר כרמל 18/07/2022 12:17הגב לתגובה זותשואת הבנקים על ההון בשנה זו תפוייה להיות כ 12--13%זאת כאשר לא מתייחסים לעובדה שמכפילי ההון והרווח לא לוקחים בחשבון כי 2-3% תוספת לרווח מהרבעון שהסתיים נוטים בטעות לחשב מכפיל על סמך שווי הדוק הונכחי אבל הון עצמי של סוף הרביע הראשון!
- 3.לרון 18/07/2022 09:36הגב לתגובה זונסחרו זמן ארוך במכפיל ממוצע 0.7 אז מה????זה אומר שלא הרוויחו?? איפכא מיסתברא,ובדרך אגב אין לי "מסר" אני לא פוליטיקאי,סתם שולח מחשבות לאוויר, "ירצו יאכלו".....
- 2.אני חושב שבודקים תוצאות של בנקים לפי מכפילי הון ול 18/07/2022 08:56הגב לתגובה זואני חושב שבודקים תוצאות של בנקים לפי מכפילי הון ולא לפי מכפילי רווח
- 1.עמיחי 18/07/2022 08:41הגב לתגובה זוכשימך כן אתה הכל בזול תשעים אחוז הנחה וכשאתה קונה מהם מגלה שאין הנחה ולא בטיח , נוכלים בריויירה רק תסתכל עד כמה המכפילים גבוהים ותבין אבל עליהם ולא על חברות הזבל שגייסו כספים
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
