וייסמן מנצל את חולשת הקמעונאיות: קונה רבוע כחול

לאחר צניחה של 35%, איש העסקים רכש חבילה של 8.5 מיליון שקל ממניות הרבוע לפי מחיר של 56.8 שקל למניה והגדיל את אחזקתו ל-69.78%. הרכישה מצטרפת לרכישות נוספות של וויסמן ברבוע כחול בשבועיים האחרונים
יוסי פינק |

סקטור הקמעונאות הוא אחד הסקטורים שהציגו את התשואה הגרועה ביותר בחודשים האחרונים. אפילו הירידות במדד הנדל"ן מחווירות לעומת הירידות החדות במניות שתי החברות הבולטות בתחום הקמעונאות בארץ. מניות רבוע כחול רשמו מאז תחילת יוני ירידה של 35% לפני שטיפסו מעט בשבוע האחרון ומניית שופרסל איבדה כ-20% מאז אמצע יוני.

דודי וייסמן, בעל השליטה בחברת אלון, מבצע היום צעד שעיקרו הבעת אמון בחברה שבבעלותו ואולי בסקטור כולו. וייסמן רכש חבילת מניות של הרבוע הכחול בסכום של 8.5 מיליון שקל (לפי שער ממוצע של 56.8 שקל למניה) והגדיל את האחזקה של אלון בקמעונאית השניה בגודלה בישראל ל-69.78%. נזכיר, כי ביום חמישי האחרון רשה אלון ממניות הרבוע הכחול בסכום של מיליון שקל וכי ביום שלישי שעבר רכשה אלון ממניות הרבוע בסכום של 1.5 מיליון שקל. בשבועיים האחרונים ביצעה אלון מספר רכישות נוספות בסדר גודל של סביבות המיליו ןשקל לרכישה ובשער של 52-54 שקלים למניה ועוד רכישה אחת של 4.7 מיליון שקל לפי שער של 52.3 שקל למניה.

אחד הדברים שדרדרו לאחרונה את מצב מניות הקמעונאיות הוא הודעת רשת הרבוע הכחול, מאמצע אוגוסט, על מהלך אסטרטגי, לפיו למעלה מ-100 סניפי "סופר סנטר" שכונתיים יוסבו לסניפי "מגה" ויציעו מחירים נמוכים, לדברי הרשת, ההנחה תהיה בסדר גודל של כ-15% מהרשתות העירוניות המתחרות. הדבר הצית כמובן מחשבות בעניין מלחמת מחירים עם שופרסל והרשתות הפרטיות והדבר צפוי לפגוע ברווח התפעולי של כל החברות המעורבות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אייל גפני; קרדיט: אוהד רומנואייל גפני; קרדיט: אוהד רומנו

וואן זירו נלחץ מבנק אש ומשיק מסלול חדש - הגדולים עדיין אדישים

הבנק הדיגיטלי וואן זירו מציע פטור מעמלות ושירותים ייעודיים לעצמאים, על רקע השקת הבנק החדש אש של ניר צוק - האם הבנקים הקטנים יאכלו אחד את השני כשהגדולים יחייכו מהצד?

מנדי הניג |

בנק ONE ZERO הכריז היום על השקת מסלול בנקאי חדש לעצמאים, שכולל שירותים ייעודיים כמו הפקת חשבוניות דיגיטליות, ניהול מע"מ, פטור מעמלות עו"ש ומט"ח, וממשק דיגיטלי לניהול פעילות עסקית וכל זה ללא עלות חודשית. לפי הבנק, מדובר בחבילת שירותים שעשויה לחסוך לעצמאי למעלה מ־3,000 שקל בשנה.

המסלול מבוסס על שיתוף פעולה עם חברת FINBOT, שמספקת את הפלטפורמה לניהול הפעילות העסקית דרך האפליקציה FINBOT SMART. כך לדוגמה, בכל תקבול שמתקבל לחשבון, המערכת תזהה אוטומטית את הצורך בתשלום מע"מ, תציע להפריש 18% מהסכום לפיקדון יומי ייעודי, ותאפשר גם לצבור ריבית על כספי המע"מ בנוסף להתראות שוטפות על המצב התזרימי של כל החשבונות במקום אחד.

קניבליזציה בין הבנקים הקטנים?

זה מגיע בעיתוי טעון במיוחד: ימים ספורים לאחר ההשקה הרשמית של בנק אש. המסלול החדש של וואן זירו הוא כנראה יותר אילוץ מיוזמה. וואן זירו, נאבק יותר משלוש שנים כדי לבסס את עצמו כבנק משמעותי מול הענקיים ואז מגיע בנק אש שאולי הוא עדיין לא איום אמיתי אבל הוא בהחלט מצליח לייצר רעש, ועושה זאת עם אג’נדה לוחמנית, ואפילו עקיצות ישירות מהיזם הראשי - בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות.

במעמד השקת הבנק החדש, הביקורת הייתה ישירה וחסרת עכבות מצד אחד מהמייסדים, יזם ההייטק ניר צוק: "לא יודע למה מישהו חשב שזה יעבוד", הוא אמר כשהוא התייחס למודל המנוי החודשי של וואן זירו. לדבריו, “וואן זירו החליטו שהם כמו נטפליקס או חדר כושר. אנחנו בבנק אש באים עם מודל אחר לגמרי אנחנו מחלקים חצי מהרווחים עם הלקוחות. לא גובים עמלות עו"ש, לא דמי מנוי, וכל שקל שמופקד אצלנו הבנק מרוויח חצי ממנו והלקוח חצי. זה הוגן, וזה שקוף".

הוא לא סיים רק במודל העסקי ותקף גם את התשתית הטכנולוגית של וואן זירו: "הם בחרו במערכת ליבה הודית בת 40 שנה, יקרה ולא מותאמת. אצלנו המערכת נבנתה מקצה לקצה על ידי הייטק ישראלי, רזה וזול". בנוסף לזה צוק ציין שוואן זירו "שרף כבר כ־890 מיליון שקל מתוך המימון שגייס", בעוד שבבנק אש, לדבריו, "רוב הכסף עוד נמצא בקופה".