ציפוטלהציפוטלה

המשבר של צ'יפוטלה: כשאיכות ומותג חזק לא מספיקים נגד הלחץ הכלכלי

רשת המסעדות המקסיקנית מגלה שגם מותגים חזקים פגיעים כשהצרכנים מתחילים לחסוך - המכירות ירדו ב-4% למרות קמפיינים אגרסיביים, מבצעים וחלוקת אוכל חינם, והחברה מתעקשת לא להיכנס למירוץ ההנחות

אדיר בן עמי | (3)

כשנגמר הכסף, גם המותגים החזקים ביותר מגלים שהם הרבה פחות חסינים מכפי שחשבו. מניית רשת המסעדות המקסיקניתChipotle Mexican Grill Inc. -1.46%   צוללת ב-14%, לאחר שהחברה הורידה — בפעם השנייה השנה — את תחזיותיה השנתיות. הנתונים מצביעים על כך שגם עוף בדבש, רטבים חדשים וחלוקת מנות חינם לא הספיקו כדי לעצור את הירידה בתנועת הלקוחות.

הירידה החדה במניה — הגדולה ביותר מאז מרץ 2020 — מציבה את צ'יפוטלה בין המניות הגרועות ביותר בענף המסעדות השנה, עם ירידה של 12% מתחילת השנה. המכירות החד-פעמיות ירדו ב-4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד — ירידה חדה מהתחזיות. זהו הרבעון השני ברציפות שבו נרשמה ירידה במכירות — תופעה חריגה עבור חברה שהצליחה לצמוח גם כאשר מתחרותיה סבלו מירידה בביקושים.


המציאות החדשה

מנכ"ל החברה, סקוט בואטרייט, מסביר בכנות מטרידה את המציאות החדשה: הצרכנים בעלי ההכנסה הנמוכה מצויים בלחץ, מחפשים ערך כלכלי ו"מתעלמים מדברים כמו איכות, טריות ושפע" — בדיוק נקודות החוזקה של צ'יפוטלה. במילים אחרות, היתרונות התחרותיים של המותג הולכים ומתפוגגים ככל שהתקציב המשפחתי מתכווץ.


הירידה בתנועת הלקוחות החלה במאי, כאשר הסנטימנט הצרכני התערער, והחמירה בהמשך. בואטרייט מתאר תנודתיות גבוהה בהתנהגות הצרכנים — הם מגדילים או מצמצמים הוצאות בהתאם להרגשתם הכלכלית הרגעית.


צ׳יפוטלה ניסתה כמעט הכל

צ'יפוטלה ניסתה כמעט הכל כדי להחזיר את הלקוחות: השקת עוף בדבש כמוצר עונתי, פיתוח רוטב ראנץ' חדש, וחלוקת אוכל חינם במסגרת מבצעים שונים. במקביל, החברה משקיעה בשדרוג ציוד לשיפור מהירות השירות ומרחיבה את תוכניות הנאמנות שלה — כולל תכנית ייעודית לסטודנטים. אך כל אלו לא הצליחו לבלום את השחיקה.


צ'יפוטלה מנסה לשכנע את לקוחותיה שהמוצרים שלה משתלמים. בוריטו או קערת עוף עולים כ-10 דולר ברוב השווקים — לטענת בואטרייט, מדובר במחיר הנמוך ב-20%–30% מארוחות דומות אצל מתחרים. אך גם הנתון הזה מעיד על חומרת המצב: עבור משפחות שנאבקות עם אינפלציה וחוסר ודאות כלכלית, גם 10 דולר מרגישים כמו הוצאה מכבידה.


החברה מתעקשת לא להיגרר למירוץ ההנחות שמציף את מגזר המזון המהיר. בואטרייט טוען כי הנחות אגרסיביות "מפחיתות את ערך המוצר בטווח הארוך". לדבריו, אם קערת עוף נמכרת פתאום ב-5 דולר, אזי היא מעולם לא הייתה שווה באמת 9 דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תמצית הדילמה של צ'יפוטלה

כיצד לשמר את מעמד המותג הפרימיום מבלי לאבד את בסיס הלקוחות. החברה ביססה במשך שנים את המותג שלה על איכות בלתי מתפשרת — אך המציאות הכלכלית מלמדת שגם לקוחות נאמנים שוקלים ברצינות אלטרנטיבות זולות יותר.


הנתונים מהרבעון השני מצביעים על מגמה חיובית לקראת סופו, שנמשכת גם לתוך יולי — מה שמעורר תקווה זהירה. בואטרייט מדבר על "מומנטום חיובי הולך ונבנה" כתוצאה ממהלכים שיווקיים. אך התמונה הכללית עדיין מעוררת דאגה.


