זרקור על מניה: האם זה הזמן לחזור לתפרון?
בדיוק לפני שנה, הגיעה מניית תפרון לשיאה - כשנשקה למחיר של 12.7 דולר (תפרון חו"ל ). בשנה האחרונה, מזכיר גרף המניה מדרון מפחיד של רכבת הרים. אך נדמה, כי לאחר 12 חודשים לא קלים, ערוכה מניית החברה לצאת ולכבוש שיאים חדשים. לתפרון כיום שלושה מגזרי פעילות: הלבשה ספורטיבית תוך שימוש בטכנולוגיית האל-תפר (Active Wear), בגדי ים והלבשה תחתונה. מנוע הצמיחה העיקרי של החברה הינו תחום ה-Active Wear, בו לחברה יחסים הדוקים עם ענקית אופנת הספורט נייקי.
השוק נקרא בהגהה המקצועית Performance Apparel, כשחלוצת התחום הייתה חברת Under Armour (NYSE: UA) אשר הונפקה בשלהי 2005 ומאז מספקת נחת רבה לבעלי מניותיה, לאור ביצועיה המרשימים. נייקי זיהתה את התחום כאסטרטגי בשנת 2003 ומאז למעשה עובדת בצמוד לתפרון הישראלית. לתפרון סיבה גדולה לגאווה, לאור יחסיה ההדוקים עם ענקית הספורט העולמית. שתי החברות הקימו מרכז לפיתוח ומצויינות, בו שבעה נציגים מכל חברה, האחראים על האסטרטגיה, פיתוח ועיצובם של המוצרים העתידיים של נייקי.
הדוחות הכספיים של תפרון מספרים למעשה את כל הסיפור. מכירותיה של תפרון בתחום ה-Active Wear נהנו מקצבי צמיחה מרשימים מרמה של 6.5 מיליון דולר בשנת 2002, ל-12.1 מיליון דולר בשנת 2003, 20.1 מיליון דולר בשנת 2004, 52 מיליון דולר בשנת 2005 וכ-59.5 מיליון דולר בשנת 2006.
מניית החברה אכן נהנתה מפופולריות רבה ועליות נאות עד לתחילת יולי 2006, כשהרבעון השני של 2006 היה גם רבעון השיא במכירות הלבשת הספורט (כ-17.25 מיליון דולר), אולם מאז כאמור הידרדרו המכירות בסקטור זה עד לכ-10.8 מיליון דולר בלבד ברבעון הראשון של שנת 2007.
הירידה במכירות נבעה מהאטה בהזמנות מנייקי, אשר נכנעה למערך שיווק וביצוע יעיל יותר של מתחרתה העיקרית Under Armour. שוק מוצרי הספורט בטכנולוגיית האל תפר בנייקי מוערך בכ-250 מיליון דולר, בעוד Under Armour מכרה בכ- 430 מיליון דולר. נייקי הבינה כי היא הפסידה במערכה וכיום שוקדת על תוכנית השקה מחדש שתיושם בשנת 2008. נייקי תפנה לא רק לפלח השוק העליון אלא גם לבינוני, עם דגמים פשוטים יותר, מתוך מטרה לנגוס בנתח השוק של מתחרתה, לה מסר פשוט בניגוד למורכבות שמשדרת נייקי.
נייקי פרסמה בשבוע שעבר את דוחותיה לרבעון שהיו חיוביים מאד והשאירו. החברה דיווחה על הזמנות עתידיות למוצרי הלבשה והנעלה ספורטיביים, אשר יסתכמו בכ- 7.7 מיליארד דולר - צמיחה של 12%. ברור שמוצרי תפרון מהווים רק נתח מזערי מתחום ההלבשה, אולם הצמיחה בהזמנות, לצד האופטימיות שבהשקת הדגמים החדשים, מייצרים תקוות מחודשות למשקיעי תפרון. כאמור, לתפרון שני מגזרי פעילות נוספים – בגדי ים והלבשה תחתונה. תחום בגדי הים צומח בקצבים מרשימים, אולם סובל מעונתיות מובהקת.
עתידה של תפרון נגזר בראש ובראשונה ממצב שוק ה-Active Wear, בו נתונה תפרון לחסדיה של נייקי. היא הודיעה בשיחת הועידה האחרונה, כי מכירותיה ברבעון השני יהיו נמוכות בכ-12% מהרבעון המקביל, כך שהשיפור לא צפוי לבוא לידי ביטוי ברבעון שהסתיים זה עתה.
