5 המלצות קריאה פיננסיות לשבוע הספר: הספרים שאתם חייבים להכיר
לקראת שבוע הספר העברי, שחל מדי שנה בחודש יוני, חשבנו להמליץ על ספרים בנושא התנהלות כספית נכונה, יציאה לעצמאות כלכלית, התפתחות אישית וספרים שמלמדים על השקעות ועל אסטרטגיות מוצלחות להשקעה, שחיברו מנטורים ומשקיעים גדולים ומצליחים. אותם ספרים השפיעו עלינו והצליחו ללמד אותנו תובנות חשובות, שמלוות אותנו עד היום הן ברמת ההתנהלות הכספית היומית והן ברמת ההשקעות והחסכונות בהם אנחנו לוקחים חלק, כשאת הידע והניסיון שצברנו, בין היתר, הודות לאותם ספרים ותכנים, אנחנו מעבירים הלאה:
אבא עשיר, אבא עני/ רוברט קיוסאקי - אחד הספרים הפופולרים והמוכרים ביותר בעולם, שהפך למקור השראה עבור רבים. קיוסאקי מצליח בספרו לגרום לכל אחד ואחת שקוראים את הספר לראשונה, לבחון מחדש את צורת ההתנהלות הכספית שלהם. קיוסאקי תובע את המונח "מירוץ העכברים" ומסביר איך לצאת מהשגרה השוחקת והמקובעת, במהלכה אנחנו לומדים לתואר ראשון, עובדים המון שעות, מבזבזים את הכספים על מוצרי צריכה ורוכשים לנו יותר ויותר התחיבויות, במקום להעביר כספים לחיסכון והשקעות ולרכישת נכסים כמו: נדל"ן ומניות. מירוץ שמקשה עלינו מאוד לצאת לעצמאות ורווחה כלכלית. לשיטת קיוסאקי, רוב האנשים לא נהיים עשירים מהכסף שהם מרוויחים מעבודתם, אלא מהשקעות חכמות, שיוצרות תזרים מזומנים חיובי, המאפשר רכישה של עוד נכסים והגדלת הרווחים. זהו ספר שמצליח ללמד ולספק תובנות חשובות, לא רק עבור משקיעים וחוסכים "מתחילים", אלא גם עבור אנשים שעברו דבר או שניים בעולם ההשקעות, כשעכשיו יש אפילו גרסה של הספר לבני נוער.
המדריך למשקיע המתחיל/ ג'ון בוגל - "ג'ון בוגל עשה עבור המשקיעים האמריקאים יותר מכל אדם אחר. הוא שם בכיסים של המשקיעים, לכל הפחות, עשרות מיליארדי דולרים, שיהפכו למאות מיליארדים עם הזמן". כך החמיא וורן באפט, לג'ון בוגל בנוכחתו, בכנס השנתי של חברת ההשקעות "ברקשייר התאוויי" שהתקיים ב-2017. ולא בכדי. בוגל היה מהאנשים שהשפיעו ביותר על המשקיעים לא רק בארה"ב אלא בעולם כולו, כאשר עוד ב-1951 פירסם תאוריית השקעות וסייע להנגיש ולבנות את הגישה הפסיבית להשקעות לכולם. את עקרונות ההשקעה הללו, תוכלו למצוא בשפה פשוטה ורהוטה בספר "המדריך למשקיע המתחיל", שם מספר בוגל על החשיבות של פיזור וגיוון תיק ההשקעות, העדפה של השקעה בקרנות מחקות מדד, החשיבות של סבלנות והשקעה לטווח הרחוק ועוד.
