בדיקה

כשהנדל"ן רותח: מקומות חנייה בת"א מוצעים למכירה ביותר מ-50 אלף ד'

מצוקת החנייה ההולכת וגוברת יחד עם הזינוק במחירי הדירות הופכת את החנייה למצרך יקר בערים הגדולות. אתר Bizportal בדק את המחירים והתשואות
לירן סהר |

החיפוש אחר חנייה הפך לגוזל זמן משמעותי בסדר היום העמוס של הישראלי. כמות המכוניות ההולכת וגדלה שנכנסות למרכזי הערים הופכת את החנייה למשאב נדיר ומבוקש, אז האם חניה זה הדבר הנדל"ני הבא?

החזקת רכב עבור מי שמתגורר בתל אביב הופכת לסיוט כאשר לא מחזיקים מקום חניה בקרבת הבית. לנוחות הזו אין מחיר ולכן מחירי החניה בעיר גבוהים בדיוק כמו מחירי הנדל"ן בה. זמן הוא כסף ולכן בזבוז זמן ואנרגיה יום יום על מציאת מקום חניה שווה בעצם הרבה מאד כסף. הקמת חניון ענק מתחת לכיכר רבין נמצאת בוועדות העירייה זה מספר שנים ואולי פתיחת החניון בכיכר התרבות החודש יקל במעט את משימת החיפוש.

נחמה בוגין, שמאית המקרקעין והמשפטנית אומרת כי "המתגוררים בתל אביב משתמשים במקום החניה בדרך כלל בשעות הערב ובלילה וכן בסופי השבוע, לכן היא יכולה להוות מקור הכנסה וניתן להשכירה במחירים שבין 250 ל-600 שקל על בסיס חודשי. נתון זה צריך להילקח בחשבון כאשר מחשבים את מחיר החניה".

הרשויות כופות על היזמים לתכנן חניה אחת ומטה לדירה האדריכל גיל שנהב, ממשרד כנען שנהב אדריכלים, המתמחה בתכנון שכונות מגורים, אומר כי "במדינת ישראל, נושא החניה, כמו גם נושאי תכנון נוספים, נתונים לשינויים דרמטיים. לפני שנים העיריות ביקשו להקצות בתכנון הפרויקטים יותר חניות, אך כתוצאה מכך נוצר עומס רב יותר בכבישים בתוך העיר ובכניסה לערים". לאור זאת, מציין שנהב כי "לאחר מספר שנים הרשויות החלו לכפות על היזמים והמתכננים לתכנן חנייה אחת ומטה לכל דירה, תוך רצון לעודד כמה שיותר אנשים לנסוע ברכבות ובתחבורה ציבורית".

"תכנון חנייה בפרויקטים למגורים הינו נושא מורכב וחשוב מאוד" אומר שנהב. "כאשר ניגשים לתכנן חניה בפרויקט יש לקחת בחשבון אם הפרויקט מוגדר "פרויקט עממי" מכיוון שלא כל חניה תתאים לתקציב שלו. לדוגמה, חניה תת קרקעית עולה בין 12 ל- 15 אלף דולר למקום חניה. חניון תת קרקעי יקר יותר מפני שהוא מצריך תוספת של עוד מעלית, מערכת אוורור מיוחדת ותאורה 24 שעות".

שנהב אומר כי ישנם בניינים בהם ניתנת חניה הגבוהה מהגובה הרגיל בכמטר עד מטר וחצי, כך שאם הדייר ירצה, הוא יוכל ברבות הימים לקנות מתקן הידרואלי ובכך להגדיל משמעותית את שטח החניה שלו. שנהב מציין עוד כי ישנה אופציה בה נותנים מספר חניות להשכרה לועד הבית וכל אחד מדיירי הבניין יכול להשכיר את החנייה שלו לפי הצורך בהתאם לשינויים באורח חייו ובצרכיו השונים. בעתיד קובית זכוכית תיקח את הרכב לחניון ותאחסן אותו וכיצד נחנה את רכבנו בעתיד? שנהב מעריך כי בעתיד נוכל ליהנות מפתרונות יצירתיים נוספים לדוגמה, "כאשר נרצה להחנות את הרכב, נכנס לקובית זכוכית שתיקח את הרכב לחניון ותאחסן אותו בצפיפות המרבית ביותר. כשנצא מהדירה שלנו, המעלית תשאל אותנו האם להביא את הרכב ליציאה. המערכת תפעל בצורה פנואמטית. ניתן לדמיין פעולה של מערכת כזו דרך האופן בה מתפעלת מערכת דומה שינוע במחסני חלפים".

בפרויקט קבוצת הרכישה "אלוף בצלות 10" בשכונת פלורנטין מתוכנן חניון אוטומטי אשר יחנה את הרכבים במקום השמור לכל דירה, כך שבעל הרכב רק יצטרך להביא את רכבו לכניסת החניון. עלות החניון כ-85 אלף שקל לדירה, בהתחשב בכך שמחירה ההתחלתי של דירה בפרויקט הוא כ- 780 אלף שקל, מדובר ביותר מ-10 אחוז מערכה.

ישנם בניינים שאף מציעים חניית אורחים. קבוצת נווה שוסטר מציעה בפרויקט 'סוטין 29' בתל אביב וב'מגדל בפארק' בגבעתיים שלוש קומות של חניות לדיירים ולאורחיהם.

אלף שקל לחודש עבור חניה לפי אתר יד2, חניה בשדרות לוי אשכול ברמת אביב החדשה מוצעת למכירה ב- 50 אלף דולר וברחוב חיסין, צמוד לתיאטרון הבימה מוצעות למכירה שתי חניות עוקבות במחיר כולל של 400 אלף שקל. לשם השוואה, חנייה תת קרקעית בגבעת שמואל מוצעת למכירה עבור 15 אלף שקל.

בשוק החניות להשכרה, חניה ברחוב אחד העם בתל אביב מוצעת עבור 700 שקל לחודש, חניה ברחוב אגריפס במרכז ירושלים מוצעת עבור 1000 שקל לחודש. מחיר זהה מתבקש גם עבור חניה בשכונת נווה יהושע ברמת גן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה