שווה קריאה
צילום: יח"צ

5 המלצות קריאה פיננסיות לשבוע הספר: הספרים שאתם חייבים להכיר

לקראת שבוע הספר העברי, שחל מדי שנה בחודש יוני, חשבנו להמליץ על ספרים בנושא התנהלות כספית נכונה, יציאה לעצמאות כלכלית, התפתחות אישית וספרים שמלמדים על השקעות ועל אסטרטגיות מוצלחות להשקעה, שחיברו מנטורים ומשקיעים גדולים ומצליחים. אותם ספרים השפיעו עלינו והצליחו ללמד אותנו תובנות חשובות, שמלוות אותנו עד היום הן ברמת ההתנהלות הכספית היומית והן ברמת ההשקעות והחסכונות בהם אנחנו לוקחים חלק, כשאת הידע והניסיון שצברנו, בין היתר, הודות לאותם ספרים ותכנים, אנחנו מעבירים הלאה:

אבא עשיר, אבא עני/ רוברט קיוסאקי - אחד הספרים הפופולרים והמוכרים ביותר בעולם, שהפך למקור השראה עבור רבים. קיוסאקי מצליח בספרו לגרום לכל אחד ואחת שקוראים את הספר לראשונה, לבחון מחדש את צורת ההתנהלות הכספית שלהם. קיוסאקי תובע את המונח "מירוץ העכברים" ומסביר איך לצאת מהשגרה השוחקת והמקובעת, במהלכה אנחנו לומדים לתואר ראשון, עובדים המון שעות, מבזבזים את הכספים על מוצרי צריכה ורוכשים לנו יותר ויותר התחיבויות, במקום להעביר כספים לחיסכון והשקעות ולרכישת נכסים כמו: נדל"ן ומניות. מירוץ שמקשה עלינו מאוד לצאת לעצמאות ורווחה כלכלית. לשיטת קיוסאקי, רוב האנשים לא נהיים עשירים מהכסף שהם מרוויחים מעבודתם, אלא מהשקעות חכמות, שיוצרות תזרים מזומנים חיובי, המאפשר רכישה של עוד נכסים והגדלת הרווחים. זהו ספר שמצליח ללמד ולספק תובנות חשובות, לא רק עבור משקיעים וחוסכים "מתחילים", אלא גם עבור אנשים שעברו דבר או שניים בעולם ההשקעות, כשעכשיו יש אפילו גרסה של הספר לבני נוער.

המדריך למשקיע המתחיל/ ג'ון בוגל - "ג'ון בוגל עשה עבור המשקיעים האמריקאים יותר מכל אדם אחר. הוא שם בכיסים של המשקיעים, לכל הפחות, עשרות מיליארדי דולרים, שיהפכו למאות מיליארדים עם הזמן". כך החמיא וורן באפט, לג'ון בוגל בנוכחתו, בכנס השנתי של חברת ההשקעות "ברקשייר התאוויי" שהתקיים ב-2017. ולא בכדי. בוגל היה מהאנשים שהשפיעו ביותר על המשקיעים לא רק בארה"ב אלא בעולם כולו, כאשר עוד ב-1951 פירסם תאוריית השקעות וסייע להנגיש ולבנות את הגישה הפסיבית להשקעות לכולם. את עקרונות ההשקעה הללו, תוכלו למצוא בשפה פשוטה ורהוטה בספר "המדריך למשקיע המתחיל", שם מספר בוגל על החשיבות של פיזור וגיוון תיק ההשקעות, העדפה של השקעה בקרנות מחקות מדד, החשיבות של סבלנות והשקעה לטווח הרחוק ועוד.

