עיני מאיים בהשבתת הרכבת החל ממחר; בהמשך - סגירת כל התחבורה הציבורית

עדכון. בעקבות השעיית יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, ההסתדרות תשבית ממחר את כל תנועת הרכבות ומאיימת בסגירת נמלי התעופה והים. מנכ"ל הנהלת הרכבת, בעז צפריר: "הרכבת נמצאת במצב קטסטרופלי"
יעל גרונטמן | (5)

שעות אחדות לאחר שהנהלת הרכבת סיימה את הליכי השימוע והחליטה לנקוט בצעדים כנגד יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי ועוד מספר עובדים, נעמד יו"ר ההסתדרות, עופר עיני לצד העובדים והודיע בשעת לילה מאוחרת כי אם לא תוקפא ההחלטה על ההשעיה והפיטורין - מחר (ג') תושבת כליל תנועת הרכבות בישראל. מדובר בשביתה ללא מגבלת זמן.

בהודעה לתקשורת מטעם ההסתדרות וועד עובדי הרכבת נכתב: "במידה ולא יוחזרו חברי הוועד והעובדים שהושעו ופוטרו תוכרז ביום ג' שביתה כללית ברכבת. עיני קורא לשר התחבורה להיכנס למו"מ ולהקפיא את ההליכים נגד הוועד והעובדים כדי למנוע שביתה ולמנוע התדרדרות ביחסי העבודה. במקביל, אם לא יהיה מו"מ יוכרז סכסוך עבודה בכל ענף התחבורה".

הנהלת הרכבת החליטה אתמול להשעות ל-3 חודשים את אדרעי ועובדים נוספים לתקופה של חצי שנה. בנוסף פוטרו 2 עובדים על רקע תקיפת מנכ"ל הרכבת.

בתגובה כינס עיני את כל נציגי העובדים של ענף התחבורה הציבורית בישראל: יו"ר ועדי העובדים של אל על, הנמלים, אגד, דן, ארקיע, רכבת ישראל ורשות שדות התעופה לדיון לילי בסופו הוחלט כי במידה ולא יימצא פתרון במשא ומתן ולא תבוטל החלטת הנהלת הרכבת יוכרז כבר מחר (ג') סכסוך עבודה שיאפשר להסתדרות להשבית את כל ענפי התחבורה הציבורית בישראל בעוד כשבועיים.

"מה שאירע היום הינו בבחינת חציית קווים אדומים. יש פה צעד מסוכן מאוד שבו עובדים במהלך מאבק ארגוני לגיטימי נקראים לוועדות משמעת בתירוצים שונים ומשונים ובסופו של דבר אף מסולקים ממקום העבודה. בצורה הזאת עובדים לא יוכלו לנהל מאבקים. מבחינת כל ארגון עובדים, יהיה אשר יהיה, מדובר בחציית קווים אדומים ביחסי עבודה".

"הרכבת נמצאת במצב קטסטרופלי"

בהתייחסות לאיום להשבתת הרכבת החל ממחר אמר היום בראיון לגל"צ מנכ"ל הרכבת בעז צפריר: "לרכבת ישראל יש 40 חברי ועדים, רובם ככולם טובים ומקצועיים, שידם אינה באלימות. רק ארבעה מתוכם הם מובילי אלימות, ולא מובילי מאבק מקצועי".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דורון 26/03/2012 08:48
    הגב לתגובה זו
    לפתוח מחדש רק אחרי רה-אירגון של הרכבת והאוטובוסים. לחוקק חוקים חדשים לגביהם ולגבי משאיות. שיקח שנה. ולא לתת להם פיצויים אלא לקזז מהנזקים שהם גורמים למשק על כל יום.
  • 3.
    ראובן 26/03/2012 08:45
    הגב לתגובה זו
    גילה המכשפה
  • דוד 26/03/2012 09:09
    הגב לתגובה זו
    לא יתכן שמעסיק ישחק עים העובדיים כירצונו. לכן יש את ההיסתדרות . נכון יש מאבקיי כוח.אני מחזק את העובדיים שיצליחו במאבק על הפרנסה. והיגיע הזמן לשביתה במשק לחודש. אני עובד שכיר. ואני גם מיצטרף לשביתה.
  • 2.
    עמית 26/03/2012 08:36
    הגב לתגובה זו
    האפס הזה לא יודע לנהל סכסוכים !
  • 1.
    2 ב10 רק היום (ל"ת)
    שוק הכרמל 26/03/2012 08:06
    הגב לתגובה זו
ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות

פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה


עמית בר |

טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות. 

בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין

טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות. 

המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.

שיתופי פעולה גרעיניים 

בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.