משקיע השקעה ניתוח פיננסי בורסה מניות
צילום: Istock

לאחר עשור של עליות בשווקים, מדוע שווה להיזכר בהיסטוריה?

קל מאוד להיכנס לאופוריה לאחר עשור של עליות בשווקים והרגשה כי "הבנקים המרכזיים יצילו את השווקים בכל פעם". עם זאת, שווה לזכור את האסטרטגיה המנצחת של שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, שהפסיקה לעבוד ומחקה תשואה של עשור בשנה
עמית נעם טל | (11)

שנת 2019 העניקה תשואות גבוהות למשקיעים והיא סוגרת עשור מוצלח במיוחד למשקיעים בנכסי סיכון. השנה האחרונה חידדה שוב את ההרגשה כי הבנקים המרכזיים הם "בעלי הבית" בשווקים הפיננסים, ונדמה כי האסטרטגיה הטובה ביותר היא פשוט "להיצמד למדדים, הבנקים המרכזיים יעשו את העבודה". האם האסטרטגיה הזאת תעבוד גם בעשור הבא? ייתכן שכן וייתכן שלא. 

שווה בהקשר זה להיסתכל על ההיסטוריה. אחת האסטרטגיות הרווחיות ביותר בוול סטריט במהלך שנות ה-90 ותחילת המילניום הייתה השקעה במניות הגרועות של השנה הקודמת במדד הדאו ג'ונס לתקופה של שנה. אסטרטגיה זו הניבה למשקיעים תשואה של יותר מ-1,600% במהלך השנים 1997-2007, גבוהה משמעותית מהתשואה שהעניקה השקעה במדד הדאו ג'ונס (155%). 

נראה טוב נכון? חכו. המשקיעים שהיו בטוחים באסטרטגיה זו (כי היא הצליחה בעשור הקודם) והמשיכו באותה אסטרטגיה במשבר הכלכלי של 2008, למעשה חיסלו באותה שנה את כל התשואה שנצברה במהלך השנים הקודמות.

מה המסקנה שניתן להסיק מכך? בשוק ההון חייבים להיות עם "יד על הדופק", וזו משימה לא פשוטה לאחר יותר מעשור של עליות בשווקים. למעשה, משקיעים רבים בשוק לא חוו משבר רציני אי פעם. האסטרטגיה שעבדה במהלך העשור האחרון תצליח להציג תשואות גבוהות גם בשנה הבאה? האם הניסוי הכלכלי של הבנקים יכול להמשיך ללא הפסקה? אף אחד לא יודע, והשנה האחרונה מוכיחה שגם הפד' לא תמיד יודע מה הוא עושה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מה אמרת בזה? 01/01/2020 22:03
    הגב לתגובה זו
    אבל גם כל השקעה אחרת ב 2008 חיסלה את התיק. חוץ מזה ההשקעה במדדים, אם תסתכל לאורך ההיסטוריה, ברור שהיא לא עובדת בשנים שהשוק יורד. לא באמת הבנתי מה רצית להגיד. ברור שאם תשנה את האסטרטגיה ל"השקעה מוצלחת בשנים שהשוק עולה" ו"שורט בשנים שהשוק יורד" אז זו אסטרטגיה יותר טובה. קל להגיד...
  • 5.
    כתבה מיותרת, לא הוסיפה אפילו עשירית גרם של ידע (ל"ת)
    עמי 01/01/2020 08:30
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זיל הזול 01/01/2020 08:27
    הגב לתגובה זו
    ההיסטוריה חוזרת על עצמה, לפני קריסות תמיד היתה תחושה של אופוריה ו'לנו זה לעולם לא יקרה' (זה חלק ממה מפסיכולוגיית העדר ומגובה על ידי יחצנים לרוב). רצוי לשים כסף בצד, לממש חלק מהרווחים ולחכות למחירים שפויים יותר. נקווה להמשך החגיגה גם השנה
  • 3.
    צחי 01/01/2020 05:17
    הגב לתגובה זו
    ייתכן שכן וייתכן שלא , אכן לקחת כאן סיכון גדול בפרשנות.
  • 2.
    איתמר 31/12/2019 23:09
    הגב לתגובה זו
    אתה אחד האנליסטים הטובים לא רק בישראל, אלא אפילו לדעתי בקנה מידה אמריקאי. למעשה אני חושב שאתה צריך לעבוד בקרן גידור אמריקאית, ומבזבז את זמנך בביזפורטל. תמיד חד לפני כולם על הדברים הקטנים שאני שומע עליהם רק כעבור יומיים ב-CNBC. אבל בחייאת, שנה חדשה, תן כמה ימים של אופטימיות לפני שאתה מתחיל עם הכתבות הפסימיות! שנה טובה חבר'ה! (ואבישי עובדיה, שמור על עמית, כי ריי דאליו בסוף יחטוף לך אותו).
  • חייגתי היה תפוס 24/7 (ל"ת)
    ריי דאליו 01/01/2020 17:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שלמה גרינברג סבור שהשנה הקרובה תהיה בסימן עליה. (ל"ת)
    שווה לציין 31/12/2019 22:38
    הגב לתגובה זו
  • אז מציין..ציין ועשה הרבה דברים חארטא בונות. (ל"ת)
    לא שווה כלום 01/01/2020 07:05
    הגב לתגובה זו
  • Sassi6 01/01/2020 04:48
    הגב לתגובה זו
    ""המשקיעים ...שהמשיכו באותה אסטרטגיה במשבר הכלכלי של 2008, חיסלו באותה שנה את כל התשואה שנצברה במהלך השנים הקודמות", לפי הגרף שצרפת כאן, הם ירדו באותה השנה ל-400%, ועדיין הם היו שם ברווח כפול מתשואת המדד שירדה ל-200%, לא? ובאשר לשלמה גרינברג, אז סביר שאך ורק תחילת השנה תהיה בסימן עליה בגלל המומנטום, ובהמשך יהיה תיקון בגלל אפשרות ההתייקרות, שתגרום להיווצרות ההזדקרות, והידרדרות בקרירות בהיעדרות קולטי ההיצעים, תודה
  • שלמה אמר. שלמה גם ישלם לך אם תפסיד? (ל"ת)
    אחד 01/01/2020 00:51
    הגב לתגובה זו
  • אין לו מושג . 31/12/2019 23:12
    הגב לתגובה זו
    הוא היה אומר הפוך אם היו משלמים לו .
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia
שיחת היום

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?

גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה? 

אדיר בן עמי |

שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים. 

(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")

התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת  

אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב

אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.

המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות  הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.