אורי קילשטיין קרפור
צילום: ענבל מרמרי

מנכ"ל קרפור ישראל, אורי קילשטיין, הודיע על התפטרות - למה זה נראה כמו פיטורים?

צביקה שווימר מנכ"ל אלקטרה צריכה יחליפו; צפו לדוח חלש ברבעון השלישי לקרפור; וגם - המלחמה "עוזרת" להכנסות של רשתות הקמעונאות ומה העתיד של קרפור?
רוי שיינמן | (9)

מנכ"ל קרפור ישראל, אורי קילשטיין, הודיע על התפטרותו. קרפור היא כישלון מהדהד של אלקטרה צריכה ומנייתה נפלה ב-36% מתחילת השנה גם בגלל הצרות של קרפור שהבטיחה לשנות את שוק המזון, אבל ייצרה בעיקר נזקים לקבוצת אלקו, גם נזקים תדמיתיים. קילשטיין הודיע על התפטרות אחרי שלפני כחודש נשלח לאולפנים ולתקשורת להגיד שהכל מצוין והנה ברבעון הבא תראו את המשך המהפכה ואת השיפור בדוחות שלנו. אבל קרפור לא הצליחה להביא בשורה לשוק הקמעונאות ובמקביל נכשלה גם לספק את המשקיעים באלקטרה צריכה וקבוצת אלקו. באלקטרה צריכה דיברו על שווי של מיליארד שקל והשבחה גדולה, ובמקביל הפעילו את מעריכי השווי של החברה שלא להפחית את השווי של קרפור בספרים, אבל כפי שהערכנו - השווי האמיתי של קרפור שווה קרוב לאפס. 

על רקע זה, "הפנים" של קרפור מול התקשורת מודיע על התפטרותו. מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, צביקה שווימר שהוא האחראי על עסקת הרכישה הכושלת (שבה גם שותפה הפניקס) יכהן בתפקיד מנכ"ל קרפור ישראל עד למינוי מחליף קבוע. שווימר אמר עם הודעת ההתפטרות - "אני מודה לאורי על פעילותו ותרומתו להשקת קרפור בישראל. אני מאחל לו המון בהצלחה בהמשך דרכו". קילשטיין עצמו אמר - "אני מודה לצביקה על ההזדמנות להוביל את ההשקה של הקמעונאית הבינלאומית הראשונה בישראל. אני משוכנע שהזרעים שנטענו יהפכו את החברה למובילה בתחומה. אני מודה לחברי ההנהלה שלי, ליו"ר הוועד ולאלפי העובדים שתרמו רבות לשינוי הענקי שחוללנו השנה".

מנכ"ל במיוחד בתקופת משבר לא מרים ידיים ומתפטר. זה קורה, אבל התחושה היא שאם לפני חודש קילשטיין אמר שהכל מצוין ואחרי המלחמה המצב ברשתות  הקמעונאיות הרבה יותר טוב (גידול של 20% בהכנסות), אז אין לו סיבה לכאורה לעזוב. מעבר לכך, לא עוזבים ברגע, במיוחד חברה במשבר, נותנים לזה זמן ומתארגנים על מנכ"ל חדש ומעבירים לו חפיפה. יכול להיות שהצדדים - בעל הבית והמנכ"ל לא דיברו באותה שפה ואולי דחפו את קילשטיין להתפטר - קוראים לזה התפוטר. 

אורי קילשטיין מנכ

     אורי קילשטיין מנכ"ל קרפור, צילום: ענבל מרמרי

 

