סופ"ש

שוק מסתורי: המסחר הספקולטיבי היום ביצירות אומנות - מתי הכי נכון לקנות?

כתבת Bizportal שוחחה עם רם גליק, יועץ לסחר באומנות, על המצב בתחום שמגלגל סכומי כסף אדירים. "אין ספק שעולם האמנות נמצא בפריחה"
יעל גרונטמן | (3)
נושאים בכתבה אמנות

שוק האמנות העולמי חווה פריחה אדירה והוא הוערך בשנה שעברה בשווי שיא של 64 מיליארד דולר. רוב היצירות היקרות ביותר אמנם תלויות במוזיאונים או טמונות באוספים גדולים של אספנים עשירים, אבל בשנים האחרונות, בעיקר על רקע המשבר הפיננסי העולמי, יותר ויותר משקיעים בעולם בוחרים להשקיע בציורים ופסלים כסחורה המייצרת תשואה על פני השקעה בשוקי המניות או בנדל"ן.

על פי דוח בענייני אמנות ופיננסים, שפורסם לאחרונה על ידי חברת דלויט, היקף הכספים שהוזרמו לעולם האמנות לצורכי השקעה טהורה (להבדיל מאלה שרוכשים על מנת לתלות את התמונה על הקיר) גדל בשנת 2012 ב-66% והסתכם בכ-1.6 מיליארד דולר כאשר גידול משמעותי נרשם במספר המשקיעים מסין וממדינות נוספות כמו רוסיה, דרום אמריקה וגם משקעים מארצות ערב.

על רקע הפריחה בתחום צצו בשנים האחרנות קרנות אמנות שעושות מה שהאספנים העשירים בלבד עשו בעבר - הן בונות ומנהלות אוספים חשובים לא למטרות אסטטיות בלבד, אלא למטרות רווח. המשקיעים באותן הקרנות משקיעים סכום מינימלי שנע בין 50-500 אלף דולר, אשר לרוב חסום לתקופת זמן מוגדרת, והם מקבלים את חלקם ברווחים בכל פעם שיצירת אמנות מהאוסף נמכרת, במודל שדומה לקרנות גידור.

דמי הניהול השנתיים בקרנות האמנות האלה נעים לרוב בין 1% ל-3% מסך ההשקעה ובסוף חיי הקרן נגבים לרוב כ-20% מהרווחים על ידי מנהלי הקרן. Fine Art Fund Group מלונדון שבבעלות פיליפ הופמן, מי שהיה בעבר מנהל הכספים של בית המכירות כריסטיס, נחשבת לקרן ההשקעות באמנות המובילה בעולם עם נכסים בשווי של מעל לרבע מיליארד דלר. ועדיין ההשקעה שיחס העלות-תועלת שלה נחשבת לגבוהה ביותר היא השקעה עצמאית בפורטפוליו של יצירות, בליווי של מומחה אמנות.

על פי נתונים שנאספו על ידי האתר artprice.com בעשר השנים שהסתיימו בשנת 2010 מדד המחירים של כל יצירות האמנות שנמכרו יותר מפעם אחת ברחבי העולם, הניב תשואה שנתית ממוצעת של כ-11%, יותר מהתשואה של מדד ה-S&P500 ויותר גם ממרבית הנכסים האחרים (פרט לזהב).

אם המספרים הם כל כך מפתים, מדוע לא כולנו צוללים לתחום ומשקיעים בקנבאס? יש לזכור כי לא מדובר בהשקעה פשוטה לניבוי וכי אמנות היא נכס תנודתי שקשה לדעת מתי יגיעו בו ביקושים ליצירה מסויימת או לז'אנר טרנדי כלשהו ומתי הם יתייבשו. בנוסף המסחר ביצירות אמנות הוא הרבה פחות נזיל מנכסים כמו ני"ע.