כוח בלתי מוגבל/ טוני רובינס - אחד המנטורים להתפתחות והעצמה אישית הגדולים ביותר בעולם בשנים האחרונות. רובינס שהגיע מרקע לא פשוט עד לפסגה העולמית ולהקמת אימפריית קואצ'ינג עולמית, שמסייעת לרבים להגשים את החלומות והמטרות שלהם בחיים, הוציא את הספר עוד ב-1986 בו הוא מעביר לקוראים באופן ברור וחד את תורת ה-NLP ותרגילים פרקטיים ליישומה. בספרו רובינס מסייע, בין היתר, לשינוי שיטת החשיבה ושליטה טובה יותר על חיינו, הבנה והעתקה של המרכיבים שהביאו אחרים להצלחה, חיזוק האמונה העצמית ותודעת ההצלחה, החשיבות של לקיחת פעולות משמעותית להשגת המטרות, העלאת הסטנדרטים שלנו בחיים ולהפוך יעדים ופעולות ל-"חובה" במקום לאפשריים ועוד.

חשוב והתעשר/ נפוליאון היל - אחד מספרי ההתפתחות האישית ותודעת השפע הטובים והנמכרים ביותר. בניגוד לסופרים ומנטורים רבים אחרים בתקופת שנות ה-30 של המאה הקודמת, היל לא מספק בספר עצות להתנהלות כספית או אסטרטגיות השקעה. היל שהתחקה אחר מאות האנשים העשירים והמצליחים ביותר של אותה תקופה, כמו: הנרי פורד, אלכסנדר גראהם בל, תומס אלווה אדיסון ואנדרו קרנגי (תעשיין ששלט בשוק הפלדה דאז, ששלח אותו למחקר), בחן מקרוב את המיינדסט, את ההרגלים, התכונות, המאפיינים שהביאו אותם להצלחה. אחרי לא פחות מ-25 שנים! היל חזר עם מסקנות יוצאות דופן אותן הוא משתף עם הקוראים. בספר היל מספק מספר עקרונות להצלחה, ביניהם: "תשוקה בוערת", הבנה שאנו האדונים לגורלנו ופיתוח תת מודע חיובי ומכוון מטרה, "קבוצת תמיכה" שתאפשר לכם לשתף רעיונות לקבל עצות ולהיפתח למחשבה שונה, הצבת מטרות מוגדרות וברורות, התמדה ודבקות במטרה, לא לקחת כישלון כאופציה ועוד.

גריט/אנג'לה דאקוורת - כישרון או להט והתמדה, מהן התכונות הכי חשובות עבור ההצלחה? לאנג'לה דאקוורת פסיכולוגית שהחליטה לעזוב את לימודי ההוראה ולחקור תלמידי ומורי בית ספר שלימדו בשכונות קשות, צוערים באקדמיה צבאית, אנשי מכירות ועוד, יש תשובה שאולי תפתיע חלק מכם. המסקנה של דאקוורת היא שלא מנת משכל היא שהביאה אנשים להצליח יותר מאחרים אלא "גריט", במה שהיא מגדירה כלהט וסיבולת למימוש מטרות ארוכות טווח, אנרגיה חיובית, התמדה ועבודה קשה מאוד למען מימוש המטרות. את שאר התבונות והעצות של דאקוורת להשגת הצלחה בחיים, תוכלו לקרוא בספר, שמנפץ סטיגמות וטוען שאנחנו עושים לעצמנו הנחות, כשאנחנו מייחסים הצלחה לכישרון, כי הרבה פעמים כמו אצל ספורטאים למשל, אנחנו רואים רק את התוצאה הסופית של ההצלחה מול העיניים, ולא את כל הדרך הארוכה והסיזיפית שנדרשה לה.

הכותבים מלווים יחידים, זוגות ומשפחות לעצמאות כלכלית באמצעות יצירת הכנסות פסיביות. הם החליטו לוותר על רכישת דירה כדי להשקיע את הכסף שלהם ולצבור את אפקט הריבית דריבית. הם הורים ל-5 ילדים, מלווים יחידים, זוגות ומשפחות ליצירת הכנסות פסיביות ועצמאות כלכלית. אין לראות באמור לעיל משום המלצה להשקעה באפיק כזה או אחר. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    א 20/06/2022 14:43
    הגב לתגובה זו
    רשימה נהדרת, שחסרה את "כה אמר וורן באפט" ואת "הליכת אקראי בוול סטריט"
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סנדיסקסנדיסק

למה סנדיסק מתרסקת ב-18%?

