משה כחלון
צילום: אלעד מלכה
TV

למרות עודפי הגבייה במשק - חכו רגע עם הורדת מסים

עודפי גביית המס בשוק המקומי עשויים לשחק לידי הפוליטיקאים לגריפת הון פוליטי.  הנה כמה נקודות למחשבה
גיא בן סימון | (14)

עודפי גביית המס במשק, שעשויים להגיע ל-14 מיליארד שקל עד סוף השנה, הצליחו לעורר את הדמיון של מקבלי ההחלטות ולשקול הורדת מסים, הגדלת תקציב הביטחון או הורדת החוב של המשק הישראלי. עם זאת, בבנק ישראל מבהירים כי אי אפשר להשתמש באותם עודפים להורדת המס. 

יצאנו לשטח כדי לבדוק:

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    צביקה 22/10/2017 20:29
    הגב לתגובה זו
    האבטלה הכי נמוכה מזה עשרות שנים. שכר ממוצע במשק גבוהה. הנטו למעמד הבניים ,עלה בשנתיים האחרונות. דיור בר השגה ,לזכאי מחיר למשתכן. חוק שכירות הוגנת ,הוזיל מחירי שכירות. כחלון קיבל מנדט מהעם ,בהחירות יתחזק 30 מנדטים לפחות =30% ירידות מחירי דיור
  • בן אהרון 23/10/2017 09:55
    הגב לתגובה זו
    לדעתי המיקצועית, כל נושא הדיור מנוהל משיקולים של פירסום ותקשורת: להציג התכווצות שוק הדיור כהישג גדול של שר האוצר זה טעות וחוסר הבנה שאפשר למכור לציבור שלא ממש מבין במה דברים אמורים. אולי השכר הממוצע עולה אבל הקיטוב או הפערים גדלים: כלומר: כל החלשים מריעים מחוסר הבנה לשר האוצר, הם המפסידים הגדולים: החוכמה של שר האוצר שהוא מצליח לרתום אותם לטובתו למרות מצבם הרע שנהיה עוד יותר רע.
  • 9.
    fishko 22/10/2017 14:49
    הגב לתגובה זו
    כאשר אתם מעלים מסים, גם אני מעלים מסים
  • 8.
    fishko 22/10/2017 14:46
    הגב לתגובה זו
    הוא לבטח בונה על הגדלת שכר בבנק ישראל וניפוח הפנסיה התקציבית המפלצתית שהוא ארגן לעצמו
  • 7.
    שר האוצר: נתנו לחתול לשמור על השמנת: כלכלה בחירות נטו. (ל"ת)
    בן אהרון 22/10/2017 14:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    פוליטיקאי בישראל חושב רק על הבחירות הבאות והכיסא שלו. (ל"ת)
    בן אהרון 22/10/2017 14:42
    הגב לתגובה זו
  • בן ציון 22/10/2017 20:24
    הגב לתגובה זו
    הוזיל מחירי צהרונים ,הוזיל מוצרי בשר. הוזיל :הנעלה,הלבשה,מחירי סמרטפונים. הוזיל מחירי דיור ושכירות ,מחיר למשתכן הוזיל לזוג צעיר ,500 אלף שרל ממחיר שוק. העלה :שכר מינימום ,קשישים ,נכים ,חיילים נטו כחלון,נטו הכסף חוזר לציבור
  • 5.
    לצפות מפוליטיקאים שלנו לחשוב זה קצת מוגזם. רק הכסא. (ל"ת)
    בן אהרון 22/10/2017 14:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    להחזיר למי ששילם לא לגנבים החרדים,מתנחלים,מגזר ציבורי (ל"ת)
    טוני 22/10/2017 14:37
    הגב לתגובה זו
  • די לשנאה 29/10/2017 22:02
    הגב לתגובה זו
    הכי קל לכתוב לגנבים החרדים והמתנחלים.... ,למה לא אם אפשר להשמיץ ציבור שלם בחינם, יש אנשים שזה עושה להם הכי טוב בחיים, וזה ההנאה שלהם, וזה מסמל את רמת המשכל והאושר שלהם בחיים. עכשיו לגוף העניין, תדע לך שרוב החרדים והמתנחלים משלמים הרבה הרבה מיסים כחוק והם מניעים את המשק הישראלי, בכוח הקנייה שלהם, רוב מעלימי המס הם חילונים וחילונים, כמו שרואים בחקירות המשטרה. די לשקר ולשנאה !!!!!!!!!
  • 3.
    כלכלן 22/10/2017 13:22
    הגב לתגובה זו
    ואח"כ להוריד את המע"מ בהדרגה ל- 15% .
  • יהיה טוב 22/10/2017 13:58
    הגב לתגובה זו
    זאת כמעט הדרך היחידה היעילה לקבל מס מההון השחור
  • 2.
    ברגר 22/10/2017 12:59
    הגב לתגובה זו
    כי הורדת מס זהו אלמנט הלקוח מחופש כלכלי מקפיטליזם. וזה מפחיד מאד מאד את הקומוניסטים
  • 1.
    לעניות דעתי 22/10/2017 11:45
    הגב לתגובה זו
    למכור דירות ולהשקיע בבורסה . וגם נגיש למשה אשר דו"ח מטופש על מחזור פצפון.
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים

הרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי. סיווג לפי רמת סיכון, דרישת הסבר כללית, ואחריות גם כשיש צד שלישי

ליאור דנקנר |

הדוח הסופי של הצוות הבין משרדי לבחינת שימושי בינה מלאכותית בסקטור הפיננסי מתפרסם ביום רביעי ומציב כיוון רגולטורי די חד. אסדרה שמתרכזת קודם כל במערכות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה, ולא בניסיון להדק ברגים על כל שימוש טכנולוגי באשר הוא. נקודת המוצא היא שהבינה המלאכותית כבר בתוך המערכת, ולכן השאלה היא איפה היא עלולה לייצר פגיעה צרכנית, בעיות תחרות, או השפעה על יציבות.

הדוח מציף את נקודות החיכוך המוכרות, כמו פרטיות והטיה, אבל נכנס גם לעולמות של ניהול סיכונים ותפעול בפועל. בתוך זה הוא מתייחס גם לזירה שהולכת ותופסת נפח ככל שהכלים משתכללים, הונאות ודיסאינפורמציה שנכנסות דרך ערוצים דיגיטליים ונוגעות ישירות לפעילות פיננסית יומיומית.

לא כל מערכת באותו משקל, משקל הבינה המלאכותית יורד לקרקע

בבסיס ההמלצות נמצאת חלוקה לפי רמת סיכון. הדוח מפרט איך מעריכים סיכונים ביחס למערכות בינה מלאכותית שיכולות להשתלב בשירות לקוחות, בקבלת החלטות, בניטור חריגות, בחיתום, באשראי ובניהול סיכונים. ההבחנה הזאת מכוונת את הפיקוח למקומות שבהם יש השפעה מהותית על לקוח או על השוק, ולא רק שימוש טכני פנימי. בדוח גם יש עדכון לחלוקה עצמה, עם מעבר לשתי קטגוריות עבודה, סיכון נמוך-בינוני מול סיכון גבוה, כדי להקל על היישום.

כדי שזה לא יישאר ברמת עקרונות, הדוח מציג ארגז כלים שמדבר על תהליך קבלת החלטות, ניהול סיכונים, בקרה ופיקוח על מערכות בינה מלאכותית. הכיוון הוא להשאיר לגופים הפיננסיים גמישות יישום לפי אופי השירות ומהותיותו, אבל עם דרישות עבודה מסודרות של אחריות, תיעוד ושליטה.

הדוח מדגיש שהסיפור לא נגמר במדיניות על הנייר. הוא נשען גם על כללי ממשל תאגידי קיימים שמגדירים תפקידים לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה כשמכניסים טכנולוגיות חדשות ומפתחים מערכות ומודלים, ומציף אפשרות להשלים את המעטפת בכלים ייעודיים לממשל בינה מלאכותית לפי הצורך.