יש אלמנט של ספקולציה

כתבת Bizportal שוחחה על הנושא החם עם רם גליק , יועץ בעל ידע מקיף על עולם האמנות בכלל ועל הסחר ביצירות אמנות בפרט, שחזר לאחרונה לישראל אחרי שנים רבות בחו"ל. לדברי גליק, "בהשקעה באומנות כמו בכל השקעה אחרת יש אלמנט של ספקולציה. בשנים האחרונות, במיוחד לאחר המשבר הפיננסי, ההשקעה באומנות הפכה לאלטרנטיבת השקעה הרבה יותר נחשקת בעולם ומאז אנחנו רואים שיאי מכירות נשברים כל שני וחמישי."

קיראו עוד ב"בארץ"

מתי עדיף להשקיע בזמן משבר או בזמן גאות כלכלית? "בזמן משבר יש המון מוכרים ואז כל הקונים החכמים יוצאים מתחת לסלעים וקונים.לעומת זאת בתקופות של גאות כלכלית יש לקונים הרבה יותר כסף והם מחפשים להשיג עליו תשואה יפה. כיום אין ספק שעולם האמנות נמצא בפריחה. ציורים של יוצרים גדולים כמו פיקסו או אנדי וורהול שוברות את השיאים של עצמן פעם אחר פעם והגיעו למחירים הזויים. גם אמנים חיים שוברים שיאים, דוגמא לכך הן היצירות של יעקב אגם שמכר במכירה פומבית ציור במחיר גבוה מההערכות המוקדמות. הציור היקר ביותר של אמן חי נמכר במכירה פומבית בכ-35 מיליון דולר".

מה הוביל לפריחה של התחום בקרב הציבור הרחב בשנים האחרונות? "אין ספק שהתפתחות האינטרנט ושיתוף המידע הגלובלי הגדילה מאוד את החשיפה של הציבור הרחב לעולם האמנות ולעסקאות שנעשות בו. כיום יש הרבה מאוד זירות אינטרנטיות בהן נערך המסחר באמנות, כאשר 70% מכלל העסקאות הן ביצירות ששווין אינו עולה על 5,000 דולר. המסחר באמנות הפך הרבה יותר מיין סטרים. כ-20% מהקונים בשוק האמנות בשנה האחרונה היו קונים חדשים - זה המון!. הסינים, הרוסים, הדרום אמריקנים והערבים בהחלט נכנסו לתמונה. למשל הציור הכי יקר שנמכר היה של סזאן ביותר מ-200 מיליון דולר והרוכש הגיע מנסיכויות המפרץ.

ומה מצב האמנות המסחרית בישראל? "גם בישראל אנחנו רואים יותר ויותר עניין בעולם האמנות, מעבר למוזיאונים שמלאים יותר מתמיד, לפעילות של הגלריות ולמכירות הפומביות בבתי המכירות, בשנים האחרונות גם הבנקים הגדולים, פועלים לאומי ודיסקונט, מקיימים תערוכות גדולות במטות שלהם. אלו תערוכות שמושכות קהל רב וכך הם תומכים באמנים שמקבלים נתח מכספי המכירה, מרוויחים בעצמם נתח מההכנסות בתחום השקעה שאינו חלק מהפעילות הבנקאית הרגילה שלהם, והצד השלישי שמרוויח הוא הקהל הרחב שיכול להיחשף בחינם לאמנות ישראלית מרתקת. גם תערוכות כמו צבע טרי מושכות הרבה עניין ומאפשרות ליותר אמנים לפעול בארץ ולפעמים גם להרוויח מזה".

אין נוסחה מתמטית

איך אפשר לדעת כמה שווה ציור ואם יש בו פוטנציאל? "הערכת שווי באומנות זה דבר בעייתי כי השאלה היא כמה אתה מוכן לשלם על היצירה, וזה דבר שהמדידה שלו היא בעייתית וסובייקטיבית. מה שבוחנים זה את האישיות וסיפור החיים של האמן, את הייחודיות והאיכות של עבודותיו ולא פחות חשוב זה מי שעומד מאחוריו. למשל מאחורי אמן כמו דמיין הרסט שעושה עבודות ייחודיות ומוכר אותן במיליוני דולרים עומד גורם מאוד חזק שדאג לדחוף, להציף ולשווק ולעלות את שווין של יצירותיו, למרות שרוב מומחי האמנות קוטלים אותו וטוענים שזו לא אמנות. זה דוגמה לאמן שחיי כיום אשר יצירותיו מוצגות במוזיאונים המובילים בעולם, גם במוזיאון ישראל".

