המסחר באירופה: הפוטסי עלה 0.7%, התוצר הגרמני הוא "כדור רעם"

היבשת סוגרת שנה עם צמיחה של 0.9%, התוצר הגרמני גורם לאופטימיות בקרב הכלכלנים להמשך הצמיחה ביבשת
אלמוג עזר |
נושאים בכתבה אירופה

יום המסחר באירופה ננעל היום (ו') בעליות שערים. הסיבה העיקרית לעליות היה פרסום התוצר הגרמני שעלה ברבעון האחרון משמעותית מעל הצפי של השוק. החדשות החיוביות על התוצר מצטרפות לחדשות מאתמול, על חתימת הסכם הפסקת אש בין המורדים הפרו-רוסיים לצבא אוקראינה. בהמשך המסחר, פורסם התוצר הכללי של היבשת שעלה מעבר לצפי. הדאקס עלה 0.39%, הפוסטי התחזק 0.7% והקאק 40 טיפס 0.64% אתמול, בנאום בטלוויזיה הרוסית, אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שהסכם הפסקת האש שנחתם מכבר יכלול את הסגת כל הכוחות המזוינים והפסקת אש כוללת שתיכנס לתוקף החל מיום ראשון הקרוב (15.2.15). נציין כי בעבר הכוחות הפרו רוסיים ואוקראינה חתמו על הסכם אש שלא החזיק מעמד לאורך זמן, עבר שגורם לכמה מנהלי השקעות לפקפק בעמידותו של ההסכם הנוכחי. ההסכם ביוון לצד אוקראינה, גם יוון ממשיכה לרכז עניין ביבשת כאשר נציגיה יפגשו ביום שני הקרוב עם נציגים של האיחוד האירופי, הבנק המרכזי ביבשת וקרן המטבע.

(לסיפור המלא) התוצר בגרמניה- כ"כדור רעם" לפני פתיחת המסחר, ממשלת גרמניה פרסמה את הצמיחה בתוצר הכלכלי של המדינה ברבעון האחרון של שנת 2014. הצמיחה הגיעה לכדי 0.7%, אל מול הצפי המוקדם של עליה בת 0.2% בלבד. בצרפת התוצר הסתכם ב-0.1% כפי שחזה השוק. בהמשך המסחר ידווח התוצר של כל היבשת, כאשר הצפי הוא לצמיחה בת 0.8%. הצמיחה השנתית של גרמניה הסתכמה ב-1.6%. בתגובה לפרסום העליה בתוצר הכלכלי בגרמניה, הגדיר הכלכלן של Unicredit אנדראס ריס לגרדיאן הבריטי, שהצמיחה הגרמנית מבחינתו היא ככדור רעם. "השיקום הכלכלי בגרמניה נעשה מוקדם מהצפוי, חלק מהאנליסטים חזו מיתון לאחר הקיץ, אך הכלכלה קפצה חזרה. המקורות של הצמיחה מגיעות בעיקר מהצריכה הפנימית וזהו סימן לאופטימיות" כך כתב. ריס הוסיף שהסיום החזק של שנת 2014 יקרין גם על המשך השנה הנוכחית והשיקום הגרמני צפוי למשוך אחריו את שאר היבשת. חדשות מאקרו נוספות מן היבשת. החוזקה של גרמניה לא עברה את הגבול המזרחי דרומי של המדינה והתוצר האיטלקי ירד ב-0.3% ברבעון האחרון. מדד המחירים בשוויץ וספרד ירד החודש 0.6% ו-1.6% בהתאמה. התוצר ביבשת באופן כללי עלה ברבעון האחרון 0.3%, מעל לצפי של 0.2%. בכך סגרה היבשת את שנת 2014 עם צמיחה שנתית של 0.9%. צמיחה מתונה, אך בהתחשב בכך שגוש היורו צמח באופן שלילי בחודשיים הראשונים של השנה, זוהי ככלות הכל לא תוצאה רעה כלל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. -0.7%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

