רוביני אופטימי: למרות הרבה אזהרות, 'ד"ר דום' מצפה לשנה טובה יותר
האם הגיע הזמן להפסיק לכנות את נוריאל רוביני 'ד"ר דום'? הכלכלן המשפיע, שידוע בתחזיות השחורות מדי שנה הצופות נפילות בכלכלות המובילות, שינה את הטון שלו בתחזית לשנה הקרובה. רוביני מציין בין השאר שהצמיחה בארה"ב תעלה, התאוששות גוש האירו תמשך, והשווקים המתעוררים יצמחו מהר יותר.
אבל אל תרימו את הציפיות שלכם יותר מדי - רוביני עדיין מספק סייגים רבים לצפי שלו. למרות שהוא לא ממש אוהב את הכינוי שדבק בו, הכלכלן המוערך סיפק שלל אזהרות, אינדיקציות שליליות והתאמות כואבות. אבל בין השורות אפשר גם למצוא תחזית אופטימית (באופן יחסי).
"החדשות הטובות הן שהכלכלה תתאושש מעט גם בשווקים המפותחים וגם בשווקים המתעוררים", כותב רוביני. "הכלכלות המפותחות, בדחיפת הורדת מינוף כואבת בסקטור הפרטי שנמשכה כמחצית עשור, לחץ פיסקלי נמוך יותר (חוץ מיפן), ושמירה על מדיניות מוניטרית מרחיבה, יעלו בשיעור שנתי של כ-1.9%".
"מעבר לזה, סיכוני קצה (כאלו שהסבירות שיקרו נמוכה אך אם יקרו יביאו לשוק רציני) יהיו בולטים פחות ב-2014. למשל, הסיכון להתפרקות של גוש האירו, השבתת ממשל נוספת או דיוני תקרת חוב בארה"ב, מפולת קשה בסין, או מתיחות גוברת במזרח התיכון - כל אלה יקחו צעד אחורה בשנה הקרובה", מוסיף רוביני.
- נביא הזעם מזהיר מפני ה-Brexit: "מוטב לבריטניה להישאר באיחוד"
- תיקון או משבר? רוביני מספק תשובה ברורה היישר מדאבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יחד עם התחזיות החיוביות, 'ד"ר דום' מוסיף את האזהרות האופייניות לו. "בגוש האירו הצמיחה האיטית תמשך, כמו גם שיעור האבטלה הגבוה והחוב הציבורי. ביפן, ה'אבנומיקס' הראו שיפור עד עכשיו אבל עדיין אין לדעת איך ישפיעו הרפורמות החדשות. בארה"ב, הצמיחה אמנם תתרומם אבל קונגרס לא יעיל ופדרל רזרב עמום יכולים להעיב על הצמיחה".
- 5.אבל שנה שלמה טען שהמצב גרוע ויהיה התמוטטות (ל"ת)פליקס 03/01/2014 12:25הגב לתגובה זו
- 4.אהרון 03/01/2014 08:04הגב לתגובה זומשנה דעתו חדשות לבקרים עכשיו הוא כנראה מדבר מתוך הפוזיציה
- 3.כשהוא הופך לאופטימי , אני נהיה פסימי (ל"ת)אינדיאני 03/01/2014 07:05הגב לתגובה זו
- 2.שהוא קונה אני מוכר- ליצן החצר (ל"ת)עוקב אחרי רוביני 02/01/2014 21:39הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 02/01/2014 20:57הגב לתגובה זוהספירה ממשבר הסאב פריים ב2008 למשבר החוב האירופאי ב2011 בוא ניקח ממוצע 6+3 /2 = 4.5 שנים נשארה לנו חצי שנה טובה!! אחר כך יבוא גל ירידות טיבעי את הסיבות כבר ימצאו כשהמכפילים ממילא גבוהים.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
