אחישי גל או ארקיע? באיסתא מתחמם המאבק על המניות
מאבק מסוג חדש נפתח על מניות התאחדות הסטודנטים בסוכנות הנסיעות איסתא (איסתא 1 ) - המוצעות למכירה. בשבועיים האחרונים פרסמנו כאן כמה ידיעות שבמסגרתן דיווחנו על התגלגלות נושא מכירת חלק ממניות ההתאחדות לשותפים שלה בסוכנות הנסיעות איסתא - קבוצתו של מנכ"ל החברה, אחישי גל. ב-4 למאי דיווחה איסתא על המכירה ובהמשך, ב-13 במאי - היא דיווחה, בין היתר, על כך שבין הצדדים נקבעה זכות קדימה הדדית לרכישת מניות זו מזו.
זכות הקדימה נקבעה כבר בהסכם בין כנפיים לסטודנטים ב-1997. וכשאחישי ואבי דותן רכשו מניות כנפיים באיסתא ב-2005, הם נכנסו למעשה לנעלי כנפיים בכל ההסכמים. בהסכם נקבע, כי כאשר לרוכש ניתנה אופציה להמיר את זכות הקדימה לרכישת מניותיה בתשלום הרווח שיופק מהמכירה ביחס למחיר העסקה הנוכחי.
עוד פרסמנו, כי לאורך הזמן הביעו גורמים שונים עניין במניות הסטודנטים. בין השאר, דיווחנו כאן לראשונה, כי חברת ארקיע הגישה את אחת ההצעות בעניין זה. עמותת איסתא, שבשליטת התאחדות הסטודנטים, פרסמה ב-9 במאי הזמנה להציע הצעות לרכישת מניות העמותה באיסתא. המועד האחרון להגשת ההצעות הינו 20.5.2007.
לקראת מועד זה, פרסמנו כאן ב-Bizportal השבוע ראיון בלעדי עם אחד מבעליה של חברת ארקיע, אבי נקש, אשר הצהיר, "הגשנו הצעה לרכוש מניות באיסתא ועוד לא נענינו".
בסוף השבוע הגיעה לידי Bizportal חוות דעת משפטית שנתן משרד עוה"ד ש.הורביץ למנכ"ל איסתא אחישי גל, הממליצה לכל בעלי המניות בחברה, שלא לפעול להכנסת מתחרה או ספק מתחום הפעילות של איסתא - כשותף בחברה. בחוות הדעת של עו"ד אהוד ארצי ממשרד ש.הורביץ נכתב, בין היתר, כי ספק-מתחרה (בדגש על כזה שהינו מרכזי בתחום התיירות), אשר ישתלב באיסתא כבעל מניות בה, עלול לפגוע ביכולתה לנהל קשרי עבודה עם ספקים אחרים, ולכן לפגוע בהכנסותיה מקשריה עם ספקים אלו.
חוות הדעת מתייחסת באופן ספציפי לדוגמאות בהן אותו בעל מניות תהיה חברה כמו ארקיע או ישראייר - שעלולות לדעת עוה"ד: "לפגוע בקשרי העבודה שלה עם הספק מרכזי שלה - אל על".
בנוסף עולה מחוות הדעת, כי ישנה מגבלת משפטית מהותית במכירת מניות בחברה לספק או מתחרה, שכן ההלכה הפסוקה וסעיפים 192-193 לחוק החברות, אוסרים על ביצוע מהלך כזה שיש בו פגיעה בחובת תום הלב וההגינות שבעל מניות חייב לחברה, גם במקרה בו הוא מוכר מניותיו בחברה.
עוד נציין, כי על פי ההסכם בין קבוצת גל לעמותת איסתא נקבע, כי לכל צד ישנה אפשרות להתנגד מטעמים סבירים, למכירת מניות שמבקש לבצע הצד האחר. לאור האמור, נראה כי מכירה למתחרה הינה בהחלט טעם סביר שיאפשר שימוש באותו סעיף.
לידי Bizportal הגיע מידע לפיו, חלק מאגודות הסטודנטים החברות בהתאחדות הסטודנטים כבר מסרו כי אינן מתכוונות לדון בהצעת ארקיע, על רקע חוות הדעת שקיבל גל. בהתייחס לידיעות שהופיעו בעניין בכלי התקשורת השונים במהלך השבוע האחרון, לפיהן העניין יגיע לערכאות משפטיות, אומרים אותם גורמים, כי אם היה ממש בטענות המתנגדות להליך המכירה, העניין היה מגיע לאותן לערכאות כבר לפני שבועיים.
ההיסטוריה המשותפת
למי שאינו מכיר את הרקע, נספר כי בין השנים 1997-2000 היתה כנפיים - ארקיע (אז בשליטת משפחת בורוביץ') בעלת מניות באיסתא. מאז הספיקו האחים בורוביץ' לרכוש מהמדינה את מניות אל על ובדרך נפרדו מארקיע וממניותיהם באיסתא. הרקע למכירת מניות זו היתה העובדה שהממונה על ההגבלים העסקיים לא איפשר לאחים בורוביץ' להפוך לבעלי אל על, ולהמשיך להחזיק מניות בשתי החברות הללו.
מעבר להסכם בין התאחדות הסטודנטים לגל וקבוצתו (זכות קדימה שהוזכרה כאן) - נשאלת גם השאלה לגבי אפשרות שהממונה על ההגבלים, רונית קן, "תשים רגל" לארקיע, בדרך לרכישת מניות מחודשת באיסתא.
בחוות הדעת שקיבל גל ממשרד ש.הורביץ נכתב בעניין זה, כי "ספק אם הממונה על ההגבלים העסקיים יאשר את ביצוע עסקת מכירת מנוית איסתא לספק ו/או מתחרה שלה".
פנינו לארקיע ובתגובה נמסר לנו: "בעברה של איסתא, ארקיע היתה 5 שנים שותפה כבעלת מניות באיסתא. דבר שהוביל להצלחתה של איסתא. יתרה מכך, בדיריקטוריון איסתא לא היתה כל התנגדות או הערה כלשהיא על כך שארקיע בעלת מניות במהלך השנים. בנוסף, אם בוחנים את תחום התעופה והתיירות ברחבי העולם ופעילות של חברות תעופה ותיירות כמו TOY, השיתוף של עולם התעופה והתיירות מקנה יתרון עצום".
ולעניין הרגולציה מגיבים בארקיע - "מייעוץ משפטי שקיבלנו הובהר, כי אין כל מניעה לרכוש את החברה ואין ניגוד אינטרסים כמו כן, חוו"ד כלכלית מראה שיש ייתרון כלכלי גדול לשיתוף מסוג זה".

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד
התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד
תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.
מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.
כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.
שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.
- משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד
- ה-BRT יוצא לדרך: יחבר בין ראשל"צ, רמלה ולוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."