אולימפיאדת בייג'ין, אשר תתקיים בקיץ הבא, צפויה אף היא לתרום להאצת מכירות מוצרי הלבשת הספורט של נייקי, שכן ידוע שאירועי ספורט גדולים, מעצבים את דעת הקהל העולמית ומכתיבים את צו האופנה. יחד עם זאת, לאור ההצהרות האחרונות של נייקי, נראה כי העיתוי הנוכחי, מהווה הזדמנות השקעה למשקיעים המוכנים לקחת על עצמם רמת סיכון גבוהה מהממוצע. מחיר היעד שאנו מסמנים למניה הוא 12 דולר.
*מאת: אורי כהן, אנליסט ראשי - תכלית בית השקעות

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר
השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד
סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר
ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.
הצצה לנכסים של ויטקוף
לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.
המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.
World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ
ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.
לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.

מנכ"ל האוצר: "לתקציב הביטחון חייבת להיות תקרה - אחרת אין יעילות"
בנאומו בכנס החשב הכללי, התייחס אילן רום להכפלת תקציב הביטחון מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, וקרא לבחון מחדש את סדרי העדיפויות הלאומיים. לדבריו, ההוצאה הביטחונית חייבת להיות מוגבלת כדי לאפשר השקעה בתחומי החינוך, התשתיות והטכנולוגיה. רום הדגיש כי הכלכלה תמשיך
לתמוך במערכת הביטחון עד להשגת הכרעה, אך דרש ליישם במקביל צעדים של התייעלות ובקרה
מנכ"ל משרד האוצר, אילן רום, התריע על הגידול החריג בתקציב הביטחון בשנתיים האחרונות בנאום שנשאט במסגרת כנס החשב הכללי. "מאז פרוץ חרבות ברזל בשנים 2025-2023 תקציב הביטחון הכפיל את עצמו תוך שנתיים", הוא אמר. "זהו הון תועפות שאזרחי ישראל זקוקים לו לשירותים, לתשתית ולצמיחה. ילדינו ונכדינו מצפים כי נשאיר להם מדינה בטוחה אך גם משגשגת".
רום הדגיש כי עם תחילת ההתייצבות הביטחונית, יש מקום לחשיבה מחודשת על אופן הקצאת המשאבים. "כאשר מפת האיומים סביבנו התעדכנה, ודאי שגם תפיסת הביטחון צריכה להתעדכן", הוא אמר, והוסיף כי "למדיניות המרחיבה בה נקטנו יש מחיר, ולהוצאה הזו יש עלות אלטרנטיבית לא פשוטה".
לדבריו, הכלכלה סיפקה בשנתיים האחרונות גיבוי מלא למערכת הביטחון ותמשיך לעשות זאת "ככל שיידרש עד לניצחון ולהכרעה, ועד לחזרת החטופים כולם". עם זאת, הוא קרא לשקול מחדש את ניהול הסיכונים הכלכליים ולפנות משאבים לתחומים אזרחיים. "האם אין מקום להביט אל הצרכים החשובים הנוספים של אזרחי ישראל - בשיפור תחום החינוך, בביסוס יכולות הבינה המלאכותית? הרי אלו ערובה לא רק לרווחה כלכלית אלא גם לביטחון איתן בדור הקרוב ובאלו שאחריו", הסביר רום בנאומו.
הוא אף השווה את ניהול תקציב המדינה לניהול משק בית, והבהיר כי יש צורך בתקרה ברורה להוצאות הביטחון. "להוצאה הביטחונית צריך שתהיה תקרה, ולפעמים עושה רושם כי התקרה גבוהה כל כך עד שאינה נראית. וכשאין תקרה, אין יעילות ואין התייעלות".
- ועדת המינויים בלמה את מינוי פרוזנפר לראשות אגף התקציבים
- המשק היה חלש הרבה לפני שנשמעה אזעקה: ניתוח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוא אף מתח ביקורת על ניהול ההוצאות בשנתיים האחרונות: לדבריו, "חיפשתי וחקרתי, אך במשך השנתיים האחרונות לא מצאתי צעד של התייעלות כלכלית בתחום ההוצאות הביטחוניות". כדוגמה לכך, הוא ציין את ניהול ימי המילואים: "ניהול כלכלת ימי המילואים נעשה בלי מעצורים, בלי בקרה ולעיתים קרובות מדי אף חורג מכללי המינהל התקין".