אורי לוין מנכל בנק דיסקונט
צילום: יחצ
דוחות

דיסקונט - רווח של 1.27 מיליארד שקל; תשואה להון של 20%

הבנק רשם הוצאה של 204 מיליון שקל בגין הפסדי אשראי, בעקבות גידול ביתרות אשראי. האשראי לציבור גדל ב-3.5% ל-249 מיליארד שקל. יחלק דיבידנד של 381 מיליון שקל
איציק יצחקי | (3)

הבנקים הרוויחו השנה לא מעט כסף מעליית הריבית. ההכנסות השתפרו וגם הרווח הנקי, מה שבא לידי ביטוי גם בדוח של בנק דיסקונט דיסקונט -1.44% . הרווח הנקי של הבנק הסתכם ב-1.27 מיליארד שקל - גידול של 29% לעומת 983 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיפור נרשם גם בסעיפי ההכנסות שהסתכמו ברבעון הראשון של השנה בסך של 4.3 מיליארד שקל לעומת 3.1 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. דוחות דיסקונט האשראי לציבור, נטו הסתכם ב-249 מיליארד שקל לעומת 241 מיליארד שקל בסוף שנת 2022 - גידול בשיעור של 3.5%. הגידול באשראי לציבור ברבעון הראשון מתחלק כך: האשראי לדיור (משכנתאות) גדל ב-2.5%, האשראי לעסקים בינוניים גדל ב-5.6%, האשראי לעסקים גדולים גדל ב-6.9%, והאשראי למשקי בית ללא הלוואות לדיור גדל ב-1.2% מתחילת השנה. כמו כן, פיקדונות הציבור הסתכמו ב-290 מיליארד שקל לעומת 292 מיליארד שקל בסוף שנת 2022 - ירידה בשיעור של 0.9%.  ברבעון הראשון של השנה נרשמה הוצאה בגין הפסדי אשראי בסך של 204 מיליון שקל, לעומת הקטנת הוצאות בסך של 60 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיעור ההוצאה להפסדי אשראי עמד ברבעון הראשון של שנת 2023 על 0.33%. העלייה נבעה בעיקר מהוצאות על בסיס קבוצתי בעקבות גידול ביתרות אשראי, גידול ברכיבי ההתאמות האיכותיות וגידול ברכיבי המקרו. מהדוחות לרבעון הראשון של השנה עולה כי הבנק רשם רווחים של כל חברות הקבוצה: מרכנתיל עם רווח נקי של 237 מיליון שקל, כאל עם רווח נקי של 263 מיליון שקל, IDBNY עם רווח נקי של 30 מיליון דולר ודיסקונט קפיטל סיים עם רווח נקי של 27 מיליון שקל. בניטרול מימוש נכסים והפרשות הנובעות מהפרדת כאל, הסתכם הרווח הנקי בסך של כ-1.20 מיליארד שקל לעומת 668 מיליון שקל ברבעון המקביל.    התשואה להון ברבעון הראשון של השנה הגיעה לשיעור של 20.1%, לעומת 18.3% ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף, הבנק הודיע על הגדלת תשלום הדיבידנד ל-30% מהרווח הנקי, שיסתכם בגין הרבעון הראשון של השנה בסך של 381 מיליון שקל. יחס היעילות ברבעון הראשון של השנה השתפר ל-46.1%, לעומת 55.3% ברבעון המקביל אשתקד. במקביל פורסמו הבוקר גם דוחות בנק מזרחי טפחות מזרחי טפחות -0.04% שרשם ברבעון הראשון רווח של 1.367 מיליארד שקל. התשואה על ההון העצמי ברבעון הראשון הייתה 22.4% וההון העצמי עמד על כ-24.8 מיליארד שקל. שאול קוברינסקי, יו"ר דירקטוריון דיסקונט: "קבוצת דיסקונט מסכמת רבעון נוסף של ביצועים מצוינים ותוצאות פיננסיות מרשימות אשר משקפות את איתנותה. המשכנו לפעול בנחישות ובעקביות למימוש התכנית האסטרטגית של הקבוצה, גם על רקע התנודתיות ואי הוודאות אשר אפיינו את הרבעון הראשון לשנת 2023, תוך ניהול סיכונים מוקפד לצד יצירת ערך לכל בעלי העניין של הקבוצה. לאחר הודעתו של אורי לוין, מנכ"ל הקבוצה, על רצונו לסיים את תפקידו, הקים הדירקטוריון ועדת איתור בראשותי, אשר מקיימת בשבועות אלו תהליך מעמיק ויסודי שבסיומו ימנה הדירקטוריון מנכ"ל או מנכ"לית חדש/ה לקבוצה. אני מודה לאורי על השנים שבהן הוביל את הבנק לביצועים ותוצאות יוצאות דופן ומאמין שגם מתוך השינוי הנוכחי בנק דיסקונט ימשיך לצמוח ולהתפתח ולהיות שחקן משמעותי בזירה הפיננסית".   אורי לוין, מנכ"ל קבוצת דיסקונט: "אנחנו גאים לסכם עוד רבעון עם רווחי שיא, ביצועים חזקים וצמיחה אחראית. התוצאות משקפות יישום נחוש של אסטרטגיית הקבוצה באופן עקבי, שנה אחר שנה, אשר מניב פירות הן ללקוחות והן לבעלי המניות. לאחרונה הודעתי על כוונתי לסיים את תפקידי כמנכ"ל הקבוצה. אין לי ספק שהעוצמה הארגונית יוצאת הדופן של דיסקונט, יחד עם הדירקטוריון וההנהלה החזקים, המנהלים והעובדים המחויבים מבטיחים שהמסע של דיסקונט כגוף מוביל ימשיך ויוביל את הקבוצה לפסגות חדשות".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בנק דיסקונט שווה להחזיק במניה (ל"ת)
    בראל 17/05/2023 09:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מניית בנק דיסקונט בהחלט שווה השקעה (ל"ת)
    שלמה 17/05/2023 09:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מבין 17/05/2023 09:20
    הגב לתגובה זו
    צריך להגביל את פער הריביות בחוק בכנסת.
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.59%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.