נכנסים לשוק המניות? זה הזמן לזהירות יתר - פשוט חכו קצת
מלחמת המטבעות הגיעה לנקודת רתיחה לאור הודעת הפד אתמול כי תרכוש אג"ח ממשלתי בשווי של כ- 600 מיליארד דולר עד סוף הרבעון השני לשנת 2011. הודעה זו ממשיכה את מגמת היחלשות הדולר בעולם.
שוק אגרות החוב קיבל בספקנות את הודעת הנגיד והגיב בירידות. מלחמת המטבעות עולה שלב כאשר למעלה מ- 20 מדינות הצהירו כי הן מתכוונות להתערב בשוק המט"ח. זאת, במטרה לפחת המטבעות שלהן.
בנוסף, בבחירות לקונגרס השליטה הועברה לרפובליקנים כשבסנאט הדמוקרטים עדיין מחזיקים ברוב דחוק.
אנו ממליצים להמשיך לנקוט במשנה זהירות ולחכות למימוש בשווקים כדי להגדיל את הרכיב המנייתי בתיק, בעיקר בשווקים מתעוררים. אנו ממשיכים להעדיף מניות על פני אג"ח מהסיבות הבאות:
1. תמחור אטרקטיבי ביחס לאג"ח.
2. רכיב מנייתי מספק הגנה מהתפרצות אינפלציונית.
3. חברות מגדילות דיבידנדים ופעילות המיזוגים והרכישות ממשיכה על רקע המשך מחזור חוב בריביות נמוכות.
שווקים מפותחים
באירופה היבשת ממשיכה לסבול מחולשת מדינות ה- PIIGS. (בעיקר אירלנד שהתשואה על אג"ח ל 10 שנים בה מתקרבת לכ- 7.3%) כמו כן, התאוששות איטית בכלכלה המערבית בשילוב אירו חזק ממשיכים לפגוע בייצוא הגרמני.
יפן חשפה חבילת תמריצים של כ-1 מיליארד דולר והבנק המרכזי התחייב שינקוט באמצעים נוספים. יפן מוטת הייצוא, ממשיכה לסבול מהתחזקות הין ומההאטה בכלכלת מדינות המערב אשר מחלישה את קצב הצמיחה במדינה. (הבנק המרכזי הודיע על הורדת תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית מ 2.6% ל 2.1% ).
בארה"ב שוק הנדל"ן שממאן להתאושש, סובל משיעור עיקולים מצטבר שנושק לכ- 15% מסך המשכנתאות. יש לציין, כי כ- 30% מסך המשכנתאות גבוה משווי הנכסים. על רקע עלייה במספר המשכנתאות הבעייתיות יש צפי לירידה נוספת במחירי הבתים.
נוסיף את שוק העבודה למשוואה ונקבל כלכלה תקועה שמחפשת ומצפה נואשות להתערבות תמריצית נוספת בדמות רכישות מאסיביות של אג"ח ע"י הפד, אותה היא קיבלה אמש. הפד השיק תוכנית לרכישת 600 מיליארד דולר באג"חים ממשלתיים עד סוף הרבעון השני לשנת 2011.
יחד עם זאת, המשקיעים קיבלו תמיכה מפרסום נתון מדד מנהלי הרכש של מגזר השירותים אשר היה טוב מהצפי. יש לציין כי, המשקעים יבחנו מקרוב את נתוני התעסוקה הצפויים להתפרסם בסוף השבוע.
לאור זאת אנו ממליצים על השקעת חסר בשווקים המפותחים (ארה"ב, אירופה ויפן). למרות זאת, ישנן מדינות מפותחות אשר לדעתנו מצב כלכלותיהן טוב יותר ובראשן אוסטרליה צפויה ליהנות מהצמיחה הגבוהה באסיה אשר תורמת לה כ- 50% מהצמיחה במדינה.
נראה כי אוסטרליה תמשיך ליהנות מביקוש עולמי לסחורות בטווח הבינוני והארוך. זאת, בשילוב מערכת פיננסית יציבה, שקופה וחזקה. יש לציין, כי השבוע אוסטרליה העלתה ריבית במפתיע ב- 0.25% ל- 4.75%. זאת, במטרה להילחם באינפלציה.
