שלט רחוק טלוויזיה מידרוג מדרוג
צילום: Getty images Israel

חברות הסטרימינג נלחמות ויצרניות הסטרימרים מרוויחות: רוקו עולה 11%

החברה מוכרת סטרימרים עם ממשק שפיתחה ומרכזת תכנים שרכשה באפליקציה משלה, עבורה אינה גובה תשלום - אך היא משלבת בה פרסומות. רוקו נסחרת לפי 62 מיליארד ד' וב-JDP מדברים בחיוב על שוק הסטרימינג החינמי בו היא פועלת, מלבד תחום החומרה
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה אינטר סטרימינג

חברות הסטרימינג הרוויחו ובגדול בקורונה שסידרה להם תוספת נאה במספר המנויים המשלמים. הן מנסות כל העת לגייס אליהן מצטרפים חדשים ולא פחות חשוב מכך לגנוב מנויים קיימים למתחרותיהן. מכל הסיפור הזה יש עוד סוג של חברות שגוזרות צ'ק - והן יצרניות הסטרימרים בעצמן. עם אלה נמנית ROKU, INC (סימול: ROKU) שקופצת כעת במסחר בכ-11%.

גם כיום, לא לכולם בבית יש טלוויזיה חכמה, כזאת שניתן להוריד אפליקציות ישירות אליה ושמחוברת לרשת האינטרנט. רבים מחזיקים זה כמה שנים טובות בטלוויזיות שמבחינת הצפייה תומכות ברזולוציית Full-HD (סטנדרט שכבר נחשב מיושן), ועבורם הן עושות את העבודה מספיק טוב. כדי שיוכלו לצפות בתכנים כמו אלה של  NETFLIX (סימול: NFLX) ושירותי הסטרימינג של  WALT DISNEY (סימול: DIS) או  APPLE (סימול: AAP), הם נכנסים להוצאה פחות גדולה ורוכשים סטרימר.

לאפל עצמה יש סטרימרים, גם שיאומי פופולרית בתחום, וכן רוקו שהוזכרה מוכרת כאלה, ואגב, גם טלוויזיות חכמות, בהן מוטמע הממשק שפיתחה. למעט חיבור לאפליקציות של שירותי הסטרימינג, רוקו רוכשת בעצמה  תכנים ואותם היא מרכזת בערוץ משלה, עבורו אינה גובה תשלום מהמשתמשים, בעלי הסטרימרים.

מאז הרבעון הראשון של 2017 ועד זה של השנה, מספר המשתמשים הוכפל כמעט פי ארבע מ-14.2 מיליון ל-53.6 מיליון. ההכנסות עלו מ-513 מיליון דולר בזמנו ל-1.78 מיליארד דולר ומכאן ששיעור ה-CAGR עמד על 51.4%. לפי האנליסטים, השנה תציג החברה צמיחה של 55% וב-2022 תצמח כבר ב-38% נוספים, אז תציג הכנסות של 3.81 מיליארד דולר. 

החברה נסחרת בזמן כתיבת שורות אלה בכ-62 מיליארד דולר. בחברת ניהול הנכסים JDP כתבו על רוקו, שהוקמו ב-2008, כי "במשך שנים קהילת המשקיעים לא הבינה כראוי את החברה וחשבה שמדובר בעיקר בעסק שממוקד בחומרה, ולא הסתכלה על הרעיון שמאחוריה, שהוא השוק של שירותי סטרימינג חינמיים שכוללים פרסומות - שוק שיכול להיות גדול יותר משירותי הסטרימינג למנויים בתשלום".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.