הקרב על הבית: לאן הולכת תנובה?

יממה לאחר התפטרותה של זהבית כהן, מה צריכה תנובה לעשות? הפרסומאים רנן כרמל, גיא וינברגר ויובל לב מדברים עם אייס על עתידה התדמיתי של ענקית המזון. "כל צעד שלה יזכה להד תקשורתי עצום"
משה בנימין | (10)

נדמה שמצבה של תנובה, תקשורתית, מעולם לא היה קשה יותר. האם הגיע הזמן שהחברה תפסיק לבכות על החלב שנשפך ותצא לדרך חדשה? מה שהחל כחרם של צרכן מתוסכל התפתח לכדור שלג שאף אחד לא צפה את השלכותיו. תוצאות הביניים הם שקיפות רווחי החברה, הורדת מחירים, רגולציה על המחירים ומעל הכל התפטרותה של זהבית כהן, יו"ר אייפקס שהעבירה מסר שלילי נוסף.

רנן כרמל, סמנכ"ל הקריאייטיב של 'דרורי שלומי', יובל לב, יועץ לאסטרטגיה שיווקית (לשעבר בקבוצת מקאן אריקסון) וגיא וינברגר, מנכ"ל 'זרמון גולדמן' מדברים עם אייס על 'היום שאחרי' בגזרת הפרסום. רנן כרמל, סמנכ"ל הקריאייטיב ב'דרורי שלומי' חושב שמעז יכול אולי לצאת מתוק. הוא מצביע על רווח המדיה הצפוי לחברה ואומר: "נכון, תנובה נמצאת במשבר אמון אמוציונלי חריף עם לקוחותיה, אבל יש לה גם יתרון גדול: היא נמצאת במרכז תשומת הלב הציבורית והתקשורתית. כל צעד שתעשה עכשיו יזכה להד תקשורתי עצום. במונחי מדיה זה שווה המון אם יודעים לנצל את זה נכון".

כרמל מוסיף ואומר: "הוזלה של 15% היא התחלה טובה, אבל לא מספיקה. גם לא הכותרת "הקשבנו לכם". הרי לא היתה פה הקשבה ולכן תנובה נענשה ע"י הלקוחות. אין פה התחייבות ארוכת טווח ותחושה של כנות. תנובה צריכה למנף את תשומת הלב הזו לשינוי אמיתי ולייצר אסטרטגיה ארוכת טווח של הקשבה והדברות להשבת אמון הלקוחות. מהלכים נקודתיים וקמפיינים לטווח קצר לא יעשו את העבודה".

גיא וינברגר, מנכ"ל 'זרמון גולדמן' ממליץ לתנובה לחזק את המקום בו היא נמצאת כרגע, עם השפה הפרסומית של הבית הישראלי כי "זה צרוב בתוכה" ובשינוי אחד מהותי - להפסיק את מס השפתיים ולהיות אמיתיים : "ברמת המאקרו, בהתאם לאמרה המוכרת 'עם כוח גדול מגיעה אחריות גדולה' - תנובה צריכה ל'שלם' את המחיר על עובדת היותה 'הבית הישראלי' ולא רק להרוויח מכך. לתנובה אסור לעשות שימוש ציני באייקון המוכר של הבית הישראלי. מדובר בסמל כל כך אמוציונלי, ראשוני וארכיטיפי שנוגע בנו לא כצרכנים אלא כבני אדם עם רגשות ודאגות שלקחו אותם כמובן מאליו".

תנובה התנפצה על סלעי האתוס של שני קטבים סותרים. מחד, מקסום הרווחים תחת הכובע של אייפקס ומנגד השפה הפרסומית של הבית הישראלי שבו גדלנו. אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, היא צריכה למתן את הקפיטליזם החזירי, להפסיק לדבר אחד בלב ואחד בפה וליישם בפועל את השיעור שהיא קיבלה. עוצמת הרגשות בפרשה מלמדת על החיבור בין הקהל לתנובה, מה שיכול לפעול עכשיו לטובתה".

"לדעתי אין כאן מקום ל'קמפיין גדול וגמרנו'. לא צריך לבזבז על זה כסף אלא לגבש מחדש את ה-DNA של תנובה ולייצר מותג אייקוני דרך אלף ואחד מעשים קטנים וחשובים. מה שכן, היא צריכה לדבוק בבית הישראלי כי זה כבר צרוב בתוכה אבל הפעם להבין את המשמעות והמחיר של זה - להיות באמת ובתמים בית ישראלי הוגן. בשביל זה צריך לעבוד קשה אבל אם היא תעשה את זה נכון היא תוכל לחיות על זה גם ב-20 שנה הבאות".

