זרקור על מניה: האם זה הזמן לחזור לתפרון?
בדיוק לפני שנה, הגיעה מניית תפרון לשיאה - כשנשקה למחיר של 12.7 דולר (תפרון חו"ל ). בשנה האחרונה, מזכיר גרף המניה מדרון מפחיד של רכבת הרים. אך נדמה, כי לאחר 12 חודשים לא קלים, ערוכה מניית החברה לצאת ולכבוש שיאים חדשים. לתפרון כיום שלושה מגזרי פעילות: הלבשה ספורטיבית תוך שימוש בטכנולוגיית האל-תפר (Active Wear), בגדי ים והלבשה תחתונה. מנוע הצמיחה העיקרי של החברה הינו תחום ה-Active Wear, בו לחברה יחסים הדוקים עם ענקית אופנת הספורט נייקי.
השוק נקרא בהגהה המקצועית Performance Apparel, כשחלוצת התחום הייתה חברת Under Armour (NYSE: UA) אשר הונפקה בשלהי 2005 ומאז מספקת נחת רבה לבעלי מניותיה, לאור ביצועיה המרשימים. נייקי זיהתה את התחום כאסטרטגי בשנת 2003 ומאז למעשה עובדת בצמוד לתפרון הישראלית. לתפרון סיבה גדולה לגאווה, לאור יחסיה ההדוקים עם ענקית הספורט העולמית. שתי החברות הקימו מרכז לפיתוח ומצויינות, בו שבעה נציגים מכל חברה, האחראים על האסטרטגיה, פיתוח ועיצובם של המוצרים העתידיים של נייקי.
הדוחות הכספיים של תפרון מספרים למעשה את כל הסיפור. מכירותיה של תפרון בתחום ה-Active Wear נהנו מקצבי צמיחה מרשימים מרמה של 6.5 מיליון דולר בשנת 2002, ל-12.1 מיליון דולר בשנת 2003, 20.1 מיליון דולר בשנת 2004, 52 מיליון דולר בשנת 2005 וכ-59.5 מיליון דולר בשנת 2006.
מניית החברה אכן נהנתה מפופולריות רבה ועליות נאות עד לתחילת יולי 2006, כשהרבעון השני של 2006 היה גם רבעון השיא במכירות הלבשת הספורט (כ-17.25 מיליון דולר), אולם מאז כאמור הידרדרו המכירות בסקטור זה עד לכ-10.8 מיליון דולר בלבד ברבעון הראשון של שנת 2007.
הירידה במכירות נבעה מהאטה בהזמנות מנייקי, אשר נכנעה למערך שיווק וביצוע יעיל יותר של מתחרתה העיקרית Under Armour. שוק מוצרי הספורט בטכנולוגיית האל תפר בנייקי מוערך בכ-250 מיליון דולר, בעוד Under Armour מכרה בכ- 430 מיליון דולר. נייקי הבינה כי היא הפסידה במערכה וכיום שוקדת על תוכנית השקה מחדש שתיושם בשנת 2008. נייקי תפנה לא רק לפלח השוק העליון אלא גם לבינוני, עם דגמים פשוטים יותר, מתוך מטרה לנגוס בנתח השוק של מתחרתה, לה מסר פשוט בניגוד למורכבות שמשדרת נייקי.
נייקי פרסמה בשבוע שעבר את דוחותיה לרבעון שהיו חיוביים מאד והשאירו. החברה דיווחה על הזמנות עתידיות למוצרי הלבשה והנעלה ספורטיביים, אשר יסתכמו בכ- 7.7 מיליארד דולר - צמיחה של 12%. ברור שמוצרי תפרון מהווים רק נתח מזערי מתחום ההלבשה, אולם הצמיחה בהזמנות, לצד האופטימיות שבהשקת הדגמים החדשים, מייצרים תקוות מחודשות למשקיעי תפרון. כאמור, לתפרון שני מגזרי פעילות נוספים – בגדי ים והלבשה תחתונה. תחום בגדי הים צומח בקצבים מרשימים, אולם סובל מעונתיות מובהקת.
עתידה של תפרון נגזר בראש ובראשונה ממצב שוק ה-Active Wear, בו נתונה תפרון לחסדיה של נייקי. היא הודיעה בשיחת הועידה האחרונה, כי מכירותיה ברבעון השני יהיו נמוכות בכ-12% מהרבעון המקביל, כך שהשיפור לא צפוי לבוא לידי ביטוי ברבעון שהסתיים זה עתה.
אולימפיאדת בייג'ין, אשר תתקיים בקיץ הבא, צפויה אף היא לתרום להאצת מכירות מוצרי הלבשת הספורט של נייקי, שכן ידוע שאירועי ספורט גדולים, מעצבים את דעת הקהל העולמית ומכתיבים את צו האופנה. יחד עם זאת, לאור ההצהרות האחרונות של נייקי, נראה כי העיתוי הנוכחי, מהווה הזדמנות השקעה למשקיעים המוכנים לקחת על עצמם רמת סיכון גבוהה מהממוצע. מחיר היעד שאנו מסמנים למניה הוא 12 דולר.
*מאת: אורי כהן, אנליסט ראשי - תכלית בית השקעות *הערה: "תכלית בית השקעות" עוסקת בניהול תיקי השקעות והינה שותפה בחברת "תכלית תעודות סל". המידע בכתבה יכול שאינו מלא ואינו מחליף יעוץ אישי בהתאם לצרכיו של כל משקיע.