"אין נוסחה מתמטית ברורה שיכולה להבטיח את התשואה מסוג כזה של השקעה, זה תחום מאוד יצרי ואמוציונאלי. אין הימור בטוח, במיוחד באמנות המודרנית שבה כבר אין כיום מאסטרים כמו פיקאסו. היום עולם האמנות כולו מבוסס על טרנדים, לעומת העבר שאז עולם האמנות נחלק לקבוצות מוגדרות כמו אקפרסיוניסטים או קוביסטים וכו', כיום מה שחשוב זה להיות הדבר הנכון במקום הנכון בזמן הנכון. משקיע חייב לעשות מחקר מעמיק ולבחון את השוק לפני ביצוע ההשקעה. צריך לעקוב אחרי המחירים בהם נסחר הציור בעבר ולהשוות אותו לציורים ברמה דומה".

אתה יכול לתת טיפ קטן לסוחר המתחיל? "למצוא ולספנסר מספר אמנים מתחילים דרך ההדפסים, שעלותם נמוכה, ולפעול לפרסום ושיווק של אמנים אלו. מסחר בהדפסים הוא יותר אקטואלי ורווחי לאמנים וסוחרים מאשר לאספנים. בשנים האחרונות המסחר בהדפסים של ציורים הפך להיות הזרם המרכזי, ולאו דווקא המסחר בתמונות המקור. הדפסים חתומים וממוספרים מופצים בכמות מוגבלת, זול לייצר אותם ולכן התשואה עליהם היא גדולה".

האם יש אמנים ישראלים שמצליחים בחו"ל? "כמו בהרבה תחומים אחרים, גם בתחום האמנות יש לא מעט אמנים ישראלים מוערכים מאוד ברחבי העולם ושגם הצליחו כלכלית, שבארץ אף אחד לא שמע עליהם. לדוגמא, יצחק טרקאי, אמן ישראלי ניצול שואה שחי בישראל ונפטר לפני כשנתיים. הוא התגלה לפני כשלושים שנה על ידי סוחר אמנות בתערוכת ארט אקספו בניו יורק. לדעתי הוא הישראלי שהכי התעשר מאמנות מסחרית, לאחר שהפך לאחד האמנים המסחריים הכי ידועים והכי נמכרים בצפון אמריקה, בעיקר בקרב הקהילה היהודית, שסיפור חייו נגע לה בנימי הלב. הציורים המקוריים ובעיקר הדפסים שלו נמכרים בהמוניהם. ציור מקורי שלו שנמכר בתחילת דרכו ב-200 דולר נמכר כיום בכ-20-30 אלף דולר".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ארנון זוארץ 09/11/2013 11:47
    הגב לתגובה זו
    האמן הישראלי יעקב גבאי הוא אחד האמנים הסחירים ביותר בשוק האמנות בישראל היום.ציוריו מדהימים ביופיים הויזואלי וקל למכור אותם.מי שרוצה לרכוש יצירת אמנות איכותית כדאי שיחפש את האמן יעקב גבאי בגוגל.
  • 2.
    עדיף לא לנגוע!! יכול להתקלקל בקלות! עדיף נדלן! (ל"ת)
    ואז הלך כל הכסף 09/11/2013 08:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כתבה שטחית ולא מדויקת (ל"ת)
    ארז 09/11/2013 07:54
    הגב לתגובה זו
אנבידיהאנבידיה