היועץ לאסטרטגיה שיווקית, יובל לב מזהיר את תנובה משליפות מאולתרות מהשרוול שמקורן בלחצים סביבה ואומר: "תנובה חטפה את מלוא זעם הציבור כי היא גדולה, זמינה, מוצריה נמצאים בכל בית והנהלתה בראשות זהבית ואייפקס מייצגת את החזירות הקפיטליסטית של החברות הגדולות".

קל לפגוע בתנובה באמצעות אי קניית מוצריה. במחיר של קוטג כל אזרח יכול להרגיש שהוא משתתף אקטיבי במחאה מבלי שהוא צריך להתאמץ מדי. מה עושים? קודם כל, לא לשדר פאניקה בכל מני פעולות נמהרות כמו חיתוך מחירים בצורה דראסטית. זה לא ישביע את המחאה".

"שנית, להתנהל בשקיפות מלאה. בדוחות הכספיים, בשיווק ובכלל. שלישית, לא לצאת בקמפיינים. בכלל. מה שיש להם לומר שיגידו בנקודות המכירה. רביעית, להבין שהשוק באמת השתנה ולגבש אסטרטגיית רווחיות וצמיחה שמתאימות לעידן החדש".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    יוני 04/10/2011 10:10
    הגב לתגובה זו
    ממקאן? לא מכיר בחור כזה שם. לא שמעתי עליו מעולם. כל יום בא בחור ומכתיר עצמו כ"יועץ אסטרטגי"... טוב, אולי זה חלק מה"צדק החברתי" ...
  • ומי לעזאזל אתה? פרחח (ל"ת)
    חזי לוי 04/10/2011 13:55
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנה 03/10/2011 23:37
    הגב לתגובה זו
    כל כך חתיך. גבר החלומות.
  • 7.
    03/10/2011 23:27
    הגב לתגובה זו
    באף מקום בעולם לא היה עולה על הדעת שפרסומאי שעמד לצד יו״ר חברה או תאגיד שנאלץ לנטוש את כסאו ישאר בתפקיד הפרסומאי מהטעם האחד והיחיד של להמשיך וללחך את אותה פינכה הכל הכל בכדי שהסכמי המדיה ימומשו?
  • 6.
    יועץ 03/10/2011 23:08
    הגב לתגובה זו
    בכל רמות החברה. בגיוס עובדים, השקת מוצרים חברתיים, מחירון מוצרי חלב בסיסיים, אירועים פומביים גדולים לקהילות חלשות. פחות או יותר במבנה של הקמפיינים של סלקום בשנים האחרונות, רק עם פחות שואו ועם הרבה יותר עשיה למען הקהילה
  • 5.
    WOW 03/10/2011 21:54
    הגב לתגובה זו
    חחחחח
  • 4.
    03/10/2011 21:39
    הגב לתגובה זו
    במשפט אחד - אין לנו מושג מה לומר אבל כבר התקשרו אלינו מאייס ואנחנו יכולים לראות את התמונה שלנו באינטרנט אז נגיד כמה מילים נפוחות ונקווה שאף אחד לא ישים לב. בעיקר גיא ויינברגר שמשתמש במילים מפוצצות כמו ארכיטיפים ואתוסים אבל בעצם לא אומר כלום
  • 3.
    אריק ש. 03/10/2011 20:00
    הגב לתגובה זו
    ארוכה... ארוכה... ארוכה...
  • 2.
    דני 03/10/2011 18:17
    הגב לתגובה זו
    כולכם צודקים אבל יובל לב קלע בדיוק ואני מייעץ גם לחברות הגדולוןת להפנים את זה ולהגיב כאן ועכשו אם לא חרם גם עלכם יגרום לבעיות תדמית והרבה הרבה כסף נכון שחברה כמו אסם עובדת על מוצרים קשים שלא מצרכים קירור ופג תוכף קצר אבל ברגע שהצרכן יתרגל למוצר של תוצרת מיתחרה תהיה לכם בעיה לשנים רבות
  • 1.
    גיל 03/10/2011 16:45
    הגב לתגובה זו
    השניים האחרים פשוט מחזרו סיסמאות.