הקרב על הבית: לאן הולכת תנובה?

יממה לאחר התפטרותה של זהבית כהן, מה צריכה תנובה לעשות? הפרסומאים רנן כרמל, גיא וינברגר ויובל לב מדברים עם אייס על עתידה התדמיתי של ענקית המזון. "כל צעד שלה יזכה להד תקשורתי עצום"
משה בנימין | (10)

נדמה שמצבה של תנובה, תקשורתית, מעולם לא היה קשה יותר. האם הגיע הזמן שהחברה תפסיק לבכות על החלב שנשפך ותצא לדרך חדשה? מה שהחל כחרם של צרכן מתוסכל התפתח לכדור שלג שאף אחד לא צפה את השלכותיו. תוצאות הביניים הם שקיפות רווחי החברה, הורדת מחירים, רגולציה על המחירים ומעל הכל התפטרותה של זהבית כהן, יו"ר אייפקס שהעבירה מסר שלילי נוסף.

רנן כרמל, סמנכ"ל הקריאייטיב של 'דרורי שלומי', יובל לב, יועץ לאסטרטגיה שיווקית (לשעבר בקבוצת מקאן אריקסון) וגיא וינברגר, מנכ"ל 'זרמון גולדמן' מדברים עם אייס על 'היום שאחרי' בגזרת הפרסום.

רנן כרמל, סמנכ"ל הקריאייטיב ב'דרורי שלומי' חושב שמעז יכול אולי לצאת מתוק. הוא מצביע על רווח המדיה הצפוי לחברה ואומר: "נכון, תנובה נמצאת במשבר אמון אמוציונלי חריף עם לקוחותיה, אבל יש לה גם יתרון גדול: היא נמצאת במרכז תשומת הלב הציבורית והתקשורתית. כל צעד שתעשה עכשיו יזכה להד תקשורתי עצום. במונחי מדיה זה שווה המון אם יודעים לנצל את זה נכון".

כרמל מוסיף ואומר: "הוזלה של 15% היא התחלה טובה, אבל לא מספיקה. גם לא הכותרת "הקשבנו לכם". הרי לא היתה פה הקשבה ולכן תנובה נענשה ע"י הלקוחות. אין פה התחייבות ארוכת טווח ותחושה של כנות. תנובה צריכה למנף את תשומת הלב הזו לשינוי אמיתי ולייצר אסטרטגיה ארוכת טווח של הקשבה והדברות להשבת אמון הלקוחות. מהלכים נקודתיים וקמפיינים לטווח קצר לא יעשו את העבודה".

גיא וינברגר, מנכ"ל 'זרמון גולדמן' ממליץ לתנובה לחזק את המקום בו היא נמצאת כרגע, עם השפה הפרסומית של הבית הישראלי כי "זה צרוב בתוכה" ובשינוי אחד מהותי - להפסיק את מס השפתיים ולהיות אמיתיים : "ברמת המאקרו, בהתאם לאמרה המוכרת 'עם כוח גדול מגיעה אחריות גדולה' - תנובה צריכה ל'שלם' את המחיר על עובדת היותה 'הבית הישראלי' ולא רק להרוויח מכך. לתנובה אסור לעשות שימוש ציני באייקון המוכר של הבית הישראלי. מדובר בסמל כל כך אמוציונלי, ראשוני וארכיטיפי שנוגע בנו לא כצרכנים אלא כבני אדם עם רגשות ודאגות שלקחו אותם כמובן מאליו".

תנובה התנפצה על סלעי האתוס של שני קטבים סותרים. מחד, מקסום הרווחים תחת הכובע של אייפקס ומנגד השפה הפרסומית של הבית הישראלי שבו גדלנו. אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, היא צריכה למתן את הקפיטליזם החזירי, להפסיק לדבר אחד בלב ואחד בפה וליישם בפועל את השיעור שהיא קיבלה. עוצמת הרגשות בפרשה מלמדת על החיבור בין הקהל לתנובה, מה שיכול לפעול עכשיו לטובתה".

"לדעתי אין כאן מקום ל'קמפיין גדול וגמרנו'. לא צריך לבזבז על זה כסף אלא לגבש מחדש את ה-DNA של תנובה ולייצר מותג אייקוני דרך אלף ואחד מעשים קטנים וחשובים. מה שכן, היא צריכה לדבוק בבית הישראלי כי זה כבר צרוב בתוכה אבל הפעם להבין את המשמעות והמחיר של זה - להיות באמת ובתמים בית ישראלי הוגן. בשביל זה צריך לעבוד קשה אבל אם היא תעשה את זה נכון היא תוכל לחיות על זה גם ב-20 שנה הבאות".

