יסכה ארז על טבע: "דו"חות טובים אבל הקופקסון מתחיל לאבד גובה"

"תרופת הטיסברי מתחילה לצבור נתח שוק". גלעד שריג: "אני מאוכזב מהמכירות של הקופקסון". יואב בורגן: "מה ש"הציל" מבחינתנו, היה שיעור מס נמוך של 12.8% בלבד"
יוסי פינק |

יסכה ארז מכלל פיננסית מתייחסת הבוקר לדו"חות של טבע ואומרת: "על פני השטח, הדו"חות נראים טובים מאוד, טבע מכה את התחזיות בשורה העליונה כמו גם בשורה התחתונה. אבל - אם מסתכלים קצת פנימה יש כמה אכזבות בייחוד בקופקסון ובשיעור הרווח הגולמי. בנוסף, שיעור מס נמוך עזר להגדיל את הרווח הנקי".

ארז: "מכירות הקופקסון הגיעו אומנם ל-436 מיליון דולר שזה גידול של 15% בהשוואה לתוצאות של הרבעון המקביל אבל מדובר בירידה בהשוואה לרבעון הקודם. "העלאות המחיר כבר לא מצליחות לספק את הסחורה ונראה כי הקופקסון הגיע למיצוי הצמיחה הגבוהה שהייתה בעשור האחרון".

גלעד שריג מבנק הפועלים: "אני מאוכזב מהמכירות של הקופקסון, ציפינו ל-450 מיליון דולר ובסופו של דבר המכירות הסתכנו ב-436 מיליון דולר בלבד. הדו"חות היו טובים אבל אנחנו בעיקר ממתינים לשיחת הועידה בכדי לקבל פרטים על העתיד לבוא".

יואב בורגן מלידר שוקי הון: "אמנם טבע מכה כהרגלה את התחזיות, הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה. אבל הפתעה גדולה אין פה, וממילא כל העיניים נשואות להתייחסות של הנהלת טבע לתחזיות הרב-שנתיות של החברה לשנים 2008-2009, שיינתנו במהלך היום."

"בשורת ההכנסות, המכירות הגנריות בצפון אמריקה היו מעט גבוהות יותר מהצפי שלנו. יחד עם זאת, רווחיות גולמית מעט נמוכה יותר מן החזוי על ידנו, בשילוב עם רמה גבוהה יחסית של הוצאות מו"פ ושיווק ומכירה, הובילו לרווח תפעולי נמוך יותר ממה שציפינו. מה ש"הציל את היום" מבחינתנו, היו שיעור מס נמוך של 12.8% בלבד, יחד אם הוצאות מימון רבעוניות של כ-3 מיליון דולר, כמו ברבעון הקודם."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.