מיקרוסופט. קרדיט: רשתות חברתיותמיקרוסופט. קרדיט: רשתות חברתיות

מיקרוסופט הורידה יעדי מכירות ל-AI - המניה מאבדת 2%

דיווח חדש חושף כי החברה עדכנה כלפי מטה את יעדי המכירות למוצרי בינה מלאכותית לאחר שרוב צוותי המכירות לא עמדו ביעדים; הנתונים מצביעים על פער בין ההתלהבות מהטכנולוגיה לבין האימוץ בפועל בשוק הארגוני

אדיר בן עמי |

מניית ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט Microsoft Corp -1.9%  מאבדת 2% בעקבות דיווח של אתר The Information, שלפיו החברה צמצמה את היעדים שהציבה למכירות מוצרי הבינה המלאכותית לשוק העסקי. לפי הפרסום, שינויים ביעדי המכירות נעשו בכמה יחידות בחברה, בעיקר בתחום הענן. גורמים המצוטטים בדיווח טוענים כי חלק גדול מצוותי המכירות לא הצליחו לעמוד ביעדים שנקבעו לשנה הפיסקלית שהסתיימה ביוני, ולכן ההנהלה התאימה את המספרים כלפי מטה.


מיקרוסופט משקיעה בשנה האחרונה מאמצים משמעותיים בהחדרת שירותי AI חדשים, ובראשם Copilot כחלק מחבילת Microsoft 365. למרות זאת, החברה נמנעה מלפרסם נתוני מכירות מפורטים שמאפשרים להעריך את קצב האימוץ בפועל.


ההתלהבות לא מתורגמת לרכישות

הדיווח מצטרף לשורה של סימנים לכך שההתלהבות המוקדמת מהטכנולוגיות החדשות אינה מתורגמת באופן מלא לרכישות רחבות בשוק הארגוני. חלק מהלקוחות, כך נראה, ממשיכים להתנסות בכלים אך דוחים החלטות השקעה ארוכות טווח. נתונים עדכניים של הלשכה לסטטיסטיקה בארה״ב מצביעים על עלייה הדרגתית בשימוש בבינה מלאכותית מ־3.7% מהעסקים לפני שנתיים לכ־10% בספטמבר האחרון. עם זאת, בקרב החברות הגדולות דוּוח על ירידה בשימוש במהלך חודשי הקיץ, כאשר חלק מהן עצרו פיילוטים ולא המשיכו לפריסה רחבה.


אחת הסיבות המרכזיות שהוזכרו על ידי עסקים היא הקושי להעריך את התועלת הכלכלית של הכלים החדשים. רבים מהפתרונות עדיין אינם מספקים חיסכון ברור, וחלקם ממשיכים לייצר טעויות שעלולות לגרום נזק תפעולי. ברקע לכך עומדות הוצאות העתק של ענקיות הטכנולוגיה על תשתיות AI. מיקרוסופט, לצד אמזון, גוגל ומטא, מנהלות מרוץ השקעות במרכזי נתונים ובשבבים ייעודיים, מתוך הנחה שהביקוש יגדל בהמשך. אולם בשוק גובר הדיון בשאלה האם ההשקעות הללו מקדימות את הביקוש בפועל.


כך למשל, יחידה אחת במערך המכירות של Azure דרשה מהנציגים להגדיל את היקפי השימוש של לקוחות במוצר בשם Foundry ב־50% בשנה החולפת. לפי הדיווח, פחות מ־20% מהם הצליחו לעמוד ביעד, ובעקבות זאת צומצם היעד לשנה הנוכחית לכ־25%. ההתאמות שביצעה מיקרוסופט מעידות על פער בין ההצהרות הפומביות של ענקיות הטכנולוגיה לבין המציאות בשטח. ייתכן שהשוק בשלב מוקדם מדי, או שהלקוחות מבקשים יותר הוכחות ליעילות לפני שהם מתחייבים לשדרוגים עתירי עלות.