לא תמיד יישלל ניכוי תשומות בעסקה עם תאגיד עירוני
ביהמ"ש העליון דחה בקשה לדיון נוסף בעניין ראדקו בסוגיית ניכוי תשומות בגין עבודות פיתוח שבוצעו על ידי תאגיד עירוני.
בית המשפט העליון (דנ"א 2234/09) דחה את הבקשה לקיום דיון נוסף בעניין ראדקו (ע"א 6014/04), בסוגיית ניכוי תשומות בגין עבודות פיתוח שבוצעו על ידי תאגיד עירוני. עם זאת, בית המשפט הדגיש כי לא בכל מקרה יישלל ניכוי מס תשומות במסגרת עסקה עם תאגיד עירוני, כל עוד השירותים הניתנים הם שירותים פרטיים-עסקיים המגובים בראיות מספקות.
בקצרה: בפרשה זו דובר ביזמי מקרקעין אשר כרתו הסכמי פיתוח עם החברה הכלכלית אשקלון, שלפיהם החברה הכלכלית תבצע עבודות פיתוח ותשתית בשטחים הציבוריים של הפרויקט, לרבות הקמת מבני ציבור, והיזמים ישלמו לחברה הכלכלית תמורת ביצוע העבודות.
על פי הסכמי הפיתוח, חלק מסכום התמורה ששילמו היזמים היווה "חלף אגרות והיטלים", ובגינו הוציאה החברה הכלכלית חשבוניות מס לעיריית אשקלון (רכיב שבגינו זכו היזמים לפטור מאגרות פיתוח), וחלק מהתמורה היווה "מעבר לחלף אגרות והיטלים", ובגינו הוציאה החברה הכלכלית חשבוניות מס ליזמים. היזמים ניכו את מס התשומות הכלול בחשבוניות המס שהוציאה להם החברה הכלכלית, אולם מנהל מע"מ סירב לאשר את הניכוי - עמדה אשר אושרה בבית המשפט העליון בפסק הדין נשוא העתירה לדיון נוסף.
בית המשפט העליון סבר כי לאור אופיין הציבורי של העבודות, ולאור העובדה שמדובר בפעילות אשר האחריות לביצועה מוטלת על הרשות המקומית, הרי בפועל עבודות אלו מבוצעות על ידי התאגיד העירוני כשירות בעבור הרשות המקומית ולא בעבור העותרות או לצרכיהן העסקיים.
טענתן המרכזית של העותרות היא כי במקרה דנן ניתן היה להפריד בין השירותים המוניציפליים שביצעה החברה הכלכלית לבין השירותים הפרטיים-עסקיים שסופקו - שירותים אשר העירייה אינה מחויבת לספק, והם בגדר "שדרוג" פרטי שהעותרות מציעות לרוכשי הדירות, ולפיכך אין לומר כי מדובר בשירות הניתן לעירייה. ממילא בקשר לשירותים דנן לא מתקיימת חובת תשלום אגרות או היטלים, ואין לראות בתמורה המשולמת בגינם הפטר מאגרות ומהיטלים.
כאמור, בית המשפט העליון דחה את הבקשה לקיום דיון נוסף. עם זאת, בית המשפט הדגיש כי לא בכל מקרה יישלל ניכוי מס תשומות במסגרת עסקה עם תאגיד עירוני. עמדה זו הובעה על ידי בית המשפט העליון עוד בעניין חוף הכרמל (ע"א 1306/99), שם נקבע מפורשות כי עבודות שביצע הקבלן כעבודות פרטיות עסקיות לא ייחשבו שירותים הניתנים לעירייה, שכן אין בגינן חובת תשלום אגרות ו/או היטלים, וממילא אין להתייחס לתמורה המשולמת בגינן כאגרות והיטלים.
למעשה, פסק הדין הצביע על הקושי בביצוע ההפרדה האמורה בנסיבותיו הספציפיות של המקרה בלבד, וקבע כי הפרדה זו אינה אפשרית בנסיבות שהתקיימו, שכן לא ניתן לחלץ את העסקה הפרטית (ככל שקיימת) מן העסקה הרחבה יותר שנרקמה בין הצדדים. נקבע כי שאלת ההפרדה בין סוגי ההוצאות השונים היא שאלה ראייתית. לפיכך בית המשפט מטעים כי במצב שבו אכן תונח תשתית ראייתית מספקת לקיומן של עבודות פרטיות-עסקיות - ניתן לשער כי אכן יתאפשר ניכוי מס תשומות בגין התשלום בעבור עבודות אלה.
בהקשר זה, כידוע, נטל ההוכחה לניכוי מס תשומות מונח על כתפי הנישום. לפיכך טוב יעשו יזמים אם בכל התקשרות מול חברות עירוניות יוגדרו מראש בהסכמים הסגמנטים המוניציפליים והסגמנטים הפרטיים-עסקיים. עוד מומלץ לכמת ככל האפשר את הרכיבים הכספיים של הסגמנטים האמורים ולגבותם בראיות.