כמו-כן, קנדה הינה אטרקטיבית שכן היא ממשיכה ליהנות מהביקוש העולמי לסחורות ומעליית מחירם (בהיותה יצואנית של נפט וזהב). ארגון ה- OECD מעריך שהתמ"ג שלה יגדל בכ 4% בשנת 2010 ובכ- 3.2% בשנת 2011. הריבית עלתה ברבע אחוז לכ-1% בהתאם לציפיות השוק.
שווקים מתעוררים
אנו ממליצים על משקל עודף לשווקים המתעוררים. הבנק העולמי מעלה את תחזית הצמיחה של מדינות מזרח אסיה, בפרט בסין לשנת 2010 הצמיחה תעמוד על 10% (תחזית קודמת הייתה 9.5%). ברזיל הורידה את תחזית האינפלציה לשנת 2011 מכ-5% לכ 4.6% והצמיחה השנה צפויה להיות כ-7.3%.
ברזיל העלתה את המס על רכישות אג"ח במדינה מכ-4% לכ-6% (העלאה שנייה בתוך חודש מרמת מס של 2%) וכן העלתה לכ- 6% את המס על כסף שנכנס למדינה לשימוש בפיקדונות בשוק החוזים.
סין העלתה את הריבית בכ-0.25% על פיקדונות בנקאיים לראשונה מחודש דצמבר 2007 וכן עלה יחס הלימות ההון בששת הבנקים הגדולים לכ- 17.5%. במטרה לצנן הכלכלה וההשקעות.
החל מהחודש, כתוספת לסקירת המדינות העיקריות המרכיבות את מדד ה- MSCI World, נסקור מגוון סחורות. להערכתנו, לסחורות כיום מספר יתרונות. ראשית, הסחורות נהנות מצמיחתן של סין והודו ושנית, הסחורות יכולות לשמש כהגנה מפני האינפלציה הצפויה. זאת, מאחר והסחורות הינן נכס אמיתי ומשאב טבע מוגבל, בניגוד לדולר אשר בתקופה האחרונה מודפס באופן מאסיבי.
REE))- זו קבוצה של 17 מתכות נדירות המשמשות לייצור מוצרים טכנולוגיים כגון: טלפונים סלולרים, נגני מדיה, טלוויזיות וקונסולות משחק, אנרגיה ירוקה כדוגמת טורבינות רוח וסוללות למכוניות היברידיות. בתחום הביטחון מדובר במערכות להנחיית טילים. לאחרונה עלו לכותרות בעקבות ידיעות שסין (מספקת כ- 97% מהם) תצמצם ואף תעצור את הייצוא למדינות העולם המערבי (תחתוך הייצוא בכ- 40%).
הייצוא של המתכות הנדירות עלול להיפסק אפילו ליפן, בעיקר על רקע הסכסוך הימי ביניהם. (סין כיום מונופול בסקטור ומשתמשת במתכות הנדירות כאמצעי להפעלת לחץ פולטי).
כמו כן, סין צופה כי עד שנת 2020 היא תהפוך מיצואנית ליבואנית של מתכות נדירות. זאת, לאור הגידול בביקוש הגלובלי להן.
התוצאה לא איחרה לבוא והמתכות שלישו מחירם ואף מעבר לכך. סין אינה המדינה היחידה בה ניתן לחצוב אותם, היא מחזיקה רק כ- 35% מהמאגר העולמי. באשר לשאר העולם, המתכות הנדירות נמצאות בעיקר בקנדה, גרנלנד, אוסטרליה, ארה"ב ודרום אפריקה.
הכותב הוא דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות בע"מ ועומר פרל, מנהל דסק חו"ל בהלמן-אלדובי

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס
משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"
משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים.
במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית.
בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות.
נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים.
- טסט פעם בשנתיים? צעד מתבקש להורדת הבירוקרטיה
- מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".
