המסחר באירופה: הפוטסי עלה 0.7%, התוצר הגרמני הוא "כדור רעם"

היבשת סוגרת שנה עם צמיחה של 0.9%, התוצר הגרמני גורם לאופטימיות בקרב הכלכלנים להמשך הצמיחה ביבשת
אלמוג עזר |
נושאים בכתבה אירופה

יום המסחר באירופה ננעל היום (ו') בעליות שערים. הסיבה העיקרית לעליות היה פרסום התוצר הגרמני שעלה ברבעון האחרון משמעותית מעל הצפי של השוק. החדשות החיוביות על התוצר מצטרפות לחדשות מאתמול, על חתימת הסכם הפסקת אש בין המורדים הפרו-רוסיים לצבא אוקראינה. בהמשך המסחר, פורסם התוצר הכללי של היבשת שעלה מעבר לצפי. הדאקס עלה 0.39%, הפוסטי התחזק 0.7% והקאק 40 טיפס 0.64% אתמול, בנאום בטלוויזיה הרוסית, אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שהסכם הפסקת האש שנחתם מכבר יכלול את הסגת כל הכוחות המזוינים והפסקת אש כוללת שתיכנס לתוקף החל מיום ראשון הקרוב (15.2.15). נציין כי בעבר הכוחות הפרו רוסיים ואוקראינה חתמו על הסכם אש שלא החזיק מעמד לאורך זמן, עבר שגורם לכמה מנהלי השקעות לפקפק בעמידותו של ההסכם הנוכחי. ההסכם ביוון לצד אוקראינה, גם יוון ממשיכה לרכז עניין ביבשת כאשר נציגיה יפגשו ביום שני הקרוב עם נציגים של האיחוד האירופי, הבנק המרכזי ביבשת וקרן המטבע.

(לסיפור המלא) התוצר בגרמניה- כ"כדור רעם" לפני פתיחת המסחר, ממשלת גרמניה פרסמה את הצמיחה בתוצר הכלכלי של המדינה ברבעון האחרון של שנת 2014. הצמיחה הגיעה לכדי 0.7%, אל מול הצפי המוקדם של עליה בת 0.2% בלבד. בצרפת התוצר הסתכם ב-0.1% כפי שחזה השוק. בהמשך המסחר ידווח התוצר של כל היבשת, כאשר הצפי הוא לצמיחה בת 0.8%. הצמיחה השנתית של גרמניה הסתכמה ב-1.6%. בתגובה לפרסום העליה בתוצר הכלכלי בגרמניה, הגדיר הכלכלן של Unicredit אנדראס ריס לגרדיאן הבריטי, שהצמיחה הגרמנית מבחינתו היא ככדור רעם. "השיקום הכלכלי בגרמניה נעשה מוקדם מהצפוי, חלק מהאנליסטים חזו מיתון לאחר הקיץ, אך הכלכלה קפצה חזרה. המקורות של הצמיחה מגיעות בעיקר מהצריכה הפנימית וזהו סימן לאופטימיות" כך כתב. ריס הוסיף שהסיום החזק של שנת 2014 יקרין גם על המשך השנה הנוכחית והשיקום הגרמני צפוי למשוך אחריו את שאר היבשת. חדשות מאקרו נוספות מן היבשת. החוזקה של גרמניה לא עברה את הגבול המזרחי דרומי של המדינה והתוצר האיטלקי ירד ב-0.3% ברבעון האחרון. מדד המחירים בשוויץ וספרד ירד החודש 0.6% ו-1.6% בהתאמה. התוצר ביבשת באופן כללי עלה ברבעון האחרון 0.3%, מעל לצפי של 0.2%. בכך סגרה היבשת את שנת 2014 עם צמיחה שנתית של 0.9%. צמיחה מתונה, אך בהתחשב בכך שגוש היורו צמח באופן שלילי בחודשיים הראשונים של השנה, זוהי ככלות הכל לא תוצאה רעה כלל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.