ליפמוטור C10 - מנצח בתמורה, מנצח במחיר
הליפמוטור C10 לא רכב מושלם, ממש לא; עם זאת, במחיר שלו הוא מספק את התמורה הטובה ביותר מבין המתחרים, ובגודל שלו הוא יהיה הזול ביותר מבין המתחרים
בתחילת שנות ה 90' החל שיווק דגמי KIA לישראל (אז עוד קראו להם קאיה) עם פרסומת בלתי נשכחת בה רואים שחקן, לכאורה ממוצא יפני, שצורח KIA KIA KIA בעצבים, כרמז לזה שדגמי קיה מספקים תמורה טובה יותר מהדגמים היפניים שהיו אז בשוק. באנלוגיה לפרסומת הזו, הייתי מצפה לראות כמה סינים משתוללים עכשיו וצורחים ליפמוטור ליפמוטור ליפמוטור בעצבים, כי התמורה בליפמוטור C10 מערבבת את הסגמנטים בשוק המקומי, ומביאה חבילה מנצחת במחיר ובתמורה.
מותג חדש, דגם חדש
שבועות ספורים לאחר שזכתה להיות נציגת דגמי ליפמוטור בישראל, השיקה קבוצת סמלת את מותג ליפמוטור ואת הקרוסאובר החשמלי המתקדם ה C10.
גם אם ה C10 אינו מושלם, אפשר לסכם את השקת ה C10 בשני משפטים קצרים:
- בסביבת המחיר בו הושק ה C10 יש לו יתרון כמעט בכל פרמטר על המתחרים.
- בסביבת המימדים והאיבזור בו הושק ה C10 יש לו את יתרון המחיר על המתחרים.
הליפמוטור C10 הוא קרוסאובר חשמלי מתקדם באורך כולל של 4.739 מטר, רוחב של 1.9 מטר ובסיס גלגלים של 2.825 מטר. יחד עם תכנון מתקדם של הרכב ורצפה שטוחה לחלוטין, מדובר ברכב מרווח מאוד מבפנים הן לנהג ולנוסע לידו, והן ליושבים מאחור.
- ליפמוטור C10 מעודכן כולל גרסאות LR ו Performance
- הושק ליפמוטור C10 PHEV, וגרסה מוזלת לטיגו 7 PHEV
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לליפמוטור C10 מנוע חשמלי בהספק 215 כ"ס, מומנט של 32.6 קג"מ והנעה אחורית. את התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ישלים ה-C10 בתוך 7.5 שניות. לליפמוטור C10 סוללה בקיבולת 69.9Kwh המספקת טווח רשמי של 424 ק"מ WLTP. טעינה איטית AC במהירות של 6.6Kw וטעינה מהירה DC ב 84Kw.
העיצוב נאה למדי, גם אם לא מסובב ראשים, ומשחק בין משהו סטיישני גבוה לקרוסאובר. פנים הרכב נקי מאוד, עם אפשרות לבחירה בין שני צבעים פנימיים חום כאמל ושחור. אישית התחברתי יותר לשחור השמרני יותר.
- 30 מיליון שקלים נוספים הוקצבו לפרויקט המטרופן
- אופל גרנדלנד - קרוסאובר אירופאי מרווח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת...
העיצוב הפנימי נקי מאוד, עם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25'', יחד עם צג מולטימדיה בגודל 14.6'' השולט על כלל מערכות הרכב. כרגע הרכב מגיע עם דונגל לטובת קישוריות, אבל בזכות עדכוני OTA שיש לרכב בעתיד הרכב יהיה כבר עם אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. לרכב גג פנורמי גדול כולל וילון גלילה חשמלי.
בטיחות מקסימלית
בתחום הבטיחות נהנה הליפמוטור C10 מציון מקסימלי 8 באיבזור בטיחות והוא כולל את כל המערכות המוכרות כמו בלימה אוטומטית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב ועוד. הליפמוטור C10 עתיד לעבור את מבחן הבטיחות של ה EuroNcap בשבועות הקרובים, והציפייה היא לציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.
הליפמוטור C10 משווק בשתי רמות גימור - דגם הסטייל במחיר של 170.0 אש"ח, ודגם הדיזיין במחיר של 185.0 אש"ח.
האחריות ל-C10 עומדת על ארבע שנים/100,000 ק"מ ועל הסוללה שמונה שנים/160,000 ק"מ.
אם נסכם לרגע את הליפמוטור C10 - לחובתו טעינת AC איטית מדי, קישוריות מוגבלת משהו לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, ועוד שני פיצ'רים קטנים אליהם לא אכנס עכשיו אלא רק לאחר נהיגה ומבחן ברכב.
