סופ"ש

שוק מסתורי: המסחר הספקולטיבי היום ביצירות אומנות - מתי הכי נכון לקנות?

כתבת Bizportal שוחחה עם רם גליק, יועץ לסחר באומנות, על המצב בתחום שמגלגל סכומי כסף אדירים. "אין ספק שעולם האמנות נמצא בפריחה"
יעל גרונטמן | (3)
נושאים בכתבה אמנות

שוק האמנות העולמי חווה פריחה אדירה והוא הוערך בשנה שעברה בשווי שיא של 64 מיליארד דולר. רוב היצירות היקרות ביותר אמנם תלויות במוזיאונים או טמונות באוספים גדולים של אספנים עשירים, אבל בשנים האחרונות, בעיקר על רקע המשבר הפיננסי העולמי, יותר ויותר משקיעים בעולם בוחרים להשקיע בציורים ופסלים כסחורה המייצרת תשואה על פני השקעה בשוקי המניות או בנדל"ן.

על פי דוח בענייני אמנות ופיננסים, שפורסם לאחרונה על ידי חברת דלויט, היקף הכספים שהוזרמו לעולם האמנות לצורכי השקעה טהורה (להבדיל מאלה שרוכשים על מנת לתלות את התמונה על הקיר) גדל בשנת 2012 ב-66% והסתכם בכ-1.6 מיליארד דולר כאשר גידול משמעותי נרשם במספר המשקיעים מסין וממדינות נוספות כמו רוסיה, דרום אמריקה וגם משקעים מארצות ערב.

על רקע הפריחה בתחום צצו בשנים האחרנות קרנות אמנות שעושות מה שהאספנים העשירים בלבד עשו בעבר - הן בונות ומנהלות אוספים חשובים לא למטרות אסטטיות בלבד, אלא למטרות רווח. המשקיעים באותן הקרנות משקיעים סכום מינימלי שנע בין 50-500 אלף דולר, אשר לרוב חסום לתקופת זמן מוגדרת, והם מקבלים את חלקם ברווחים בכל פעם שיצירת אמנות מהאוסף נמכרת, במודל שדומה לקרנות גידור.

דמי הניהול השנתיים בקרנות האמנות האלה נעים לרוב בין 1% ל-3% מסך ההשקעה ובסוף חיי הקרן נגבים לרוב כ-20% מהרווחים על ידי מנהלי הקרן. Fine Art Fund Group מלונדון שבבעלות פיליפ הופמן, מי שהיה בעבר מנהל הכספים של בית המכירות כריסטיס, נחשבת לקרן ההשקעות באמנות המובילה בעולם עם נכסים בשווי של מעל לרבע מיליארד דלר. ועדיין ההשקעה שיחס העלות-תועלת שלה נחשבת לגבוהה ביותר היא השקעה עצמאית בפורטפוליו של יצירות, בליווי של מומחה אמנות.

על פי נתונים שנאספו על ידי האתר artprice.com בעשר השנים שהסתיימו בשנת 2010 מדד המחירים של כל יצירות האמנות שנמכרו יותר מפעם אחת ברחבי העולם, הניב תשואה שנתית ממוצעת של כ-11%, יותר מהתשואה של מדד ה-S&P500 ויותר גם ממרבית הנכסים האחרים (פרט לזהב).

אם המספרים הם כל כך מפתים, מדוע לא כולנו צוללים לתחום ומשקיעים בקנבאס? יש לזכור כי לא מדובר בהשקעה פשוטה לניבוי וכי אמנות היא נכס תנודתי שקשה לדעת מתי יגיעו בו ביקושים ליצירה מסויימת או לז'אנר טרנדי כלשהו ומתי הם יתייבשו. בנוסף המסחר ביצירות אמנות הוא הרבה פחות נזיל מנכסים כמו ני"ע.