היועץ לאסטרטגיה שיווקית, יובל לב מזהיר את תנובה משליפות מאולתרות מהשרוול שמקורן בלחצים סביבה ואומר: "תנובה חטפה את מלוא זעם הציבור כי היא גדולה, זמינה, מוצריה נמצאים בכל בית והנהלתה בראשות זהבית ואייפקס מייצגת את החזירות הקפיטליסטית של החברות הגדולות".

קל לפגוע בתנובה באמצעות אי קניית מוצריה. במחיר של קוטג כל אזרח יכול להרגיש שהוא משתתף אקטיבי במחאה מבלי שהוא צריך להתאמץ מדי. מה עושים? קודם כל, לא לשדר פאניקה בכל מני פעולות נמהרות כמו חיתוך מחירים בצורה דראסטית. זה לא ישביע את המחאה".

"שנית, להתנהל בשקיפות מלאה. בדוחות הכספיים, בשיווק ובכלל. שלישית, לא לצאת בקמפיינים. בכלל. מה שיש להם לומר שיגידו בנקודות המכירה. רביעית, להבין שהשוק באמת השתנה ולגבש אסטרטגיית רווחיות וצמיחה שמתאימות לעידן החדש".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    יוני 04/10/2011 10:10
    הגב לתגובה זו
    ממקאן? לא מכיר בחור כזה שם. לא שמעתי עליו מעולם. כל יום בא בחור ומכתיר עצמו כ"יועץ אסטרטגי"... טוב, אולי זה חלק מה"צדק החברתי" ...
  • ומי לעזאזל אתה? פרחח (ל"ת)
    חזי לוי 04/10/2011 13:55
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנה 03/10/2011 23:37
    הגב לתגובה זו
    כל כך חתיך. גבר החלומות.
  • 7.
    03/10/2011 23:27
    הגב לתגובה זו
    באף מקום בעולם לא היה עולה על הדעת שפרסומאי שעמד לצד יו״ר חברה או תאגיד שנאלץ לנטוש את כסאו ישאר בתפקיד הפרסומאי מהטעם האחד והיחיד של להמשיך וללחך את אותה פינכה הכל הכל בכדי שהסכמי המדיה ימומשו?
  • 6.
    יועץ 03/10/2011 23:08
    הגב לתגובה זו
    בכל רמות החברה. בגיוס עובדים, השקת מוצרים חברתיים, מחירון מוצרי חלב בסיסיים, אירועים פומביים גדולים לקהילות חלשות. פחות או יותר במבנה של הקמפיינים של סלקום בשנים האחרונות, רק עם פחות שואו ועם הרבה יותר עשיה למען הקהילה
  • 5.
    WOW 03/10/2011 21:54
    הגב לתגובה זו
    חחחחח
  • 4.
    03/10/2011 21:39
    הגב לתגובה זו
    במשפט אחד - אין לנו מושג מה לומר אבל כבר התקשרו אלינו מאייס ואנחנו יכולים לראות את התמונה שלנו באינטרנט אז נגיד כמה מילים נפוחות ונקווה שאף אחד לא ישים לב. בעיקר גיא ויינברגר שמשתמש במילים מפוצצות כמו ארכיטיפים ואתוסים אבל בעצם לא אומר כלום
  • 3.
    אריק ש. 03/10/2011 20:00
    הגב לתגובה זו
    ארוכה... ארוכה... ארוכה...
  • 2.
    דני 03/10/2011 18:17
    הגב לתגובה זו
    כולכם צודקים אבל יובל לב קלע בדיוק ואני מייעץ גם לחברות הגדולוןת להפנים את זה ולהגיב כאן ועכשו אם לא חרם גם עלכם יגרום לבעיות תדמית והרבה הרבה כסף נכון שחברה כמו אסם עובדת על מוצרים קשים שלא מצרכים קירור ופג תוכף קצר אבל ברגע שהצרכן יתרגל למוצר של תוצרת מיתחרה תהיה לכם בעיה לשנים רבות
  • 1.
    גיל 03/10/2011 16:45
    הגב לתגובה זו
    השניים האחרים פשוט מחזרו סיסמאות.
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

כמה טיפ נותנים הישראלים במשלוחי מזון?