לגבי הטעינה, החל מבעוד מספר שבועות הרכב יגיע עם טעינת AC בקצב של 11Kw, ויתר הדברים ניתנים לתיקון באמצעות עדכון OTA. עד אז, חשוב לומר בהגינות, טעינה של 6.6Kw היא רחוקה מלהיות מושלמת, אבל היא גם לא דילברייקר. כשאתם ממהרים בכל מקרה אתם תטעינו בטעינה DC מהירה.
לזכותו מרווח פנימי ראוי, עיצוב נטול תקלות ובעיקר מחיר סופר תחרותי.
וכאן אני חוזר לשני המשפטים שרשמתי בהתחלה - ברמת המחיר שלו תוכלו לרכוש BYD Atto3 שקטן ממנו משמעותית ובעל טווח ריאלי קטן בכמה עשרות ק"מ.
אם תשוו את ה'ברזלים', כלומר המימדים והמרווח הפנימי ל-BYD Seal U או לאקספנג G6 תגלו שהליפמוטור C10 לא נופל מהם, אבל הוא זול מהם בעשרות אלפי שקלים.
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסשוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר
איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?
רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.
על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.
התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני.
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.
שביל אופניים (משרד התחבורה)30 מיליון שקלים נוספים הוקצבו לפרויקט המטרופן
במסגרת הפרויקט נסללת רשת שבילי האופניים במטרופולין חיפה כאשר התוספת מיועדת לסלול שבילים חדשים בעיר, יחד עם קריית מוצקין וקריית ביאליק
משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל מקדמים את הרחבת פרויקט המטרופן כאשר לצורך השלמת שלבי הפרויקט, הוקצה תקציב נוסף בסך 30 מיליון שקלים, שיאפשר סלילת שבילי אופניים נוספים ברחבי מטרופולין חיפה.
העבודה על הפרויקט החלה עוד באוגוסט 2024 וכעת עם תוספת התקציב לפרויקט יסללו שבילי אופניים חדשים בערים קריית מוצקין, קריית ביאליק וחיפה, באורך כולל של 4 ק"מ. לפי הודעת משרד התחבורה, יבוצעו עבודות נרחבות לשיקום המרחב הציבורי לאורך השבילים החדשים,, שיכללו את חידוש ושדרוג תשתיות המים, הביוב והחשמל, שיקום המדרכות תוך מתן דגש על נגישות ועבודות תאורה, גינון וריצוף. כמו כן, יוקמו מתקני דרך, אזורי מנוחה מוצלים ונקודות שתייה וריענון מונגשות, תוך העתקת ושתילת עצים חדשים לאורך שבילי האופניים החדשים. מקטעים מהפרויקט שכבר קיימים נמצאים בקריית ים ובקריית חיים שבחיפה.
פרויקט המטרופן שמקדם משרד התחבורה באמצעות חברת חוצה ישראל, שהיא זרוע ביצועית של משרד התחבורה, כולל הקמת רשת שבילי אופניים המחברת את כלל מטרופולין חיפה, באורך של כ-25 ק"מ. המטרופן יעבור בתחומן של חמש רשויות: חיפה, קריית אתא, קריית חיים, קריית מוצקין וקריית ביאליק. המטרופן יספק גישה מהירה, נוחה ויעילה למרכזי המסחר והתעסוקה, קישוריות לרשת התחבורה הציבורית, מוסדות הלימוד ומרכזי פנאי ובילוי באזור, ויצור תשתית זמינה, רציפה ובטוחה לרוכבי האופניים והולכי הרגל.
שאיפת הפרויקט היא לתרום למעבר נוח בצמתים, לצד קישוריות טובה ומהירה באמצעי התחבורה השונים המטרופולין: רכבת ישראל המטרוניות, האוטובוסים, הרכבלית, ובעתיד גם הרכבת הקלה "נופית".
- עסקה ראשונה בעידן קוואלקום: אוטוטוקס בהסכם עם יצרנית אופניים
- ״ההזדמנות האחרונה״, פלוטון תפטר 12% מכוח האדם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל'), מירי רגב: "המטרופן הוא חלק מהחזון שלנו לתחבורה מתקדמת, מקושרת ונגישה לכלל האזרחים. תוספת התקציב שאישרנו מבטאת מחויבות ברורה לפיתוח פתרונות תחבורה משלימים, שמפחיתים עומסים, משפרים את איכות החיים ומחזקים את המטרופולין החיפאי. שבילי האופניים שאנו מקדמים יוצרים חיבור ישיר בין מגורים, תעסוקה, לימודים ופנאי ומשלבים את הרכיבה כחלק אינטגרלי ממערכת התחבורה הציבורית בישראל.״