למרות סקירה חיובית ושדרוג מחיר יעד מצד בנק אוף אמריקה, סנדיסק נופלת על רקע חולשה רחבה במדדי הטכנולוגיה והתגברות החשש בשוק מפני הערכות השווי של חברות הטכנולוגיה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סנדיסק

סנדיסק SanDisk Corp. -20.33%  רושמת ירידה חדה של כ־18% במסחר, למרות שדווקא היום קיבלה סקירה חיובית במיוחד. בנק אוף אמריקה התרשם מהפגישה שקיים עם הנהלת החברה, העלה את מחיר היעד ל־300 דולר, הגבוה בוול סטריט, ואף הדגיש שהוא “יוצא מהשיחה אופטימי יותר מבעבר”. אבל בשוק ההון ההקשר הרחב גובר על הדוחות וההמלצות.


הירידות החדות מגיעות אחרי יום תנודתי במיוחד במדדים. העליות החדות שנרשמו תחילה בעקבות דו״ח אנבידיה נמחקו לחלוטין, ומדדי הטכנולוגיה עברו במהירות לטריטוריה שלילית. כשהמגמה משתנה בעוצמה כזו, אפילו חברות שנהנות מחדשות חיוביות מוצאות את עצמן נשאבות למומנטום הכללי וסנדיסק הייתה אחת המניות שספגו את המכה.


BofA מדברים על שוק NAND שממשיך להיות הדוק לפחות עד סוף 2026, מה שאמור לתמוך במחירים ולהשאיר את הספקים בעמדה נוחה מול הלקוחות. מבחינת הבנק, זהו בסיס שיכול להחזיק שנים של צמיחה, במיוחד כשהביקוש למרכזי נתונים ולאפליקציות AI ממשיך להתגבר. בהנהלת סנדיסק עצמה משדרים ביטחון בשוק. המנכ"ל דיוויד גוקלר וה-CFO לואיס ויסוסו הסבירו לבנק אוף אמריקה שהם רואים ביקושים חזקים מצד לקוחות גדולים, במיוחד בתחום הדאטה סנטר וה-AI. הם גם ציינו שהלקוחות מנסים לנעול חוזי אספקה ארוכים, תופעה שמתאימה לסביבה של מחסור.


6 גורמים תומכים

בנק אוף אמריקה מונה שישה גורמים תומכים, בהם מלאים נמוכים בענף, ייצור eSSD שעולה מדרגה וטכנולוגיית BiCS8 שאמורה לשפר את הרווחיות. גם בהיבט הפיננסי, סנדיסק ממשיכה להציג גישה זהירה, שומרת על יתרת מזומנים גבוהה ומתכננת להעדיף רכישות עצמיות על פני חלוקת דיבידנד.. סנדיסק היא בדיוק אחת המניות שהפכו למייצגות של שבבי ה-AI, ולכן גם הראשונה להיפגע כשהשוק מתחיל לשאול שאלות.


הסנטימנט התערער גם בגלל שהנהלת החברה הגדירה את הסביבה הנוכחית כ”פושרת” למרות צמיחה דו-ספרתית בביקושים. אמירה כזו, גם אם סבירה בהקשר עונתי, לא מסתדרת טוב עם משקיעים שמחפשים סיפור צמיחה חד וברור. בנוסף, השוק עוקב מקרוב אחרי האפשרות של הזמנות־יתר מצד לקוחות. בסנדיסק אמרו שהם בודקים את זה בזהירות.


ההתעוררות סביב סנדיסק