איציק אמסלם: "יש בועות רק כשיוצקים מלט, אין כאן בועת נדל"ן"
בכנס התאחדות הקבלנים באילת הייתה תמימות דעים: מיעוט הקרקעות והבירוקרטיה בוועדות התכנון והבנייה גורמים לפגיעה אנושה לשוק הדירות.
איציק אמסלם, סגן יו"ר התאחדות הקבלנים שואל "איך מגדילים את ההיצע הקרקעות? 24 קבלנים או יזמים משתתפים במכרז של 100 יחידות דיור ביבנה. אני לא זוכר כמות כזו של משתתפים במכרז אחד. בתקופה של שנה המנהל הוציא 3 פעמים את המכרז, 500 בכל פעם כדי להעלות את מחיר הקרקע, למה לא מוציאים את כל הקרקעות במכה? השיטה היא להוציא פחות, ליצור מצוקה, צוואר בקבוק. כך מחיר יחידת דיור עלה מכ-200 אלף שקל לפני שנתיים לכ- 320 אלף שקל כיום.
יונה חורש, יזם מחיפה הרחיב בנושא הקרקעות ואמר כי בקריות אין עתודות קרקע, שיווקו בעבר באזור קרקע עבור 3000 יחידות דיור בשטח בסיס צבאי שפונה, מחכים לפרויקט כבר שנים. בסוף דצמבר 2008 שיווקו 254 יחידות, אולם עדיין לא התחילו לבנותן מכיוון שהבסיס טרם פונה מנפלים".
אמסלם אומר כי המדינה מנוהלת על ידי רגולציה, מתערבת היכן שאינה צריכה ולא מתערבת היכן שצריכה. רק עכשיו הפנימו את מה שאמרנו לגבי קבוצות הרכישה.
חנן מור, מנכ"ל קבוצת מור אמר: "ב-2004 באנו ואמרנו שצריך יזם קבלן בשביל לבנות בית למשפחה אלא באמצעות קבלן שבקיא בכל ההליכים. קוני הדירות לא רוצים להיות יזמי דירות אלא להבטיח בית איכותי בתזמון נכון. יש יזמים מעולים במסגרת מארגני קבוצות הרכישה. אנחנו צריכים לדאוג לטובת הלקוח ולפעול ביחד". אמסלם הוסיף לדבריו של מור ואמר "אין לנו התנגדות לקבוצות הרכישה ונשמח לפעול כמותן, אך המסים המוטלים עלינו אינם הוגנים". דני מריאן, מנכ"ל חברת דניה סיבוס לשעבר אמר: "אנחנו מחטיאים את המטרה בנושא קבוצות הרכישה. בעצם זה שאנחנו פועלים בצורה לא נכונה אנחנו גורמים לכולם להרגיש שאם אנחנו וכולם מתנגדים לזה אז מדובר במשהו טוב. קבוצת רכישה המנוהלת על ידי אנשים מצוינים יכולה להיות הצלחה. אני חושב שמוטלת עלינו האחריות להסביר לרוכשים את הסיכונים".
חורש הוסיף כי באיזור חיפה והכרמל קבוצות הרכישה נתנו מכת מוות לקבלנות הפרטית. "אי אפשר לרכוש כיום קרקע באזור הכרמל. המחוקק קובע רף גבוה של כישורים ונתונים עבור הקבלנים הזוכים לביקורת על ימין ועל שמאל. קבוצות הרכישה יושבות על התפר, הרוכשים אינם מבינים למה הם נכסים, מנהל קבוצת הרכישה נכנס לעסקה ללא שקל בכיס והקבלן המבצע שעשוי להתקע".
נושא מחירי הדירות היה מרכזי בפאנל. חורש אמר כי לא יתכן שדירת 4 חדרים בתל אביב תעלה שני מיליון שקל בעוד בחיפה מחירה יהיה 750 אלף שקל. מור ציין כי המושג פריפריה כבר לא קיים. " אנשים יקנו איפה שהם רוצים לקנות, לעבוד. אני בונה בלהבים בדרום, במושב מצליח, בנתניה, בתלמי מנשה, כשבאנו לבאר יעקב צחקו עלינו.
רונן שטרית, בעליה החדשים של רשת תיווך הנדל"ן אנגלו-סכסון, טוען כי לא קיימת בועת מחירים אלה התרחש עיוות פיננסי בגלל המעבר להצגת מחיר הדירות בשקלים וצניחתו של שער הדולר. "בתחילת 2006 נשק הדולר ל-5 שקלים, ואילו בסוף 2008 שערו צנח ל- 3.2 שקל. כך נוצר מצב בו דירה שלפני שנתיים הייתה שווה מיליון שקל שווה כיום כ- 600 אלף שקל. ישנה עלייה ריאלית במחירים המאפיינת משק צומח.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