כמה טיפ נהוג לתת לשליחים בארץ ובעולם ובאיזו עיר בארץ הכי נדיבים?
רוי שיינמן |
תרבות הטיפים במסעדות או לשליחים היא דבר שכולנו מכירים. רובנו הגדול מוסיף לחשבון במסעדה סדר גודל של 10%-15% כטיפ למלצר, ובמשלוחים נותנים סדר גודל של 10-15 שקל. ברוב המסעדות הטיפים בעצם מרכיבים את כל השכר של המלצרים, הם לא מקבלים משכורת שעתית קבועה אלא מתחלקים בטיפים שהיו במהלך כל המשמרת, כאשר המעסיק משלם להם שכר מינימום במידה והטיפים לא הגיעו לסכום, אם כי ברוב המסעדות הטיפים משיגים למלצרים משכורות שעתיות באזור ה-60-70 ואפילו 80 שקלים או יותר. בארה"ב תרבות הטיפים יצאה מכלל שליטה - שם לא רק ששיעור הטיפ צמח בצורה מוטרפת, לשיעורים של גם עד 30%, אלא שנותני השירות אפילו מבקשים/דורשים מכן לשים טיפ בשיעור כזה. באירופה תרבות הטיפים קצת שונה, כאשר ברוב המדינות לא נהוג לשלם טיפ מאחר והשירות כלול במחיר. באיטליה למשל נהוג להשאיר יורו אחד בנוסף לחשבון כ"קופרטו", כאשר לפי המסורת היורו הזה משומש בשביל לרכוש כוס אספרסו לדר רחוב מתוך אמונה שלכולם מגיע להנות מכוס קפה. לצד אלה, משלוחה ומאסטרקארד חושפים נתונים אודות הרגלי הטיפים והמשלוחים של הישראלים.  על פי הנתונים, נשים מזמינות הרבה יותר משלוחי מזון מאשר גברים. כ-65% מהמשלוחים בשנת 2023 הוזמנו על ידי נשים לעומת 35% בלבד מההזמנות שבוצעו על ידי גברים. עם זאת מדובר בתופעה שהולכת ומצטמצמת, שכן בשנת 2022 הנתון עמד על 70% נשים מסך ההזמנות לעומת 30% מהגברים. ועד כמה אנחנו עצלנים? 6% מהאוכלוסייה מוכנים ללכת למסעדה ולאסוף עצמאית את ההזמנה שלהם במקום להזמין עד ההבית. בני גיל הזהב נחשפו לאפשרויות המשלוחים ובשנה החולפת כמות המשלוחים בקרב גילאים אלו (65 ומעלה) עלתה ב-44% ביחס לשנת 2019. בשנת 2019 הזמינו רק 9% מבני הגיל השלישי ובסוף שנת 2023 מזמינים כבר כ- 13% מסך ההזמנות. בנוסף, מהנתונים עולה כי המנות מאקי, פאד-תאי והמבורגר הן מנות המזון המוזמנות ביותר בישראל. לא מפתיע לגלות, אם כך, שקטגוריות המזון האהובות ביותר על הציבור בארץ הן: אסייתי, סושי והמבורגר. העיר שהזמינה הכי הרבה מגשי פיצה בשנת 2023 היא לא אחרת מאשר ראשון לציון, בעוד שהעיר שהזמינה הכי הרבה ג׳חנון היא דווקא חיפה. התושבים שמתחברים לשניצלים יותר מכולם הם תושבי פתח תקווה שם המנה היא הפופולרית ביותר בעיר. הפריט המפתיע ביותר שנכנס לעשרת המנות המוזמנות בתל אביב הוא - פיתה ריקה! בירושלים המנה הראשונה היא עוף בשומשום ובבאר שבע בירת הנגב המלאי כופתא ההודית נכנסה בסערה לעשירייה הפותחת. ומה לגבי טיפים? מי מפנקת הכי הרבה בטיפים ומי וצנועה יותר? המועצה המקומית כוכב יאיר היא "הלארג׳ית" ביותר כשמדובר בטיפים - עם טיפ ממוצע של 16 שקל למשלוח. מהצד השני סוגרת את הרשימה דווקא גבעתיים עם טיפ ממוצע של 7.1 שקל בלבד.