כוח בלתי מוגבל/ טוני רובינס - אחד המנטורים להתפתחות והעצמה אישית הגדולים ביותר בעולם בשנים האחרונות. רובינס שהגיע מרקע לא פשוט עד לפסגה העולמית ולהקמת אימפריית קואצ'ינג עולמית, שמסייעת לרבים להגשים את החלומות והמטרות שלהם בחיים, הוציא את הספר עוד ב-1986 בו הוא מעביר לקוראים באופן ברור וחד את תורת ה-NLP ותרגילים פרקטיים ליישומה. בספרו רובינס מסייע, בין היתר, לשינוי שיטת החשיבה ושליטה טובה יותר על חיינו, הבנה והעתקה של המרכיבים שהביאו אחרים להצלחה, חיזוק האמונה העצמית ותודעת ההצלחה, החשיבות של לקיחת פעולות משמעותית להשגת המטרות, העלאת הסטנדרטים שלנו בחיים ולהפוך יעדים ופעולות ל-"חובה" במקום לאפשריים ועוד.
חשוב והתעשר/ נפוליאון היל - אחד מספרי ההתפתחות האישית ותודעת השפע הטובים והנמכרים ביותר. בניגוד לסופרים ומנטורים רבים אחרים בתקופת שנות ה-30 של המאה הקודמת, היל לא מספק בספר עצות להתנהלות כספית או אסטרטגיות השקעה. היל שהתחקה אחר מאות האנשים העשירים והמצליחים ביותר של אותה תקופה, כמו: הנרי פורד, אלכסנדר גראהם בל, תומס אלווה אדיסון ואנדרו קרנגי (תעשיין ששלט בשוק הפלדה דאז, ששלח אותו למחקר), בחן מקרוב את המיינדסט, את ההרגלים, התכונות, המאפיינים שהביאו אותם להצלחה. אחרי לא פחות מ-25 שנים! היל חזר עם מסקנות יוצאות דופן אותן הוא משתף עם הקוראים. בספר היל מספק מספר עקרונות להצלחה, ביניהם: "תשוקה בוערת", הבנה שאנו האדונים לגורלנו ופיתוח תת מודע חיובי ומכוון מטרה, "קבוצת תמיכה" שתאפשר לכם לשתף רעיונות לקבל עצות ולהיפתח למחשבה שונה, הצבת מטרות מוגדרות וברורות, התמדה ודבקות במטרה, לא לקחת כישלון כאופציה ועוד.
גריט/אנג'לה דאקוורת - כישרון או להט והתמדה, מהן התכונות הכי חשובות עבור ההצלחה? לאנג'לה דאקוורת פסיכולוגית שהחליטה לעזוב את לימודי ההוראה ולחקור תלמידי ומורי בית ספר שלימדו בשכונות קשות, צוערים באקדמיה צבאית, אנשי מכירות ועוד, יש תשובה שאולי תפתיע חלק מכם. המסקנה של דאקוורת היא שלא מנת משכל היא שהביאה אנשים להצליח יותר מאחרים אלא "גריט", במה שהיא מגדירה כלהט וסיבולת למימוש מטרות ארוכות טווח, אנרגיה חיובית, התמדה ועבודה קשה מאוד למען מימוש המטרות. את שאר התבונות והעצות של דאקוורת להשגת הצלחה בחיים, תוכלו לקרוא בספר, שמנפץ סטיגמות וטוען שאנחנו עושים לעצמנו הנחות, כשאנחנו מייחסים הצלחה לכישרון, כי הרבה פעמים כמו אצל ספורטאים למשל, אנחנו רואים רק את התוצאה הסופית של ההצלחה מול העיניים, ולא את כל הדרך הארוכה והסיזיפית שנדרשה לה.
הכותבים מלווים יחידים, זוגות ומשפחות לעצמאות כלכלית באמצעות יצירת הכנסות פסיביות. הם החליטו לוותר על רכישת דירה כדי להשקיע את הכסף שלהם ולצבור את אפקט הריבית דריבית. הם הורים ל-5 ילדים, מלווים יחידים, זוגות ומשפחות ליצירת הכנסות פסיביות ועצמאות כלכלית. אין לראות באמור לעיל משום המלצה להשקעה באפיק כזה או אחר.
- 1.א 20/06/2022 14:43הגב לתגובה זורשימה נהדרת, שחסרה את "כה אמר וורן באפט" ואת "הליכת אקראי בוול סטריט"
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
