דוד פתאל
צילום: יחצ

פתאל מפרסמת אזהרת רווח - מה זה אומר על סקטור התיירות?

רשת פתאל הודיעה שהיא צופה פגיעה בביקושים בישראל כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל; המניה איבדה כבר יותר מ-18% והאירועים האחרונים גם יגרמו לכך שלא תיכנס למדד ת"א 35
רוי שיינמן | (5)

סקטור התיירות-מלונאות סופג את הפגיעה הכי קשה בזמן מלחמה. תיירים מחו"ל מפסיקים להגיע, אלה שהיו פה ממהרים לעלות על טיסה ולחזור לביתם, ותיירות הפנים גם כן מפסיקה. אלה דברים שקורים כל מלחמה. יש נקודת אור קטנה בהיבט העסקי - בתי מלון רבים (בעיקר באזור ים המלח או בתל אביב) מארחים משפחות מהעוטף וזה כנראה יספק להן הכנסות מסוימות מהמדינה, אם כי חלקן התנדב לכך כבר בשלבים מוקדמים של המלחמה. 

המלונות נרתמים למאמץ המלחמתי ומנסים להפוך את השהות של משפחות העוטף לנעימה ככל הניתן בעיקר לנוכח הזוועות שעברו, אבל מבחינה עסקית, המלחמה כמובן מכבידה על החברות ונראה זאת בדוחות לרבעון הרביעי. 

פתאל כבר הייתה במסלול להיכנס למדד ת"א 35. החברה הצליחה השנה סוף סוף לצאת ממשבר הקורונה ולעבור את היקפי הפעילות מהתקופה שלפני המגפה - בהתחשב בחובות הפיננסים שלה היקף הפעילות של פתאל בפועל הוא יותר מ-10 מליארד שקל. בדו"ח האחרון פתאל פירסמה לראשונה תחזית לשנת 2024 לפיה היא צפתה עליה בהכנסות של 10% מה שאומר שהיא חשבה שתכניס בין 8.1-8.5 מיליארד שקל, לעומת הצפי לשנה הנוכחית שעמד על 7.1-7.7 מיליארד שקל. לאור האירועים האחרונים ההכנסות ב-2024 בסקטור הפעילות הישראלי, שמרכיב 20% מפעילות החברה, לא יגיעו לצפי, גם לא ההכנסות של 2023. מבחינת שווי שוק פתאל נמצאת כרגע במקום ה-35 מבין מניות בורסת ת"א אבל היא כנראה לא תישאר שם לאור המלחמה.

פתאל היא רשת המלונות הגדולה ביותר בארץ ואפילו מהגדולות בעולם (מקום 36 בגודלה בעולם) וזה לא מפתיע שגם החברות האחרות מושפעות מהמצב כמוה - מלונות דן כבר הודיעה גם כן שלמלחמה תהיה השפעה לרעה על תוצאות החברה לרבעון הרביעי כמו גם רשת ישרוטל.

חברות התעופה כמובן סובלות גם כן מהשפעה דומה - אל על כבר ירדה ב-23% מאז תחילת הלחימה למרות הטענות מצד הלקוחות על העלאת מחירים בניצול המצב ודחיית הטענות הללו מצד החברה. גם ישראייר איבדה 20% מתחילת המלחמה ופרסמה אזהרה הנוגעת לפגיעה בפעילות החברה בעיקר בתחום התיירות הנכנסת, גם כתוצאה מכך שחלק גדול מטייסי החברה גויסו בצווי 8. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גם אילת מלאה! דיי לבכי,,, (ל"ת)
    דודי 20/10/2023 07:07
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא אשקיע שקל בפח אשפה הזה (ל"ת)
    אנונימי 16/10/2023 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חגי 16/10/2023 11:35
    הגב לתגובה זו
    עיקר ההכנסות של פתאל ממלונות באירופה. הפיחות בשקל עוזר לה מאוד. היא קיבלה העלאת דירוג אשראי רק לפני שבועיים.
  • 2.
    גם בקורונה הוא בכה (ל"ת)
    סרגיי 16/10/2023 10:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דניאל 16/10/2023 09:50
    הגב לתגובה זו
    אחרי שנתיים שההיתם חזירים והעלתם מחירים בלי פרופורציה ומתוך תאוות בצע. עכדיו אתם תבכו לכל העולם ותבואו ותתחננו שנחזור לפקוד את בתי המלון.
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.