ציפוטלהציפוטלה

המשבר של צ'יפוטלה: כשאיכות ומותג חזק לא מספיקים נגד הלחץ הכלכלי

רשת המסעדות המקסיקנית מגלה שגם מותגים חזקים פגיעים כשהצרכנים מתחילים לחסוך - המכירות ירדו ב-4% למרות קמפיינים אגרסיביים, מבצעים וחלוקת אוכל חינם, והחברה מתעקשת לא להיכנס למירוץ ההנחות

אדיר בן עמי | (3)

כשנגמר הכסף, גם המותגים החזקים ביותר מגלים שהם הרבה פחות חסינים מכפי שחשבו. מניית רשת המסעדות המקסיקניתChipotle Mexican Grill Inc. -0.48%   צוללת ב-14%, לאחר שהחברה הורידה — בפעם השנייה השנה — את תחזיותיה השנתיות. הנתונים מצביעים על כך שגם עוף בדבש, רטבים חדשים וחלוקת מנות חינם לא הספיקו כדי לעצור את הירידה בתנועת הלקוחות.

הירידה החדה במניה — הגדולה ביותר מאז מרץ 2020 — מציבה את צ'יפוטלה בין המניות הגרועות ביותר בענף המסעדות השנה, עם ירידה של 12% מתחילת השנה. המכירות החד-פעמיות ירדו ב-4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד — ירידה חדה מהתחזיות. זהו הרבעון השני ברציפות שבו נרשמה ירידה במכירות — תופעה חריגה עבור חברה שהצליחה לצמוח גם כאשר מתחרותיה סבלו מירידה בביקושים.


המציאות החדשה

מנכ"ל החברה, סקוט בואטרייט, מסביר בכנות מטרידה את המציאות החדשה: הצרכנים בעלי ההכנסה הנמוכה מצויים בלחץ, מחפשים ערך כלכלי ו"מתעלמים מדברים כמו איכות, טריות ושפע" — בדיוק נקודות החוזקה של צ'יפוטלה. במילים אחרות, היתרונות התחרותיים של המותג הולכים ומתפוגגים ככל שהתקציב המשפחתי מתכווץ.


הירידה בתנועת הלקוחות החלה במאי, כאשר הסנטימנט הצרכני התערער, והחמירה בהמשך. בואטרייט מתאר תנודתיות גבוהה בהתנהגות הצרכנים — הם מגדילים או מצמצמים הוצאות בהתאם להרגשתם הכלכלית הרגעית.


צ׳יפוטלה ניסתה כמעט הכל

צ'יפוטלה ניסתה כמעט הכל כדי להחזיר את הלקוחות: השקת עוף בדבש כמוצר עונתי, פיתוח רוטב ראנץ' חדש, וחלוקת אוכל חינם במסגרת מבצעים שונים. במקביל, החברה משקיעה בשדרוג ציוד לשיפור מהירות השירות ומרחיבה את תוכניות הנאמנות שלה — כולל תכנית ייעודית לסטודנטים. אך כל אלו לא הצליחו לבלום את השחיקה.


צ'יפוטלה מנסה לשכנע את לקוחותיה שהמוצרים שלה משתלמים. בוריטו או קערת עוף עולים כ-10 דולר ברוב השווקים — לטענת בואטרייט, מדובר במחיר הנמוך ב-20%–30% מארוחות דומות אצל מתחרים. אך גם הנתון הזה מעיד על חומרת המצב: עבור משפחות שנאבקות עם אינפלציה וחוסר ודאות כלכלית, גם 10 דולר מרגישים כמו הוצאה מכבידה.


החברה מתעקשת לא להיגרר למירוץ ההנחות שמציף את מגזר המזון המהיר. בואטרייט טוען כי הנחות אגרסיביות "מפחיתות את ערך המוצר בטווח הארוך". לדבריו, אם קערת עוף נמכרת פתאום ב-5 דולר, אזי היא מעולם לא הייתה שווה באמת 9 דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תמצית הדילמה של צ'יפוטלה

כיצד לשמר את מעמד המותג הפרימיום מבלי לאבד את בסיס הלקוחות. החברה ביססה במשך שנים את המותג שלה על איכות בלתי מתפשרת — אך המציאות הכלכלית מלמדת שגם לקוחות נאמנים שוקלים ברצינות אלטרנטיבות זולות יותר.


