הדולר חתם בירידה בהמתנה לפרסום הריבית בארה"ב

שערו היציג של הדולר על רמת 4.314 שקל, ירידה של 0.09%. האירו הצטרף אף הוא לירידות והשיל 0.19% ונקבע ברמת 5.684 שקל. בעולם: השוק ממתין לפירסום החלטת הריבית של ה-FED
דרור איטח |

לקראת פרסום שעור הריבית במשק האמריקני היום בערב, נקבע אחר הצהרים שערו היציג של המטבע האמריקני על רמת 4.314 שקל, ירידה של 0.09% לעומת שערו היציג מאתמול. לאחר קביעת היציג עולה הדולר מזערית בשעור של 0.01%. האירו הצטרף אף הוא לירידות והשיל 0.19% ונקבע ברמת 5.684 שקל.

בעולם

מחדר העסקאות של פינוטק נמסר כי, הדולר נחלש מעט תוך מסחר תנודתי ודליל, בעוד השוק ממתין לפירסום החלטת הריבית של ה-FED היום בשעה 21:15 ע"פ שעון ישראל. נראה כי הריבית תועלה בשיעור של 0.25% ותיקבע על 2.75% תוך הרחבת הפער לעומת הריבית האירופאית העומדת על רמה של 2.00%. שאלת השאלות ביום זה היא האם יינתן רמז כלשהו להעלאת קצב ההעלאות בעתיד ע"י השמטת הביטוי "measured" ו/או הוספת ביטויים תומכי ריבית שלא נשמעו בעבר.

בנוסף לכך, יתעניינו המשקיעים בנתוני מדד מחירים ליצרן בארה"ב הצפויים להתפרסם בשעה 15:30 (שעון ישראל), כאשר הדגש הוא על הבדל רמות המחירים עם ובלי אנרגיה. נתוני מחירים גבוהים מהצפי יתפרשו כתומכי ריבית אמריקאית יותר גבוהה ועל כן עשויים לחזק את הדולר. עליית מחירים כתוצאה ממחירי הנפט הגבוהים אינם בריאים לכלכלה אך יאלצו את ה-FED להעלות ריבית על אף עובדה זאת. "השוק נמצא בעמדת המתנה עד לפרסום הצהרת ה-FED", אומר היום סוחר בכיר.

האירו נסחר מול הדולר סביב רמה של 1.3185 לאחר ההיה בשפל יומי של 1.3148. החלשות הזוג עקב הצהרת ה-FED עשויה להוריד אותו לרמת ה-1.3090 אשר מהווה רמת מבחן לתיקון עמוק יותר באופן משמעותי. על פי תרחיש זה, יעד השוק עשוי להיות 1.2900. בתרחיש ההפוך עשוי האירו/דולר לעלות לרמת ה-1.3300 כאשר שבירת רמת ה-1.3440 מהווה מבחן עלייה לשיאים חדשים עבור הזוג.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.