המקרה של צ'יפוטלה מהווה תמרור אזהרה לכל מותג צרכני בארה"ב: כיצד לצמוח כאשר קהל היעד סובל מלחץ כלכלי מתמשך? רבות מהחברות בחרו לפנות להנחות ומבצעים. צ'יפוטלה, לעומתן, שואפת לשמור על זהות מותגית גם במחיר של איבוד לקוחות בטווח הקצר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 25/07/2025 11:20
    הגב לתגובה זו
    פיסיקה פשוטה נחמד הסיפור האורבני על התפוח אך אי אפשר להתעלם מהמינוס המשפיע על הפלוס ותמיד גובר עליו
  • 2.
    שיקליפס 25/07/2025 08:20
    הגב לתגובה זו
    החברה לא בדיוק שייכת לקטגוריית מזון מהיר. בעוד שבמקדונלדס ארוחה היום מגיעה ל10 דולר ניו יורק בציפוטלה היא כבר באזור ה20 ויותר. זה כבר יותר קרוב לארוחה בסיסית במסעדה משפחתית...יש היגיון בטענה של לא להוריד מחיר אבל התמורה חייבת להיות גבוהה משמעותית. בהצלחה
  • 1.
    אנונימי 24/07/2025 22:32
    הגב לתגובה זו
    איזה איכות אוכל לא טעים ולא טרי
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

יהלומן, נוצר באמצעות AIיהלומן, נוצר באמצעות AI

איך השוד בלובר מחזיר לשוק היהלומים את הברק?

בתוך 7 דקות בלבד, בלב פריז, נגנבו תכשיטים בשווי 88 מיליון אירו; העולם קיבל תזכורת  שיהלומים אמיתיים אי-אפשר לייצר במעבדה - יש להם סיפור, נדירות ומשמעות ששום טכנולוגיה לא תצליח לשחזר - על תמונת המצב בשוק היהלומים ומה קורה בישראל?
מנדי הניג |

שבע הדקות האלה בפריז ייכנסו לפנתיאון של סיפורי הפשעים המפורסמים וישמשו כנראה גם כבסיס לסדרות בנטפליקס. ב-9:30 בבוקר, כשעיר האורות עוד הייתה מנומנמת, קבוצה מאורגנת של פורצים לבושים בסרבלי אבטחה צהובים נערכה באחת מפינותיו של מוזיאון הלובר, המוזיאון המפורסם בעולם. ליד אזור הכניסה לגלריית אפולון פעל באותה עת אתר בנייה, ככה שאיש מהעוברים והשבים לא חשד באנשים שנראו כחלק מצוות תחזוקה - שוד הלובר: שני חשודים נעצרו בפריז בחשד לגניבת תכשיטי הכתר.

הם הגיעו על גבי שני קטנועים מצדו הדרומי של המוזיאון, סמוך לנהר הסן, כשהם מצוידים במסורי שרשרת קטנים, דיסק חיתוך נטען וכלי עבודה נוספים. הם טיפסו במהירות על סולם הידראולי שהותקן על משאית קטנה (המשמש בדרך כלל להעברת רהיטים בפריז) עד למרפסת בקומה השנייה, ליד גלריית אפולון, שבה מוצגים תכשיטי הכתר הצרפתי. חתכו את אחד מחלונות הזכוכית, חדרו פנימה, וניצלו את הדקות הספורות עד להגעת המאבטחים כדי לנפץ שתי ויטרינות משוריינות ולשדוד תשעה פריטים יקרי-ערך - בהם טיארה, שרשרת ואבני ספיר ויהלום ששימשו את המלכות מארי אמילי ואורטנס.

במהלך השוד הופעלו אזעקות, אבל הפורצים איימו על המאבטחים באמצעות כלי העבודה שבידיהם והצליחו להימלט חזרה באותו מסלול דרך הסולם החשמלי אל הרחוב, שם המתינו שניים נוספים על הקטנועים. לפני שנעלמו לכיוון כביש A6 ניסו להצית את סל המנוף כדי להשמיד ראיות, אבל אחד מעובדי המוזיאון מנע זאת ברגע האחרון. כל המבצע ארך לא יותר משבע דקות. השווי הכולל של השלל: כ-88 מיליון אירו.

הפורצים לא חיפשו רק יהלומים. הם חיפשו את הערך שמאחוריהם, הם חיפשו את הסיפור. בפריצות מהסוג הזה, ברוב המקרים הגנבים ממיסים את המתכות, מפרקים את האבנים ומוכרים אותן בשוק השחור כדי לטשטש עקבות. אבל במקרה הזה, כנראה שזה לא המקרה.

הפריטים שנגנבו הן מאוד ייחודיים ואפשר לזהות אותם בקלות, מתועדים היטב ומוגנים ברשימות של בתי מכירות ומוזיאונים. כמובן שכל ניסיון לפרק אותם יהרוס את הערך האמיתי שלהם ובמובן מסוים, זה גם לב הסיפור שלנו. בזמן שתעשיית היהלומים מתמודדת עם עודף היצע ועם "אבנים סינתטיות שמיוצרות בלחיצת כפתור", השוד בלובר מזכיר לעולם שהיהלום האמיתי לא שווה רק בגלל הברק שלו אלא בגלל המשמעות שנצרבה בו לאורך מאות שנים. עד כמה שזה נשמע מפתיע, דווקא פשע כזה מצליח להחזיר ליהלום קצת מהמעמד ומהמיתוג שנבנו סביבו לאורך העשורים האחרונים אותם שלוש מילים שהפכו לסלוגן של תעשייה שלמה: “יהלומים הם לנצח.”