הנתונים מהרבעון השני מצביעים על מגמה חיובית לקראת סופו, שנמשכת גם לתוך יולי — מה שמעורר תקווה זהירה. בואטרייט מדבר על "מומנטום חיובי הולך ונבנה" כתוצאה ממהלכים שיווקיים. אך התמונה הכללית עדיין מעוררת דאגה.


המקרה של צ'יפוטלה מהווה תמרור אזהרה לכל מותג צרכני בארה"ב: כיצד לצמוח כאשר קהל היעד סובל מלחץ כלכלי מתמשך? רבות מהחברות בחרו לפנות להנחות ומבצעים. צ'יפוטלה, לעומתן, שואפת לשמור על זהות מותגית גם במחיר של איבוד לקוחות בטווח הקצר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 25/07/2025 11:20
    הגב לתגובה זו
    פיסיקה פשוטה נחמד הסיפור האורבני על התפוח אך אי אפשר להתעלם מהמינוס המשפיע על הפלוס ותמיד גובר עליו
  • 2.
    שיקליפס 25/07/2025 08:20
    הגב לתגובה זו
    החברה לא בדיוק שייכת לקטגוריית מזון מהיר. בעוד שבמקדונלדס ארוחה היום מגיעה ל10 דולר ניו יורק בציפוטלה היא כבר באזור ה20 ויותר. זה כבר יותר קרוב לארוחה בסיסית במסעדה משפחתית...יש היגיון בטענה של לא להוריד מחיר אבל התמורה חייבת להיות גבוהה משמעותית. בהצלחה
  • 1.
    אנונימי 24/07/2025 22:32
    הגב לתגובה זו
    איזה איכות אוכל לא טעים ולא טרי
דן אייבסדן אייבס

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?

הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים

אדיר בן עמי |

עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?


דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -10.89%  – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.


אייבס הוא מנהל  ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר, מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.


הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן.  גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .


Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.


וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash
וול סטריט

הנאסד״ק עלה ב-0.4%; וויקס ויונייטד הלת׳ זינקו ב-9%

מערכת ביזפורטל |


שוק האג"ח האמריקאי עצר את הרצף החיובי של ארבעה ימים, כאשר התשואות עלו מחדש – בהובלת אג"ח לשנתיים שטיפסו מהרמות הנמוכות מאז 2022. במקביל, מדד S&P 500 עלה ב-0.3% התקרב שוב לשיא כל הזמנים, למרות שרוב המניות במדד ירדו. הנאסד״ק והדאו טיפסו גם כן ב-0.4%. מניות הטכנולוגיה הגדולות תמכו בעליות, למעט אפל שאיבדה 1.5% לאחר אירוע ההשקה שלה. הנפט עלה לאחר התקיפה הישראלית בקטאר.


המשקיעים מפנים כעת את מבטם לנתוני האינפלציה שיתפרסמו בימים הקרובים – מדד המחירים ליצרן ומדד המחירים לצרכן. הנתונים ייקבעו את הטון לקראת ישיבת הפדרל ריזרב בשבוע הבא, וישפיעו על הצפי להמשך הפחתות הריבית עד סוף 2025. במידה והאינפלציה תפתיע כלפי מעלה, היא עלולה להגביל את יכולת הפד להקל במדיניות, דווקא בעיתוי שבו הלחץ להעניק תמיכה לכלכלה הולך וגובר.


אנליסטים מצביעים על תמונה מעורבת: מצד אחד, נתוני שוק העבודה האחרונים מראים סימני חולשה, מה שיכול להקל על הפד להצדיק הורדות ריבית. מצד שני, עלייה מתמשכת באינפלציה תצית חששות לסטגפלציה – שילוב של האטה בצמיחה עם עליות מחירים. מצב כזה עלול לפגוע במומנטום החיובי שנבנה בוול סטריט מתחילת החודש.


בכירי הפד עצמם מאותתים על דאגה גוברת לשוק העבודה. יו"ר הבנק ג’רום פאוול הודה לאחרונה כי הסיכונים גדלו, ושני חברי ועדה תמכו כבר ביולי בהורדת ריבית. אנליסטים מעריכים כי הפד ייאלץ לחדש את מהלך הפחתות הריבית כבר בהחלטה הקרובה, עם סבירות להמשך שלושה צעדים רצופים עד סוף השנה. יחד עם זאת, אי-הוודאות סביב נתוני האינפלציה מותירה את השוק דרוך במיוחד.