הכותב - מאשכול המסים במשרד BDO זיו האפט, רואי חשבון
עם זאת, בית המשפט הדגיש כי לא בכל מקרה יישלל ניכוי מס תשומות במסגרת עסקה עם תאגיד עירוני, כל עוד השירותים הניתנים הם שירותים פרטיים-עסקיים המגובים בראיות מספקות.
בקצרה: בפרשה זו דובר ביזמי מקרקעין אשר כרתו הסכמי פיתוח עם החברה הכלכלית אשקלון, שלפיהם החברה הכלכלית תבצע עבודות פיתוח ותשתית בשטחים הציבוריים של הפרויקט, לרבות הקמת מבני ציבור, והיזמים ישלמו לחברה הכלכלית תמורת ביצוע העבודות.
על פי הסכמי הפיתוח, חלק מסכום התמורה ששילמו היזמים היווה "חלף אגרות והיטלים", ובגינו הוציאה החברה הכלכלית חשבוניות מס לעיריית אשקלון (רכיב שבגינו זכו היזמים לפטור מאגרות פיתוח), וחלק מהתמורה היווה "מעבר לחלף אגרות והיטלים", ובגינו הוציאה החברה הכלכלית חשבוניות מס ליזמים. היזמים ניכו את מס התשומות הכלול בחשבוניות המס שהוציאה להם החברה הכלכלית, אולם מנהל מע"מ סירב לאשר את הניכוי - עמדה אשר אושרה בבית המשפט העליון בפסק הדין נשוא העתירה לדיון נוסף.
בית המשפט העליון סבר כי לאור אופיין הציבורי של העבודות, ולאור העובדה שמדובר בפעילות אשר האחריות לביצועה מוטלת על הרשות המקומית, הרי בפועל עבודות אלו מבוצעות על ידי התאגיד העירוני כשירות בעבור הרשות המקומית ולא בעבור העותרות או לצרכיהן העסקיים.
טענתן המרכזית של העותרות היא כי במקרה דנן ניתן היה להפריד בין השירותים המוניציפליים שביצעה החברה הכלכלית לבין השירותים הפרטיים-עסקיים שסופקו - שירותים אשר העירייה אינה מחויבת לספק, והם בגדר "שדרוג" פרטי שהעותרות מציעות לרוכשי הדירות, ולפיכך אין לומר כי מדובר בשירות הניתן לעירייה. ממילא בקשר לשירותים דנן לא מתקיימת חובת תשלום אגרות או היטלים, ואין לראות בתמורה המשולמת בגינם הפטר מאגרות ומהיטלים.
כאמור, בית המשפט העליון דחה את הבקשה לקיום דיון נוסף. עם זאת, בית המשפט הדגיש כי לא בכל מקרה יישלל ניכוי מס תשומות במסגרת עסקה עם תאגיד עירוני. עמדה זו הובעה על ידי בית המשפט העליון עוד בעניין חוף הכרמל (ע"א 1306/99), שם נקבע מפורשות כי עבודות שביצע הקבלן כעבודות פרטיות עסקיות לא ייחשבו שירותים הניתנים לעירייה, שכן אין בגינן חובת תשלום אגרות ו/או היטלים, וממילא אין להתייחס לתמורה המשולמת בגינן כאגרות והיטלים.
למעשה, פסק הדין הצביע על הקושי בביצוע ההפרדה האמורה בנסיבותיו הספציפיות של המקרה בלבד, וקבע כי הפרדה זו אינה אפשרית בנסיבות שהתקיימו, שכן לא ניתן לחלץ את העסקה הפרטית (ככל שקיימת) מן העסקה הרחבה יותר שנרקמה בין הצדדים. נקבע כי שאלת ההפרדה בין סוגי ההוצאות השונים היא שאלה ראייתית. לפיכך בית המשפט מטעים כי במצב שבו אכן תונח תשתית ראייתית מספקת לקיומן של עבודות פרטיות-עסקיות - ניתן לשער כי אכן יתאפשר ניכוי מס תשומות בגין התשלום בעבור עבודות אלה.
בהקשר זה, כידוע, נטל ההוכחה לניכוי מס תשומות מונח על כתפי הנישום. לפיכך טוב יעשו יזמים אם בכל התקשרות מול חברות עירוניות יוגדרו מראש בהסכמים הסגמנטים המוניציפליים והסגמנטים הפרטיים-עסקיים. עוד מומלץ לכמת ככל האפשר את הרכיבים הכספיים של הסגמנטים האמורים ולגבותם בראיות.
הכותב - מאשכול המסים במשרד BDO זיו האפט, רואי חשבון


לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".