יינות ביתן נהפכה לקרפור, השווי רק ירד

אלקטרה צריכה נכנסה לפני שנתיים להרפתקה של רכישת יינות ביתן עם חלומות גדולים. ההשקעה הראשונית הסתכמה בסכום של 350 מיליון שקל, על זה התווספו יותר 100 מיליון שקל של השקעות נוספות כדי להסב את הרשת לקרפור. ההשקעה האמיתית הרבה יותר גדולה, אם מתייחסים למשאבים ולמכלול העלויות, וסיכוי טוב שההשקעה תגדל. בספרים אין עדין הפסד דרמטי מההשקעה, אבל מאוד ייתכן שבדוח השנתי, מעריך השווי לא יוכל להחזיק בכוח את השווי המנופח. אחרי הכל, יש שחיקה משמעותית ברווחיות הגולמית, הפסדים מצרפיים של כ-150 מיליון שקל במחצית, גירעון של כ-900 מיליון שקל, ומימון גדול מהבנקים והספקים. קילשטיין והנהלת אלקטרה צריכה אמרו שהמחצית השנייה תהיה מצויינת, רק נזכיר שכ פעם בעבר הם הבטיחו ולא היו קרובים לתחזית שלהם.

המחצית השנייה באמת צפויה להיות טובה יותר מהמחצית הראשונה, במיוחד על רקע המלחמה. אבל ההגעה ליעד תיקח זמן ובינתיים - הגירעון בהון גדל, החובות גדלים, הריבית "אוכלת" את הרווחים. המצב של קרפור בעייתי ובמקביל אלקטרה צריכה הודיעה כצפוי שלא תממש את האופציה לרכישת חלקו של נחום ביתן בחברה.

 

קרפור מה יהיה בהמשך?

אי אפשר להנפיק את קרפור, יהיה גם קשה לרשום אותה בבורסה. השווי של קרפור מתקרב לאפס והשוק יחשוף את שוויה האמיתי ולא ניתן יהיה להימנע ממחיקה של ההשקעה בספרים. הרעיון הקיים הוא להעביר את ההשקעה לאלקו, בעלת השליטה. אבל זה מגדיל את החשיפה של בעלי מניות המיעוט באלקו לקרפור - למה שהם יסכימו לזה? אם זה יהיה בשווי הנכון, אולי זה יתאים להם, אבל בקבוצה דיברו על שווים גבוהים. הכוונה של האחים זלקינד היא לרשום את קרפור בבורסה ולאחר מכן לגייס הון ולדלל את נחום ביתן. יחד עם חוב של חצי מיליארד שקל, קשה להאמין שאלקו תצליח להנפיק את קרפור לפי 600 מיליון שקל - הערכות של הנהלת אלקטרה צריכה.  

קיראו עוד ב"שוק ההון"

האחים מיכאל ודניאל זלקינד. צילום: ישראל הדרי

    האחים מיכאל ודניאל זלקינד. צילום: ישראל הדרי

 

הבעיה - תחום המזון צפוף והמרווחים נמוכים

בעוד המשק סובל כלכלית, רשתות הקמעונאות נהנות מגידול מרשים בפעילות. לא בטוח שזה יימשך, אבל בטווח הבינוני והארוך, וגם בשנה האחרונה לא צפויה "הקלה" בתחרות בשוק המזון הצפוף. הרשתות הקמעונאיות מתחרות זו בזו  ובהתאמה הרווחיות שלהן נפגעת. כדי להצליח בשוק כזה, קרפור צריכה גב חזק ומימון של מאות מיליוני שקלים. לאלקו יש את הכסף, זו שאלה של החלטה.
סניף קרפור. צילום: יח

  סניף קרפור. צילום: יח"צ

 

האם התחרות עשויה לרדת?

יינות ביתן, נזכיר כבר קרסה כלכלית בעבר. היא קרסה והפחיתה את התחרות בשוק, דבר שגרם לשופרסל, רמי לוי, ויקטורי וכל האחרות לייצר רווחים ורווחיות משמעותיים. בינתיים, לא רואים שחקן שיוצא מהשוק ופתיחת מרווחים על רקע ירידת תחרות. היום יש תחרות בין מספר גופים ברדיוס של מאות מטרים, ובמצב כזה הרשתות חייבות להיות אטרקטיביות במחיר. קרפור טענה שהיא אטרקטיבית, אבל בשטח זה התברר כלא נכון - קרפור הבטיחה מהפכה, אבל היא גם לא גרמה לרפורמה בשוק. אז מה יהיה בהמשך? שני תרחישים אפשריים - אלקו יכולה להשקיע ולרוץ קדימה וזה יכול בהמשך להצליח, אבל זה ידרוש השקעה גדולה. אפשרות שנייה חבירה לגוף או לאנשים מהתחום. אנשים שיודעים לטפל בתפעול של הרשת. קלישטיין, אומרים בענף הוא איש שיווק, אבל בתפעול והסחר הוא לא סיפק את הסחורה. 

