נפט-גז

תחיית המתים - מה מקפיץ את הכשרה אנרגיה 255% בשבוע?

המנכ"ל אוהד מראני ל-Bizportal: "הכשרה אנרגיה היא חברה טובה שמנסה לעשות דברים טובים". צפו בגרף המניה בימים האחרונים

אולי זה השבוע של עופר נמרודי. לפני מספר ימים קיבל נמרודי אישור להקמת מגדל של 55 קומות במקום בית מעריב הישן שבצומת מעריב, ועם קשר או בלי קשר - אבל סביב אותו הדיווח בעניין הבניין ששייך להכשרת הישוב, מניית החברה הבת הכשרה אנרגיה החלה לזנק. כמה לזנק? 255% ב-5 ימים.

ב-7 בינואר נגעה מניית הכשרה אנרגיה בשפל, ששיקף לחברה שווי עלוב של 13 מיליון שקלים (ונזכיר שמדובר היה בחברה של 1.6 מיליארד שקלים בימים היפים טרם הכשלונות בקידוחים). 5 ימי עליות רצופים אמנם הקפיצו את השווי, אבל עדיין מדובר בעשרות מיליוני שקלים בלבד. המנכ"ל, אוהד מראני סירב להתייחס. ל-Bizportal הוא אמר היום כי "הכשרה אנרגיה היא חברה טובה שמנסה לעשות דברים טובים".

אחת הספקולציות בשוק מתייחסת כעת למשמעות העברת השליטה באידיבי לידי אלשטיין ובן משה. זה האחרון עוסק בתחום האנרגיה בגרמניה, ולכן ייתכן שינסה בתרחיש כלשהו להחיות את התחום באידיבי, שמחזיקה ב-8% ממודיעין - שותפתה של הכשרה אנרגיה במירה ושרה.

גם מודיעין זינקה בשיעור חד בימים האחרונים במחזור חריג

העדכון האחרון של החברה בנושא שני הקידוחים המרכזים שלה: 'שרה' ו'מירה' היה בחודש נובמבר. הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה והמים אישר עדכון בתוכנית העבודה בכל אחד מהרשיונות לפיו ניתן להגיש פרוספקט שיכלול תיאור המטרות לקדיחה ותחזית גיאולוגית וכן תוכנית הנדסית של הקידוח ובנוסף להגיש דוח משאבים פרוספקטיביים בכל אחד מהרשיונות.

והכשרה אנרגיה לא לבד, גם מודיעין יהש מזנקת היום אבל משלימה מהלך צנוע יותר בימים האחרונים - 80% "בלבד". שתי החברות נסחרות היום בשווי של עשרות מיליוני שקלים בודדים, גם לאחר הזינוק החד בימים האחרונים במחזורים חריגים.

מחזיקה גם ב-3 רישיונות לחיפוש נפט וגז בים האדריאטי בחופי אלבניה

הכשרה אנרגיה היא חברה בת (55%) של הכשרת הישוב, הנמצאת בשליטת עופר נמרודי. האחרון הצליח להנפיק את החברה בשנת 2010 בשוק הרותח של חיפושי הגז ונפט. ללא תגליות, עם רשיונות חיפוש בלבד הצליחה החברה להגיע ביוני 2011 לשווי של 1.55 מיליארד שקל.

להכשרה אנרגיה שני פרויקטים בישראל: 47% מקידוחי 'שרה' ו'מירה' ובנוסף היא מחזיקה ב-3 רישיונות לחיפוש נפט וגז בים האדריאטי בסמוך לחופי אלבניה בשטח כולל של כ-5,070 קמ"ר. הרישיון ל'שרה' ו'מירה' הוארך עד יולי 2014 לאחר התוצאות המאכזבות בסוף שנת 2012. עלות הקידוחים הסתכמה (לכלל השותפים) ב-170 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    על ניירות של נמרודי?השתגעתם? (ל"ת)
    לא שם אגורה 19/01/2014 15:44
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    בקרוב איחוד הון ושחיטה (ל"ת)
    מודיעין 18/01/2014 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    לעקוב אחר dsp יש התפתחויות (ל"ת)
    HAIM 15/01/2014 09:26
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    נותנים לנוכלים להריץ המניות שוב מפקח על שוק ההון אימפוט (ל"ת)
    תום 14/01/2014 17:27
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    הודעה מרעישה בפתח ...מודיעין מודיעין מודיעין (ל"ת)
    חבר 13/01/2014 22:08
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אולי מישהו מריץ את המניה כדי ללכוד משקיעים ולהפיל אותם (ל"ת)
    חשדן 13/01/2014 21:36
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אבי כץ 13/01/2014 20:16
    הגב לתגובה זו
    ...בטווח ארוך כנראה שיצא מזה משהו כיון שיש לאלשטיין ובן משה ידע בנושא והם מעונינים לתרום לכלכלה וגם להתעשר עוד יותר. אחרת הם לא היו לוקחים את אידיבי אם לא היה להם פרספקטיבה לעתיד. נראה לי שהם פועלים בסגנון של באפט, תקנה, תשביח ותמכור לאחר 5-10 שנים או אולי אפילו יחזיקו את ההצלחות בידים שלהם. הם לא כמו המקומיים שנוקטים בשיטת השתמש וזרוק. הם מיקצוענים עם פרספקטיבה חיובית, תזכרו מה שאמרתי לכם...
  • 11.
    אין עשן בלי אש.. כנראה משהו טוב מתבשל. (ל"ת)
    אנונימי 13/01/2014 17:52
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שיש הזדמנות,רציו,אבנר..זהירות בהכשרה אנרגיה (ל"ת)
    מי צריך מוהל 13/01/2014 17:19
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    זיפו 13/01/2014 16:37
    הגב לתגובה זו
    בעלי עניין ומקורבים יעלו את המניות מודיעין והכשרה אנרגיה על ריק עי מכירה-קניה מתואמת האחד לשני כאשר הציבור ייכנס למניה לקחת חלק בחגיגה יצאו בהודעה על הנפקה או איחוד ובום נמחק הכסף. ראו הוזהרתם. מניה שירדה משווי 1.6 מיליארד ל13 מיליון אל תצפו לגדולות חוץ ממשחקים שבסופו תישארו ללא תחתונים.
  • 8.
    אחד ותיק 13/01/2014 16:17
    הגב לתגובה זו
    מה חדש בבורסה עולם כמנהגו נוהג...
  • 7.
    יופיטר שוקי הון 13/01/2014 15:15
    הגב לתגובה זו
    אני מת מכאבי חזה אני בקושי מתפקד נשבע לכם אין לי חיים
  • 6.
    יופייטר שוקי הוון 13/01/2014 15:11
    הגב לתגובה זו
    אני לא רוצה לקלל
  • 5.
    מושון 13/01/2014 14:51
    הגב לתגובה זו
    שוב הרצה גרידא אין בהכשרה ומודיעין כלום ושום דבר.
  • 4.
    תשאלו את האוזר -רשות עלק... (ל"ת)
    אבי 13/01/2014 14:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עוד סיבוב על הפראיירים (ל"ת)
    אריק 13/01/2014 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מריצים מושחטים . (ל"ת)
    בא 13/01/2014 13:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כמה שווים מאגרים יבשים? שרה ומירה... (ל"ת)
    אני שואל 13/01/2014 13:48
    הגב לתגובה זו
הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.

הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.