יש אלמנט של ספקולציה

כתבת Bizportal שוחחה על הנושא החם עם רם גליק , יועץ בעל ידע מקיף על עולם האמנות בכלל ועל הסחר ביצירות אמנות בפרט, שחזר לאחרונה לישראל אחרי שנים רבות בחו"ל. לדברי גליק, "בהשקעה באומנות כמו בכל השקעה אחרת יש אלמנט של ספקולציה. בשנים האחרונות, במיוחד לאחר המשבר הפיננסי, ההשקעה באומנות הפכה לאלטרנטיבת השקעה הרבה יותר נחשקת בעולם ומאז אנחנו רואים שיאי מכירות נשברים כל שני וחמישי."

קיראו עוד ב"בארץ"

מתי עדיף להשקיע בזמן משבר או בזמן גאות כלכלית? "בזמן משבר יש המון מוכרים ואז כל הקונים החכמים יוצאים מתחת לסלעים וקונים.לעומת זאת בתקופות של גאות כלכלית יש לקונים הרבה יותר כסף והם מחפשים להשיג עליו תשואה יפה. כיום אין ספק שעולם האמנות נמצא בפריחה. ציורים של יוצרים גדולים כמו פיקסו או אנדי וורהול שוברות את השיאים של עצמן פעם אחר פעם והגיעו למחירים הזויים. גם אמנים חיים שוברים שיאים, דוגמא לכך הן היצירות של יעקב אגם שמכר במכירה פומבית ציור במחיר גבוה מההערכות המוקדמות. הציור היקר ביותר של אמן חי נמכר במכירה פומבית בכ-35 מיליון דולר".

מה הוביל לפריחה של התחום בקרב הציבור הרחב בשנים האחרונות? "אין ספק שהתפתחות האינטרנט ושיתוף המידע הגלובלי הגדילה מאוד את החשיפה של הציבור הרחב לעולם האמנות ולעסקאות שנעשות בו. כיום יש הרבה מאוד זירות אינטרנטיות בהן נערך המסחר באמנות, כאשר 70% מכלל העסקאות הן ביצירות ששווין אינו עולה על 5,000 דולר. המסחר באמנות הפך הרבה יותר מיין סטרים. כ-20% מהקונים בשוק האמנות בשנה האחרונה היו קונים חדשים - זה המון!. הסינים, הרוסים, הדרום אמריקנים והערבים בהחלט נכנסו לתמונה. למשל הציור הכי יקר שנמכר היה של סזאן ביותר מ-200 מיליון דולר והרוכש הגיע מנסיכויות המפרץ.

ומה מצב האמנות המסחרית בישראל? "גם בישראל אנחנו רואים יותר ויותר עניין בעולם האמנות, מעבר למוזיאונים שמלאים יותר מתמיד, לפעילות של הגלריות ולמכירות הפומביות בבתי המכירות, בשנים האחרונות גם הבנקים הגדולים, פועלים לאומי ודיסקונט, מקיימים תערוכות גדולות במטות שלהם. אלו תערוכות שמושכות קהל רב וכך הם תומכים באמנים שמקבלים נתח מכספי המכירה, מרוויחים בעצמם נתח מההכנסות בתחום השקעה שאינו חלק מהפעילות הבנקאית הרגילה שלהם, והצד השלישי שמרוויח הוא הקהל הרחב שיכול להיחשף בחינם לאמנות ישראלית מרתקת. גם תערוכות כמו צבע טרי מושכות הרבה עניין ומאפשרות ליותר אמנים לפעול בארץ ולפעמים גם להרוויח מזה".