קריית טבעון - למה אנבידיה בחרה בה ו-10 עובדות על האזור

מה צפוי לקרות למחירי הדירות בקריית טבעון, ואיך ישפיע הקמפוס של אנבידיה על האזור? אפשר לחלום, אבל צריך להיות מציאותיים
אדיר בן עמי |

רשות מקרקעי ישראל אישרה הקצאת קרקע בפטור ממכרז לחברת אנבידיה בקריית טבעון, כחלק מתוכנית להקמת קמפוס טכנולוגי ענק - קריית טבעון על המפה של אנבידיה: הקמפוס החדש צפוי לשנות את פני הצפון.  הפרויקט, שממתין לאישור סופי מהנהלת החברה העולמית, צפוי להעסיק קרוב ל-10,000 עובדים ולהשפיע על לפחות 10,000 נוספים. קריית טבעון שמתגוררים בה כ-20,000 תושבים, עומדת לכאורה בפני שינוי גדול. האם הציפיות מוגזמות?

הקמפוס החדש יעסיק כאמור עובדים חדשים רבים, אבל לא חייבים לגור בקריית טבעון כדי לעבוד באנבידיה. יש ישובים רבים בסמוך, חיפה במרחק של 18 דקות. גם תל אביב במרחק של שעה, נתניה בפחות מ-50 דקות. ויש תחבורה יחסית נוחה - זה היה התנאי הגדול של אנבידיה. כלומר, זה בהחלט אירוע חשוב לקריית טבעון ולאזור כולו, אבל צריך לקחת אותו בפרופורציות. חלק גדול מהעובדים יגיע לאזור בבוקר ויעזוב אחרי הצהריים.  יהיו כאלו שיעדיפו לגור בסביבה, אבל צריך לזכור שמדובר על הקמה שתיקח שנים ושהמעבר לאזור על פני שנים, כנראה לא יהיה בהיקפים ענקיים - כן, האזור יגדל באוכלוסייה, יתחזק כנראה כלכלית, אבל האם קריית טבעון תגדל ל-30 אלף איש תוך 3 שנים? - מה פתאום.    

אז מה כן יקרה? מחירי הדירות יעלו. גם ככה אין היצע גדול של דירות והמחירים בעלייה, והציפיה לאנבידיה תוביל לעלייה מדורגת במחירי הדירות באזור. יהיו עסקים רבים בקמפוס והתעסוקה באזור תגדל - גם של יהודים וגם של ערבים (שמהווים כ-25%-30% מאוכלוסיית האזור). האם זה יוביל לפריחה אדירה? אולי זה יקרה במרחק של 10 שנים מהיום, אם הקמפוס יילך ויתרחב. אלו תהליכים ארוכים. תהיה פריחה, אבל לא בום כלכלי אדיר באזור.  

 

הקמפוס של אנבידיה ישתרע על 90 דונם, עם פוטנציאל לבניית 120,000 מ"ר של מבנים. המיקום, בגבול המערבי של קריית טבעון ליד מחלף שער העמקים בכביש 6. תחנת הרכבת בכפר יהושע, במרחק קצר. אנבידיה, שמתמקדת בפיתוח שבבי AI ומערכות גרפיקה, רואה בקמפוס זה חלק מהרחבת פעילותה בישראל. החברה כבר מפעילה מרכזי פיתוח בתל אביב ובאר שבע, וכעת היא מכוונת לצפון כדי לנצל כוח אדם מיומן באזור חיפה. ההקצאה בפטור ממכרז משקפת אסטרטגיה ממשלתית לעודד השקעות זרות בפריפריה, עם תמריצים כספיים שמפחיתים עלויות ראשוניות ומעודדים יצירת מקומות עבודה איכותיים. השאלה אם המדינה לא נותנת בחינם. נזכיר כי גם לאינטל נתנו הנחות ענקיות. בדיעבד לא בטוח שזה היה צעד חכם. עכשיו אנבידיה היא המלכה, אבל הגלגל מסתובב. את המתנות לחברות הגלובליות צריך לדעת לפזר, לא לשים את כל הבצים בסל אחד.