 

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לביבון הדביל. ניסה? הוא פישל כרגיל (ל"ת)
    ביבי הביתה!!!!!!!!!! 25/10/2023 13:00
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    פז 24/10/2023 21:58
    הגב לתגובה זו
    פז שהפכה שהוסבה מחברת אנרגיה לקמעונית תוך השמדת ערך של מעל מיליארד ש"ח היא הבאה בתור
  • 5.
    מואיז 24/10/2023 20:18
    הגב לתגובה זו
    תתפטר
  • 4.
    dave921 24/10/2023 18:35
    הגב לתגובה זו
    כשלון גדול ! מחירים בשמים ולא לקנות שם ! תתעלמו מהרשת הזאת
  • 3.
    עיניים גדולות , תאבת בצע ... (ל"ת)
    מישל 24/10/2023 18:24
    הגב לתגובה זו
  • קלייר 24/10/2023 21:06
    הגב לתגובה זו
    טירוף במחירים. חוצפה. עושק
  • 2.
    כישלון גדול (ל"ת)
    מיכאל 24/10/2023 17:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    וביבי חנך איתם בגאווה מוחצנת, את פתיחת הסניפים. (ל"ת)
    שירי 24/10/2023 16:27
    הגב לתגובה זו
  • חייל אלמוני 24/10/2023 19:50
    הגב לתגובה זו
    ניסה לגרום לתחרות. גם זה לא טוב, מפאיניקית?
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


ניר דוד מנכ"ל בזק; צילום: אלעד גוטמןניר דוד מנכ"ל בזק; צילום: אלעד גוטמן
ראיון

ממשחיל כבלים למנכ"ל: ניר דוד על בזק, הסיבים, ה-AI והזינוק בביקושים

אחרי 32 שנה בבזק, ניר דוד מתאר את המסלול מלמטה למעלה ומסביר כיצד החברה פרסה סיבים ל־85% ממשקי הבית, שמרה על מחירי אינטרנט הנמוכים בכ־22% מהממוצע ב-OECD ונערכת לעידן ה-AI, הבית החכם והתרחבות בשירותי סייבר וכבלי תקשורת תת-ימיים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בזק ניר דוד



מאיש תשתיות שמשחיל כבלים למנכ"ל החברה - זה המסלול שעשה ניר דוד ב-32 השנים שלו בבזק. דוד, שמנהל כיום את אחת מהחברות הגדולות בישראל, מספר שכבר ביום הראשון שלו בעבודה היה בטוח שיהיה מנכ"ל. המציאות הייתה שונה, אבל הוא בנה את המסלול שלו מלמטה למעלה, מהכבלים ועד לחדרי הישיבות.


החברה שבה התחיל כעובד תשתיות היא כיום אחת מ-12 החברות המובילות בעולם באיכות שירותי האינטרנט. לדבריו, בזק מחוברת כיום ל-85% ממשקי הבית בישראל עם סיבים אופטיים, ומשרתת 2.8 מיליון משקי בית. המוצר הישראלי זול ב-22% מהממוצע ב-OECD - המוצר היחיד במדינה שעולה פחות מהממוצע הבינלאומי.






כמה זמן אתה מנכ"ל בזק ואיך זה להיות בתפקיד הזה?

"שנה וחצי. איך זה - תענוג. כל יום הוא אתגר בפני עצמו. להיות מנכ"ל בזק - חוויה שהיא 24/7. לפעמים חושב ששנה של מנכ"ל בזק זה כמו שנת כלב - שבע שנים של בן-אדם רגיל. זה חוויה."