פיצוי כספי של 12 חודשי שכר נפסק לעובד שהופלה מחמת גילו
העובדות
-----------------
יוסף מוצפי (להלן: "העובד") עבד בבנק לאומי לישראל בע"מ (להלן: "המעבידה") במעמד של עובד ללא קביעות, מכוח הסכם קיבוצי מיוחד (להלן: "הסכם הקשישים"). העובד ביקש להכיר במעמדו במהלך תקופת עבודתו בבנק כעובד קבוע וטען, כי סיום העסקתו בבנק נעשה שלא כדין, מחמת הפליה פסולה מטעמי גיל ובניגוד להוראות חוקת העבודה של עובדי המעבידה. כפועל יוצא מכך, עתר העובד למתן סעד של ביטול הפיטורים ואכיפת יחסי עובד ומעביד עד הגיעו לגיל 72, ולחילופין לתשלום פיצויים בגין רכיבים שונים.
השאלה שעמדה לדיון היא, האם הסכם קיבוצי, הקובע מעמדו של עובד כ"עובד לא קבוע" והמעניק מכוחו תנאים פחותים מאלה המוענקים לעובדים אחרים, וזאת מטעמי גיל בלבד, תקף, ואם לאו, מהן תוצאות בטלותו.
פסק הדין
----------------
בית הדין האזורי קיבל את התביעה בחלקה וקבע:
הסכם הקשישים, שנחתם בין הנהלת המעבידה לבין נציגות העובדים, ושמכוחו הועסק העובד משך כל שנות עבודתו, נועד לקבוע תנאי עבודה מיוחדים לעובדים שנתקבלו לעבודה בבנק החל מגיל 55 שנה ומעלה ואשר אינו כולל מעמד של קביעות.
הפליה היא יחס בלתי שווה ובלתי הוגן לשווים. הפליה פסולה פירושה, הלכה למעשה, נקיטת יחס שונה אל שווים, רק מטעמי גזע, מין, גיל, לאום וכד'. הפליה, לרבות הפליה מטעמי גיל, נוגדת את תקנת הציבור, וככזו היא פסולה. מניעת הפליה מחמת גיל היא משימה חברתית מהמעלה הראשונה. בגין "הפליה מחמת גיל" ניתן לתבוע פיצוי כספי, גם אם זכות התביעה לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988 (להלן: "חוק השוויון") התיישנה. או אז יעשה התובע שימוש בפגיעה שפגע המעביד המפלה, ב"תקנת הציבור", דבר שיכול להצמיח תביעה של ממון. אחת המטרות שבבסיס האיסור על הפליה מטעמי גיל היא מניעת חוסר כלכלי חמור מן העובד המבוגר, אשר סיכוייו לאתר עבודה בשכר סביר פחותים בהרבה משל עובד צעיר ממנו. על מנת להוכיח הפליה פסולה אין צורך להוכיח כוונה של המעביד להפלות, אלא די להראות התנהגות פסולה.
הפסיקה קבעה, כי הסכם הקשישים נוגד הן את החוק והן את עקרון השוויון. לאור כל האמור, בית הדין קבע, כי המעבידה נקטה ב"הפליה פסולה", שעה שערכה וחתמה על הסכם קיבוצי שנועד מראש להעניק תנאים נחותים למגזר מסוים של עובדים, אלה בני 55 ומעלה מחמת גילם.
לעניין הסעד הראוי בגין ההפליה הפסולה, פיטורי עובד עם הגיעו לגיל הפרישה כמתחייב על פי הוראות חוק גיל פרישה הרלבנטיות במועד הפרישה אינם בגדר אפליה מחמת גיל. משהגיע העובד לגיל הפרישה הסטטוטורי, אין עוד הגנה, ואין גם צורך בה, כי למעשה "זכה" העובד לתקופה נוספת של עבודה, שברצון שני הצדדים היא לתועלת שניהם, ואם חפץ אחד מהם להפסיק התקשרות זו, יכול שיעשה כך ללא מורא החוק עליו מול טענה של פיטורין מחמת גיל.
אשר על כן, ומכל האמור לעיל, בית הדין קבע, כי אין מקום לאכוף את עבודתו של העובד אצל המעבידה לאחר שעבר את "גיל פרישת החובה".
כך גם ועל אף שהסכם הקשישים הנו בגדר הסכם מפלה העומד בניגוד לחוק השוויון, אין להעניק לעובד זכויות רטרואקטיביות, כאילו היה עובד קבוע של המעבידה.
יוצא אפוא, כי עצם העסקתו של העובד מכוחו של הסכם הקשישים, אשר הנו הסכם מפלה, יש בה כדי לזכות את העובד בפיצוי כספי לפי סעיף 10(א) לחוק השוויון.
באשר לגובה הפיצוי, בית הדין שקל בין היתר את חומרת ההפליה שיש בה מרכיב של פגיעה וקיפוח בתנאי שכר, זכויות סוציאליות וגם מידת ההשפלה הנובעת מהפליה מטעמי גיל. כך גם נלקחו בחשבון, משך תקופת העסקתו של העובד אצל המעבידה ושאלת יכולתו העתידית של העובד להשתלב בשוק העבודה בהתאם למצב השוק, גילו ונתוניו האישיים. עוד נקבע, כי הפיצוי הכספי הנתון יגלם בתוכו גם את אותה הסתמכות שהייתה לעובד כי יועסק עד הגיעו לגיל 72.
לאור האמור לעיל נקבע, כי העובד זכאי לפיצוי כספי שיעמוד על סך של כ-12 חודשי שכר, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום 1.9.08 ועד למועד התשלום בפועל.
(*) הכותבת - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".