אין נוסחה מתמטית

איך אפשר לדעת כמה שווה ציור ואם יש בו פוטנציאל? "הערכת שווי באומנות זה דבר בעייתי כי השאלה היא כמה אתה מוכן לשלם על היצירה, וזה דבר שהמדידה שלו היא בעייתית וסובייקטיבית. מה שבוחנים זה את האישיות וסיפור החיים של האמן, את הייחודיות והאיכות של עבודותיו ולא פחות חשוב זה מי שעומד מאחוריו. למשל מאחורי אמן כמו דמיין הרסט שעושה עבודות ייחודיות ומוכר אותן במיליוני דולרים עומד גורם מאוד חזק שדאג לדחוף, להציף ולשווק ולעלות את שווין של יצירותיו, למרות שרוב מומחי האמנות קוטלים אותו וטוענים שזו לא אמנות. זה דוגמה לאמן שחיי כיום אשר יצירותיו מוצגות במוזיאונים המובילים בעולם, גם במוזיאון ישראל".

"אין נוסחה מתמטית ברורה שיכולה להבטיח את התשואה מסוג כזה של השקעה, זה תחום מאוד יצרי ואמוציונאלי. אין הימור בטוח, במיוחד באמנות המודרנית שבה כבר אין כיום מאסטרים כמו פיקאסו. היום עולם האמנות כולו מבוסס על טרנדים, לעומת העבר שאז עולם האמנות נחלק לקבוצות מוגדרות כמו אקפרסיוניסטים או קוביסטים וכו', כיום מה שחשוב זה להיות הדבר הנכון במקום הנכון בזמן הנכון. משקיע חייב לעשות מחקר מעמיק ולבחון את השוק לפני ביצוע ההשקעה. צריך לעקוב אחרי המחירים בהם נסחר הציור בעבר ולהשוות אותו לציורים ברמה דומה".

אתה יכול לתת טיפ קטן לסוחר המתחיל? "למצוא ולספנסר מספר אמנים מתחילים דרך ההדפסים, שעלותם נמוכה, ולפעול לפרסום ושיווק של אמנים אלו. מסחר בהדפסים הוא יותר אקטואלי ורווחי לאמנים וסוחרים מאשר לאספנים. בשנים האחרונות המסחר בהדפסים של ציורים הפך להיות הזרם המרכזי, ולאו דווקא המסחר בתמונות המקור. הדפסים חתומים וממוספרים מופצים בכמות מוגבלת, זול לייצר אותם ולכן התשואה עליהם היא גדולה".

האם יש אמנים ישראלים שמצליחים בחו"ל? "כמו בהרבה תחומים אחרים, גם בתחום האמנות יש לא מעט אמנים ישראלים מוערכים מאוד ברחבי העולם ושגם הצליחו כלכלית, שבארץ אף אחד לא שמע עליהם. לדוגמא, יצחק טרקאי, אמן ישראלי ניצול שואה שחי בישראל ונפטר לפני כשנתיים. הוא התגלה לפני כשלושים שנה על ידי סוחר אמנות בתערוכת ארט אקספו בניו יורק. לדעתי הוא הישראלי שהכי התעשר מאמנות מסחרית, לאחר שהפך לאחד האמנים המסחריים הכי ידועים והכי נמכרים בצפון אמריקה, בעיקר בקרב הקהילה היהודית, שסיפור חייו נגע לה בנימי הלב. הציורים המקוריים ובעיקר הדפסים שלו נמכרים בהמוניהם. ציור מקורי שלו שנמכר בתחילת דרכו ב-200 דולר נמכר כיום בכ-20-30 אלף דולר".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ארנון זוארץ 09/11/2013 11:47
    הגב לתגובה זו
    האמן הישראלי יעקב גבאי הוא אחד האמנים הסחירים ביותר בשוק האמנות בישראל היום.ציוריו מדהימים ביופיים הויזואלי וקל למכור אותם.מי שרוצה לרכוש יצירת אמנות איכותית כדאי שיחפש את האמן יעקב גבאי בגוגל.
  • 2.
    עדיף לא לנגוע!! יכול להתקלקל בקלות! עדיף נדלן! (ל"ת)
    ואז הלך כל הכסף 09/11/2013 08:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כתבה שטחית ולא מדויקת (ל"ת)
    ארז 09/11/2013 07:54
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.