פירוק חברה וחלוקת רר"ל כעסקה מלאכותית

רו"ח, עו"ד ארז בוקאי

תקציר ע"א שלמה דורפברגר נ' פקיד שומה חיפה.
עו"ד לילך דניאל |

בית המשפט העליון קבע כי התנהלותו העסקית של המערער, שבמסגרתה פורקה החברה שבשליטתו, חולקו רווחיה הראויים לחלוקה, והוקמה תחתיה חברה חדשה אשר המשיכה את הפעילות של החברה המקורית - התנהלות זו עולה כדי עסקה מלאכותית. משכך נקבע כי יישלל יתרון המס שהנישום ביקש להשיג, והרווחים שחולקו ימוסו בשיעור 25% חלף שיעור מס של 10%.

רקע עובדתי וטענות הצדדים

המערער החזיק ב-99% ממניות חברת "שלמה דורפברגר בע"מ" (להלן: "החברה המקורית"), ובאחוז הנותר החזיקה אשתו. החברה עסקה בעבודות תכנון ופיקוח על בנייה, שיפוצי בנייה ואחזקה.

ביום 23.10.2000 ייסד המערער חברה חדשה בשם "ש' דורפברגר בע"מ" (להלן: "החברה החדשה"), שבה היה המערער בעל המניות היחיד. חמישה ימים לאחר מכן נערך הסכם בין החברה המקורית לחברה החדשה, שבמסגרתו העבירה החברה המקורית את כל פעילותה העסקית אל החברה החדשה, וכן מכרה את כל הציוד וכלי הרכב שבבעלותה לחברה החדשה. החברה החדשה אף קלטה את עובדי החברה המקורית שהיו מעוניינים בכך, וכן נטלה על עצמה את התחייבויותיה של החברה המקורית לתשלום פיצויי פיטורין לעובדים. עוד לקחה על עצמה החברה החדשה את התחייבויותיה של החברה המקורית כלפי לקוחותיה. הרישיון מטעם רשם הקבלנים שהחזיקה החברה המקורית עבר גם הוא לחברה החדשה. מיקומם של משרדי החברה נשאר זהה (בביתו של המערער), וכך גם מספר הטלפון וחשבון הבנק שלה.

ביום 24.12.2000 הוחלט בחברה המקורית על פירוק מרצון, ועל חלוקת רווחים שנצברו בחברה בסך של 4,900,000 ש"ח לבעלי המניות - קרי למערער ולאשתו. יצוין כי כשלוש שנים לאחר הקמת החברה החדשה החל המערער להקצות לבנו מניות בה באופן הדרגתי, כך שבשנת 2003 החזיק הבן ב-25% ממניות החברה החדשה. כמו כן מונה הבן באותה התקופה לדירקטור בחברה החדשה.

המחלוקת בין הצדדים הייתה בשאלה - כיצד יש למסות את הסכום שחולק מהחברה המקורית ערב פירוקה. לשיטת המערער, הסכום שחולק הוא הרווחים הראויים לחלוקה שנצברו בחברה המקורית, ויש למסות תקבול זה בהתאם להוראות סעיף 94ב לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") בשיעור 10%. המערער טוען כי מטרת הפירוק הייתה להעביר את השליטה על פעילות החברה המקורית לבנו, באופן הדרגתי, בהתאם להתקדמות של הבן בלימודיו ובהתאם לניסיון שצבר, ובלי שהבן יהיה זכאי לרווחים שנצברו בחברה המקורית. עוד טען המערער כי נטל ההוכחה למלאכותיות עסקה מוטל על פקיד השומה, ולדעת המערער פקיד השומה לא עמד בנטל זה.

מנגד, לטענת המשיב מדובר בעסקה מלאכותית, ועל כן יש להתעלם מיתרון המס שביקש המערער להשיג ולמסות את הרווחים שנמשכו בשיעור 25%.

דיון

אכן, ככלל, נטל ההוכחה לכך שהעסקה נעדרת טעם מסחרי ומהווה "עסקה מלאכותית" מוטל על פקיד השומה. עם זאת, במקרה שלפנינו ובנסיבות שנתבררו הכרעתו של בית המשפט המחוזי אינה נשנעה על מידת ראיה מחמירה זו.

בית המשפט ניתח את הראיות שהובאו בפניו ובא לכלל מסקנה חד משמעית כי בבסיס פירוק החברה לא עמד כל טעם כלכלי ממשי. בסיכומו של דבר קבע בית המשפט כי לא מצא מקום לדון בשאלת נטל ההוכחה, "במיוחד לאור הראיות שהוצגו". בהתחשב בתשתית העובדתית שנקבעה לא נמצאה כל עילה להתערב בקביעה בדבר היעדרו של טעם מסחרי.

הזהות בין החברות - המקורית והחדשה - היא נקודת המפתח במקרה זה; זהות בסממנים הפורמליים של החברות, וזהות באופיין ובפעילותן של שתי החברות. בענייננו לא התקיימו שינויים עסקיים המצדיקים את פירוקה של החברה המקורית והקמת חברה אחרת תחתיה.

נסיבות המקרה שלפנינו מזכירות במידה רבה את הנסיבות שהתקיימו בפרשת סילבאן שיטרית (ע"א 10666/03). בהקשר זה ניתן משקל רב לזהות ה"כמעט מוחלטת" שנמצאה בין החברה המקורית לחברה החדשה.

זאת ועוד, מועד הקצאת המניות לבנו של המערער בחברה החדשה מעורר תהיות. המערער לא סיפק הסבר מניח את הדעת מדוע "תוכנית השלבים" (העברת המניות לבן) לא באה לידי ביטוי במועד מוקדם יותר, ובעיקר - מדוע אין לה זכר בדוחות הכספיים של השנים הרלוונטיות, ומדוע היא יצאה אל הפועל רק לאחר הוצאת השומות נשוא ערעור זה. גם אם הייתה מתקבלת הטענה ש"תוכנית השלבים" מהווה טעם לגיטימי לפירוק חברה ולהקמתה של חברה חדשה, לא הוכח קיומה של תוכנית כאמור במועד ביצוע העסקה. על רקע זה קשה מאוד להשתכנע כי השיקול של התקדמותו המקצועית של הבן - שאותו מבקש המערער להציג כעומד בבסיס תזמון הקצאת המניות - הוא השיקול המסחרי האמיתי שביסוד העסקה.

לסיכום, בית המשפט העליון קובע כי מדובר בעסקה מלאכותית, שכל תכליתה ניצול בלתי לגיטימי של הטבת המס שהייתה גלומה בזמנו בסעיף 94ב לפקודה. לפיכך, המשיב היה רשאי להתעלם מיתרון המס הגלום בסעיף 94ב לפקודה בגין "רווחים ראויים לחלוקה", ולמסות את הסכומים האמורים בשיעור 25% כמתחייב בחלוקת דיווידנד.

תוצאה

הערעור נדחה.

בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים

לפני כב' השופטים א' ריבלין - משנה לנשיאה, ס' ג'ובראן, ח' מלצר

ניתן ב-8.8.2010

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".