הקמפוס החדש יאפשר פיתוח מוצרים כמו שבבי Blackwell, שמיועדים למרכזי נתונים. מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג ציין בעבר כי ישראל היא "מרכז חדשנות מרכזי". ישראל מהווה כ-10% מכוח האדם של אנבידיה ובמו"פ כנראה שמדובר על סדר גודל של 15%. המרכזים בישראל והצמיחה כאן מאוד חשובים לאנבידיה שצפויה להשקיע 2 מיליארד דולר בקמפוס. אנבידיה כבר מעסיקה בישראל כ-5,000 עובדים עוד כ-3 שנים זה  יוכפל. 

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הקרטל של תנובה ושטראוס - סמוטריץ' נלחם במחירי החלב

על הפער בין מחירי הגבינה הצהובה של תנובה לגבינה צהובה מיובאת, על השליטה של תנובה ושטראוס בשוק החלב, ועל הרפורמה של סמוטריץ'

רן קידר |

תנובה ושטראוס מתנהלות כמו סוג של קרטל. הן כמעט ושולטות בשוק החלב ומוצריו, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ' נערך למלחמה מולם לטובת הצרכנים. לא בטוח שזה יצליח, חבל שזה רק עכשיו לקראת סיום הקדנציה שלו. חבל שהוא רק מדבר נגד רווחי הבנקים ועושק הציבור ולא באמת פועל. "אני פותח היום במהלך כלכלי וחברתי שאני לא מתכוון לוותר עליו - רפורמת החלב. רפורמה טובה, אחראית, ובעיקר כזו שמציבה את הציונות ואת האזרח הישראלי במרכז. אנחנו באנו לעבוד בשבילכם, ולא בשביל אף אינטרס אחר". אמר סמוטריץ' והמשיך - "בניגוד לקמפיין הדמגוגי ועתיר המשאבים נגדי, רפורמת החלב שלי שומרת על היצור המקומי, שומרת על החקלאות, שומרת על החקלאים, וכן, גם פותחת את השוק לתחרות בריאה שתגדיל את ההיצע ותוריד את המחירים לעם ישראל.

"המטרה הראשונה והחשובה ביותר של רפורמת החלב היא פשוטה וברורה: להוריד את יוקר המחיה. אין כאן קיצורי דרך, אין קסמים, יש עבודה מקצועית, יש אחריות, ויש נחישות שלא להסיט את העיניים מהמטרה המרכזית: להפחית את מחירי מוצרי היסוד לכל משפחה בישראל.


"כדי להבין המהלך הזה צריך קודם כל להפנים: שוק החלב בישראל נשלט שנים רבות על ידי שתי מחלבות ענק , תנובה ושטראוס, שהוכרזו רשמית כמונופולים. כל מי שמבין בכלכלה יודע שאין דרך להתמודד עם יוקר מחיה בלי לפרק מונופולים, ודרך אחת לפרק אותם זה ליצור תחרות אמיתית. תחרות שמייצרת מחיר הוגן, איכות טובה יותר, ושוק שמשרת את הצרכן ולא את הרווח של תאגידים.


"התחרות הזו תגיע באמצעות פתיחת השוק ליבוא, במינון נכון, בזהירות ובאחריות. אנחנו לא פוגעים בייצור המקומי, אלא מגדירים מחדש את האיזון: 80% ייצור ישראלי, ו־20% פתיחה לתחרות. זהו שינוי היסטורי. זה שומר על העצמאות והחוסן החקלאי שלנו, אבל גם יוצר לחץ תחרותי שמונע מהמונופולים להמשיך לייצר רווחי עתק על חשבונכם.

ואם כבר מדברים על אינטרסים זרים, תנובה נמצאת בבעלות סינית. אז לפני שמספרים לכם כל מיני אגדות על מי ייהנה מהמהלך הזה, כדאי לזכור מי נהנה כיום מהריכוזיות הזו, ובעיקר מי משלם עליה: הציבור הישראלי.